AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #1 Skrevet 9. mai 2015 Jeg er vant med å jogge inne på mølle, og pleier alltid å bli sliten og svett etter en økt (30-60 minutter). I dag prøvde jeg å jogge ute for første gang siden tidlig i høst. "Problemet" mitt da var at jeg ikke ble sliten…? Jeg svettet ikke, følte ikke jeg trente i det hele tatt. Jogget og jogget, valgte omveier slik at jeg skulle få flere oppoverbakker, og jogget på alt jeg hadde. Men svettet fremdeles ikke. Da jeg var ferdig kjente jeg at jeg var varm i kroppen, men ikke i nærheten av den følelsen jeg har etter en mølleøkt. Er treningen dårligere og har mindre effekt når jeg ikke svetter? Føler hele joggeturen på 60 minutter var litt bortkastet. Anonymous poster hash: 5a1f6...0be
Gjest Herr Heftig Skrevet 9. mai 2015 #2 Skrevet 9. mai 2015 Tror det har å gjøre med temperaturforskejllen ute og inne på studio.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #3 Skrevet 9. mai 2015 Har aldri prøvd mølle fordi jeg synes det høres forferdelig ut, men elsker å løpe ute i det fri! Skjønner ikke hva du har drevet med, men kanskje du ikke har nok tenpo, evt at du trenger mer variert landskap ( som terreng, bakker osv )? Anonymous poster hash: 3f9b1...37b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #4 Skrevet 9. mai 2015 Tror det har å gjøre med temperaturforskejllen ute og inne på studio. Ja, forstår jo det. Men når jeg ikke svetter som jeg gjør inne på studio, betyr det at jeg ikke har trent like bra og forbrent like mye som jeg gjør dersom jeg hadde jogget inne? Anonymous poster hash: 7c774...f00
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #5 Skrevet 9. mai 2015 Har aldri prøvd mølle fordi jeg synes det høres forferdelig ut, men elsker å løpe ute i det fri! Skjønner ikke hva du har drevet med, men kanskje du ikke har nok tenpo, evt at du trenger mer variert landskap ( som terreng, bakker osv )? Anonymous poster hash: 3f9b1...37b Jeg løp for det meste på asfalt (bor i byen, lite annet terreng her…), men jeg valgte som sagt en del avstikkere slik at jeg fikk mest mulig bakker. Hadde også rimelig bra tempo, treningsklokka viste 10,3 km på 60 minutter. Anonymous poster hash: 7c774...f00
Gjest Herr Heftig Skrevet 9. mai 2015 #6 Skrevet 9. mai 2015 Ja, forstår jo det. Men når jeg ikke svetter som jeg gjør inne på studio, betyr det at jeg ikke har trent like bra og forbrent like mye som jeg gjør dersom jeg hadde jogget inne? Anonymous poster hash: 7c774...f00 Jeg tror du har trent like bra. du har jo forflyttet deg like langt.
lillsunshine Skrevet 9. mai 2015 #7 Skrevet 9. mai 2015 Jeg løp for det meste på asfalt (bor i byen, lite annet terreng her…), men jeg valgte som sagt en del avstikkere slik at jeg fikk mest mulig bakker. Hadde også rimelig bra tempo, treningsklokka viste 10,3 km på 60 minutter. Anonymous poster hash: 7c774...f00 Er dette en pulsklokke? En pulsklokke vil gi deg en god pekepinn på hvor intensiv økten har vært. Men 10,3 km på 60 minutter er jo veldig bra iallfall, men om du får en effektiv økt ut av det avhenger nok av i hvor god form du er. Er du godt trent så kan dette gjerne være en lang kosetur, og dersom du er opptatt av at du skal ha en økt som utfordrer deg, så får du best svar om du skaffer deg en pulsklokke og kan justere farten etter puls o.s.v Når det er sagt, har selv jogget inne på mølla og jogger ute også. Bruker da pulsklokke og blir helt jævlig gjennomsvett inne nesten uansett. Skal ikke mye mer til en 5 km. Jeg har da ganske høy puls. Når jeg jogger ute kommer jeg oftere fortere opp i puls også, og pulsen blir ofte høyere uten at jeg merker noe særlig til det, som jeg gjør inne på mølla. Men jeg blir ikke i nærheten av så gjennomsvett som jeg gjør inne. Likevel har jeg ofte samme eller til og med høyere gjennomsnittspuls når jeg ute, ergo så er utejogginga like effektiv som inne, selv om jeg ikke merker det på enn annen måte. Det har nok med temperaturene ute/versus inne å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #8 Skrevet 9. mai 2015 Det er ikke svettingen som avgjør effekten av treningen.Anonymous poster hash: 9f6f8...cac 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #9 Skrevet 9. mai 2015 Det er ikke svettingen som avgjør effekten av treningen.Anonymous poster hash: 9f6f8...cac Jeg har bare hørt at svetting er et must når det gjelder å få trent bra nok, i kondisjonstrening. Men kan være at det bare er tull? Anonymous poster hash: 7c774...f00
Maximillian Cohen Skrevet 9. mai 2015 #10 Skrevet 9. mai 2015 Jeg har bare hørt at svetting er et must når det gjelder å få trent bra nok, i kondisjonstrening. Men kan være at det bare er tull? Anonymous poster hash: 7c774...f00 Ja, det er bare tull. At trening øker sannsynligheten for svette betyr ikke at svetting er trening.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #11 Skrevet 9. mai 2015 Ja, det er bare tull. At trening øker sannsynligheten for svette betyr ikke at svetting er trening. Så det er ikke sant at svetting er et tegn på at man tar i nok når man trener? Anonymous poster hash: 7c774...f00
Maximillian Cohen Skrevet 9. mai 2015 #12 Skrevet 9. mai 2015 Så det er ikke sant at svetting er et tegn på at man tar i nok når man trener? Anonymous poster hash: 7c774...f00 Nei, absolutt ikke.
Lutetium 71 Skrevet 9. mai 2015 #13 Skrevet 9. mai 2015 Så det er ikke sant at svetting er et tegn på at man tar i nok når man trener? Anonymous poster hash: 7c774...f00 Hadde du satt tredemølla i et fryselager, hadde du fortsatt svettet like mye?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #14 Skrevet 9. mai 2015 Hadde du satt tredemølla i et fryselager, hadde du fortsatt svettet like mye? Forstår at jeg ikke hadde det. Men hadde jeg da hatt mer utbytte av treningen i et treningsstudio, enn treningen inne på fryselageret (siden jeg svetter mer i treningsstudioet). Anonymous poster hash: 7c774...f00
Lutetium 71 Skrevet 9. mai 2015 #15 Skrevet 9. mai 2015 Forstår at jeg ikke hadde det. Men hadde jeg da hatt mer utbytte av treningen i et treningsstudio, enn treningen inne på fryselageret (siden jeg svetter mer i treningsstudioet). Anonymous poster hash: 7c774...f00 Jobben til svette er å regulere kroppstemperaturen. Det jeg prøver å vise til i mitt ekstreme eksempel, er at svette er et dårlig mål på hvor mye du har fått ut av treningen. Et annet eksempel; I en badstu svetter man litervis. Er det derfor en type trening som f.eks gir deg bedre kondisjon? 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #16 Skrevet 9. mai 2015 Jobben til svette er å regulere kroppstemperaturen. Det jeg prøver å vise til i mitt ekstreme eksempel, er at svette er et dårlig mål på hvor mye du har fått ut av treningen. Et annet eksempel; I en badstu svetter man litervis. Er det derfor en type trening som f.eks gir deg bedre kondisjon? Men nå tenker jeg på forbrenningen. Hvis man f.eks. skal slanke seg, er det mer effektivt med en skikkelig svetteøkt enn en økt hvor man ikke svetter noe særlig? Anonymous poster hash: 7c774...f00
Gjest MissMa Skrevet 9. mai 2015 #17 Skrevet 9. mai 2015 Jeg svetter alltid mer på tredemøller enn ute, selv om jeg jogger kortere på en tredemølle.. Det er fordi det er varmt og innesteng inne. Svetting har ingenting å si, eneste evt at vises feks mindre på vekta er at du har svetta ut mye væske.., men har ingenting med fettforbrenning å gjøre. I noen perioder svetter jeg ingenting, mens andre ganger svetter jeg mer, selv om jeg løper samme løype og i samme tempo..
Version 2.0 Skrevet 9. mai 2015 #18 Skrevet 9. mai 2015 Da er du iallefall i svært god form! Good for you! Jeg sprang mye på mølle og lite ute. Når jeg skulle forsøke utetrening ble jeg overrasket over hvor mye tyngre det var kontra mølle. Mølla er laget slik at man "bare" trenger å løfte beina. Utendørs må man lage farten mer selv. Jeg synes det var beintøft å jogge ute. Mølle er barnemat i forhold.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #19 Skrevet 9. mai 2015 Temperaturforskjell:) Jeg jogger alltid ute, men på visse temperaturer så føler jeg at jeg bare flyr av gårde som en antilope! Men blir det varmere eller kaldere så kommer flodhest-tendensene frem:P Anonymous poster hash: 4d742...dce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå