Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er veldig nybegynner innenfor "kosthold og trening" og prøver sterkt å stramme opp magen til sommeren. Skal til syden i august og vil gjerne ha en stram mage, så har jo 3 1/2 mnd på meg! Hva bør jeg spise? Jeg skal ha i meg rundt 2000 kcal hver dag (er 16, jobber med ganske tungt arbeid 2 ganger i uka, og trener 3 ganger i uka). Jeg har tenkt å dra til noen som kan det å sette opp et matprogram, men akkurat nå har jeg ikke råd til det og vet om mange flinke her inne! :) Hva kan jeg spise, og hvor mye kan jeg egentlig skjeie ut hver lørdag for å klare målet mitt til sommeren?

Vet det er vanskelig siden dere ikke helt vet hvor mye jeg forbrenner osv, men hva bør jeg spise? :)

Anonymous poster hash: 81050...fd5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hmm

Anonymous poster hash: 81050...fd5

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta en tur til helsesøsteren pø skolen din, og høre med henne?

Anonymous poster hash: 7af54...ee1

Gjest Unknown
Skrevet (endret)

Hva med å ta en tur til helsesøsteren pø skolen din, og høre med henne?

Det går an, men sist jeg gjorde det foreslo hun 4 poteter, og 4 kjøttkaker til middag for en jente på 15 år, så..

Er ts forresten, skjønner ikke hvorfor jeg er anonym i førsteposten!

Endret av Unknown
AnonymBruker
Skrevet

Det går an, men sist jeg gjorde det foreslo hun 4 poteter, og 4 kjøttkaker til middag for en jente på 15 år, så..

Er ts forresten, skjønner ikke hvorfor jeg er anonym i førsteposten!

Er det så utrolig mye, da? Du er en jente i vekst, og med det aktivitetsbehovet du beskriver trenger kroppen mye energi. :)

Men som et generelt råd, ville jeg heller fokusert på hva du spiser og mengden, istedenfor kalorier. De blir du bare gal av.. Spis sunt og variert. Ikke godteri/snacks/brus i hverdagen, og velg lettprodukter hvis det er mulig.

Helsedirektoratet har en haug med kostholdsråd som er verdt å lese for de som vil legge om til en sunnere livsstil. :)

Skrevet

Spis til du er mett, tren helt vanlig, kos deg når du føler for det.

Det er jo bare å ikke spise seg stappmett så går det vel fint :)?

• Liker 1
Gjest Unknown
Skrevet

Er det så utrolig mye, da? Du er en jente i vekst, og med det aktivitetsbehovet du beskriver trenger kroppen mye energi. :)

Men som et generelt råd, ville jeg heller fokusert på hva du spiser og mengden, istedenfor kalorier. De blir du bare gal av.. Spis sunt og variert. Ikke godteri/snacks/brus i hverdagen, og velg lettprodukter hvis det er mulig.

Helsedirektoratet har en haug med kostholdsråd som er verdt å lese for de som vil legge om til en sunnere livsstil. :)

Jeg orker såvidt to poteter og 2 kjøttkaker før jeg er stappmett! 😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg orker såvidt to poteter og 2 kjøttkaker før jeg er stappmett! 😂

Men da spiser du to poteter og to kjøttkaker? Det er ikke verre enn det?

Spis når du er sulten, og stopp når du ikke er mer sulten.

Skrevet

I første rekke magert kjøtt, fisk, grove kornprodukter, magre meieriprodukter, mye grønnsaker og bær, litt frukt osv. Du trenger ingen kostholdsplan, bare spis sunt og vær bevisst på hvor mye kalorier (i hvert fall cirka) du inntar hver dag. Drikk minimalt med kaloriholdig drikke, og kutt ut brus med sukker og juice helt. Hvor mye du kan skeie ut avhenger av hvor stort kaloriunderskuddet ditt er i ukedagene, litt vanskelig å si basert på informasjonen du kom med.

Gjest Unknown
Skrevet

Men da spiser du to poteter og to kjøttkaker? Det er ikke verre enn det?

Spis når du er sulten, og stopp når du ikke er mer sulten.

Jeg lurer på hva jeg kan spise, ikke om jeg bør spise to eller fire poteter! :)

Gjest Unknown
Skrevet

I første rekke magert kjøtt, fisk, grove kornprodukter, magre meieriprodukter, mye grønnsaker og bær, litt frukt osv. Du trenger ingen kostholdsplan, bare spis sunt og vær bevisst på hvor mye kalorier (i hvert fall cirka) du inntar hver dag. Drikk minimalt med kaloriholdig drikke, og kutt ut brus med sukker og juice helt. Hvor mye du kan skeie ut avhenger av hvor stort kaloriunderskuddet ditt er i ukedagene, litt vanskelig å si basert på informasjonen du kom med.

Jeg spiser rundt 1400 kcal om dagen! :)

Skrevet

Det er svært lite. Forbrenningen din er nok høyere enn 2000kcal med mindre du er veldig lav.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du trenger ikke å betale noen for å sette opp et matprogram såfremt du ikke har helseplager som påvirker hva du kan og ikke kan spise. Det er ganske enkelt, selv om mange vil ha det til at det er fryktelig komplisert! Spis når du er sulten og slutt å spise når du er passe mett - dvs ikke sulten lenger. Spis vanlig mat, ikke lettprodukter, Spis det du liker. Spis godteri bare på lørdager/bursdager. Du er 16? Bor du sammen med foreldrene dine, eller andre foresatte? Fortell dem at du vil spise sunt og godt, og be dem om å hjelpe deg.

Endret av Pringle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...