Gå til innhold

Hjelpegrupper på Facebook

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med fare for å høres surmaget ut...men jeg er medlem i noen hjelpegrupper/gi bort på Facebook, og der er det flere som ber om hjelp feks i forbindelse med bryllup.

Greit at noen spør om spesielle lysestaker etc, og småting som kan på gå rundgang og gjenbrukes - det er jeg veldig for. Men når de presenterer seg som at vi skal gifte oss om kort tid, og mangler ALT til bryllupet pga dårlig råd og ønsker hjelp, så stusser jeg litt.

Hvorfor skal folk ha stort bryllup med opp mot 100 gjester når de knapt har råd til en kaffekopp til hver? Hvorfor ikke spare et år før den store festen, så de selv kan kjøpe servietter og lys til bordene, kunne gi gjestene mat og lage en ordentlig fest selv?

Folk skal få hjelpe der de ønsker selv, altså. Men noen ganger lurer jeg på om folk prøver seg i sånne grupper kun for å slippe å ta utgiften selv. Folk er jo veldig ivrige på å hjelpe i disse gruppene, og derfor lette å utnytte. Og det er ingen selvfølge at man skal ha en diger fest når man ikke har god økonomi.

Noen synspunkter?

Anonymous poster hash: ccef6...65a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes poenget med mange av disse hjelpegruppene har falt bort. Har et inntrykk av at det er mest den type problemstillinger/hjelp som du beskriver som er vanligst der nå, og det er ikke folk med reelle problemer eller reell fattigdom.

Er også skeptisk til hvordan hjelpen fordeles, og bruken av pengene som eventuelt blir samlet inn. Har gitt opp sånne grupper.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt latterlig. Det er barn her i landet som ikke kan være med å leke ute om vinteren fordi de ikke har varme nok klær. Foreldre som ikke en gang kan gi dem et påskeegg uten at det sprenger budsjettet, og som ikke kan garantere at de får ett varmt måltid om dagen.

Og så sitter det voksne mennesker på facebook og sutrer etter hjelp til ting de strengt tatt burde prøve å fikse selv. Jeg blir flau.

Anonymous poster hash: b8abc...6cf
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerte på den jeg også. Skal gifte seg om to måneder og mangler ALT! Og så har du de som svarer på ting som gis bor og må hentes med "Å den har jeg lyst på, men jeg kan ikke hente for jeg har ikke bil. :("

Anonymous poster hash: 71b1a...983
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg, har sett mange frekke spørsmål i disse gruppene.
"Trenger telefon, noen som vil gi bort? Vil kun ha den nyeste iphone"
"Vi har akuratt kjøpt oss ny bil så da ønsker vi oss også en ny kano! Er det noen som har?" (nei når du har penger til å kjøpe ny bil syns jeg du ikke skal spørre om en ny kano, mer vil ha mer)

Er så mange som utnytter godheten til andre og det syns jeg blir frekt. Meldte meg ut av den Oslo gis bort ønskes byttes gruppa pga dette.

Anonymous poster hash: 4112d...edf
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Godt det bare ikke er jeg som har reagert. Som sagt, å be om konkrete småting har jeg ikke noe imot at folk gjør, for gjenbruk er bra. Det er sikkert mange som kjøper lysestaker, serviettringer, stoltrekk og slike ting som man ikke får brukt igjen, og det er bare flott at det kan gå på rundgang.

Æsj, jeg synes egentlig den gruppa var lovende. Men nå har jeg mer følelsen av at de fleste av de som er mest aktive, også egentlig er ganske grådige.

Anonymous poster hash: ccef6...65a
Skrevet

Det verste i disse gruppene er når folk begynner å krangle med den som gir bort noe.

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Hvorfor gifte seg om man egentlig ikke har råd?

Det går an å vente.

Og så er det disse som skal gjøre seg så stakkarslige når de ber om noe: "Er alenemor til 3 barn, har ikke god økonomi, er ufør. Klem *hjerte hjerte hjerte* " o.s.v.

Og enkelte skal ha alt som blir lagt ut...

Nei, meldte meg ut av Oslo gis bort gruppa.

Anonymous poster hash: 2eec9...d2c
AnonymBruker
Skrevet

Flaut å frekt med folk som tar i mot noe som gies bort, for så å spørre om de kan kjøre det til dem siden de ikke har bil.

Anonymous poster hash: 097b2...778
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...