Gå til innhold

Sliter med førekortet!


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er 19 år gammel. Jeg går nå på skolen og jeg er ut i lære til høsten. Jeg har tenkt å ta førekoret, er ferdig med grunnkurset, mørkk og teoriprøven. Videre så har jeg tenkt å kjøpe pakke på 12 000,-.Men jeg har ikke råd til den. Jeg har ingen jeg kan låne eller få hjelp av i familien. Så jeg har da tenkt å ta lån og betale hver måned og betale hele når jeg er ut i læretiden.

Er det lurt?

Trenger deres tips plizz

Takk på forhånd :)



Anonymous poster hash: cf33a...c51
Skrevet

hva er den pakka du snakker på?

AnonymBruker
Skrevet

hva er den pakka du snakker på?

Alt i pakken bortsett fra Grunnkurset, mørkkjøring og oppkjøring. :)

Hvorfor??

Anonymous poster hash: cf33a...c51

Skrevet

Husk at det ofte kommer flere kjøretimer inn enn det som er i pakken.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at det ofte kommer flere kjøretimer inn enn det som er i pakken.

Ja da. Men det er ikke det som er poenget burde jeg ta lån i forhold til denne situasjonen?

Anonymous poster hash: cf33a...c51

Skrevet

Ja da. Men det er ikke det som er poenget burde jeg ta lån i forhold til denne situasjonen?

Anonymous poster hash: cf33a...c51

Hvis du har fast inntekt, og kan betale det ned - så ville jeg gjort det. Rett og slett fordi serfikatet blir ikke noe billigere med tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Poenget bør vel heller være at pakken sannsynligvis kun inneholder det "obligatoriske" - Dvs to veiledningstimer der det kun skal kontrolleres at du faktisk KAN kjøre bil - teknisk(igangsetting og stans, speilbruk, rattbruk, svinging, opp og nedgiring, bakkestart etc etc) og trafikalt(alt av trafikkregler, plasseringsregler, korrekt blikkbruk, tegngivning etc etc) før du kan ta sikkerhetskurs på bane, og sikkerhetskurs på vei.

Så det er passe naivt å tro at du kun kommer unna med de 12.000 pakken koster, du trenger sannsynligvis i hvertfall 5 - 15 dobbelttimer i tillegg til pakken (alt etter hvor lett du tar det(god motorikk og kjapp i huet?), og hvor mye du får øvd hjemme).

Så når de 12.000 er et økonomisk problem for deg, og du må belage deg på 6 - 15.000 kr ekstra, så er det kanskje heller en ide å vente/spare opp litt mer penger før du begynner?

Anonymous poster hash: fa2e1...c80

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Poenget bør vel heller være at pakken sannsynligvis kun inneholder det "obligatoriske" - Dvs to veiledningstimer der det kun skal kontrolleres at du faktisk KAN kjøre bil - teknisk(igangsetting og stans, speilbruk, rattbruk, svinging, opp og nedgiring, bakkestart etc etc) og trafikalt(alt av trafikkregler, plasseringsregler, korrekt blikkbruk, tegngivning etc etc) før du kan ta sikkerhetskurs på bane, og sikkerhetskurs på vei.

Så det er passe naivt å tro at du kun kommer unna med de 12.000 pakken koster, du trenger sannsynligvis i hvertfall 5 - 15 dobbelttimer i tillegg til pakken (alt etter hvor lett du tar det(god motorikk og kjapp i huet?), og hvor mye du får øvd hjemme).

Så når de 12.000 er et økonomisk problem for deg, og du må belage deg på 6 - 15.000 kr ekstra, så er det kanskje heller en ide å vente/spare opp litt mer penger før du begynner?

Anonymous poster hash: fa2e1...c80

Inkludert 8 kjøretimer. Bortsett fra de obligatoriske :)

Anonymous poster hash: cf33a...c51

Skrevet

Hei. Jeg er 19 år gammel. Jeg går nå på skolen og jeg er ut i lære til høsten. Jeg har tenkt å ta førekoret, er ferdig med grunnkurset, mørkk og teoriprøven. Videre så har jeg tenkt å kjøpe pakke på 12 000,-.Men jeg har ikke råd til den. Jeg har ingen jeg kan låne eller få hjelp av i familien. Så jeg har da tenkt å ta lån og betale hver måned og betale hele når jeg er ut i læretiden.

Er det lurt?

Trenger deres tips plizz

Takk på forhånd :)

Anonymous poster hash: cf33a...c51

Jeg ville spart meg opp penger, før jeg evnt tok et så lite lån som overhode mulig.

Bruk heller tiden på å kjøre med noen i familien, mens du legger deg opp penger.

La være å ta lån, om du kan.

Gjest EmilyR
Skrevet

Spar opp istedet. Lappen koster mye.

Skrevet

Jeg ville også ha tatt meg en prat med kjøreskolen om det er mulig for deg å nedbetale det du skylder på nedbetaling direkte fra dem.

Da slipper du lån, og du kan få lappen.

Ta deg en snakk med kjøreskolen du, de er ofte veldig greie. Hadde ei venninne som måtte ha lappen for å få en jobb, og hun betalte ned i løpet av 18 mnd tror jeg. Det var helt ok for kjøreskolen, og de fikk en skriftlig avtale på det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor får du lån uten sikkerhet til å ta lappen?

Forbrukslån til nærmere 20 % rente er galskap, og den sikre veien inn i luksusfella på tv3!

Anonymous poster hash: 75613...b3b

AnonymBruker
Skrevet

Hvor får du lån uten sikkerhet til å ta lappen?

Forbrukslån til nærmere 20 % rente er galskap, og den sikre veien inn i luksusfella på tv3!

Anonymous poster hash: 75613...b3b

Det gjør du nok ikke, med mindre du har en snill bank..

Anonymous poster hash: abdfc...139

Skrevet (endret)

Poenget bør vel heller være at pakken sannsynligvis kun inneholder det "obligatoriske" - Dvs to veiledningstimer der det kun skal kontrolleres at du faktisk KAN kjøre bil - teknisk(igangsetting og stans, speilbruk, rattbruk, svinging, opp og nedgiring, bakkestart etc etc) og trafikalt(alt av trafikkregler, plasseringsregler, korrekt blikkbruk, tegngivning etc etc) før du kan ta sikkerhetskurs på bane, og sikkerhetskurs på vei.

Så det er passe naivt å tro at du kun kommer unna med de 12.000 pakken koster, du trenger sannsynligvis i hvertfall 5 - 15 dobbelttimer i tillegg til pakken (alt etter hvor lett du tar det(god motorikk og kjapp i huet?), og hvor mye du får øvd hjemme).

Så når de 12.000 er et økonomisk problem for deg, og du må belage deg på 6 - 15.000 kr ekstra, så er det kanskje heller en ide å vente/spare opp litt mer penger før du begynner?

Anonymous poster hash: fa2e1...c80

Mener du seriøst at de fleste har behov for så mye ekstra?

Da jeg kjørte opp for 9 år siden hadde jeg en veiledningstime i starten, langkjøring og forbikjøring i samme time, glattkjøring og en veiledningstime like før oppkjøring. Det holdt i massevis for meg ihvertfall.

Endret av lykkelige.meg
AnonymBruker
Skrevet

Mener du seriøst at de fleste har behov for så mye ekstra?

Da jeg kjørte opp for 9 år siden hadde jeg en veiledningstime i starten, langkjøring og forbikjøring i samme time, glattkjøring og en veiledningstime like før oppkjøring. Det holdt i massevis for meg ihvertfall.

Tror nok reglene er litt annerledes i dag enn for 9 år siden.

Hvor mange timer man trenger avhenger både av hvor en bor/øvelseskjører, hvor lett en tar ting og om en får muligheter til å kjøre privat.

Anonymous poster hash: 75613...b3b

AnonymBruker
Skrevet

Jobb én måned som servitør i sommer, så får du 15-20000kr utbetalt. Vips, der er førerkort.

OBS! Ikke drikk opp lønna di.



Anonymous poster hash: 6bbb5...03a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener du seriøst at de fleste har behov for så mye ekstra?

Da jeg kjørte opp for 9 år siden hadde jeg en veiledningstime i starten, langkjøring og forbikjøring i samme time, glattkjøring og en veiledningstime like før oppkjøring. Det holdt i massevis for meg ihvertfall.

Ja, jeg mener seriøst at de fleste har behov for noe mer enn to "kontroll-timer" for å lære seg (og bli drevne/selvstendige nok) på følgende:

Tema 2.1 Førerkort og trafikkopplæring

Eleven skal ha kunnskap om reglene for førerkort og trafikkopplæring

Hovedmomenter

Grunnleggende regler for kjøring i trafikk

Oversikt over opplæringen klasse B, som informasjon om trinnvis opplæring, progresjon,

måloppnåelse, risikoforståelse og selvvurdering

Førerkortklasser

Vilkår for å erverve førerkort

Vilkår for å kunne øvingskjøre

Tema 2.2 Bilens oppbygging med tanke på sikkerhet og miljø

Eleven skal ha kunnskap om bilens oppbygging med tanke på sikkerhet og miljø

Hovedmomenter

Aktiv og passiv sikkerhet

Forsvarlig og forskriftsmessig stand

Sikkerhetskontroll

Miljøbelastninger og økonomisk kjøring

Tema 2.3 Ansvar for kjøretøyets stand og bruk, økonomisk ansvar, offentlige reaksjoner og plikter

ved trafikkuhell

Eleven skal ha kunnskap om eiers og brukers ansvar for kjøretøyets stand og bruk, og om

økonomisk ansvar, offentlige reaksjoner og plikter ved trafikkuhell

Hovedmomenter

Fører og eiers ansvar

Registrering og eierforhold

Bruk av bil med og uten tilhenger

Tauing av kjøretøy

Dokumenter

Rusmidler, tretthet, sykdom og bilkjøring

Forsikring og økonomisk ansvar

Offentlige reaksjoner

Plikter og tiltak ved trafikkuhell

Tema 2.4 Menneskets kapasitet og trafikkens krav

Eleven skal ha kunnskap om menneskets kapasitet og trafikkens krav

Hovedmomenter

Forholdet mellom trafikkens krav og menneskets kapasitet.

Faktorer som virker inn på bilføreren.

Kjøreprosessen, bearbeiding av informasjon og automatisering

Tema 2.5 Å gjøre seg klar for kjøring

Eleven skal kunne gjøre seg klar for kjøring

Hovedmomenter

Sittestilling

Sikt

Innstilling og bruk av ratt, pedaler, gir, parkeringsbrems og andre betjeningsinnretninger

Tilpassing og bruk av bilbelte og hodestøtte

Start og stopp av motor

Tema 2.6 Igangsetting og stans

Eleven skal kunne sette i gang og stanse i variert terreng

Hovedmomenter

Observasjon og tegn ved igangsetting og stans

Kontrollert og behagelig igangsetting og stans, på flat veg, i med- og motbakke med og uten

parkeringsbrems

Krypekjøring

Kort stans - ny start

Sikre bilen etter stans

Tema 2.7 Giring, akselerasjon, styring og bremsing

Eleven skal kunne gire, styre akselerere og bremse i variert terreng

Hovedmomenter

Behagelig opp- og nedgiring på flat veg, i utfor- og motbakke

Normalbremsing (1,5 – 2 m/s2) fra minst 60 km/t

Observasjon i speil før, under og etter fartsreduksjonen

Stans ved angitt sted fra forskjellige hastigheter

Hard nedbremsing for å kunne stanse foran en hindring

Forberede ny igangsetting ved å velge 1. gir like før stans

Normalakselerasjon opp til 60 km/t

Valg av riktig gir i forhold til fart

Bruk av gir ved økonomisk og miljøvennlig kjøring

Lange og sikre rattbevegelser

Sving til høyre og venstre i vegkryss

Bremsing når motor ikke er i gang

Tema 2.8 Rygging, vending og parkering

Eleven skal kunne rygge, vende og parkere

Hovedmomenter

Sittestilling og sikt

Rygging

Snumåter

Parkering – ulike metoder

Parkering – ulike trafikkmiljø

Tema 2.9 Grunnleggende kjøretøybehandling under sammenhengende kjøring

Eleven skal kunne beherske grunnleggende kjøretøybehandling i områder med liten trafikk

Hovedmomenter

Sammenhengende kjøring i område med liten trafikk.

Riktig bremsemåte inn i situasjoner som krever fartsreduksjon.

Observasjon og tegngivning ved sidevegs forflytning av kjøretøyet.

Bruk av gir som gir økonomisk og miljøvennlig kjøring.

Riktig fart og plassering ved sving til høyre og venstre i vegkryss

Tema 2.10 Sikkerhetskontroll av bilen

Eleven skal kunne utføre aktuell sikkerhetskontroll av bilen

Hovedmomenter

Lasteevne og kjøring med tilhenger

Bremser.

Hjul og dekk

Styring

Lys

Sikt

Driftssikkerhet

Sikkerhetsutstyr

Varselinnretninger

Tema 3.1 Trafikksystemet, trafikantgrupper og interessemotsetninger, og privatbilismen i et

miljøper

spektiv

Eleven skal gjøre rede for trafikksystemet, trafikantgrupper og interessemotsetninger, og privatbilismen

i et miljøperspektiv

Hovedmomenter

Trafikksystemet

Trafikkmiljø

Trafikant

Kjøretøy

Trafikantgrupper og interessemotsetninger

Miljøkonsekvenser av privatbilismen

Alternative løsninger som er miljøvennlige

Tema 3.2 Veg, vegoppmerking, skilt og annen trafikkregulering

Eleven skal gjøre rede for veg, vegoppmerking, skilt og annen trafikkregulering

Hovedmomenter

Definisjoner

Anlegg i vegen

Vegoppmerking (også i våre naboland)

Skilt

Lysregulering

Anvisninger

Tema 3.3 Atferd i trafikken

Eleven skal gjøre rede for tydelig, sikker og effektiv atferd i trafikken og de regler som

gjelder for bilkjøring

Hovedmomenter

Vegtrafikklovgivningen

Grunnregler

Kommunikasjon og samhandling

Signal og tegn

Fartsavpassing

Veggrep og aktuelle fysiske lover

Plassering på vegen

Vikeplikt

Rygging og vending

Stans og parkering

Planovergang

Motorveg

Kjøring i tunnel

Kjøring i kø og ved flaskehalser

Forbikjøring

Tema 3.4 Systematisk og automatisert informasjonsinnhenting

Eleven skal ha systematisk og automatisert informasjonsinnhenting

Hovedmomenter

Grunnleggende se-teknikk og hva det er viktig å se etter

Oppdage og oppfatte vegkryss, myke trafikanter, hindringer, skilt og oppmerking i god tid

Kjøring inn mot og gjennom kryss med ulik utforming, sikt og regulering

Kjøring mellom kryss

Tilpassing av fart og valg av plassering i forhold til sikt- og trafikkforhold

Tema 3.5: Kjøring i bolig- tettsteds- og bymiljø

Eleven skal ha bestemt kjøremåte i bolig-, tettsted- og bymiljø

Hovedmomenter

Helhetlig overblikk

Fartstilpassing, tegngiving og plassering

-i ulike typer kryss

-i envegsregulerte gater

-ved kjøring på veg med flere kjørefelter

-i forhold til sikt-, veg- og trafikkforhold

-i forhold til forventet atferd fra andre

Vikeplikt, stoppeplikt og plikt til å gi fri veg

Kjøring i forhold til skilt og vegoppmerking

Forutse og oppfatte særlige risikoforhold og hensyn knyttet til

-gående

-barn

-kjøretøy med to hjul

-tyngre kjøretøy

-dyr

Handlingsberedskap når dette er nødvendig

Kjøre økonomisk og miljøvennlig ved å planlegge kjøringen og bruke bilen riktig

Tydelig og presis kjøremåte

Tema 3.6 Kjøreteknikk på høyhastighetsveg

Eleven skal ha presis kjøreteknikk på høyhastighetsveg

Hovedmomenter

Sittestilling og forankringspunkter i seterygg og gulv

Ratt-teknikk og -kontroll

Kursstabilitet og jevn fart ved kjøring rett fram og i kurver samtidig med at blikket beveges

Innhente informasjon om vegen og vegmiljøet framover

Plassering og svingtidspunkt i kurver

Tilpassing av hastighet før, gjennom og ut av svingen

Skifte plass og felt uten unødige fartsendringer

Normal og rask akselerasjon fra 0 til 80 km/t på en økonomisk og miljøvennlig måte

Normal- og nødbremsing fra 80 km/t

Kjøring inn mot og inn på større veg

Falle raskt og naturlig inn i trafikkrytmen etter innkjøring

Kjøring ved sving av større veg

Særlige risikoforhold knyttet til motorsyklister og tyngre kjøretøy

Tema 3.7 Effektiv, økonomisk og miljøvennlig kjøring i god samhandling med andre trafikanter

Eleven skal kjøre effektivt og behagelig, miljøriktig og økonomisk i variert trafikkmiljø i god

samhandling med andre trafikanter

Hovedmomenter

Tidlig og fullstendig overblikk

Tydelig tegngiving, fartstilpassing, plassering og annen informasjon

Flyt og avvikling ved å utnytte luker i vegkryss og ved skifte av kjørefelt

Oppfatte og forstå situasjoner med særlig risiko

Forutse, oppfatte og motvirke risiko for møteulykker

Handlingsberedskap når det er nødvendig

Bidra til å redusere køer ved å unngå unødvendig lang avstand til forankjørende

gjennom flaskehalser

Å bli forbikjørt og å kjøre forbi

Mener du seriøst noe annet?

Anonymous poster hash: 56329...c92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...