Nevian Skrevet 10. mai 2015 #41 Skrevet 10. mai 2015 Det første jeg tenker på er Yasmin Syed (kanalvert) som har tatt til seg to erkenorske elementer - bunad og dialekt - og jeg elsker i hvert fall resultatet 2
Florence Skrevet 10. mai 2015 #42 Skrevet 10. mai 2015 Du har helt rett, den blå bunaden var faktisk veldig fin på farget hud Jeg har aldri tenkt på det på den måten. Så bra Hvis du kjenner noen med den bunaden så kan du jo spørre om å få prøve den, så ser du hvordan den passer til deg.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #43 Skrevet 10. mai 2015 Mens nordmenn i utlandet - hvor ofte ikler de seg nasjonale drakter på nasjonaldagene? Jeg har aldri sett en kjeft som har gjort det av voksne folk, uansett hvor lenge de har bodd der. Det er jo ikke det samme i det hele tatt. Den typen plagg er knyttet til religiøsitet og forsåvidt også politikk. En bunad er en folkedrakt. Fagterminologien skiller mellom bunad og folkedrakt. Ikke sånn å forstå at det er det samme. En bunad er en identitetsmarkør, den viser hvor man kommer fra. Bunader er tilknyttet norsk kultur. Det finnes fremdeles en essens av norsk kultur igjen, problemet er at denne essensen er truet på grunn av stor innvandring. Det er faktisk forskjell på norsk kultur og utenlandsk - selv om noen synes å tro det er det samme. Anonymous poster hash: 1c87d...bf9 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #44 Skrevet 10. mai 2015 Det tar seg virkelig ikke ut med mørkhudede i våre norske bunader. Utlenningene har sikkert tradisjonelle drakter der de kommer fra - å som de er flotte i. Synes heller de skal bruke disse. Anonymous poster hash: d4ca3...581 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #45 Skrevet 10. mai 2015 Det rører ikke akkurat ved nasjonalfølelsen. Spesielt hvis de er mørkhudet og tydelig ikke norske og fra der nasjonalplagget har sine røtter. Blir som å se noen tramper på flagget. Anonymous poster hash: d5f0e...b85
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #46 Skrevet 10. mai 2015 Jammen herregud, kan ikke "utlendinger" være født i Norge og føle en sterk tilknytning til nasjonaldrakten? Eller ha bodd her i 15 år og syns bunaden er et flott plagg. Hva er GALT med dere? Anonymous poster hash: 46788...da9 11
Florence Skrevet 10. mai 2015 #47 Skrevet 10. mai 2015 Det rører ikke akkurat ved nasjonalfølelsen. Spesielt hvis de er mørkhudet og tydelig ikke norske og fra der nasjonalplagget har sine røtter. Blir som å se noen tramper på flagget. Anonymous poster hash: d5f0e...b85 Nei vet du hva. De har kommet til Norge, mange er født her, og ønsker å være en del av dette landet ved å jobbe og bidra med skatt og danne familie. En tradisjon må begynne et sted og om hundre år kan deres etterkommere stolt velge en bunad, fordi familien har hatt tilhørighet der i 100 år. 9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #48 Skrevet 10. mai 2015 Jammen herregud, kan ikke "utlendinger" være født i Norge og føle en sterk tilknytning til nasjonaldrakten? Eller ha bodd her i 15 år og syns bunaden er et flott plagg. Hva er GALT med dere? Anonymous poster hash: 46788...da9 Hva er galt med deg som mener det er ok at våre vakre norske bunader besudles. Det er ikke mye vi har igjen av norske tradisjoner, la oss ha bunaden vår i fred. Anonymous poster hash: d4ca3...581 2
Florence Skrevet 10. mai 2015 #49 Skrevet 10. mai 2015 Hva er galt med deg som mener det er ok at våre vakre norske bunader besudles. Det er ikke mye vi har igjen av norske tradisjoner, la oss ha bunaden vår i fred. Anonymous poster hash: d4ca3...581 Bunadene 'besudles' ikke. 7
Florence Skrevet 10. mai 2015 #50 Skrevet 10. mai 2015 Hva synes dere er verst av etnisk norske ungdommer som hater bunaden og dens tradisjon, synes den er forferdelig stygg og aldri ville bli sett død i en, og en med mørkere hudfarge (født her eller ikke) som oppriktig synes den og tradisjonen er nydelig, og som gjerne vil ha en for å hedre landet som har tatt de i mot da de flyktet fra krig e.l.? 9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #51 Skrevet 10. mai 2015 Oslo. Er ikke så fornøyd med den lyseblå fargen Oslobunaden har. Men ja, det er en god idé 😊 Du kan evt. vurdere jubileumsdrakten for Oslo. Det er ikke en ekte bunad, men det er en flott drakt. Jeg droppet Oslobunad selv på grunn av fargen.Anonymous poster hash: 29f06...d3c
Gjest Linneah2013 Skrevet 10. mai 2015 #52 Skrevet 10. mai 2015 Hva er deres syn på utenlandske i bunad på 17.mai? Og er det forskjell på de med utenlandsk bakgrunn som er født i Norge og de som ikke er født i Norge, mtp. bunad? Setter pris på ærlige svar. Ser ikke noe galt i det, synes det er fint med utlendinger som innretter seg det landet de bor i.
Gjest Gjesp Skrevet 10. mai 2015 #53 Skrevet 10. mai 2015 Bunad skal brukes av alle som har lyst til å bære den. Om man har utenlandsk eller norsk opphav har vel ingenting å si, vel? 1
Fashionistaen Skrevet 10. mai 2015 #54 Skrevet 10. mai 2015 (endret) . Endret 2. september 2023 av Fashionistaen 8
Christiania_Oslo Skrevet 10. mai 2015 #55 Skrevet 10. mai 2015 Jepp. Så jeg tenker å enten gå for byen min, eller så får jeg begrave bunad-drømmen. Skal ikke investere i bunad som tilhører et annet fylke. Hvorfor skal andre få lov til å bestemme hva du skal gå med egentlig? Hva er tanken bak det? Sånne folk som er så ekstremt imot det er imot om en japaner går med japansk drakt,eller om han går med festklær,eller vanlig klær,eller feirer 17.mai,eller ikke feirer 17.mai...altså,poenget er at sånne aldri blir fornøyd, det er rett og slett inngrodd rasisme som personene ikke klarer å vokse ifra seg, Gå i bunad du, har du lyst så gjør du det du har lyst til. 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #56 Skrevet 10. mai 2015 Bunad skal brukes av alle som har lyst til å bære den. Om man har utenlandsk eller norsk opphav har vel ingenting å si, vel? Hvor står det at en bunad skal brukes av alle som har lyst? Kina. Er riktignok såpass blek i huden at mange nordmenn er brunere enn meg, så vet ikke om det siste gjelder meg Hva med de som er adopterte, men mørkhudede? Skal ikke de få lov til å gå i bunad eller de som er født her, men har utenlandske foreldre? For meg hadde det vært helt uaktuelt å gå med noe kinesisk bare fordi jeg er derifra. Jeg har ikke vært i landet en gang siden jeg ble født, føler ingen tilhørighet og snakker ikke språket. Alt er norsk med meg bortsett fra utseende. Hvorfor burde jeg bruke en annen drakt bare fordi jeg ser annerledes ut? Haha! Må være det dummeste jeg har lest på lenge. Så du mener at det som avgjør om en person er norsk eller ikke, er hudfarge? Er det ikke viktigere hva slags verdier man har, hvordan man tenker og er. Det er holdninger som definerer deg som person, ikke hudfarge. Man kan være lite mye utenlandsk som en afrikaner selv om det ikke ser slik ut. Hvorfor er det mer ok at en franskmann skal bruke en bunad, men ikke en med mørk hudfarge? Det kommer neppe som noen overraskelse for en mørkhudet når h*n ser seg i speilet at h*n er annerledes enn oss nordmenn, at h*n er mørkhudet, ja kanskje t.o.m svart. Personen skjønner jo at den ikke er norsk, og bør derfor ikke kle seg i norske tradisjonsplagg som bunad er. Anonymous poster hash: d4ca3...581 3
Fashionistaen Skrevet 10. mai 2015 #57 Skrevet 10. mai 2015 (endret) Det kommer neppe som noen overraskelse for en mørkhudet når h*n ser seg i speilet at h*n er annerledes enn oss nordmenn, at h*n er mørkhudet, ja kanskje t.o.m svart. Personen skjønner jo at den ikke er norsk, og bør derfor ikke kle seg i norske tradisjonsplagg som bunad er. Anonymous poster hash: d4ca3...581 Jeg ser på passet mitt jeg, om jeg er norsk eller ikke. Oss nordmenn; ja, hvem er egentlig oss nordmenn? Mange etniske norske er også blandet ut med andre nasjonaliteter uten at man ser det, er de fortsatt oss nordmenn? Man er da like utenlandsk om man er amerikansk, engelsk, japansk eller kinesisk? Nøyaktig hva er en "norsk" person? Endret 10. mai 2015 av Fashionistaen 8
Mallimor Skrevet 10. mai 2015 #58 Skrevet 10. mai 2015 Hadde aldri tenkt over det... Syns bunad er veldig fint! Det viser jo bare at de vil passe inn, og vil være en del av landet og de norske tradisjonene. Fint syns jeg :-) 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #59 Skrevet 10. mai 2015 Man vet at det livnar i lundar, når det lukter møkk ute, og de selvoppnevnte nasjonalistene sprer møkk i bunadstrådene. Anonymous poster hash: ab060...331 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #60 Skrevet 10. mai 2015 Jeg ser på passet mitt jeg, om jeg er norsk eller ikke. Oss nordmenn; ja, hvem er egentlig oss nordmenn? Mange etniske norske er også blandet ut med andre nasjonaliteter uten at man ser det, er de fortsatt oss nordmenn? Man er da like utenlandsk om man er amerikansk, engelsk, japansk eller kinesisk? Nøyaktig hva er en "norsk" person? Etnisk nordmann, med norske aner noen generasjoner tilbake i tid. Jeg blir jo ikke automatisk kineser om jeg flytter til Kina Det samme gjelder for utlenninger som kommer til Norge. Anonymous poster hash: d4ca3...581 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå