Gå til innhold

Veldig sosiale mennesker litt enkle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har (dessverre) det inntrykket at veldig sosiale mennesker er veldig enkle til sinns.

De som stadig skal samle en hel gjeng, og som drar fra sammenkomst til sammenkomst. De gangene jeg blir med, går praten om vekttap, sladring, mat og interiør.

Hører aldri at de har lest ei bok, eller tar opp samfunnsaktuelle temaer.

Denne typen samtaler har jeg flest av med de introverte jeg kjenner, de som trives over gjennomsnittet godt i eget selskap.

Jeg kommer ikke unna min egen oppfatnin av veldig sosiale mennesker som enkle sjeler uten særlig dybde.

Noen som deler min oppfatning, eller som er helt uenige?

Anonymous poster hash: 2a51e...a98

• Liker 32
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktisk enig med deg TS, uten det er politisk korrekt å si, men jeg opplever det også slik veldig ofte. I min verden, min famile, kolleger, kjennskap og vennskap, så er det ikke de mest sosiale som har mest dybdekunnskap.

Anonymous poster hash: b2524...b46
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med dere. Litt vanskelig å snakke om interessante ting om man bruker all fritiden sin på å sladre istedenfor å lese, se dokumentarer og generelt tilegne seg kunnskap.

Anonymous poster hash: 8eb42...06d
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktisk enig. (dette har jeg ikke tenkt så mye på) Men når det kommer til feks. jentegjenger som samles hele tiden, har jeg inntrykk av at det bare er sladring og tomprat.

Anonymous poster hash: e4336...a42

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Njæ, jeg er selv introvert, og når jeg drar på større forsamlinger så faller det ikke meg naturlig å snakke om politikk og samfunnsrelaterte tema, det er mer noe jeg tar i mindre grupper på 1-2. Men ekstroverte er nok oftere på større forsamlinger og derfor gir det inntrykk av at de snakker mindre om slikt. For meg er ikke dette festlige tema, og derfor ikke noe som naturlig tas opp i festlige sammenhenger. Man snakker om andre ting for å koble av rett og slett. Men det er nå meg da.

Anonymous poster hash: 1c5de...e5a
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig. På meg, som er introvert, virker det som om veldig sosiale mennesker aldri klarer å skjønne forskjellen ekstrovert/introvert. De har liksom aldri innsikten om slike ting, flere som har det sånn? Jeg sliter mest på jobb.

Anonymous poster hash: 4a483...dca
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De er bulldosere

Anonymous poster hash: 07294...42e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Eller, så er det slik at de som er veldig sosiale, har bedre sosiale antenner. Da er det enkelt å lese situasjonen og se hva som passer seg å snakke om. Politiske temaer f.eks er det veldig lett at utvikler seg videre til en diskusjon. Da er det veldig vanskelig å ikke tråkke noen på tærne når man er sammen med en større gruppe mennesker.

Dessuten trenger man ikke sitte inne døgnet rundt for å få med seg en dokumentar eller to, eller lese en bok.

Anonymous poster hash: 83489...eee

• Liker 13
Skrevet

Enig. Da går det i lett overflatisk samtale som regel.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan synes at noen av de veldig sosiale virker litt enkle. Men jeg måler det ikke på om de er opptatt av et tema som interiør eller ikke. Jeg er introvert og opptatt av interiør. Jeg ser det heller som negativt å ikke være opptatt av det estetiske.

Anonymous poster hash: 4a4b9...299
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er bulldosere

Anonymous poster hash: 07294...42e

Nei, noen av dem kan jo være typisk "pleasere", og at det er nettopp en del av grunnen til at de er sosiale; de vil gjerne bli likt av mange.

Anonymous poster hash: 4a4b9...299

AnonymBruker
Skrevet

Eller, så er det slik at de som er veldig sosiale, har bedre sosiale antenner. Da er det enkelt å lese situasjonen og se hva som passer seg å snakke om. Politiske temaer f.eks er det veldig lett at utvikler seg videre til en diskusjon. Da er det veldig vanskelig å ikke tråkke noen på tærne når man er sammen med en større gruppe mennesker.

Dessuten trenger man ikke sitte inne døgnet rundt for å få med seg en dokumentar eller to, eller lese en bok.

Anonymous poster hash: 83489...eee

Jeg har ofte lagt merket til om nivået på samtalen hever seg, så faller ofte de mest sosiale/de som normalt prater mest, av samtalen. Noen følger med et lite stykke, men aldri den bærende stemmen i samtalen. Starter heller ofte en ny samtale med de andre som også falt av.

• Liker 9
Skrevet

Dette har jeg faktisk ikke tenkt på før, men kan si meg enig.

Skrevet

Enig. Det er mye av grunnen til at jeg skyr de typiske jentekveldene der 8-10 jenter samles og prater om "løst og fast", dvs gutteproblemer, fylla, sminke, drittsnakk om andre jenter osvosv. Føler også at jeg aldri kommer til orde, det er alltid 1-2 stk som nærmest roper og krever oppmerksomhet hele tiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Det er mye av grunnen til at jeg skyr de typiske jentekveldene der 8-10 jenter samles og prater om "løst og fast", dvs gutteproblemer, fylla, sminke, drittsnakk om andre jenter osvosv. Føler også at jeg aldri kommer til orde, det er alltid 1-2 stk som nærmest roper og krever oppmerksomhet hele tiden.

Samma her. Opplever også press på jobb om å stille på jentekvelder, lønningspils og liknende men det er bare ikke noe for meg. Jeg kjeder meg halvt ihjel på sånne forekomster. Jeg foretrekker faktisk å sitte hjemme alene med en kopp te og ei bok.

Anonymous poster hash: 4a483...dca

AnonymBruker
Skrevet

Vil påstå at det finnes uintelligente mennesker i begge lag. Vitner ikke om at man er spesielt smart om man tror at det å være sosial gjør det til et dummere menneske. Det er flere typer kunnskap man kan inneha. Kunnskap om hvordan mennesker fungerer som jeg antar de mer sosiale har er også viktig. Det vil ikke nødvendigvis si at man er mindre smart fordi om man ikke engasjerer seg veldig i en politisk debatt på en jentekveld, kan heller være at de sitter å tenker at oisann dette kan fort utvikle seg til en konflikt, tror jeg holder meg litt unna akkurat dette temaet.

Anonymous poster hash: a1a5c...34b
  • Liker 9
Gjest Gjesp
Skrevet

Det er ikke mitt inntrykk men så er jeg også en voksen kvinne nå. Jeg regnes som sosial og elsker å ha folk rundt meg som jeg føler meg vel sammen med. Deltar som regel alltid på sammenkomster med jobb-jentene og vi har det utrolig hyggelig på slike kvelder. Det er slett ikke bare snakk om sminke og menn - vi snakker om alt mulig, jobb, trening, turer, familie osv .. slike kvelder er gull verd for arbeidsmiljøet etter mitt syn.

Vi går ikke bare ut og spiser/drikker - vi reiser også på fjellturer sammen og går på kino og teater når det kommer forslag om det.

Når jeg har vært gjennom tøffe tider med alvorlig sykdom i familien eller noen har opplevd dødsfall hos sine nærmeste så har også disse sammenkomstene vært med på å gjøre hverdagen lettere.

Vi tilbringer så stor del av døgnet på jobb så et godt og sammensveiset miljø er gull verd i mine øyne. Lederen vår har i alle år oppfordret oss til å fortsette denne sosiale trenden med å treffes i uformell setting både i og utenom arbeidstiden.

AnonymBruker
Skrevet

Finnes ikke enig. Noen av de mest sosiale menneskene jeg har møtt er slettes ikke enkle og snakke ikke bare om overflatisk pjatt. Hvor i alle dager har dere det fra? Tviler på om det finnes en korrelasjon jo mer sosial jo enklere. Tull og tøys!

Anonymous poster hash: 324db...adf

• Liker 5
Skrevet

Det krever gjerne litt intelligens å opprettholde et større sosialt nettverk. Så nei, jeg tror ikke sosiale mennesker er enkle.

De kan sosiale spilleregler og har energi til å treffe andre.

De er også istand til å holde nivået på hva de snakker om på et nivå som er overkommelig for alle, og de unngår temaer der de risikerer å støte noen/starte en opphetet debatt,

Så nei, jeg tror ikke de er enkle.

Kan hende de rett og slett er litt smarte...

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det krever gjerne litt intelligens å opprettholde et større sosialt nettverk. Så nei, jeg tror ikke sosiale mennesker er enkle.

De kan sosiale spilleregler og har energi til å treffe andre.

De er også istand til å holde nivået på hva de snakker om på et nivå som er overkommelig for alle, og de unngår temaer der de risikerer å støte noen/starte en opphetet debatt,

Så nei, jeg tror ikke de er enkle.

Kan hende hende de rett og slett er litt smarte...

Jeg har ofte lagt merket til om nivået på samtalen hever seg, så faller ofte de mest sosiale/de som normalt prater mest, av samtalen. Noen følger med et lite stykke, men aldri den bærende stemmen i samtalen. Starter heller ofte en ny samtale med de andre som også falt av.

Mulig de ikke fordyper seg i en samtale fordi da er det ikke like sosialt lengre. Sånn at de heller vil bruke oppmerksomheten på dem rundt seg, enn hva de selv har lyst til å svare i en dypere samtale...

Endret av Tøytigern
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...