Fashionistaen Skrevet 17. mai 2015 #101 Skrevet 17. mai 2015 (endret) Sånn; nå er jeg endelig hjemme etter tidenes kaldeste og lengste barnetog her i bygda. Ingen burka ble brukt, fikk flere komplimenter og er stolt over å være norsk uansett hva dere med snevert syn tenker! Så forresten flere nordmenn som gikk bl.a. i bunad og sneakers+ diverse andre grelle ting, så tror jeg er en bedre tradisjonsbærer enn de. Gratulerer med dagen! Endret 6. januar 2016 av Fashionistaen 15
Gjest Lille-pus Skrevet 17. mai 2015 #102 Skrevet 17. mai 2015 (endret) Er jo ikke rart om du synes det er fantastisk å se ikke nordmenn i bunadene våre hvis du ikke selv er norsk. Selvsagt vil du rettferdiggjøre egen bruk av bunad. Anonymous poster hash: d4ca3...581 At du ikke skammer deg! Hvor langt tilbake har du gransket din egen opprinnelse, om jeg må få spørre? Kan du av uavhengige kilder få dokumentert at det ikke finne en eneste bitteliten dråpe med blod i deg med opprinnelse utenfor Norges grenser? Den såkalte argumentasjonen du bringer til torgs minner meg om en førskolelærer jeg kjente siste halvdel av 80-tallet. Hun var fra et penere sted i Oslo etter egen oppfatning, og klarte å si at hun mente det var ekkelt at pakistanske barn fikk lov til å gå i barnetoget og hilse på Kongen. - jeg ble kvalm. Så skal jeg sikkert ikke si noe, med noen dråper russisk adelsblod i årene, pent blandet med blodsbånd til felevirtuosen Myllarguten. Jeg tenker jeg ikke er norsk nok for deg, men er du norsk nok selv? Endret 19. mai 2015 av Tekola 1
Gjest Tigress Skrevet 17. mai 2015 #103 Skrevet 17. mai 2015 Eg synest det er kjempeflott med bunad dersom bunaden er fin, det har ofseleg lite å seie om ein er adoptert, innvandra eller innfødd. Det blir merkeleg om ein ikkje skal få bruke bunad berre av di ein har mørkare hudfarge enn den standard skandinaviske.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #104 Skrevet 17. mai 2015 Hva er deres syn på utenlandske i bunad på 17.mai? Og er det forskjell på de med utenlandsk bakgrunn som er født i Norge og de som ikke er født i Norge, mtp. bunad? Setter pris på ærlige svar. Jeg tenker de er sånne som går ut av sin vei for å la seg integrere, og jeg er glad det finnes noen innvandrere som er sånn. Anonymous poster hash: 803d3...be9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #105 Skrevet 17. mai 2015 Sånn; nå er jeg endelig hjemme etter tidenes kaldeste og lengste barnetog her i bygda. Ingen burka ble brukt, fikk flere komplimenter og er stolt over å være norsk uansett hva dere med snevert syn tenker! Så forresten flere nordmenn som gikk bl.a. i bunad og sneakers+ diverse andre grelle ting, så tror jeg er en bedre tradisjonsbærer enn de. Gratulerer med dagen! DSC_0068_zpszslh3x2y.jpg Nåh.. Du er jo så nydelig at jeg nesten ikke finner ord! Fineste bunadsjenta jeg har sett så langt i dag i hvertfall! Fint hvordan det svarte håret og øynene dine matcher de svarte detaljene på bunaden Og fargene på leppene og i kinnene dine matcher det røde SMASHING! Anonymous poster hash: 4f969...f15
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #106 Skrevet 17. mai 2015 Hva er deres syn på utenlandske i bunad på 17.mai? Og er det forskjell på de med utenlandsk bakgrunn som er født i Norge og de som ikke er født i Norge, mtp. bunad? Setter pris på ærlige svar. Hvis man vil at utlendinger skal integreres kan man ikke klage om de tar på seg en bunad.....Anonymous poster hash: 8ae5a...4c4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #108 Skrevet 17. mai 2015 Jeg synes det er KJEMPE FINT!! med folk av utenlandsk opphav som ønsker å være en del av et norsk samfunn og lage sine egne, nye tradisjoner med bunad. Om man er ny i landet eller har vært her i generasjoner synes jeg det sier noe om tilhørighet man selv føler. Forøvrig bor jeg i Oslo og har flere ganger møtt på folk med spesielle folkedrakter fra Albania, India etc. og synes det også er utrolig flott med folk som er stolte av sitt opphav et annet sted og viser det fram på denne dagen! 17 mai er en dag for å samle landet i en nasjon, de som måtte ha små-rasisitiske holdninger rundt at bunad er for "nordmenn" burde skamme seg mener nå jeg- vi må da ønske nye landsmenn velkommen og med evigvarende politisk fokus på intigrering kan vi vel ikke sitte på tuene våre og mene at et klesplagg bare er for oss, samtidig som vi påstår taco fra nadre siden av verden er en norsk fredags-tradisjon?!? :D Anonymous poster hash: 788e5...e46
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #109 Skrevet 17. mai 2015 ps. du var kjempe fin Anonymous poster hash: 788e5...e46
Shinigami Skrevet 17. mai 2015 #110 Skrevet 17. mai 2015 Sånn; nå er jeg endelig hjemme etter tidenes kaldeste og lengste barnetog her i bygda. Ingen burka ble brukt, fikk flere komplimenter og er stolt over å være norsk uansett hva dere med snevert syn tenker! Så forresten flere nordmenn som gikk bl.a. i bunad og sneakers+ diverse andre grelle ting, så tror jeg er en bedre tradisjonsbærer enn de. Gratulerer med dagen! DSC_0068_zpszslh3x2y.jpg Vakker er du <3 Du kler bunaden veldig godt Har også sett mange flotte folk med utenlandsk utseende i bunad idag.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #111 Skrevet 18. mai 2015 Sånn; nå er jeg endelig hjemme etter tidenes kaldeste og lengste barnetog her i bygda. Ingen burka ble brukt, fikk flere komplimenter og er stolt over å være norsk uansett hva dere med snevert syn tenker! Så forresten flere nordmenn som gikk bl.a. i bunad og sneakers+ diverse andre grelle ting, så tror jeg er en bedre tradisjonsbærer enn de. Gratulerer med dagen! DSC_0068_zpszslh3x2y.jpg Så fin du er i bunaden din! :-) den kler deg godt! Anonymous poster hash: efd7f...836
Trampe23 Skrevet 18. mai 2015 Forfatter #112 Skrevet 18. mai 2015 Sånn; nå er jeg endelig hjemme etter tidenes kaldeste og lengste barnetog her i bygda. Ingen burka ble brukt, fikk flere komplimenter og er stolt over å være norsk uansett hva dere med snevert syn tenker! Så forresten flere nordmenn som gikk bl.a. i bunad og sneakers+ diverse andre grelle ting, så tror jeg er en bedre tradisjonsbærer enn de. Gratulerer med dagen! DSC_0068_zpszslh3x2y.jpg Så utrolig fin du var i bunad 😃
Gjest Tekola Skrevet 19. mai 2015 #113 Skrevet 19. mai 2015 Ryddet for hets, hatefullt innhold og svar til dette. Tekola, admin.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #114 Skrevet 19. mai 2015 Har ingen problemer med "utenlandske" som vil gå i bunad, men synes nok det er mer naturlig at de som er født i Norge eller har bodd i Norge siden de var småbarn gjør det enn noen som kom til Norge i voksen alder. For øvrig mener jeg disse, på lik linje med etnisk norske, bør gå i en bunad fra et sted de har tilknytning til og ikke velge en helt tilfeldig bunad "bare fordi den er fin". Slike "kjering"kommenatarer er jeg så sterkt imot Folk må få lov til å gå med hvilken som helst bunad! Jg er fra Oslo...ogom ejg synes valdresdrakten er fin kjøper jeg den! Er tross alt SAMHOLDET vi feirer. Kjempeflott med utlendinger I bunad, uanset når de kom hit. Folk som er født her er ikke utlendinger per definson! Men har en annen minoritet. Anonymous poster hash: 840e0...e53
Gjest Sunhands Skrevet 19. mai 2015 #115 Skrevet 19. mai 2015 Du vil ha ærlig svar? Ser jeg en mørk utlending(ikke alltid like lett å se at noen hvite er utlendinger) i bunad så synes jeg det er litt merkelig. Litt uvant kanskje, da de fleste utlendingene her i byen for det meste går i en vanlig kjole. Anonymous poster hash: e2545...4fe Det er jo umulig å vite hvilken bakgrunn de har da.. Venninnen min er mørk, men hun har bodd i Norge i hele sitt liv og snakker kav dialekt. Hun har bunad fra oppi dalom ett sted, fordi hun vokste opp der. Hun vokste opp med ski og toppturer, så det er helt fjernt om hun ikke skal kunne gå med bunad selv om hun er mørkere i huden enn meg. Synes ikke det er merkelig, hun så fantastisk ut med Gudbrandsdalsbunad og fletter i håret på 17. mai.
Taklampe Skrevet 19. mai 2015 #116 Skrevet 19. mai 2015 Hvorfor føler så mange nordmenn seg truet av utlendinger?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #117 Skrevet 19. mai 2015 Slike "kjering"kommenatarer er jeg så sterkt imot Folk må få lov til å gå med hvilken som helst bunad! Jg er fra Oslo...ogom ejg synes valdresdrakten er fin kjøper jeg den! Er tross alt SAMHOLDET vi feirer. Kjempeflott med utlendinger I bunad, uanset når de kom hit. Folk som er født her er ikke utlendinger per definson! Men har en annen minoritet. Anonymous poster hash: 840e0...e53 Det er jo greit med noe tilhørighet til stedet bunaden kommer fra. Jeg ville følt meg dum om jeg brukte masse tusener på en bunad som jeg ikke hadde hatt noe tilhørighet til. Anonymous poster hash: d4ca3...581 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #118 Skrevet 19. mai 2015 Det er jo greit med noe tilhørighet til stedet bunaden kommer fra. Jeg ville følt meg dum om jeg brukte masse tusener på en bunad som jeg ikke hadde hatt noe tilhørighet til. Anonymous poster hash: d4ca3...581 Ok...jeg er ikke av samme oppfatning. Anonymous poster hash: 840e0...e53
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #119 Skrevet 25. mars 2020 På 19.5.2015 den 12.35, AnonymBruker skrev: Det er jo greit med noe tilhørighet til stedet bunaden kommer fra. Jeg ville følt meg dum om jeg brukte masse tusener på en bunad som jeg ikke hadde hatt noe tilhørighet til. Anonymous poster hash: d4ca3...581 Hvorfor er det slik, er det fremdeles slik? Trodde vi hadde kommet lengre. Anonymkode: 59db3...aab
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #120 Skrevet 27. mars 2020 Må ærlig innrømme at jeg syntes ikke bunad er spesielt fint. Når det er sagt, så er det kult at ei indisk dame jeg kjenner har kjøpt Bergens Bunad med begrunnelse i at hun har bodd her i 15 år, og er mor til 2 små Bergensere. Mens ei jeg kjenner har Nordfjords bunad, fordi den angivelig er finere enn Bergens Bunad pluss at oldefaren er fra Måløy. Dét er ihvertfall sløkket.. Anonymkode: 3dba7...212 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå