AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #1 Skrevet 9. mai 2015 Hei. Idealvekten min er 55-65 Kg. I dag veier jeg 80Kg. Jeg er 163cm. Dvs. jeg har litt for mange kilo på kroppen. Min samboer ønsker ikke at jeg skal starte me kaloritelling, mest pga at han har sett det gå skikkeli galt med en kompis (talte bokstavelig på seg spiseforstyrrelse). Jeg skjønner jo at jeg bør holde en viss kontroll over kaloriinntaket, men gruer meg til det. Finnes det enkle verktøy for slikt? Jeg tror hovedproblemet med kostholdet er middagen. Det er mye halvfabrikat og hurtige løsninger. Skulle gjerne hatt tips til sunne middager (bok/nettsted). Og så innser jeg at helgekosen må kuttes kraftig ned. Det er lørdag fra onsdag til søndag, om dere skjønner Jeg har hørt mange bruker FitBit for å holde styr på aktiviteten. Da vurderer jeg fitbit one, for den kan festes på bla. buksen/bh el. (Ikke fan av armbånd/kl). Er disse til og stole på når det kommer til antall skritt, kalorier forbrendt osv.? Jeg tenker at det kanskje kan være litt mer motiverende med en slik "dings". Når det kommer til trening, så er det først og fremst bare å gå turer jeg har gjort til nå. Jeg ønsker å stramme skikkelig opp, så hva bør jeg egentlig trene da? Jogging? Pilates? Jeg har ikke så god greie, finnes det noen gode nettsteder som viser øvelser? Bor på et lite sted, så PT er ikke å oppdrive. Da må jeg reise 45-60 min hver vei, og det er ikke nok timer i døgnet til det :/ Jeg har vært overvektig og uten kondis i mange år. Hær om dagen innså jeg at noe må gjøres, da jeg ble skikkelig andpusten av å gå opp 3 trapper. I en alder av 25 burde jeg ikke bli sliten av 3 trapper! Men nå har jeg altså virkelig bestemt meg for å ta grep. Håper noen tar seg tid til å sende en nybegynner i riktig retning. Anonymous poster hash: 9c3cb...c45 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #2 Skrevet 10. mai 2015 Jeg har gått ned et betydelig antall kilo, og jeg har stort sett bare gått turer, i raskt tempo. Jeg har også kuttet helt ut godteri for en periode for å bli kvitt søtsuget, nå frister det ingenting lenger jeg har også vært forsiktig med brødmat og holdt meg til knekkebrød, men middagen koser jeg meg med. Angående middag bør du begrense inntaket av saus. Grønnsaker er btw bra! Jeg teller ikke kalorier, men har holdt på en stund, så vet hva jeg kan spise og hva jeg bør være forsiktig med slik at jeg får kaloriunderskudd. Som sagt spiser jeg vanlig middag til jeg er mett, men da er jeg mer "forsiktig" ved de andre måltidene. Det er også viktig å spise jevnlig slik at du holder forbrenningen oppe. Aldri gå på butikken sulten og drikk generelt mye vann (minsker sultfølelsen og er bra for kroppen) Lykke til! Vær målbevisst og ha viljestyrke. Når resultatene begynner å komme, blir det motivasjon nok til å fortsette :DAnonymous poster hash: 84cab...4d3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #3 Skrevet 10. mai 2015 Jeg har gått ned et betydelig antall kilo, og jeg har stort sett bare gått turer, i raskt tempo. Jeg har også kuttet helt ut godteri for en periode for å bli kvitt søtsuget, nå frister det ingenting lenger jeg har også vært forsiktig med brødmat og holdt meg til knekkebrød, men middagen koser jeg meg med. Angående middag bør du begrense inntaket av saus. Grønnsaker er btw bra! Jeg teller ikke kalorier, men har holdt på en stund, så vet hva jeg kan spise og hva jeg bør være forsiktig med slik at jeg får kaloriunderskudd. Som sagt spiser jeg vanlig middag til jeg er mett, men da er jeg mer "forsiktig" ved de andre måltidene. Det er også viktig å spise jevnlig slik at du holder forbrenningen oppe. Aldri gå på butikken sulten og drikk generelt mye vann (minsker sultfølelsen og er bra for kroppen) Lykke til! Vær målbevisst og ha viljestyrke. Når resultatene begynner å komme, blir det motivasjon nok til å fortsette :DAnonymous poster hash: 84cab...4d3 Tusen takk, og gratulerer med vektnedgangen din Hvorfor er du forsiktig med brødmat og velger knekkebrød i stedet? Holde meg unna godter tror jeg blir det minste problemet. Men jeg kan generelt alt for lite om næringsinhold i mat. Jeg spiser som regel 4-5 måltider ila dagen, blir så fort sinna om jeg er sulten. Så jeg spiser nok mye feil ift å holde jevnt blodsukker gjennom dagen. Hvor mange kalorier skal jeg holde meg til dagen da? Målte du også hvor mange kalorier du forbrente ila en dag?Anonymous poster hash: 9c3cb...c45
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #4 Skrevet 10. mai 2015 Å telle kalorier er for de aller aller fleste helt unødvendig. Jeg synes du høres ut som en perfekt kandidat for å bli introdusert til http://www.marksdailyapple.com Anonymous poster hash: 81372...4a2
FitnessIna Skrevet 10. mai 2015 #5 Skrevet 10. mai 2015 Hei! Først og fremst er det veldig bra at du selv vet hva problemet er - middagen, helgekosen som varer for lenge, og mye halvfabrikat. Det er ikke nødvendig å telle kalorier for å gå ned i vekt, men du må spise mindre enn du forbrenner. Først og fremst anbefaler jeg å se på det som en livsstilsendring, for å kunne fortsette med de gode vanene selv etter du når mål-vekten din. Start med å bytte ut all halvfabrikat med hjemmelagd mat. Spis mye grønnsaker til hvert måltid, og gjerne til mellommåltider også - de metter mye, men inneholder lite kcal. Paprika, gulrot, salat, agurk, selleri, tomat ol er veldig fine her. Bestem deg for en dag i uka der du kan unne deg noe - begrens hvor mye du unner deg, f.eks to-tre ruter med sjokolade, men lag en hyggelig greie ut av det. Sett deg under et pledd med samboeren din, snakk sammen om uken som har gått/planer for neste uke mens du spiser sjokoladen sakte, uten å hive den i deg, f.eks. Om du trenger et sted å telle kalorier, er myfitnesspal ganske populær, slik jeg har forstått det. For å stramme opp må du trene styrke - dette vil gjøre kroppen slankere, og strammere, når du legger på deg muskelmasse. Styrketrening er også det beste for vektnedgang. Om du vil, så kan du skaffe deg en online PT - sende ukesrapporter, filmer av teknikk når du trener osv, som treneren gir tilbakemeldinger på. Fitnessbloggen.no har mange eksempler på øvelser, gjerne med filmer også 1
Cata Skrevet 10. mai 2015 #6 Skrevet 10. mai 2015 Jeg kan ikke si deg hva du skal gjøre, men jeg kan gi en liten oversikt over hva jeg har gjort . Jeg var nemlig i samme situasjon som deg, bare høyere og noe tyngre. For ca. 3 år siden innså jeg at jeg omtrent "hørte" et fremtidig hjerteinfarkt komme løpende bak meg - og det tok innpå. Så dårlig var formen. Jeg tørket støvet av medlemsskap på treningssenter og begynte å trene en gang i uka, to hvis jeg fikk tid. Dette ut fra tankegangen om at "den beste treningen er den som blir noe av". For et og et halvt år siden syntes jeg bukselinningen var blitt lovlig stram, jeg tørket støvet av badevekten og veide meg. Over i helseskadelig overvekt.... Noe måtte gjøres. Samme kveld meldte jeg meg inn i en vektklubb og jeg begynte å telle kalorier. Vet du har sagt du ikke vil, men jeg synes det er vanskelig å komme utenom. Jeg fant raskt ut det jeg allerede visste innerst inne. Det er ikke lurt å drikke brus nesten hver dag, og det er heller ikke lurt å spise Go'morgen yoghurt til lunch hver dag i tillegg til brødskivene. Jeg kuttet ut brus og snacks 6 av 7 dager i uka. En dag fikk jeg lov av meg selv å drikke en flaske brus og/eller spise noe snop. Kaloritellingen gav meg oversikt over hva som var lurt å spise og ikke, så jeg tok noen mindre justeringer i kostholdet ut fra det. Mindre ris til middag, poteter er lurere valg. Jeg har heldigvis alltid vært feilspiser, men ikke overspiser så porsjonskontroll var ikke noe stort problem. Kiloene begynte å forlate meg. Etter 2 måneder hadde jeg gått ned ca. 6 kilo og det begynte merkes på klærne. Da ble jeg så oppmuntret at jeg rett og slett begynte å trene fast 2 ganger i uka, og med en mulig tilleggskveld når jeg hadde tid. Etter et halvt år var jeg kvitt 10 kg og formen var blitt betraktelig bedre. Jeg kjøpte meg ny sykkel og begynte å sykle til jobb. Gratis trim, må vite. Etter 10 måneder hadde jeg gått ned ca. 18 kg og jeg ble enig med meg selv om at nok var nok. Nå måte det stabiliseres. Det driver jeg med enda og jeg må sikkert fortsette i årevis. Det er så innmari lett å falle tilbake til gamle uvaner. Nå spiser jeg moderat, og forholdsvis sunt. Jeg spiser fremdeles snop ca. 1 gang i uka, men ikke i hauger og lass. Jeg teller fremdeles kalorier, men "får lov" å spise flere nå når jeg bare skal holde vekta. Jeg sykler til jobb de fleste hverdager, trener styrke to ganger i uka og jogger en liten runde en kveld i uka. Hjelpemidlene nå er en kombinasjon av Fitbit (jeg har armbåndet - Fitbit flex) sammen med MyFitnespal som holder styr på både kaloriinntak og forbrente kalorier, og Endomondo der jeg registrerer den mer organiserte treningen. Det høres ut som mye styr, men når alle appene virker så merker jeg ikke så mye til treningsregistreringen. Å registrere mat er litt mer styr, men det er blitt en vane og noe jeg gjør på autopilot omtrent. (Er jeg på reise så hopper jeg over registreringen eller jeg registrerer bare et omtrentlig antall kalorier. ) Det viktigste verktøyet ditt er altså kostholdet. Tenk moderate porsjoner, typisk et par brødskiver eller knekkebrød med magert pålegg til frokost og lunch, 150 g fisk eller kjøtt og et par poteter til middag og kanskje et par knekkebrød til kvelds hvis du spiser middag litt tidlig eller har vært i mye aktivitet. Ikke start med å trene deg i hjel. Har du ikke trent før så kommer du kjapt til å gå lei. Begynn med en trening eller to pr. uke og ellers så går du så mye du kan. (Gå trapp i stedet for å ta heis, gå eller sykle til jobb hvis det er noenlunde rimelig avstand, gå en kveldstur.....) Etterhvert som formen bedrer seg så kommer du sannsynligvis til å få lyst til å presse deg litt mer, bare fordi du ser du er i stand til det. (Selv hater jeg å trene, men det er veldig OK å kjenne at jeg nå mestrer ting som jeg ikke en gang våget tenke på for 3 år siden. I fjor løp jeg f.eks. et 5 km løp, i år skal jeg prøve meg på et milløp....) 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #7 Skrevet 10. mai 2015 Å telle kalorier er for de aller aller fleste helt unødvendig. Jeg synes du høres ut som en perfekt kandidat for å bli introdusert til http://www.marksdailyapple.comAnonymous poster hash: 81372...4a2 Den forstod jeg ikke helt.Anonymous poster hash: 9c3cb...c45
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #8 Skrevet 10. mai 2015 Hei! Først og fremst er det veldig bra at du selv vet hva problemet er - middagen, helgekosen som varer for lenge, og mye halvfabrikat. Det er ikke nødvendig å telle kalorier for å gå ned i vekt, men du må spise mindre enn du forbrenner. Først og fremst anbefaler jeg å se på det som en livsstilsendring, for å kunne fortsette med de gode vanene selv etter du når mål-vekten din. Start med å bytte ut all halvfabrikat med hjemmelagd mat. Spis mye grønnsaker til hvert måltid, og gjerne til mellommåltider også - de metter mye, men inneholder lite kcal. Paprika, gulrot, salat, agurk, selleri, tomat ol er veldig fine her. Bestem deg for en dag i uka der du kan unne deg noe - begrens hvor mye du unner deg, f.eks to-tre ruter med sjokolade, men lag en hyggelig greie ut av det. Sett deg under et pledd med samboeren din, snakk sammen om uken som har gått/planer for neste uke mens du spiser sjokoladen sakte, uten å hive den i deg, f.eks. Om du trenger et sted å telle kalorier, er myfitnesspal ganske populær, slik jeg har forstått det. For å stramme opp må du trene styrke - dette vil gjøre kroppen slankere, og strammere, når du legger på deg muskelmasse. Styrketrening er også det beste for vektnedgang. Om du vil, så kan du skaffe deg en online PT - sende ukesrapporter, filmer av teknikk når du trener osv, som treneren gir tilbakemeldinger på. Fitnessbloggen.no har mange eksempler på øvelser, gjerne med filmer også Men hvordan vet jeg at jeg forbrenner mer enn jeg har spist vist jeg ikke skal telle kalorier? Takk for tips, skal sjekke ut omline pt Anonymous poster hash: 9c3cb...c45
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #9 Skrevet 10. mai 2015 Jeg kan ikke si deg hva du skal gjøre, men jeg kan gi en liten oversikt over hva jeg har gjort . Jeg var nemlig i samme situasjon som deg, bare høyere og noe tyngre. For ca. 3 år siden innså jeg at jeg omtrent "hørte" et fremtidig hjerteinfarkt komme løpende bak meg - og det tok innpå. Så dårlig var formen. Jeg tørket støvet av medlemsskap på treningssenter og begynte å trene en gang i uka, to hvis jeg fikk tid. Dette ut fra tankegangen om at "den beste treningen er den som blir noe av". For et og et halvt år siden syntes jeg bukselinningen var blitt lovlig stram, jeg tørket støvet av badevekten og veide meg. Over i helseskadelig overvekt.... Noe måtte gjøres. Samme kveld meldte jeg meg inn i en vektklubb og jeg begynte å telle kalorier. Vet du har sagt du ikke vil, men jeg synes det er vanskelig å komme utenom. Jeg fant raskt ut det jeg allerede visste innerst inne. Det er ikke lurt å drikke brus nesten hver dag, og det er heller ikke lurt å spise Go'morgen yoghurt til lunch hver dag i tillegg til brødskivene. Jeg kuttet ut brus og snacks 6 av 7 dager i uka. En dag fikk jeg lov av meg selv å drikke en flaske brus og/eller spise noe snop. Kaloritellingen gav meg oversikt over hva som var lurt å spise og ikke, så jeg tok noen mindre justeringer i kostholdet ut fra det. Mindre ris til middag, poteter er lurere valg. Jeg har heldigvis alltid vært feilspiser, men ikke overspiser så porsjonskontroll var ikke noe stort problem. Kiloene begynte å forlate meg. Etter 2 måneder hadde jeg gått ned ca. 6 kilo og det begynte merkes på klærne. Da ble jeg så oppmuntret at jeg rett og slett begynte å trene fast 2 ganger i uka, og med en mulig tilleggskveld når jeg hadde tid. Etter et halvt år var jeg kvitt 10 kg og formen var blitt betraktelig bedre. Jeg kjøpte meg ny sykkel og begynte å sykle til jobb. Gratis trim, må vite. Etter 10 måneder hadde jeg gått ned ca. 18 kg og jeg ble enig med meg selv om at nok var nok. Nå måte det stabiliseres. Det driver jeg med enda og jeg må sikkert fortsette i årevis. Det er så innmari lett å falle tilbake til gamle uvaner. Nå spiser jeg moderat, og forholdsvis sunt. Jeg spiser fremdeles snop ca. 1 gang i uka, men ikke i hauger og lass. Jeg teller fremdeles kalorier, men "får lov" å spise flere nå når jeg bare skal holde vekta. Jeg sykler til jobb de fleste hverdager, trener styrke to ganger i uka og jogger en liten runde en kveld i uka. Hjelpemidlene nå er en kombinasjon av Fitbit (jeg har armbåndet - Fitbit flex) sammen med MyFitnespal som holder styr på både kaloriinntak og forbrente kalorier, og Endomondo der jeg registrerer den mer organiserte treningen. Det høres ut som mye styr, men når alle appene virker så merker jeg ikke så mye til treningsregistreringen. Å registrere mat er litt mer styr, men det er blitt en vane og noe jeg gjør på autopilot omtrent. (Er jeg på reise så hopper jeg over registreringen eller jeg registrerer bare et omtrentlig antall kalorier. ) Det viktigste verktøyet ditt er altså kostholdet. Tenk moderate porsjoner, typisk et par brødskiver eller knekkebrød med magert pålegg til frokost og lunch, 150 g fisk eller kjøtt og et par poteter til middag og kanskje et par knekkebrød til kvelds hvis du spiser middag litt tidlig eller har vært i mye aktivitet. Ikke start med å trene deg i hjel. Har du ikke trent før så kommer du kjapt til å gå lei. Begynn med en trening eller to pr. uke og ellers så går du så mye du kan. (Gå trapp i stedet for å ta heis, gå eller sykle til jobb hvis det er noenlunde rimelig avstand, gå en kveldstur.....) Etterhvert som formen bedrer seg så kommer du sannsynligvis til å få lyst til å presse deg litt mer, bare fordi du ser du er i stand til det. (Selv hater jeg å trene, men det er veldig OK å kjenne at jeg nå mestrer ting som jeg ikke en gang våget tenke på for 3 år siden. I fjor løp jeg f.eks. et 5 km løp, i år skal jeg prøve meg på et milløp....) Takk for innholdsrikt svar Så flink du har vært! Hvilken vektklubb meldte du deg inn i? Jeg skjønner jeg har svært mye og sette meg inn i. Anonymous poster hash: 9c3cb...c45 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #10 Skrevet 10. mai 2015 Jeg vil komme med en bokanbefaling, jeg. Fordi jeg personlig synes det er vanskelig å forholde meg til et råd her og et råd der, det er enklere å ha en plan i form av en bok. Særlig om man ikke helt vet hvor man skal begynne, eller har god greie på trening og ernærings i utgangspunktet. Boka heter "En ny start", og den innfører små endringer hver uke gjennom tolv uker, altså ikke alt på en gang, men små steg om gangen. Det gjorde det veldig mye enklere for meg å gjennomføre. I tillegg bruker jeg boka 5-10-15 som inspirasjon til å trene i en stressende hverdag, der tanken er at det å gjennomføre litt, er bedre enn å planlegge uten gjennomføring Anonymous poster hash: b02c7...17d
Cata Skrevet 10. mai 2015 #11 Skrevet 10. mai 2015 Takk for innholdsrikt svar Så flink du har vært! Hvilken vektklubb meldte du deg inn i? Jeg skjønner jeg har svært mye og sette meg inn i.Anonymous poster hash: 9c3cb...c45 Jeg valgte VG's vektklubb, men tror vel alle de vektklubbkonseptene der ute er ganske like.
maya86 Skrevet 10. mai 2015 #12 Skrevet 10. mai 2015 Trenger også å gå ned noen kg. Tidligere trening har blitt litt halvveis, sklir ofte ut, og finner ikke noe god rytme på det. Ikke funnet noe program jeg trivdes med. Helt til jeg fant Stronglift 5x5. Er veldig glad i styrketrening, og det er også en app som holder kontrollen på meg. Det er få øvelser, en app som sier hva jeg skal gjør og hvor tunge vekter jeg skal ha.. Rett og slett midt i blinken for en lat og ustrukturert person, når det kommer til trening. Det å krysse av i appen underveis i treninga og sånn gjør meg mer motivert Merker også stor framgang med programmet, og det er bare 3 ganger i uka, så det er overkommelig. Brukte også Lifesum app en stund for å få et visst innblikk i kalorier i mat. Er ikke nazi på mat, og teller ikke kalorier, men trengte å få et visst overblikk siden jeg hadde veldig lite peiling.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #13 Skrevet 10. mai 2015 Jeg vil komme med en bokanbefaling, jeg. Fordi jeg personlig synes det er vanskelig å forholde meg til et råd her og et råd der, det er enklere å ha en plan i form av en bok. Særlig om man ikke helt vet hvor man skal begynne, eller har god greie på trening og ernærings i utgangspunktet. Boka heter "En ny start", og den innfører små endringer hver uke gjennom tolv uker, altså ikke alt på en gang, men små steg om gangen. Det gjorde det veldig mye enklere for meg å gjennomføre. I tillegg bruker jeg boka 5-10-15 som inspirasjon til å trene i en stressende hverdag, der tanken er at det å gjennomføre litt, er bedre enn å planlegge uten gjennomføring Anonymous poster hash: b02c7...17d Tusen takk for tips! Tror jeg skal bestille de med en gang Smart med små økter her og der. De må jeg prøve og få inn i pausene på jobb. Jobber 8-16 og bruker 35 min i bil hver vei Anonymous poster hash: 9c3cb...c45
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #14 Skrevet 10. mai 2015 Tusen takk for tips! Tror jeg skal bestille de med en gang Smart med små økter her og der. De må jeg prøve og få inn i pausene på jobb. Jobber 8-16 og bruker 35 min i bil hver vei Anonymous poster hash: 9c3cb...c45 Det er nettopp det, det er lett å ha store planer om trening, men hvis de ikke blir gjennomført, så hjelper de jo heller ikke. Klarer man å få inn noen småøkter her og der, så hjelper det på formen, samtidig som det kanskje blir lettere å gå på en full treningsøkt senere. Jeg har, tro det eller ei, blitt en jogger etter hvert, men det tok tid før jeg kom dit. Og for å komme dit var det de små øktene som la grunnlaget for lengre økter Anonymous poster hash: b02c7...17d
Gullik Skrevet 10. mai 2015 #15 Skrevet 10. mai 2015 Du kommer langt med disse to prinsippene: 1. Sunt bondevett. 2. Just do it.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #16 Skrevet 10. mai 2015 Du kommer langt med disse to prinsippene: 1. Sunt bondevett. 2. Just do it. Dette har aldri noensinne vært til hjelp for meg. Selv om jeg har vært trent tidligere og sånn sett visste hva jeg skulle gjøre, så funker det ikke. Faktisk opplevde jeg slike kommentarer som ufattelig umotiverende og lite hjelpsomme. Anonymous poster hash: b02c7...17d
Gullik Skrevet 11. mai 2015 #17 Skrevet 11. mai 2015 Dette har aldri noensinne vært til hjelp for meg. Selv om jeg har vært trent tidligere og sånn sett visste hva jeg skulle gjøre, så funker det ikke. Faktisk opplevde jeg slike kommentarer som ufattelig umotiverende og lite hjelpsomme. Anonymous poster hash: b02c7...17d Jeg er sikker på at du innerst inne vet hva som skal til. Det er derfor jeg skrev det jeg skrev.
Cata Skrevet 11. mai 2015 #18 Skrevet 11. mai 2015 Du kommer langt med disse to prinsippene: 1. Sunt bondevett. 2. Just do it. Her er jeg faktisk enig med Gullik, spesielt i pkt. 2 . Jeg kom til det punkt at jeg tok en liten samtale med meg selv. Den forløp ca. som så: Jeg: "Siiiii meg nå, har du noensinne likt å trene?" Meg: "Nei?" Jeg: "Du er snart femti. Tror du da det er stor sjanse for at du kommer til å like å trene?" Meg: "Niks....." Jeg: "Ok, da er saken klar. Se til h##$!# å komme deg opp av den sofaen og begynn å røre på deg. Du kommer aldri til å synes det er gøy, så det er bare å sette i gang." Jeg vant diskusjonen!
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #19 Skrevet 24. mai 2015 Nå har jeg kjøpt meg fitbit Litt skuffende å se hvor langt unna jeg er fra 10000 skritt til dagen. Så her må jeg bare peise på! Å har skjønt at jeg ikke kan starte så fullt ut så jeg hadde tenkt først. Et steg av gangen. Har fått anbefalt pilates, det skal vist være super trening for å stramme opp kroppen. TSAnonymous poster hash: 9c3cb...c45
Tabris Skrevet 24. mai 2015 #20 Skrevet 24. mai 2015 Her er jeg faktisk enig med Gullik, spesielt i pkt. 2 . Jeg kom til det punkt at jeg tok en liten samtale med meg selv. Den forløp ca. som så: Jeg: "Siiiii meg nå, har du noensinne likt å trene?" Meg: "Nei?" Jeg: "Du er snart femti. Tror du da det er stor sjanse for at du kommer til å like å trene?" Meg: "Niks....." Jeg: "Ok, da er saken klar. Se til h##$!# å komme deg opp av den sofaen og begynn å røre på deg. Du kommer aldri til å synes det er gøy, så det er bare å sette i gang." Jeg vant diskusjonen! Jeg valgte et annet alternativ. Jeg liker ikke å trene. Jeg synes treningsstudio, vektløfting, jogging og diverse øvelser er ufattelig kjedelig. Jeg klarer derfor ikke å motivere meg til å holde det gående, og det har jeg innfunnet meg med. Men jeg elsker å gå tur! Skogstur, topptur, motbakketurer, ulendt terreng, power walks. Har hund, så da må jeg ut uansett, og jeg synes også det er gøy å gå tur med hund. I skogen får introverte meg den roen og freden med meg selv jeg trenger. Jeg driver også med geocaching, som gir en ekstra motivasjon for å gå steder jeg ellers aldri ville gått. Noen ganger er målet å bestige et fjell, noen ganger er det å gå en gitt runde på kortere tid enn gangen før, noen ganger er det mer "Hm, lurer på hvor den stien går hen..?" Jeg har gått ned ti kilo på den måten. Selvsagt kombinert med fornuftig kosthold, men har verken bedrevet lavkarbo eller fulgt noen "diett" med strenge kalorimål. I tillegg er jeg nå aktiv om kveldene med hundekurs, fellestreninger med hund osv. Ikke mosjon i den forstand, men det får meg opp av sofaen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå