Gå til innhold

Er det noen med QI på mensanivå her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken fordeler og ulemper opplever dere i hverdagen med å ha så høy IQ?

Anonymous poster hash: faf96...2f8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange her inne som har kjempehøy IQ. Det vanlige er 132–148. Det første som forsvinner, er som regel all logisk sans. De motsier stadig vekk seg selv, ofte ved at de slenger ut generaliseringer de ikke ser at rammer dem selv, men også ved at de gjør Erasmus Montanus-feilen. Eksempel: Alle PETA-aktivister er mot pelsdyroppdrett, du er også mot pelsdyroppdrett, ergo er du en PETA-aktivist.

Mange av dem har også store problemer med å følge vanlige regler for saklig debatt. Stråmenn er tillatt. Personangrep er helt i orden. Går det litt over stokk og stein, er det bare å skifte tema.

Fordelen er at de alltid kan hevde å vinne diskusjonene ved å vise til hvor høy IQ de har.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Man deltar ikke så mye i diskusjoner her, for man må forklare alt med teskje.

Anonymous poster hash: 6abf4...466

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

fordel: man er overlegen alle andre

ulempe: alle andre syns man er arrogant

Anonymous poster hash: 532eb...354
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her på kg er "alle" mensa medlemmer. Jeg er oppriktig imponert over at brorparten av landets aller aller smarteste henger på nettet dagen lang.

Anonymous poster hash: 610d5...1ad
  • Liker 4
Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Daenerys, mod.

Gjest Citronella
Skrevet

Jeg er medlem i Mensa. Det er hyggelig av og til å være på møte.

For min del så er det å være et vidunderbarn noe som i barndom og unge år har vært vanskelig.

• Liker 2
Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

Det er mange her inne som har kjempehøy IQ. Det vanlige er 132–148. Det første som forsvinner, er som regel all logisk sans. De motsier stadig vekk seg selv, ofte ved at de slenger ut generaliseringer de ikke ser at rammer dem selv, men også ved at de gjør Erasmus Montanus-feilen. Eksempel: Alle PETA-aktivister er mot pelsdyroppdrett, du er også mot pelsdyroppdrett, ergo er du en PETA-aktivist.

Mange av dem har også store problemer med å følge vanlige regler for saklig debatt. Stråmenn er tillatt. Personangrep er helt i orden. Går det litt over stokk og stein, er det bare å skifte tema.

Fordelen er at de alltid kan hevde å vinne diskusjonene ved å vise til hvor høy IQ de har.

Du må skjønne at folk har tatt sånne seriøse tester via linker som deles på Facebook! :opplyser: Der får alle godt over 130 i IQ og føler seg skarpere enn hele innholdet i bestikkskuffa.

Jeg aner ikke hvor høy IQ jeg har. Tok en test på den engelske Mensa-siden for mange år siden og fikk 122 eller noe deromkring. På en sånn facebookspamtest fikk jeg 138 så det tenker jeg at jeg skal begynne å bruke for alt det er verdt! :lur:

Endret av Blubberella
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange typer intelligens. Sju typer eller noe sånt. Mensa måler vel bare en av disse?

Anonymous poster hash: 3b0e8...8a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange typer intelligens. Sju typer eller noe sånt. Mensa måler vel bare en av disse?

De måler den viktigste; IQ. De andre typene er standard humaniora-bullshit, fritt diktet opp for å få mennesker med lav IQ til å føle seg bedre.

Anonymous poster hash: 280fc...289

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De måler den viktigste; IQ. De andre typene er standard humaniora-bullshit, fritt diktet opp for å få mennesker med lav IQ til å føle seg bedre.

Nåmmin, er det noen som har scora litt lavt på en EQ-test?

Anonymous poster hash: cb7ca...fb1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nåmmin, er det noen som har scora litt lavt på en EQ-test?

Anonymous poster hash: cb7ca...fb1

Nå var det ikke meg du svarte, men personer med høy IQ scorer gjennomgående også høyest på EQ-tester. EQ-tester er riktignok ikke normert etter noe som helst, EQ er overhodet ikke noe anerkjent fenomen blant fagfolk.

Men det er altså de med høyest IQ som også gjør det best på såkalte EQ-tester. Jeg vet ikke om det forteller oss at de med høy IQ også er best sosialt eller om det forteller oss at EQ-tester er bullshit. Antagelig det siste. Det gjør i hvert fall prat om at de med høy IQ gjerne har lav EQ meningsløst. Det er beviselig motsatt.

Det med syv typer intelligens er som det sies bare et mediepåfunn for å glede folk, det er omtrent som horoskop når det gjelder vitenskapelig belegg. IQ måler naturligvis ikke alt en person har av evner, på ingen måte, men det er det beste målet man har. Det hadde jo vært fint om alt var like fint og flott, men vi kan ikke bare hive fakta på dynga for å glede alle.

Anonymous poster hash: a021a...114

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

140. Kan ikke si jeg opplever hverken fordeler eller ulemper med det i hverdagen.

Anonymous poster hash: ec3cd...d47
Gjest Stille leser
Skrevet

Fordeler: Skolen var en lek frem til videregående. Tar ting relativt lett. Snakker like lett med en 2xPHD kompis som en kollega (jobber "på gulvet"). Lett å lese mennesker og sklir lett inn i nye gjenger. Har med "kun" fagbrev fått meg en bedre betalt jobb i ett oljefirma pga pengebesparende løsninger jeg fant på osv. Liker mennesker som kan mer en meg om ting, noe jeg ikke ser så mye hos mine venner.

Ulemper: Skolen gikk til helvete på videregående (blanding av adhd/mangel på skolerutiner). Kan bli i overkant opphengt i feil jeg aldri får rettet/ting som ikke går som planlagt. Kan av og til tenke meg deprimert på verden(helt seriøst) var asosial i barnehage/tidelig barneskole pga mentale interesser, gikk over før ungdomskolen. Irriterer meg når kollega bruker tid for å hente kalkulator når jeg sier 14x14=196. Mister motet på menneskeheten når jeg leser oppgulpet på "aktuelle saker". River av meg håret av dumme mennesker som tror dysleksien min er en direkte link til lav IQ.

Gjest Stille leser
Skrevet

Nei. Les forumet på Mensa de kan svare deg mer utfyllende.

AnonymBruker
Skrevet

Mener at intelligens kan deles inn i flere ulike underkategorier og at IQ kun hovedsaklig tar tak i én av dem. Du kan lese deg opp på Howard Gardners teori om intelligens hvis du selv vil det for det er ganske interessant og lærerikt stoff.

Anonymous poster hash: 0d6f1...49c

Skrevet

Ta den som ligger på illustrert vitenskap. Her er det ganske lett å få høy IQ. haha

Skrevet (endret)

Jeg har selvsagt høy nok IQ til at jeg stadig får desperate eposter fra lederen i Mensa Norge som trygler meg om å bli med i klubben deres. Jeg er ikke bare blant de 2% med høyest IQ, jeg er blant de 2% av de 2% med høyest IQ. Jeg er så smart at hvis du slår opp ordet intelligens i en ordbok, finner du bare et bilde av meg sittende i en stol med den hvite katten min.

Men det visste nok de fleste av dere allerede.

Endret av MinnisMus
Gjest Stille leser
Skrevet

Ta den som ligger på illustrert vitenskap. Her er det ganske lett å få høy IQ. haha

Vil kun anbefale mensa dk se no sine tester eller hos psykolog men det koster alt i dra 5-10k.

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet (endret)

Ombestemte meg

Endret av Stjerner og planeter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...