Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva kniper du igjen på for å holde kostnadene nede? Hvor mye har du til "livsopphold" etter strøm og husleie?

Anonymous poster hash: 48f04...406
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dårlig råd de første par årene etter studier. Fikk ikke fast jobb, hadde ringevikariat på skoler, og etterhvert engasjement i sekretærliknende stillinger med lav inntekt. Noen måneder hadde jeg kun 10 000 utbetalt, andre måneder 16 000 (dette er litt over 10 år siden).

Jeg bodde i voksenkollektiv. Dvs alle i kollektivet var fra midten av 20-årene og oppover, og var enten doktorgradsstipendiater eller i jobb. Betalte vel ca 5 000 for husleie, strøm og min andel av bredbånd.Måtte ha seng og en kommode til rommet (umøblerte soverom), dette løste jeg med feltseng fra IKEA til ca 400 kr og kommoden fikk jeg gratis på finn.no. I tillegg betalte jeg på studielånet, noe over 1 500 kr i måneden.

Brukte lite penger på annet enn helt nødvendig. Var på salg og fikk kjøpt meg litt jobbklær (jeans og hettejakke egnet seg dårlig på intervjuer der jeg ønsket jobb), ellers hadde jeg billig mobilabonnement, handlet mat stort sett på invandrerbutikker, spiste mye vegetarmat, svært lite kjøtt. Hadde månedskort, ellers gikk eller syklet jeg rundt. Aldri på byen, svært sjelden på kafe.

Prøvde å holde forbruket på under 12 000 i måneden, slik at jeg fikk spart opp de månedene jeg tjente mest til måneder med lavere inntekt.

Anonymous poster hash: 64bc7...1de
AnonymBruker
Skrevet

Er for tiden student, og etter husleie, strøm og internett har jeg ca 2700 å rutte med. Reiser kun kollektivt med månedskort, kutta ut spotify, har skjønt jeg må kutte noe av det sosiale som koster penger, kjøper omtrent ikke nye klær, lar være å spise ute, kjøper de billigste alternativene av mat osv. Det går faktisk akkurat!

Anonymous poster hash: 7ef52...5ea
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dårlig råd de første par årene etter studier. Fikk ikke fast jobb, hadde ringevikariat på skoler, og etterhvert engasjement i sekretærliknende stillinger med lav inntekt. Noen måneder hadde jeg kun 10 000 utbetalt, andre måneder 16 000 (dette er litt over 10 år siden).

Anonymous poster hash: 64bc7...1de

Jeg er i akkurat den situasjonen nå. Bor hjemme da, så jeg er veldig heldig, men man får faktisk ikke spart så mye når en tjener rundt 10.000, betaler over 2000 kr bare på studielånet. Har bodd hjemme i et år nå og kan nok ikke flytte ut før jeg har en fast jobb. :(

Anonymous poster hash: ba929...261

AnonymBruker
Skrevet

Enten man har lite penger eller mer penger, så er det viktig å ha et bevisst forhold til hva som trekker penger.

Spare på det man kan spare til for å kunne bruke de sparte pengene på ting man ellers ikke ville hatt penger til.

Skru av lys i rom som ikke er i bruk, være bevisst på innkjøp og tilbud. Du sparer ikke bare selv på det, du sparer og miljøet.

Anonymous poster hash: 4f97b...46a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vel egentlig ikke dårlig råd, men jeg sparer hardt, så har lite å rutte med. Jeg har shoppestopp i 6 mnd. Av gangen, og da har jeg bare lov til å kjøpe ting på salg når jeg ikke har det. Byttet til billigere trening og handler stort sett bare på Rema og innvandrerforretninger.

Anonymous poster hash: 5b154...985

• Liker 1
Skrevet

När jag studerade hade jag ont om råd. Jag drack väldigt lite öl, fikade nästan inte alls, och köpte extremt lite kläder. Jag handlade bara för pengar jag hade, alltså inga lån och jag försökte se hur mycket pengar om dagen jag kunde göra ev med i snitt.

AnonymBruker
Skrevet

Har livsoppholdsats på 6680 kr da jeg har gjeldsordning. I disse ligger også strømutgiftene. Min andel der er ca 250 til 500 kr per mnd. Mer vinter enn sommer. Ellers er min andel på internett 200 kr, tv 200 kr, forsikring ca 50 kr. Så sitter igjen med ca 5500 kr til alt annet. Går ca 2000 til mat, 1200 til mndskort, 500 til dyre og reiseforsikring,300 til mobil. Så er det Spotify viaplay og world of warcraft som er ca 300 til sammen i mnd. Reiser også til hjembyen min 1 gang per mnd da jeg besøker venner og familie og dyra mine som bor hos foreldrene mine. Så er det trening 299 i mnd. Det jeg har igjen etter det går som regel til fritid som ta en kaffe med venner, gå på kino med samboer etc. Jeg er sjeldent på konserter eller ute på byen da jeg ikke har råd til det.

Anonymous poster hash: a94f9...8e4

Skrevet (endret)

Jeg sparer penger på at jeg handler mye frysevarer og har god plass til å hamstre. I tillegg bruker jeg ikke penger på å dra ut i helgene, spise ute, frisør, shopping eller småkjøp annet enn om jeg virkelig trenger et nytt plagg eller sko. Bruker kanskje 1-2000 kroner på klær/sko i løpet av 6 måneder. Etter at bolig og faste regninger er betalt har jeg ca 9600 igjen i måneden.

Endret av Lindiana
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg over her. I tillegg kjøper jeg meg sjeldent klær. Bytter kun ut sko og klær omtrent om de er utslitte eller ødelagte. Handler også kun 1 til 2 ganger i uka maks og handler meste parten av kjøttvarer i sverige.

AnonymBruker
Skrevet

Lever på minstesats AAP.

Når alle regninger er betalt sitter jeg igjen med alt fra 1000 i pluss til 1000 i minus.

Jeg er vannvittig heldig som hadde en del oppsparte midler.

Hvordan mennesker klarer å leve over lengre tid på under 12.000,- i måneden skjønner jeg ikke...

Er jo ikke som at alle syke og uføre kan stues sammen på små hybler, i kollektiv resten av livet,
fordi studenter klarer seg jo kjempebra på 6.500,- i måneden...

Anonymous poster hash: 1ff28...235
  • Liker 4
Skrevet

Lever på minstesats AAP.

Når alle regninger er betalt sitter jeg igjen med alt fra 1000 i pluss til 1000 i minus.

Jeg er vannvittig heldig som hadde en del oppsparte midler.

Hvordan mennesker klarer å leve over lengre tid på under 12.000,- i måneden skjønner jeg ikke...

Er jo ikke som at alle syke og uføre kan stues sammen på små hybler, i kollektiv resten av livet,

fordi studenter klarer seg jo kjempebra på 6.500,- i måneden...

Anonymous poster hash: 1ff28...235

Helt enig med deg. Nytter feks ikke som ufør å ta med seg barna feks å flytte inn i et kollektiv eller på en hybel på 20 kvm feks.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler jeg har dårlig råd, men bare fordi det ikke er så romslig som jeg ønsker. Jeg sparer inn på den sosiale posten. Har et sosialt budsjett på 1500 kroner i måneden. Så når det nærmer seg lønning, må jeg gjerne takke nei til sosiale aktiviteter og underholde meg ved TVen isteden.

Anonymous poster hash: f90bf...f99
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig ikke dårlig råd, men på grunn av idioti i ungdomsårene så sliter jeg vær måned. Jeg snuser og det suger opp pengene mine. Jeg holder på å slutter nå, på grunn av penger. Har gått 1 uke snusfri så håper det fortsetter slik.

Jeg spiser ikke ute, shopper noe til meg selv, jeg reiser ikke i feriene... Men nå som jeg forhåpentligvis klarer å slutte å snus, så vil jeg legge litt i sparing, og kjøpe meg det jeg ønsker meg (med måte så klart).

Jeg skipper også mat flere dager i uken, bare for å spare på middager. Jeg kan fint gå 2-3 dager uten mat bare for å spare opp de måltidene til en annen gang, og da sparer jeg penger.

Anonymous poster hash: d530a...693
Gjest Stinky
Skrevet

Har livsoppholdsats på 6680 kr da jeg har gjeldsordning. I disse ligger også strømutgiftene. Min andel der er ca 250 til 500 kr per mnd. Mer vinter enn sommer. Ellers er min andel på internett 200 kr, tv 200 kr, forsikring ca 50 kr. Så sitter igjen med ca 5500 kr til alt annet. Går ca 2000 til mat, 1200 til mndskort, 500 til dyre og reiseforsikring,300 til mobil. Så er det Spotify viaplay og world of warcraft som er ca 300 til sammen i mnd. Reiser også til hjembyen min 1 gang per mnd da jeg besøker venner og familie og dyra mine som bor hos foreldrene mine. Så er det trening 299 i mnd. Det jeg har igjen etter det går som regel til fritid som ta en kaffe med venner, gå på kino med samboer etc. Jeg er sjeldent på konserter eller ute på byen da jeg ikke har råd til det.

Hvis du føler deg fattig. Hvorfor trening til 300, mobil til 300 når det finnes abonnement til 200, hvorfor dyreforsikring når du ikke har råd, og Internettabonnement til 300? Minst 800 kr å spare der.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer penger på at jeg handler mye frysevarer og har god plass til å hamstre. I tillegg bruker jeg ikke penger på å dra ut i helgene, spise ute, frisør, shopping eller småkjøp annet enn om jeg virkelig trenger et nytt plagg eller sko. Bruker kanskje 1-2000 kroner på klær/sko i løpet av 6 måneder. Etter at bolig og faste regninger er betalt har jeg ca 9600 igjen i måneden.

Dette vil jeg ikke kalle dårlig råd (ei heller dem som bor hjemme og tjener 10 000 i måneden). Selv har jeg minstesats på aap, og lever på under 5000 kr i måneden FØR regninger er betalt.

Anonymous poster hash: bc09c...6e0

Skrevet

Dette vil jeg ikke kalle dårlig råd (ei heller dem som bor hjemme og tjener 10 000 i måneden). Selv har jeg minstesats på aap, og lever på under 5000 kr i måneden FØR regninger er betalt. Anonymous poster hash: bc09c...6e0

Det var også spørsmål om hva man gjør for å spare penger, som var det jeg hovedsakelig svarte på. Bor for meg selv og får langt mindre enn de fleste andre på min alder i måneden.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg leier hybelleilighet.

Har ca 9000 i mnd....
Etter at alt er betalt så sitter jeg igjen med ca 2000kr til mat og det er liiiite å bruke 500kr i uka på mat.
Men, tar storinnkjøp 1-2 ganger i måneden hvor jeg fyller på frys og kjøper mye hermetikk (kikerter, linser, erter,bønner....) Så det eneste jeg trenger å kjøpe pr.uke er grønnsaker :)

Jeg leier billig, men bruker en del hos tannlege til tross for refusjon på 50%, koster meg mellom 1000-2500kr pr gang, det er ting jeg ikke kan noe for, pga medisin bruk :)

*Sparer penger på tilbud og kiwis holdbarhetsgaranti er supert, bruker trumf på butikkene som tar dette og tar ut bonusen 1 gang i året... x)

*Følger med kampanjer i matvare butikker

*Kjøper brus / godteri 1 gang i uken, av og til mindre

* Sjekker alltid prisen på varer, hva som er billigst å kjøpe pr kg og sånt ^^

Endret av Chibi
Skrevet

Du kan avslutte subben din på WoW :)

Om du har mellom 35.000-45.000g på kontoen, så kan du kjøpe gametime på AH :)

Varer 1 mnd.

*Penger spart... xP

AnonymBruker
Skrevet

appen "mattilbud" er smart for å få oversikt over tilbud. Du slipper også søppel :)

Anonymous poster hash: d530a...693

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...