AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #61 Skrevet 10. mai 2015 Hadde aldri tenkt over det... Syns bunad er veldig fint! Det viser jo bare at de vil passe inn, og vil være en del av landet og de norske tradisjonene. Fint syns jeg :-) Krev nå først at de lærer språket og lærer seg den norske kulturen og tradisjoner for å passe inn. Man blir som sagt ikke kineser av å flytte til Kina, det samme gjelder de som kommer til Norge. Anonymous poster hash: d4ca3...581
Fashionistaen Skrevet 10. mai 2015 #62 Skrevet 10. mai 2015 (endret) Etnisk nordmann, med norske aner noen generasjoner tilbake i tid. Jeg blir jo ikke automatisk kineser om jeg flytter til Kina Det samme gjelder for utlenninger som kommer til Norge. Anonymous poster hash: d4ca3...581 Hva med at man er statsborger og ikke har pass i et annet land? Hva skjedde forresten med europeere og andre hvite? Ingen som har svart på spm. mitt ang. om de er norske nok til å gå i bunad. Det heter forresten utlendinger og ikke utlenninger, men det burde vel du er som nordmann i motsetning til meg som er kineser vite, eller? Endret 10. mai 2015 av Fashionistaen 11
Poserose Skrevet 10. mai 2015 #63 Skrevet 10. mai 2015 Jeg syns det er flott å se at de føler seg norske Det er jo det som er målet med integreringa. 3
Gjest Gjesp Skrevet 10. mai 2015 #64 Skrevet 10. mai 2015 Hvor står det at en bunad skal brukes av alle som har lyst? Det kommer neppe som noen overraskelse for en mørkhudet når h*n ser seg i speilet at h*n er annerledes enn oss nordmenn, at h*n er mørkhudet, ja kanskje t.o.m svart. Personen skjønner jo at den ikke er norsk, og bør derfor ikke kle seg i norske tradisjonsplagg som bunad er. Anonymous poster hash: d4ca3...581 Hvor står det at bunader kun skal brukes av nordmenn? 4
Florence Skrevet 10. mai 2015 #65 Skrevet 10. mai 2015 Etnisk nordmann, med norske aner noen generasjoner tilbake i tid. Jeg blir jo ikke automatisk kineser om jeg flytter til Kina Det samme gjelder for utlenninger som kommer til Norge. Anonymous poster hash: d4ca3...581 Jeg kan banne på at du ser haugevis med mennesker som ikke er født i Norge i bunad hver 17 mai, men du reagerer ikke fordi de er lyse i huden. 9
Millimani Skrevet 10. mai 2015 #66 Skrevet 10. mai 2015 Man har da bunader i andre land enn Norge også, bunad er ikke noe som er bare norsk. Jeg ble konfirmert sammen med ei jente som fikk thailandsk bunad (ettersom hun er thailandsk med thailandsk familie), og jeg har ei venninne som er halvt islandsk, og som har islandsk bunad. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #67 Skrevet 10. mai 2015 Man har da bunader i andre land enn Norge også, bunad er ikke noe som er bare norsk. Jeg ble konfirmert sammen med ei jente som fikk thailandsk bunad (ettersom hun er thailandsk med thailandsk familie), og jeg har ei venninne som er halvt islandsk, og som har islandsk bunad. Å det er kjempeflott at de bruker sine lands nasjonaldrakter. Jeg hadde følt meg teit om jeg plutselig skulle brukt en nasjonaldrakt fra et annet land. Anonymous poster hash: d4ca3...581
Gjest anonym2233 Skrevet 10. mai 2015 #68 Skrevet 10. mai 2015 Jeg ønsker meg bunad! Alltid hatt stor kjærlighet for det, og syns bunad er utrolig flott å se på! Jeg er født og oppvokst i Norge (Oslo), og da vil det være mest naturlig for meg å bruke Oslo bunad. Syns de er fine Og jeg kommer til å bære den med stolthet den dagen(den vil komme) jeg har min egen
Mallimor Skrevet 10. mai 2015 #69 Skrevet 10. mai 2015 Krev nå først at de lærer språket og lærer seg den norske kulturen og tradisjoner for å passe inn. Man blir som sagt ikke kineser av å flytte til Kina, det samme gjelder de som kommer til Norge. Anonymous poster hash: d4ca3...581 Ja jeg er enig med deg der, og synes at man burde prøve å lære seg språket og tilpasse seg den norske kulturen for å passe inn. Tviler på at utlendinger som ikke ønsker dette stiller opp i bunad uansett. Men poenget var at det er fint at de PRØVER
The Kitten Skrevet 10. mai 2015 #70 Skrevet 10. mai 2015 Jeg synes det er fint jeg. Dessuten mangler jeg evnen til å se om en utenlandsk (les ikke-vestlig eller mørkhudet) person er oppvokst i Norge, har sterk tilknytning til Norge etc. Denne evnen virker det som om mange her har. 5
Trampe23 Skrevet 10. mai 2015 Forfatter #71 Skrevet 10. mai 2015 Krev nå først at de lærer språket og lærer seg den norske kulturen og tradisjoner for å passe inn. Man blir som sagt ikke kineser av å flytte til Kina, det samme gjelder de som kommer til Norge. Anonymous poster hash: d4ca3...581 Nå har jeg da ikke vandret inn i dette landet. Jeg er født her! Jeg lærte meg det norske språket før jeg lærte meg mitt eget morsmål. Jeg begynte i barnehagen allerede før jeg fylte ett år (babyavdeling), min etnisk norske bestevenninne møtte jeg i barnehagen da hun begynte der, og da fylte vi 2. Jeg prater norsk flytende, men snakker ikke mitt morsmål like godt. Jeg skriver og leser norsk som en etnisk nordmann, men kan ikke lese og skrive på mitt morsmål like godt. Norsk kultur og mine foreldres kultur er motsetninger, og jeg tar del i begge kulturer selv om jeg gjør alt for å passe inn i vesten. Nå vil jeg ikke avsløre min foreldres bakgrunn, men de er ikke fra Europa. Så det som skiller meg fra etnisk norske mennesker er hudfargen min. Om en etnisk norsk nordmann hadde pratet med meg på telefon, hadde han ikke hørt forskjell på om jeg var etnisk norsk eller ei. Mine foreldre har latt meg kle meg vestlig og oppføre meg vestlig, men samtidig også gitt meg innblikk i deres kultur og tradisjoner. De glemmer ikke sine røtter kun fordi de har kommet til Europa. Jeg har ingen tilknytning til mine foreldres hjemland, for jeg er født og oppvokst i Norge. Drar jeg på ferie til mine foreldres hjemland, ville jeg følt meg som en turist. Hvis jeg hverken føler tilhørighet der og heller ikke skal kunne føle tilhørighet her KUN pga. hudfarge, hvordan skal jeg da få kunne definere meg selv? 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #72 Skrevet 10. mai 2015 Nå har jeg da ikke vandret inn i dette landet. Jeg er født her! Jeg lærte meg det norske språket før jeg lærte meg mitt eget morsmål. Jeg begynte i barnehagen allerede før jeg fylte ett år (babyavdeling), min etnisk norske bestevenninne møtte jeg i barnehagen da hun begynte der, og da fylte vi 2. Jeg prater norsk flytende, men snakker ikke mitt morsmål like godt. Jeg skriver og leser norsk som en etnisk nordmann, men kan ikke lese og skrive på mitt morsmål like godt. Norsk kultur og mine foreldres kultur er motsetninger, og jeg tar del i begge kulturer selv om jeg gjør alt for å passe inn i vesten. Nå vil jeg ikke avsløre min foreldres bakgrunn, men de er ikke fra Europa. Så det som skiller meg fra etnisk norske mennesker er hudfargen min. Om en etnisk norsk nordmann hadde pratet med meg på telefon, hadde han ikke hørt forskjell på om jeg var etnisk norsk eller ei. Mine foreldre har latt meg kle meg vestlig og oppføre meg vestlig, men samtidig også gitt meg innblikk i deres kultur og tradisjoner. De glemmer ikke sine røtter kun fordi de har kommet til Europa. Jeg har ingen tilknytning til mine foreldres hjemland, for jeg er født og oppvokst i Norge. Drar jeg på ferie til mine foreldres hjemland, ville jeg følt meg som en turist. Hvis jeg hverken føler tilhørighet der og heller ikke skal kunne føle tilhørighet her KUN pga. hudfarge, hvordan skal jeg da få kunne definere meg selv? Du kan definere deg selv etter hva du ser i speilet. Anonymous poster hash: d4ca3...581 3
palamina Skrevet 10. mai 2015 #73 Skrevet 10. mai 2015 Men etter å ha lest alle deres kommentarer, har jeg lagt fra meg tanken å kjøpe bunad. Fordi jeg hadde evt kjøpt en bunad fordi den er fin, altså hadde jeg ikke kjøpt den fra byen min. Så da er det kanskje bedre å la være Du kan jo kjøpe en festdrakt? Mange som er utrolig fine. Hvilken bunad er det du har lyst på da? Den jeg egentlig hører til er heller ikke favoritten min, den er faktisk utrolig stygg. Så jeg har sort grafferdrakt.
Sølvrosen Skrevet 10. mai 2015 #74 Skrevet 10. mai 2015 (endret) Du kan definere deg selv etter hva du ser i speilet. Anonymous poster hash: d4ca3...581 Når jeg ser meg i speilet hender det jeg ser en småfeit, bleik kvinne med strekkmerker, hengepupper og kviser. Jeg definerer meg som en attraktiv ung kvinne som har klart seg godt her i livet. På samme måte kan en mørkhudet person se seg selv i speilet uten å definere seg selv som mørkhudet, hun kan for eksempel definere seg som en godt integrert norsk kvinne med forfedre fra et annet land. Så lenge noen føler tilknyttning til et sted i Norge og velger bunad derfra er de helt frie til å kjøpe seg bunad. Å føle nok tilknyttning til å bruke 50k på et plagg betyr at de er veldig godt integrert, og jeg trodde det man hadde noe imot var innvandrere som tviholder på sin kultur og nekter å la seg integrere men bare lever på trygd uten å kunne språket. Endret 10. mai 2015 av Sølvrosen 4
The Kitten Skrevet 10. mai 2015 #75 Skrevet 10. mai 2015 Du kan definere deg selv etter hva du ser i speilet. Anonymous poster hash: d4ca3...581 Herre Jesus Kristus og kvinne mitt skaut! Nei, hun kan ikke det. Kan ikke du slutte å skrive slike dumme ting? 5
Gjest anonym2233 Skrevet 10. mai 2015 #76 Skrevet 10. mai 2015 (endret) Først er det ønskelig at en ikke etniske skal integrere seg, forstå og ta en del av norsk kultur og tradisjon, og når en først velger... Blir en nesten utstøtt, hallo???? Hvor er logikken? Edit: (ment som respons til ab 581, svaret til Trampe) Trampe: go for it! Endret 10. mai 2015 av anonym2233
Trampe23 Skrevet 10. mai 2015 Forfatter #77 Skrevet 10. mai 2015 Du kan definere deg selv etter hva du ser i speilet. Anonymous poster hash: d4ca3...581 Du kan ikke dømme en bok basert på bokas forside. Du må lese boka før du kan mene noe om den. På samme måte, vil ikke mitt ytre utseende definere meg på noen som helst måte. Nå er det mennesker som er mer norske enn meg, de har gjerne en forelder som er norsk, mens den andre parten f.eks. kan være fra Asia eller Afrika. Deres barn har gjerne en mørkere hudtone enn deg, ville du ha dratt dem under den samme kammen du drar meg under?! Og ja, hva mener du om de som er adoptert, som gjerne har to etnisk norske foreldre og null anelse om hvem deres blodsslekt er? Skal de også definere seg selv ut fra hva de ser, når de ser seg på speilet? Nei, vet du hva? Må si påstandene dine er sykt provoserende. Ikke døm mennesker etter deres ytre! 4
Gjest Jean Valjean Skrevet 10. mai 2015 #78 Skrevet 10. mai 2015 Gjør ikke meg noe om Svensker går i bunad.
Trampe23 Skrevet 10. mai 2015 Forfatter #79 Skrevet 10. mai 2015 Du kan jo kjøpe en festdrakt? Mange som er utrolig fine. Hvilken bunad er det du har lyst på da? Den jeg egentlig hører til er heller ikke favoritten min, den er faktisk utrolig stygg. Så jeg har sort grafferdrakt. Den sorte grafferdrakten så kjempefin ut. Nå fikk jeg plutselig lyst på den, haha. Er utrolig masse fint å velge mellom, men jeg har lenge hatt øynene mine på beltestakken fra Telemark.
Trampe23 Skrevet 10. mai 2015 Forfatter #80 Skrevet 10. mai 2015 Når jeg ser meg i speilet hender det jeg ser en småfeit, bleik kvinne med strekmerker, hengepupper og kviser. Jeg definerer meg som en atraktiv ung kvinne som har klart seg godt her i livet. På samme måte kan en mørkhudet person se seg selv i speilet uten å definere seg selv som mørkhudet, hun kan for eksempel definere seg som en godt integrert norsk kvinne med forfedre fra et annet land. Så lenge noen føler tilknyttning til et sted i Norge og velger bunad derfra er de helt frie til å kjøpe seg bunad. Å føle nok tilknyttning til å bruke 50k på et plagg betyr at de er veldig godt integrert, og jeg trodde det man hadde noe imot var invandrere som tviholder på sin kultur og nekter å la seg integrere men bare lever på trygd uten å kunne språket. Takk, sølvrosen! 😃👏👏👏👏👏👍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå