Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tipp topp tommel opp. Bare flott! :danse:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir glad av å lese denne tråden.

Jeg er "utenlending" og har vært så heldig og har fått en bunad i gave av svigermor. Bunaden er nydelig og har vært veldig skeptisk til å bruke den ute blant folk. Men nå kjenner jeg at jeg gleder meg til å bruke den på 17.mai.

Anonymous poster hash: 2f5f4...e2c
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med utlending da? Kan du se på en person om de er født her eller om de kom når de var 10 år? Hva med de adopterte da? Du kan jo ikke se på de om de er norske eller ei? Ofte har de jo et litt mer eksotisk utseende enn oss andre.

Så mitt svar er: Har ikke noe i mot det. Det er koselig at de vil følge tradisjoner i landet de bor i.

Anonymous poster hash: b2dd8...297
  • Liker 1
Skrevet

Altså, misforstå meg rett, de mørhuda er søte - ihvertfall når de er små, og spesielt blandings.

Det blir nesten som med kattunger, de er søte når de er små, men man kan jo liksom ikke sette de på gata når de blir store.

Anonymous poster hash: d4ca3...581

Du var sikkert søt når du var liten du også. Synd det ikke varte.

• Liker 7
Skrevet

Hva er forskjellen på en nederlender eller en asiat i bunad? Hva gjør det mer sosialt akseptert for nederlendere,tyskere og svensker å gå i bunad enn de fra Midtøsten,Asia eller Afrika?

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns egentlig det at utlendinger vil bruke bunad, bare er fint jeg :)
Nå er det jo som regel sånn at man velger bunad fra det stedet man føler tilknytning til :) Så det at utlendinger faktisk har funnet sinn plass og føler en tilknytning til et sted de nå bor eller har bodd, syns jeg bare er fint :)

Skrevet

Den sorte grafferdrakten så kjempefin ut. Nå fikk jeg plutselig lyst på den, haha. Er utrolig masse fint å velge mellom, men jeg har lenge hatt øynene mine på beltestakken fra Telemark.

Åh jaaa,den beltestakken er nydelig! Men beltestakk finnes jo også i mange utgaver som alle kan bruke uten å ha tilknytning til et spesielt sted. Har sett en veldig lik lilla beltestakk som Telemark sin, skal legge ut link hvis jeg finner den igjen.

Du må i hvert fall ikke legge fra deg ønske om bunad på grunn av etnisitet! Bunaden er for alle som ønsker å bruke den.

• Liker 1
Skrevet

Hva er deres syn på utenlandske i bunad på 17.mai? Og er det forskjell på de med utenlandsk bakgrunn som er født i Norge og de som ikke er født i Norge, mtp. bunad?

Setter pris på ærlige svar.

Litt pussig kanskje, men plusspoeng for et tilsynelatende sterkt ønske å ta del i norsk kultur.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Åh jaaa,den beltestakken er nydelig! Men beltestakk finnes jo også i mange utgaver som alle kan bruke uten å ha tilknytning til et spesielt sted. Har sett en veldig lik lilla beltestakk som Telemark sin, skal legge ut link hvis jeg finner den igjen.

Du må i hvert fall ikke legge fra deg ønske om bunad på grunn av etnisitet! Bunaden er for alle som ønsker å bruke den.

Hvilke beltestakker kan brukes uten tilknytning ? Jeg har absolutt ingen tilknytning til telemark ,så har lagt fra meg ønsket om beltestakk for lenge siden. :-)

Anonymous poster hash: 910ab...f00

Skrevet

Hvilke beltestakker kan brukes uten tilknytning ? Jeg har absolutt ingen tilknytning til telemark ,så har lagt fra meg ønsket om beltestakk for lenge siden. :-)

Anonymous poster hash: 910ab...f00

http://www.bunader.com/bunader/list.php?SECTION_ID=343

Har nettop kjøpt bunad til dattern min på finn.no og ser at beltestakker selges over hele Norge, i alle mulige varianter. Telemark-stakken har et eget broderi vel? Med det finnes mange andre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor spørsmålet stilles hvis det er så greit med utlendinger i bunad.

Ts må jo ha reagert på det selv siden h*n stiller spørsmålet.

AnonymBruker
Skrevet

Man blir aldri "norsk" hvis man har hudfarge som ikke er typisk europeisk. Er du innvandrer med hvit hud og rette øyner er det ingen som vil legger merke til deg, men som innvandrer fra steder som Asia og Afrika vil du vil få oppmerksom,

Anonymous poster hash: 63425...8f4
  • Liker 2
Skrevet (endret)

http://www.bunader.com/bunader/list.php?SECTION_ID=343

Har nettop kjøpt bunad til dattern min på finn.no og ser at beltestakker selges over hele Norge, i alle mulige varianter. Telemark-stakken har et eget broderi vel? Med det finnes mange andre.

Jeg er redd du har misforstått. Det hjelper kanskje ikke for din forståelse at du har lest på en side som ikke har peiling, og verken klarer å få historien eller rettskrivningen rett. Dette er bare en side som er opptatt av å selge, ikke av å videreføre gamle draktstradisjoner.

For å forklare beltestakken blir jeg nødt til å gå litt dypere inn på temaet bunad. Jeg er ingen ekspert, spesielt ikke på de jeg omtaler, så tilgi mine feil.

Bunadene er (stort sett) rekonstruksjoner av gamle plagg og draktskikker. Draktskikker varierte mellom ulike deler av landet, både i fasong, materialer, broderimønster og teknikker. Det ble noe utveksling mellom ulike steder ved at jenter tok med enkelte elementer (et halstørkle, et broderi eller ei sølje) når de giftet seg med noen fra et annet sted, men stort sett gikk hun over til det som var vanlig der hun flyttet. Det var også noe påvirkning fra lengre sør i Europa, både i fasonger og stoffet, men denne påvirkningen varierte også mellom ulike steder etter nærhet til byer og reisevirksomhet.

De første bunadene var direkte videreføringer av draktskikken slik den var fra gammelt av. Eksempler er de ulike draktene og stakkene fra Hallingdal, bunadene fra Hardanger og omegn og beltestakken fra Telemarksområdet. De tre draktgruppene er alle definerte til hvert sitt større område og har sine egne særtrekk. Samtidig finnes det mer lokale variasjoner i snitt og mønster.

Ta Hallingdal. Hvis du ser en oversikt over de ulike draktene derfra ser du at de ligner hverandre, men at det er stor forskjell på bunadene fra bygdene øverst i dalen og de lengre ned. En hallingdøl vil dermed klare å se hvor en annen hallingdøl kommer fra bare ved å se på drakta.

Du ser også denne likheten med variasjoner i bunadene fra Hardanger og deromkring. Både fra Kvam og i Fana (omegn) er bunadene drakter som har vært i kontinuelig bruk i hundrevis av år. Hvis du ser bilder ser du at snittet er veldig likt, og begge har den markerte z-formen i skjæringen ved halsen på vesten. Samtidig ser du at der bunaden fra Kvam har vevde bånd har bunaden fra Fana blå satengbånd. Hvis du sammenligner bunaden fra Kvam med andre bunader fra nærmere steder på Hardanger vil foskjellene bli mer subtile, men de er der for den som vet å se etter dem.

Så kommer vi til beltestakk. Det er navnet på en drakt med en bestemt fasong, nærmere bestemt en stakk (et slags vidt skjørt med høyt liv, gjerne med seler) med et markant belte. Denne stakken ble veldig vanlig i Telemarksonmrådet, mens det i andre områder ble brukt andre stakker og drakter. Beltestakken er derfor spesiell for det området. I de ulike delene av området fantes det ulike skikker for detaljer. De ulike broderiene og vevmønstrene ble ofte lært fra mor til datter og svigermor til svigerdatter, og slik har forskjellene blitt opprettholdt. Jeg antar også at om ei jente var litt i tvil på mønsteret tok hun en titt på en gammel stakk eller spurte en eldre kvinne, og dette vil også ha opprettholdt tradisjonen.

Beltestakker er derfor ikke noe landsdekkende, men hører til Telemarksområdet. Det finnes mange variasjoner, men det er ikke etter om det er en Telemarksbunad eller ikke, men etter hvilken kommune, kirkesogn eller bygd bæreren hører til. Dessverre er beltestakken så populær at mange kjøper den uten å ha tilknyttning, og dermed heller ingen interesse av beydningen av de ulike detaljene (som vippa).

Dette ble visst et lite foredrag, men jeg håper noen leser, lærer og begynner å bry seg. Jeg synes det er trist at folk investerer 50k i et så tradisjonsrikt plagg uten å sette seg inn i det, eller enda verre kjøper det på billigsalg fra kina slik at de gamle håndtverkstradisjonene forringes og glemmes.

Endret av Sølvrosen
Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor spørsmålet stilles hvis det er så greit med utlendinger i bunad.

Ts må jo ha reagert på det selv siden h*n stiller spørsmålet.

Som du ser er det noen som ikke synes det er greit, mens flertallet synes det er greit. TS har mest sannsynlig vært borti tullinger før, og ville nok bare dobbeltsjekke.

• Liker 1
Skrevet

Som du ser er det noen som ikke synes det er greit, mens flertallet synes det er greit. TS har mest sannsynlig vært borti tullinger før, og ville nok bare dobbeltsjekke.

Hehe,det stemmer 🙊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utenlandsk, fikk en bunad i gave fra min norsk familie, ingen har kommentert negativt at jeg går med bunad, men så har jeg europeisk utseende, så med mindre man hører at jeg ikke er norsk vet man ikke forskjellen. :)

Anonymous poster hash: 884e2...da6
Skrevet

Jeg syns det er fantastisk å se noen som tydlig vis ikke er etnisk norske i bunad. Jeg tenker at det betyr at de er stolte over å være norske. Selv er jeg adoptert og jeg bare elsker å kle meg i bunaden min. Bunader er fantasisk fine og jeg er svært glad i min. Føler meg aller meste norsk på 17 mai i bunad med flagg i hånden :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er fantastisk å se noen som tydlig vis ikke er etnisk norske i bunad. Jeg tenker at det betyr at de er stolte over å være norske. Selv er jeg adoptert og jeg bare elsker å kle meg i bunaden min. Bunader er fantasisk fine og jeg er svært glad i min. Føler meg aller meste norsk på 17 mai i bunad med flagg i hånden :)

Er jo ikke rart om du synes det er fantastisk å se ikke nordmenn i bunadene våre hvis du ikke selv er norsk. Selvsagt vil du rettferdiggjøre egen bruk av bunad.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes alle er flotte i bunad, og synes det er ekstra hyggelig å se ikke etnisk-norske i bunad, enten de er norske eller ei:) har aldri hørt noen snakke negativt om det noen sinne, tvert i mot. Men nå er jeg i et relativt internasjonalt miljø og har alltid vært det.

Anonymous poster hash: efd7f...836

Skrevet

Er jo ikke rart om du synes det er fantastisk å se ikke nordmenn i bunadene våre hvis du ikke selv er norsk. Selvsagt vil du rettferdiggjøre egen bruk av bunad.

Nå skal jeg kle meg i min fantastisk fine bunad som jeg er så stolt av. Selv ikke trangsynte triste mennesker som deg skal få ødelegge gleden over å væres norsk i dag. Gratulerer med dagen til deg og alle andre :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...