Gå til innhold

Nekter å oppgi hvilket land han er fra.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en ny kollega som er kurder. Han snakker mye om det å være kurder og er veldig åpen og pratsom, så jeg følte det naturlig å spørre hvilket land han er fra. Da svarer han Kurdistan. Dette er jo ikke noe land, så jeg foreslår Irak eller Tyrkia, men dette ble han nesten sint over. Altså Det er jo helt fint å identifisere seg med å være kurder og alt det der, men du har jo en nasjonalitet for det? Du har et pass der din nasjonale tilhørighet står, du kan jo ikke nekte for det? Men fyren nekter for å være fra noe annet sted enn Kurdistan, da hadde jeg lyst til å svare; "fint, jeg er fra Kardemommeby ":P

Anonymous poster hash: 8bcc9...f0d
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og du diskuterer og kverulerer med ham om dette fordi?

Anonymous poster hash: c5245...433
  • Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en ny kollega som er kurder. Han snakker mye om det å være kurder og er veldig åpen og pratsom, så jeg følte det naturlig å spørre hvilket land han er fra. Da svarer han Kurdistan. Dette er jo ikke noe land, så jeg foreslår Irak eller Tyrkia, men dette ble han nesten sint over. Altså Det er jo helt fint å identifisere seg med å være kurder og alt det der, men du har jo en nasjonalitet for det? Du har et pass der din nasjonale tilhørighet står, du kan jo ikke nekte for det? Men fyren nekter for å være fra noe annet sted enn Kurdistan, da hadde jeg lyst til å svare; "fint, jeg er fra Kardemommeby ":P

Hva er det neste, du er fra mars?

Anonymous poster hash: ec7e8...7c7

AnonymBruker
Skrevet

Og du diskuterer og kverulerer med ham om dette fordi?

Anonymous poster hash: c5245...433

Det gjør jeg ikke, jeg gav meg jo på det når han ble snurt, jeg bare stusser litt....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å lese litt om kurdernes historie, så vil du forstå hvorfor han svarer slik han gjør.

Anonymous poster hash: 10178...68a
  • Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det neste, du er fra mars?

men alle har jo en nasjonalstatstilhørighet, han sitter jo på et pass der det står en nasjon, men dette er det tydelig vis viktig for han å ikke oppgi... Er dette vanlig blant kurdere?

Skrevet

Spør heller hvilket land som har okkupert og undertrykt den delen av Kurdistan han er fra. Da får du svar, tenker jeg.

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å lese litt om kurdernes historie, så vil du forstå hvorfor han svarer slik han gjør.

Anonymous poster hash: 10178...68a

ja jeg skjønner at de er en undertrykt gruppe, hvisd et er det du mener...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

men alle har jo en nasjonalstatstilhørighet, han sitter jo på et pass der det står en nasjon, men dette er det tydelig vis viktig for han å ikke oppgi... Er dette vanlig blant kurdere?

Ja, det er vanlig blant kurdere. Første gang du snakker med en kurder?

• Liker 1
Skrevet

Fordi kurdere har opplevd så mye dritt fra de landene opp igjennom årene at de nekter å identifisere seg med dem. Jeg sier selv at jeg er kurder når noen spør hvor jeg er fra, vil ikke si jeg er fra Tyrkia eller Irak osv. Det er land som har gjort oss mye vondt, føles bare helt feil.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og du nekter å respektere hans valg fordi..?

Anonymous poster hash: 706d9...e67

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kurdere er jo, for å si det forsiktig, noe for seg selv.

Anonymous poster hash: 2bdbe...315
  • Liker 2
Gjest morhjertegod
Skrevet (endret)

Kurdere har i årrekke blitt undertrykket i de landene de kommer fra, ville du kalt deg svensk om plutselig Sverige tok over landet vårt? Snakker du med en fra Tyrkia, så vil du merke det hatet de har mot kurdere, skremmende. Så skjønner godt de ikke vil idenifisere seg med disse landene, de har ingen stat som er er deres hjemland. Respekter dette, hvorfor er det så viktig, for han er det viktig å være kurder, av gode grunner.

Endret av morhjertegod
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vanlig blant kurdere. Første gang du snakker med en kurder?

Ja, er det så rart?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og du nekter å respektere hans valg fordi..?

Anonymous poster hash: 706d9...e67

Jeg nekter da ikke det, jeg sa ingenting da han sa det, men tenkte jo mitt...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi kurdere har opplevd så mye dritt fra de landene opp igjennom årene at de nekter å identifisere seg med dem. Jeg sier selv at jeg er kurder når noen spør hvor jeg er fra, vil ikke si jeg er fra Tyrkia eller Irak osv. Det er land som har gjort oss mye vondt, føles bare helt feil.

Jo, men samtidig så er det jo LATTERLIG å dra med seg heile Kurdistan/Iran/Tyrkia/PKK/Iran/tvangsekteskap/åreskodeksen, kommunisme vs islamisme osv osv med seg til Skandinavia. Alt denne personen ynskte var å vite kor personen kjem frå.

Då går det jo fint å seie at "eg er kurder frå Konya" eller "familien min er kurdisk, frå Mosul".

Så lenge Kurdistan ikkje eksisterer som stat, så er du/han ikkje kurdisk statsborgar. Og alt ein oppnår med å svare surt når nokon er interessert i din livshistorie er å framstå som sosialt lite oppegåande.

Anonymous poster hash: 407c3...e55

• Liker 7
Skrevet

Jo, men samtidig så er det jo LATTERLIG å dra med seg heile Kurdistan/Iran/Tyrkia/PKK/Iran/tvangsekteskap/åreskodeksen, kommunisme vs islamisme osv osv med seg til Skandinavia. Alt denne personen ynskte var å vite kor personen kjem frå.

Då går det jo fint å seie at "eg er kurder frå Konya" eller "familien min er kurdisk, frå Mosul".

Så lenge Kurdistan ikkje eksisterer som stat, så er du/han ikkje kurdisk statsborgar. Og alt ein oppnår med å svare surt når nokon er interessert i din livshistorie er å framstå som sosialt lite oppegåande.

Anonymous poster hash: 407c3...e55

Å fortsette å grave når personen tydeligvis blir brydd er jo heller ikke så veldig sosialt oppegående.

• Liker 10
Gjest Evans
Skrevet

Det er nok ikke så uvanlig at om man ser på stedet man er i fra som et land, vil det være merkelig/feil å si at man er fra et annet land som man kanskje har en del i mot.

Jeg har ikke opplevd at kurdere ikke har ville si hvilket land de har vokst opp i, eller fødeby, men jeg har opplevd noe av det samme med andre områder.

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt merkelig, men hvis jeg hadde vært kurder, ville jeg forstått. Hadde blitt flau faktisk.

Anonymous poster hash: 4d021...fee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...