Florence Skrevet 9. mai 2015 #22 Skrevet 9. mai 2015 Ser ingen problemer med det i det hele tatt. Haddy N'jie er helt utrolig nydelig i bunaden sin, tror det er en Oslo-bunad? 1
Fashionistaen Skrevet 9. mai 2015 #23 Skrevet 9. mai 2015 Er utenlandsk selv, riktignok adoptert. Tenker ikke noe over det og skjønner ikke at noen andre skal gjøre det. Min eneste tanke er vel at vedkommende er veldig godt integrert som gidder å bruke så mange penger på et plagg som de sikkert i utgangspunktet så på som et overpriset fugly budeie plagg. 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #24 Skrevet 9. mai 2015 Er utenlandsk selv, riktignok adoptert. Tenker ikke noe over det og skjønner ikke at noen andre skal gjøre det. Min eneste tanke er vel at vedkommende er veldig godt integrert som gidder å bruke så mange penger på et plagg som de sikkert i utgangspunktet så på som et overpriset fugly budeie plagg. Hvor er du adoptert fra, om jeg får lov å spørre? Noe av det fineste jeg ser på 17.mai er utenlandske i bunad. Nå kan riktignok ikke jeg se forskjell på for eksempel nordmenn og svensker og tyskere, men asiatere, sør-amerikanske og afrikanske damer i bunad er så utrolig fint! Føler ofte de med litt mørkere hudfarge (solbrun nordmann eller utenlandsk for den skyld) kler bunad mye bedre, men det har kanskje noe med at jeg er bleik selv. Anonymous poster hash: 71058...0e3
Asso Skrevet 9. mai 2015 #26 Skrevet 9. mai 2015 Det er flott at mennesker som ikke er etninsk norske føler seg så norske at de velger å gå i det norskeste av det norske. :D 1
Trampe23 Skrevet 10. mai 2015 Forfatter #28 Skrevet 10. mai 2015 Takk for svar, alle sammen. Jeg er en "utenlending" i mange nordmenns øyne. Jeg er født og oppvokst i Norge, men har en helt annen hudfarge, øyenfarge, hårfarge og høyde enn den gjennomsnittlige nordmannen. Jeg har ikke noe forhold til mine foreldres hjemland, noe som gjør at jeg føler at jeg har mer tilhørighet til mitt fødeland Norge. Og derfor føler jeg meg norsk. Mine etnisk norske venner kaller meg for norsk. Men så kommer disse fremmede som skal påstå at jeg ikke er norsk, uansett om jeg forteller at jeg er født og oppvokst i Norge. Og da føler jeg at bunad-diskusjonen dukker opp. Jeg har lenge hatt lyst på bunad. Bunad er noe av det vakreste man kan ha på nasjonaldagen. Men så har jeg hørt flere si "Herregud, hva er greia med denne <utenlendingen> som går med bunad... bunad tilhører de etnisk norske, ikke utenlendinger." Så derfor ville jeg høre hva deres meninger var om dette. Men etter å ha lest alle deres kommentarer, har jeg lagt fra meg tanken å kjøpe bunad. Fordi jeg hadde evt kjøpt en bunad fordi den er fin, altså hadde jeg ikke kjøpt den fra byen min. Så da er det kanskje bedre å la være 😊 2
Shinigami Skrevet 10. mai 2015 #29 Skrevet 10. mai 2015 Så ei mørkhudet jente og bunad ifjor og hun så flott ut! 1
Gjest Tigress Skrevet 10. mai 2015 #30 Skrevet 10. mai 2015 Eg synest det er fint med folk i bunad uansett farge, eg. Farge på både bunad og mennesket inni, altså. Men eg synest vel der også at ein bør han ein tilknyting til bunaden, då, så om ein ikkje har slekt ein stad, så synest eg ein bør ta den som er lokal.
Florence Skrevet 10. mai 2015 #31 Skrevet 10. mai 2015 Takk for svar, alle sammen. Jeg er en "utenlending" i mange nordmenns øyne. Jeg er født og oppvokst i Norge, men har en helt annen hudfarge, øyenfarge, hårfarge og høyde enn den gjennomsnittlige nordmannen. Jeg har ikke noe forhold til mine foreldres hjemland, noe som gjør at jeg føler at jeg har mer tilhørighet til mitt fødeland Norge. Og derfor føler jeg meg norsk. Mine etnisk norske venner kaller meg for norsk. Men så kommer disse fremmede som skal påstå at jeg ikke er norsk, uansett om jeg forteller at jeg er født og oppvokst i Norge. Og da føler jeg at bunad-diskusjonen dukker opp. Jeg har lenge hatt lyst på bunad. Bunad er noe av det vakreste man kan ha på nasjonaldagen. Men så har jeg hørt flere si "Herregud, hva er greia med denne <utenlendingen> som går med bunad... bunad tilhører de etnisk norske, ikke utenlendinger." Så derfor ville jeg høre hva deres meninger var om dette. Men etter å ha lest alle deres kommentarer, har jeg lagt fra meg tanken å kjøpe bunad. Fordi jeg hadde evt kjøpt en bunad fordi den er fin, altså hadde jeg ikke kjøpt den fra byen min. Så da er det kanskje bedre å la være Bare nysgjerrig, hvilken bunad kommer fra området du bor i? Du kan jo etter hvert som du får din egen familie vurdere bunaden partneren din eventuell har en tilhørighet til, hvis h*n har slekt fra andre steder i landet?
Trampe23 Skrevet 10. mai 2015 Forfatter #32 Skrevet 10. mai 2015 Bare nysgjerrig, hvilken bunad kommer fra området du bor i? Du kan jo etter hvert som du får din egen familie vurdere bunaden partneren din eventuell har en tilhørighet til, hvis h*n har slekt fra andre steder i landet? Oslo. Er ikke så fornøyd med den lyseblå fargen Oslobunaden har. Men ja, det er en god idé 😊
Florence Skrevet 10. mai 2015 #33 Skrevet 10. mai 2015 Oslo. Er ikke så fornøyd med den lyseblå fargen Oslobunaden har. Men ja, det er en god idé Hvis du har litt mørk hudfarge så synes jeg den er helt nydelig. Ta et googlesøk på Haddy N'jie og hennes Oslo-bunad
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #34 Skrevet 10. mai 2015 Oslo. Er ikke så fornøyd med den lyseblå fargen Oslobunaden har. Men ja, det er en god idé Den finnes visst i en nyere mørkeblå utgave også: http://oslobunaden.no/pages/damebunad Kan det være noe? Anonymous poster hash: 6d416...702
Trampe23 Skrevet 10. mai 2015 Forfatter #35 Skrevet 10. mai 2015 Hvis du har litt mørk hudfarge så synes jeg den er helt nydelig. Ta et googlesøk på Haddy N'jie og hennes Oslo-bunad Du har helt rett, den blå bunaden var faktisk veldig fin på farget hud 😊 Jeg har aldri tenkt på det på den måten.
minister-mio Skrevet 10. mai 2015 #36 Skrevet 10. mai 2015 Det syntes jeg er flott. Det viser at vi er blitt et land med stort mangfold.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #37 Skrevet 10. mai 2015 Takk for svar, alle sammen. Jeg er en "utenlending" i mange nordmenns øyne. Jeg er født og oppvokst i Norge, men har en helt annen hudfarge, øyenfarge, hårfarge og høyde enn den gjennomsnittlige nordmannen. Jeg har ikke noe forhold til mine foreldres hjemland, noe som gjør at jeg føler at jeg har mer tilhørighet til mitt fødeland Norge. Og derfor føler jeg meg norsk. Mine etnisk norske venner kaller meg for norsk. Men så kommer disse fremmede som skal påstå at jeg ikke er norsk, uansett om jeg forteller at jeg er født og oppvokst i Norge. Og da føler jeg at bunad-diskusjonen dukker opp. Jeg har lenge hatt lyst på bunad. Bunad er noe av det vakreste man kan ha på nasjonaldagen. Men så har jeg hørt flere si "Herregud, hva er greia med denne <utenlendingen> som går med bunad... bunad tilhører de etnisk norske, ikke utenlendinger." Så derfor ville jeg høre hva deres meninger var om dette. Men etter å ha lest alle deres kommentarer, har jeg lagt fra meg tanken å kjøpe bunad. Fordi jeg hadde evt kjøpt en bunad fordi den er fin, altså hadde jeg ikke kjøpt den fra byen min. Så da er det kanskje bedre å la være Hvorfor vil du ikke ha den fra byen din? Hvis man kjøper bunad fordi "den er fin" så blir det litt teit uansett om man er etnisk nordmann eller ikke. Anonymous poster hash: 4755b...69d
Trampe23 Skrevet 10. mai 2015 Forfatter #38 Skrevet 10. mai 2015 Den finnes visst i en nyere mørkeblå utgave også: http://oslobunaden.no/pages/damebunad Kan det være noe? Anonymous poster hash: 6d416...702 Jaaa, den mørkere utgaven så finere ut. Men etter å ha sett den lyseblå på en mørkhudet person, så så den lyseblå ikke så verst ut. Men takk skal dere ha for tips 😊 Har ikke spart opp til noen bunad nå, men kanskje jeg kan kjøpe en til neste nasjonaldag? 😁
frøkna Skrevet 10. mai 2015 #39 Skrevet 10. mai 2015 Alle som vil kan bruke bunad Jeg kjenner flere som f eks er adoptert som ser utenlandske ut, og mange av de har bunad. Det er mer sjeldent at noen som er vokst opp med to kulturer har det, men det er jo bare kjempestilig om de også har bunad!
Trampe23 Skrevet 10. mai 2015 Forfatter #40 Skrevet 10. mai 2015 Hvorfor vil du ikke ha den fra byen din? Hvis man kjøper bunad fordi "den er fin" så blir det litt teit uansett om man er etnisk nordmann eller ikke.Anonymous poster hash: 4755b...69d Jepp. Så jeg tenker å enten gå for byen min, eller så får jeg begrave bunad-drømmen. Skal ikke investere i bunad som tilhører et annet fylke. 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå