Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 20 kg overvektig fordi jeg er veldig glad i mat - har ikke et spesielt usunt kosthold, men spiser for mye. For 6 uker siden bestemte jeg at nok er nok, jeg begynte med porsjonskontroll og trening 4 dager ukentlig (2 dager kardio, 2 dager styrke 1-1.5 time hver gang). De 3 resterende dagene sørger jeg for å bevege meg (gå tur) en times tid. Treningsprogrammet ble lagt opp sammen med PT, men jeg har ikke timer lenger nå.

Resultat: joda, jeg har blitt strammere og finere i kroppen, men jeg har gått OPP 3 kg. Som kanskje er muskelmasse, men hvorfor insisterer kroppen min på å tviholde på alt det overflødige fettet?

Ah, jeg blir gal...

Anonymous poster hash: 9899c...03b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Muskler veier mer enn fett, så du har nok mistet noe fett. Du sier selv du har blitt strammere. Fortsett med treningen og kroppen vil fortsette å fjerne fettet

Anonymous poster hash: 503ae...b93
Skrevet

Jeg er 20 kg overvektig fordi jeg er veldig glad i mat - har ikke et spesielt usunt kosthold, men spiser for mye. For 6 uker siden bestemte jeg at nok er nok, jeg begynte med porsjonskontroll og trening 4 dager ukentlig (2 dager kardio, 2 dager styrke 1-1.5 time hver gang). De 3 resterende dagene sørger jeg for å bevege meg (gå tur) en times tid. Treningsprogrammet ble lagt opp sammen med PT, men jeg har ikke timer lenger nå. Resultat: joda, jeg har blitt strammere og finere i kroppen, men jeg har gått OPP 3 kg. Som kanskje er muskelmasse, men hvorfor insisterer kroppen min på å tviholde på alt det overflødige fettet? Ah, jeg blir gal... Anonymous poster hash: 9899c...03b

Hei, jeg vil bare si at man skal ikke henge seg for mye opp i antall kilo. Noen veier 65 og ser usunne ut, og kan være uttolig misfornøyde med seg selv. Andre veier 70 og ser smashing ut, fordi de er veltrente etc.

Forsett å tren, så skal du se at kroppen føyer seg i den retning du vil. Sakte men sikkert :)

Lykke til videre!

Skrevet

Muskler veier teknisk sett det samme som fett - men 1kg muskler tar mindre plass enn 1kg fett.

Om du ikke går ned i vekt spiser du ikke i underskudd - selv om du spiser mindre, kan det hende du fortsatt spiser mer enn du forbrenner. Om du ser strammere og finere ut har du antakeligvis lagt på deg muskelmasse, og det er jo ikke noe å takke nei til. Jeg vil anbefale deg å finne frem målebåndet fremfor å veie deg, da kroppsmål sier mye mer enn vekten :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette minner mye om min egen situasjon. Jeg har også veid 20 kg for mye, begynte å trene mye og spise mindre og bedre, men vekta gikk opp. Derfor bestemte jeg meg for å fokusere på kondisjon/langkjøring framfor styrketrening for en periode. Har gått ned 12 kg til nå og skal snart begynne med styrke igjen :)

Anonymous poster hash: a3824...403

AnonymBruker
Skrevet

Kast baderomsvekta ut vinduet og bruk målebånd i stedet:) Gav opp hele badevekta, min vekt svinget jo så mye som 5kg fra dag til dag, selv om jeg alltid målte meg på morran etter å ha vært på toalettet og før jeg spiste.

Anonymous poster hash: c9643...ff3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Jeg kan ikke skjønne at jeg fortsatt spiser mer enn jeg forbrenner. Før lå jeg jo stabilt i vekt, vekten endret seg først etter jeg begynte å spise mindre og trene MYE mer, og da gikk den opp. Jeg spiser ca 1700 kcal og forbrenner ca 500 kcal på trening. Jeg synes ikke jeg kan spise så mye mindre enn det jeg gjør nå, men jeg kan kanskje legge inn mer hverdagaktivitet.

Ja, burde kanskje måle i stedet for å veie. Men jeg synes det er vanskelig å måle riktig, har noen noe tips om det? Skal man måle i navlenivå for å finne midjemål?

Får vurdere å fokusere bare på kardio/langkjøring, det var et bra tips.

Anonymous poster hash: 9899c...03b

AnonymBruker
Skrevet

Det har kun gått 6 uker, ts. (!)

Gi det 6-12 mnd så skal du se du har endret deg drastisk.

Stå på, dette går bra :)

Anonymous poster hash: a19c4...8f3
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

First of all: jeg skjønner deg så godt! Måtte inn og lese tråden fordi jeg har tenkt den tanken såå mange ganger den siste uka. :P

Jeg testet kondisen min hos pt i desember. Siden har jeg trent 4-5 ganger i uka, holdt kontroll på kcal og alt. Testet meg igjen for to uker siden. Jeg har gått ned 5 kg, derav 2, 5 er muskler. Og gjett hva; formen min er blitt VERRE. Sykt.

Det er bare å forberede seg på at det er vanskelig og tungt, og kroppen motarbeider seg vekttap. Tydeligvis. :P

Virker som at det går ganske bra for deg da! :-) Lykke til videre. :)

Anonymous poster hash: 2ef88...638

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...