AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #1 Skrevet 10. mai 2015 Hei. Jeg er 19 år gammel. Jeg går nå på skolen og jeg er ut i lære til høsten. Jeg har tenkt å ta førekoret, er ferdig med grunnkurset, mørkk og teoriprøven. Videre så har jeg tenkt å kjøpe pakke på 12 000,-.Men jeg har ikke råd til den. Jeg har ingen jeg kan låne eller få hjelp av i familien. Så jeg har da tenkt å ta lån og betale hver måned og betale hele når jeg er ut i læretiden. Er det lurt? Trenger deres tips plizz Takk på forhånd Anonymous poster hash: cf33a...c51
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #3 Skrevet 10. mai 2015 hva er den pakka du snakker på? Alt i pakken bortsett fra Grunnkurset, mørkkjøring og oppkjøring. Hvorfor?? Anonymous poster hash: cf33a...c51
Fireflies Skrevet 10. mai 2015 #4 Skrevet 10. mai 2015 Husk at det ofte kommer flere kjøretimer inn enn det som er i pakken. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #5 Skrevet 10. mai 2015 Husk at det ofte kommer flere kjøretimer inn enn det som er i pakken. Ja da. Men det er ikke det som er poenget burde jeg ta lån i forhold til denne situasjonen? Anonymous poster hash: cf33a...c51
Fireflies Skrevet 10. mai 2015 #6 Skrevet 10. mai 2015 Ja da. Men det er ikke det som er poenget burde jeg ta lån i forhold til denne situasjonen? Anonymous poster hash: cf33a...c51 Hvis du har fast inntekt, og kan betale det ned - så ville jeg gjort det. Rett og slett fordi serfikatet blir ikke noe billigere med tiden.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #7 Skrevet 10. mai 2015 Poenget bør vel heller være at pakken sannsynligvis kun inneholder det "obligatoriske" - Dvs to veiledningstimer der det kun skal kontrolleres at du faktisk KAN kjøre bil - teknisk(igangsetting og stans, speilbruk, rattbruk, svinging, opp og nedgiring, bakkestart etc etc) og trafikalt(alt av trafikkregler, plasseringsregler, korrekt blikkbruk, tegngivning etc etc) før du kan ta sikkerhetskurs på bane, og sikkerhetskurs på vei. Så det er passe naivt å tro at du kun kommer unna med de 12.000 pakken koster, du trenger sannsynligvis i hvertfall 5 - 15 dobbelttimer i tillegg til pakken (alt etter hvor lett du tar det(god motorikk og kjapp i huet?), og hvor mye du får øvd hjemme). Så når de 12.000 er et økonomisk problem for deg, og du må belage deg på 6 - 15.000 kr ekstra, så er det kanskje heller en ide å vente/spare opp litt mer penger før du begynner?Anonymous poster hash: fa2e1...c80 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #8 Skrevet 10. mai 2015 Poenget bør vel heller være at pakken sannsynligvis kun inneholder det "obligatoriske" - Dvs to veiledningstimer der det kun skal kontrolleres at du faktisk KAN kjøre bil - teknisk(igangsetting og stans, speilbruk, rattbruk, svinging, opp og nedgiring, bakkestart etc etc) og trafikalt(alt av trafikkregler, plasseringsregler, korrekt blikkbruk, tegngivning etc etc) før du kan ta sikkerhetskurs på bane, og sikkerhetskurs på vei. Så det er passe naivt å tro at du kun kommer unna med de 12.000 pakken koster, du trenger sannsynligvis i hvertfall 5 - 15 dobbelttimer i tillegg til pakken (alt etter hvor lett du tar det(god motorikk og kjapp i huet?), og hvor mye du får øvd hjemme). Så når de 12.000 er et økonomisk problem for deg, og du må belage deg på 6 - 15.000 kr ekstra, så er det kanskje heller en ide å vente/spare opp litt mer penger før du begynner?Anonymous poster hash: fa2e1...c80 Inkludert 8 kjøretimer. Bortsett fra de obligatoriske Anonymous poster hash: cf33a...c51
Tøytigern Skrevet 10. mai 2015 #9 Skrevet 10. mai 2015 Hei. Jeg er 19 år gammel. Jeg går nå på skolen og jeg er ut i lære til høsten. Jeg har tenkt å ta førekoret, er ferdig med grunnkurset, mørkk og teoriprøven. Videre så har jeg tenkt å kjøpe pakke på 12 000,-.Men jeg har ikke råd til den. Jeg har ingen jeg kan låne eller få hjelp av i familien. Så jeg har da tenkt å ta lån og betale hver måned og betale hele når jeg er ut i læretiden. Er det lurt? Trenger deres tips plizz Takk på forhånd Anonymous poster hash: cf33a...c51 Jeg ville spart meg opp penger, før jeg evnt tok et så lite lån som overhode mulig. Bruk heller tiden på å kjøre med noen i familien, mens du legger deg opp penger. La være å ta lån, om du kan.
illywhack Skrevet 10. mai 2015 #11 Skrevet 10. mai 2015 Jeg ville også ha tatt meg en prat med kjøreskolen om det er mulig for deg å nedbetale det du skylder på nedbetaling direkte fra dem. Da slipper du lån, og du kan få lappen. Ta deg en snakk med kjøreskolen du, de er ofte veldig greie. Hadde ei venninne som måtte ha lappen for å få en jobb, og hun betalte ned i løpet av 18 mnd tror jeg. Det var helt ok for kjøreskolen, og de fikk en skriftlig avtale på det.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #12 Skrevet 10. mai 2015 Hvor får du lån uten sikkerhet til å ta lappen? Forbrukslån til nærmere 20 % rente er galskap, og den sikre veien inn i luksusfella på tv3!Anonymous poster hash: 75613...b3b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #13 Skrevet 10. mai 2015 Hvor får du lån uten sikkerhet til å ta lappen? Forbrukslån til nærmere 20 % rente er galskap, og den sikre veien inn i luksusfella på tv3!Anonymous poster hash: 75613...b3b Det gjør du nok ikke, med mindre du har en snill bank.. Anonymous poster hash: abdfc...139
lykkelige.meg Skrevet 10. mai 2015 #14 Skrevet 10. mai 2015 (endret) Poenget bør vel heller være at pakken sannsynligvis kun inneholder det "obligatoriske" - Dvs to veiledningstimer der det kun skal kontrolleres at du faktisk KAN kjøre bil - teknisk(igangsetting og stans, speilbruk, rattbruk, svinging, opp og nedgiring, bakkestart etc etc) og trafikalt(alt av trafikkregler, plasseringsregler, korrekt blikkbruk, tegngivning etc etc) før du kan ta sikkerhetskurs på bane, og sikkerhetskurs på vei. Så det er passe naivt å tro at du kun kommer unna med de 12.000 pakken koster, du trenger sannsynligvis i hvertfall 5 - 15 dobbelttimer i tillegg til pakken (alt etter hvor lett du tar det(god motorikk og kjapp i huet?), og hvor mye du får øvd hjemme). Så når de 12.000 er et økonomisk problem for deg, og du må belage deg på 6 - 15.000 kr ekstra, så er det kanskje heller en ide å vente/spare opp litt mer penger før du begynner?Anonymous poster hash: fa2e1...c80 Mener du seriøst at de fleste har behov for så mye ekstra? Da jeg kjørte opp for 9 år siden hadde jeg en veiledningstime i starten, langkjøring og forbikjøring i samme time, glattkjøring og en veiledningstime like før oppkjøring. Det holdt i massevis for meg ihvertfall. Endret 10. mai 2015 av lykkelige.meg
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #15 Skrevet 10. mai 2015 Mener du seriøst at de fleste har behov for så mye ekstra? Da jeg kjørte opp for 9 år siden hadde jeg en veiledningstime i starten, langkjøring og forbikjøring i samme time, glattkjøring og en veiledningstime like før oppkjøring. Det holdt i massevis for meg ihvertfall. Tror nok reglene er litt annerledes i dag enn for 9 år siden. Hvor mange timer man trenger avhenger både av hvor en bor/øvelseskjører, hvor lett en tar ting og om en får muligheter til å kjøre privat. Anonymous poster hash: 75613...b3b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #16 Skrevet 11. mai 2015 Jobb én måned som servitør i sommer, så får du 15-20000kr utbetalt. Vips, der er førerkort. OBS! Ikke drikk opp lønna di. Anonymous poster hash: 6bbb5...03a 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #17 Skrevet 11. mai 2015 Mener du seriøst at de fleste har behov for så mye ekstra? Da jeg kjørte opp for 9 år siden hadde jeg en veiledningstime i starten, langkjøring og forbikjøring i samme time, glattkjøring og en veiledningstime like før oppkjøring. Det holdt i massevis for meg ihvertfall. Ja, jeg mener seriøst at de fleste har behov for noe mer enn to "kontroll-timer" for å lære seg (og bli drevne/selvstendige nok) på følgende: Tema 2.1 Førerkort og trafikkopplæring Eleven skal ha kunnskap om reglene for førerkort og trafikkopplæring Hovedmomenter Grunnleggende regler for kjøring i trafikk Oversikt over opplæringen klasse B, som informasjon om trinnvis opplæring, progresjon, måloppnåelse, risikoforståelse og selvvurdering Førerkortklasser Vilkår for å erverve førerkort Vilkår for å kunne øvingskjøre Tema 2.2 Bilens oppbygging med tanke på sikkerhet og miljø Eleven skal ha kunnskap om bilens oppbygging med tanke på sikkerhet og miljø Hovedmomenter Aktiv og passiv sikkerhet Forsvarlig og forskriftsmessig stand Sikkerhetskontroll Miljøbelastninger og økonomisk kjøring Tema 2.3 Ansvar for kjøretøyets stand og bruk, økonomisk ansvar, offentlige reaksjoner og plikter ved trafikkuhell Eleven skal ha kunnskap om eiers og brukers ansvar for kjøretøyets stand og bruk, og om økonomisk ansvar, offentlige reaksjoner og plikter ved trafikkuhell Hovedmomenter Fører og eiers ansvar Registrering og eierforhold Bruk av bil med og uten tilhenger Tauing av kjøretøy Dokumenter Rusmidler, tretthet, sykdom og bilkjøring Forsikring og økonomisk ansvar Offentlige reaksjoner Plikter og tiltak ved trafikkuhell Tema 2.4 Menneskets kapasitet og trafikkens krav Eleven skal ha kunnskap om menneskets kapasitet og trafikkens krav Hovedmomenter Forholdet mellom trafikkens krav og menneskets kapasitet. Faktorer som virker inn på bilføreren. Kjøreprosessen, bearbeiding av informasjon og automatisering Tema 2.5 Å gjøre seg klar for kjøring Eleven skal kunne gjøre seg klar for kjøring Hovedmomenter Sittestilling Sikt Innstilling og bruk av ratt, pedaler, gir, parkeringsbrems og andre betjeningsinnretninger Tilpassing og bruk av bilbelte og hodestøtte Start og stopp av motor Tema 2.6 Igangsetting og stans Eleven skal kunne sette i gang og stanse i variert terreng Hovedmomenter Observasjon og tegn ved igangsetting og stans Kontrollert og behagelig igangsetting og stans, på flat veg, i med- og motbakke med og uten parkeringsbrems Krypekjøring Kort stans - ny start Sikre bilen etter stans Tema 2.7 Giring, akselerasjon, styring og bremsing Eleven skal kunne gire, styre akselerere og bremse i variert terreng Hovedmomenter Behagelig opp- og nedgiring på flat veg, i utfor- og motbakke Normalbremsing (1,5 – 2 m/s2) fra minst 60 km/t Observasjon i speil før, under og etter fartsreduksjonen Stans ved angitt sted fra forskjellige hastigheter Hard nedbremsing for å kunne stanse foran en hindring Forberede ny igangsetting ved å velge 1. gir like før stans Normalakselerasjon opp til 60 km/t Valg av riktig gir i forhold til fart Bruk av gir ved økonomisk og miljøvennlig kjøring Lange og sikre rattbevegelser Sving til høyre og venstre i vegkryss Bremsing når motor ikke er i gang Tema 2.8 Rygging, vending og parkering Eleven skal kunne rygge, vende og parkere Hovedmomenter Sittestilling og sikt Rygging Snumåter Parkering – ulike metoder Parkering – ulike trafikkmiljø Tema 2.9 Grunnleggende kjøretøybehandling under sammenhengende kjøring Eleven skal kunne beherske grunnleggende kjøretøybehandling i områder med liten trafikk Hovedmomenter Sammenhengende kjøring i område med liten trafikk. Riktig bremsemåte inn i situasjoner som krever fartsreduksjon. Observasjon og tegngivning ved sidevegs forflytning av kjøretøyet. Bruk av gir som gir økonomisk og miljøvennlig kjøring. Riktig fart og plassering ved sving til høyre og venstre i vegkryss Tema 2.10 Sikkerhetskontroll av bilen Eleven skal kunne utføre aktuell sikkerhetskontroll av bilen Hovedmomenter Lasteevne og kjøring med tilhenger Bremser. Hjul og dekk Styring Lys Sikt Driftssikkerhet Sikkerhetsutstyr Varselinnretninger Tema 3.1 Trafikksystemet, trafikantgrupper og interessemotsetninger, og privatbilismen i et miljøper spektiv Eleven skal gjøre rede for trafikksystemet, trafikantgrupper og interessemotsetninger, og privatbilismen i et miljøperspektiv Hovedmomenter Trafikksystemet Trafikkmiljø Trafikant Kjøretøy Trafikantgrupper og interessemotsetninger Miljøkonsekvenser av privatbilismen Alternative løsninger som er miljøvennlige Tema 3.2 Veg, vegoppmerking, skilt og annen trafikkregulering Eleven skal gjøre rede for veg, vegoppmerking, skilt og annen trafikkregulering Hovedmomenter Definisjoner Anlegg i vegen Vegoppmerking (også i våre naboland) Skilt Lysregulering Anvisninger Tema 3.3 Atferd i trafikken Eleven skal gjøre rede for tydelig, sikker og effektiv atferd i trafikken og de regler som gjelder for bilkjøring Hovedmomenter Vegtrafikklovgivningen Grunnregler Kommunikasjon og samhandling Signal og tegn Fartsavpassing Veggrep og aktuelle fysiske lover Plassering på vegen Vikeplikt Rygging og vending Stans og parkering Planovergang Motorveg Kjøring i tunnel Kjøring i kø og ved flaskehalser Forbikjøring Tema 3.4 Systematisk og automatisert informasjonsinnhenting Eleven skal ha systematisk og automatisert informasjonsinnhenting Hovedmomenter Grunnleggende se-teknikk og hva det er viktig å se etter Oppdage og oppfatte vegkryss, myke trafikanter, hindringer, skilt og oppmerking i god tid Kjøring inn mot og gjennom kryss med ulik utforming, sikt og regulering Kjøring mellom kryss Tilpassing av fart og valg av plassering i forhold til sikt- og trafikkforhold Tema 3.5: Kjøring i bolig- tettsteds- og bymiljø Eleven skal ha bestemt kjøremåte i bolig-, tettsted- og bymiljø Hovedmomenter Helhetlig overblikk Fartstilpassing, tegngiving og plassering -i ulike typer kryss -i envegsregulerte gater -ved kjøring på veg med flere kjørefelter -i forhold til sikt-, veg- og trafikkforhold -i forhold til forventet atferd fra andre Vikeplikt, stoppeplikt og plikt til å gi fri veg Kjøring i forhold til skilt og vegoppmerking Forutse og oppfatte særlige risikoforhold og hensyn knyttet til -gående -barn -kjøretøy med to hjul -tyngre kjøretøy -dyr Handlingsberedskap når dette er nødvendig Kjøre økonomisk og miljøvennlig ved å planlegge kjøringen og bruke bilen riktig Tydelig og presis kjøremåte Tema 3.6 Kjøreteknikk på høyhastighetsveg Eleven skal ha presis kjøreteknikk på høyhastighetsveg Hovedmomenter Sittestilling og forankringspunkter i seterygg og gulv Ratt-teknikk og -kontroll Kursstabilitet og jevn fart ved kjøring rett fram og i kurver samtidig med at blikket beveges Innhente informasjon om vegen og vegmiljøet framover Plassering og svingtidspunkt i kurver Tilpassing av hastighet før, gjennom og ut av svingen Skifte plass og felt uten unødige fartsendringer Normal og rask akselerasjon fra 0 til 80 km/t på en økonomisk og miljøvennlig måte Normal- og nødbremsing fra 80 km/t Kjøring inn mot og inn på større veg Falle raskt og naturlig inn i trafikkrytmen etter innkjøring Kjøring ved sving av større veg Særlige risikoforhold knyttet til motorsyklister og tyngre kjøretøy Tema 3.7 Effektiv, økonomisk og miljøvennlig kjøring i god samhandling med andre trafikanter Eleven skal kjøre effektivt og behagelig, miljøriktig og økonomisk i variert trafikkmiljø i god samhandling med andre trafikanter Hovedmomenter Tidlig og fullstendig overblikk Tydelig tegngiving, fartstilpassing, plassering og annen informasjon Flyt og avvikling ved å utnytte luker i vegkryss og ved skifte av kjørefelt Oppfatte og forstå situasjoner med særlig risiko Forutse, oppfatte og motvirke risiko for møteulykker Handlingsberedskap når det er nødvendig Bidra til å redusere køer ved å unngå unødvendig lang avstand til forankjørende gjennom flaskehalser Å bli forbikjørt og å kjøre forbi Mener du seriøst noe annet? Anonymous poster hash: 56329...c92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå