Gå til innhold

Osteoporose behandling- alvorlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg har nå vært å tatt nye prøver som har vist at jeg har alvorlig osteoporose I ryggen og hofter. (Spesielt I forhold til alder).

Fastlegen tar ikke dette seriøst, var ikke forberedt til timen til tross for telefon fra spesialisten og jeg matte nærmest tvinge meg til behandling. Hun skrev ut noen tabletter I farten...men jeg er usikker på om jeg kan stole på dette.

Når jeg var hos spesialist ble det indikert at jeg må komme igang med behandling snarest da det var alvorlig.

Jeg føler ikke at fastlegen har lest skrivet som er oversendt,..og føler meg ikke I trygge hender :-(

Noen som er I samme situasjon? Hva slags behandling får dere?

Jeg har fått alendronate, men er usikker på hvordan jeg skal ta medisinen, om jeg må ta den hele livet...og I det hele tatt. Fikk ingenting forklart..

Fastlegen sa bare at det ikke var noen særlige bivirkninger.

Anonymous poster hash: d67f1...9dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alendronat er bisfosfonat som skal stanse beinnedbrytelsen. Du bør søke opp medikamentet på felleskatalogen om mulige bivirkninger.

http://www.felleskatalogen.no/medisin/alendronat-mylan-545856

Dette er medikamenter som man skal bruke ofte over en lengre periode. Noen medikamenter skal man bare ta 1 gang i uken.

Halveringstiden (dvs den tiden det tar for kroppen å kvitte seg med halvparten av absorbert medikament) kan være opp til 10 år.

Dette medfører at andre helsepersonell, som tannlege, bør informeres før du begynner på slik behandling. I tilfelle du skulle ha noe behandlingskrevende tenner, som å trekke tenner, rotfyllinger osv, bør dette gjøres før man begynner på slike medikamenter.

Bisfosfonater akkumuleres "blir lagret" i bein og hvis man senere skulle måtte trekke tenner mens man går på slike medikamenter, kan man få kjevenekrose (at beinet dør) pga dårlig tilhelingsevne.

Snakk med legen, dette er medikamenter som skal nøye doseres og behandlingsplan skal lages.Veldig dårlig gjort av legen å skrive ut et så alvorlig medikament uten informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...