AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #1 Skrevet 9. mai 2015 Er det noen her har et lavkarbo-kosthold uten melkeprodukter? Hvordan fungerer det? Vil du gi eksempel på hva du spiser en vanlig dag? Jeg har lyst til å prøve et slikt kosthold, men det virker litt vanskelig når man ikke kan spise melkeprodukter. Mye av lavkarbo-oppskriftene inneholder jo fløte, ost, cottage cheese, osv. Anonymous poster hash: 26cb0...e40
Yme Skrevet 9. mai 2015 #2 Skrevet 9. mai 2015 (endret) Jeg har vanskelig for å se hvordan det skal kunne fungere, i og med at du da må erstatte melkefettet med plantefett, noe som kommer til å gi deg skyhøye verdier av omega 6, som fører til betennelser og alt mulig tull i kroppen.Det er en del ny forskning som antyder at det er høye nivåer av omega 6 som er synderen (sammen andre ting) når det kommer til hjerte og karsykdommer, istedenfor det metta fettet som tidligere har fått skylden.Du kan eventuelt spise mye fettrikt kjøtt og innvoller, men jeg kan ikke helt komme på noen greie måter å få kjøpt nok av dette, uten å eventuelt ha en slakter i nærheten, og da blir det jo veldig dyrt. Endret 9. mai 2015 av Yme 2
Gjest Nanne70 Skrevet 10. mai 2015 #3 Skrevet 10. mai 2015 Man kan godt spise fullfete melkeprodukter på lavkarbo/LCHF, men det anbefales ofte at man prøver en stund uten hvis man skal ned i vekt, fordi noen har problemer med vekttap hvis de spiser mye melkeprodukter. Det er dermed individuelt hvor mye av denne typen produkter man "kan" spise på lavkarbo. Personlig synes jeg ikke det er noe problem å spise et LCHF-kosthold med lite meieriprodukter, men jeg spiser litt ost av og til og bruker litt fløte eller rømme av og til. Med "litt" mener jeg en og annen spiseskje. Ellers bruker jeg (klarnet) smør, kokosfett, kokosmelk, olivenolje, rapsolje og majones, og spiser grønnsaker, bær, fisk, fugl, kjøtt, egg samt litt nøtter og frø. I perioder blir det kanskje litt mye egg til frokost fordi det er enkelt, men da varierer jeg med en smoothie laget på bær, kokosmelk, et rått egg, litt søtning og evt. en ss olje eller 1/2 avocado. Det går også fint å spise f.eks. kjøttpålegg, litt ost og grønnsaker. Akkurat nå skal jeg ned i vekt, så da holder jeg meg også unna lavkarbobakst. Finner for øvrig mye bra oppskrifter og inspo på LCHF-bloggen.
Supraspinatus Skrevet 10. mai 2015 #4 Skrevet 10. mai 2015 Paleo er et kosthold som i utgangspunktet er melkefritt. Jeg har vanskelig for å se hvordan det skal kunne fungere, i og med at du da må erstatte melkefettet med plantefett, noe som kommer til å gi deg skyhøye verdier av omega 6, som fører til betennelser og alt mulig tull i kroppen. Det er en del ny forskning som antyder at det er høye nivåer av omega 6 som er synderen (sammen andre ting) når det kommer til hjerte og karsykdommer, istedenfor det metta fettet som tidligere har fått skylden. Du kan eventuelt spise mye fettrikt kjøtt og innvoller, men jeg kan ikke helt komme på noen greie måter å få kjøpt nok av dette, uten å eventuelt ha en slakter i nærheten, og da blir det jo veldig dyrt. Hvorfor må du erstatte melkefettet med plantefett? Ghee/klarnet smør er laktose og melkeproteinfritt om man absolutt skal ha meieri/melkefett. Kokosfett er også ganske bra, og det er lett å kjøpe fete stykker (spesielt fra svin: ribbe, nakkekotelett, etc). De fleste store supermarked selger også lever om man vil ha innmat. Selv i utkantstrøk. Jeg anbefaler å se hvordan Chris Kresser anbefaler at man legger opp et slikt kosthold. Både med den restriktive fasen, og ev innfasing av ulike produkter. Det er ikke noe poeng å ha strenge restriksjoner dersom det ikke er nødvendig. 1
Yme Skrevet 11. mai 2015 #5 Skrevet 11. mai 2015 Hvorfor må du erstatte melkefettet med plantefett?Man må ikke, men det er det som er det enkleste alternativet, og flok flest er jo for late til å putte for mye innsats i dietten sin.Sånn butikkene våre er lagt opp i dag, er det ikke veldig lett eller billig å drive med LCHF, om man må unngå melkefett.
duplexx Skrevet 11. mai 2015 #6 Skrevet 11. mai 2015 Man må ikke, men det er det som er det enkleste alternativet, og flok flest er jo for late til å putte for mye innsats i dietten sin. Sånn butikkene våre er lagt opp i dag, er det ikke veldig lett eller billig å drive med LCHF, om man må unngå melkefett. Kommer an på hva man gjør det til. Billig er relativt, vi spiser tradisjonelt, høyfett og heløkologisk, og bruker mye mindre enn gjennomsnittsfamilien på fire... 1
Yme Skrevet 11. mai 2015 #7 Skrevet 11. mai 2015 (endret) Kommer an på hva man gjør det til. Billig er relativt, vi spiser tradisjonelt, høyfett og heløkologisk, og bruker mye mindre enn gjennomsnittsfamilien på fire... Jeg kan jo selvfølgelig bare sammenligne med meg selv, så det er dyrere enn det jeg spiste da jeg hadde et LCHF-kosthold med meieriprodukter inkludert. Det er enda billigere nå som jeg slutta med det. Bruker vel rundt 600 kroner i uka, på mat, og spiser 3-4 store middager hver dag. Mellom 3000 og 4000 kalorier per dag da. Veit ikke om jeg er helt enig i at billig er relativt i denne sammenhengen her, i og med at økologisk kjøtt koster enormt mye mer enn vanlig kjøtt. Det er jo ingen som kan si at kjøtt for 400 kroner kiloen er billig, når alternativet er at det koster 150 Endret 11. mai 2015 av Yme
Supraspinatus Skrevet 11. mai 2015 #8 Skrevet 11. mai 2015 Jeg kan jo selvfølgelig bare sammenligne med meg selv, så det er dyrere enn det jeg spiste da jeg hadde et LCHF-kosthold med meieriprodukter inkludert. Det er enda billigere nå som jeg slutta med det. Bruker vel rundt 600 kroner i uka, på mat, og spiser 3-4 store middager hver dag. Mellom 3000 og 4000 kalorier per dag da. Veit ikke om jeg er helt enig i at billig er relativt i denne sammenhengen her, i og med at økologisk kjøtt koster enormt mye mer enn vanlig kjøtt. Det er jo ingen som kan si at kjøtt for 400 kroner kiloen er billig, når alternativet er at det koster 150 Du må jo ikke spise indrefilet hver dag da. Spiser man tradisjonsmat så legger jo det litt større krav til planlegging enn at man kan gå rett i sjappa og kjøpe en vakuumpakket biff. Kjøper man rett fra bonden (via slakteriet) får man gjerne økologisk storfe til 175kr/kg (med forskjellige deler. Alt fra biff til grytekjøtt). Svin er også veldig billig. Gjerne 135kr/kg. Forutsetningen er gjerne at man må bestille 15-20kg. Har man en fryser er ikke det noe problem. 1
Yme Skrevet 11. mai 2015 #9 Skrevet 11. mai 2015 Du må jo ikke spise indrefilet hver dag da. Spiser man tradisjonsmat så legger jo det litt større krav til planlegging enn at man kan gå rett i sjappa og kjøpe en vakuumpakket biff. Kjøper man rett fra bonden (via slakteriet) får man gjerne økologisk storfe til 175kr/kg (med forskjellige deler. Alt fra biff til grytekjøtt). Svin er også veldig billig. Gjerne 135kr/kg. Forutsetningen er gjerne at man må bestille 15-20kg. Har man en fryser er ikke det noe problem. Det er sånt som er billig på langsikt, men som gjerne blir en alt for stor utgift på et og samme kjøp, og det er det jo ikke alle som har mulighet til. Min erfaring er fortsatt at det er veldig dyrt å klønete om man skal ha fett som hovedenergi, om man ikke kan ha med melkeprodukter, og ikke skal få alt for høye mengder omega 6. Å kjøpe mat i bulk, teller som klønete i min bok, i og med at jeg hadde måtte oppsøke en bonde, finne ut når han slakter, reise avgårde for å møte han osv. Alternativet er å gå i 5 minutter, til Rimi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå