Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres syn på utenlandske i bunad på 17.mai? Og er det forskjell på de med utenlandsk bakgrunn som er født i Norge og de som ikke er født i Norge, mtp. bunad? 😊

Setter pris på ærlige svar.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å være helt ærlig synes jeg ikke bunad er så fint. Men hvem som bruker den er ett fett. Det er vanlig å bruke bunaden fra stedet man flytter til (i hvert fall etter å ha bodd der en stund), så ser ikke hvorfor det ikke skal gjelde de som opprinnelig kommer fra andre land også.

Anonymous poster hash: cefc2...0a0
  • Liker 5
Skrevet

Bryr meg ikke egentlig,hvorfor skal jeg ha noen mening om det? Alle som vil gå i bunad får gjøre det;)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det samme som jeg tenker om en etnisk norsk med hijab/burka/niqab. Litt unaturlig kanskje, men bør være opp til hver enkelt person å bestemme hva man vil gå med.

Anonymous poster hash: b071d...958

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

At det er fint at de viser at de vil hedre Norge, og det viser respekt.

Anonymous poster hash: 999b8...dcf

• Liker 24
Skrevet

Hva er en utenlending??

• Liker 17
Skrevet

Hva er deres syn på utenlandske i bunad på 17.mai? Og er det forskjell på de med utenlandsk bakgrunn som er født i Norge og de som ikke er født i Norge, mtp. bunad?

Har ingen problemer med "utenlandske" som vil gå i bunad, men synes nok det er mer naturlig at de som er født i Norge eller har bodd i Norge siden de var småbarn gjør det enn noen som kom til Norge i voksen alder.

For øvrig mener jeg disse, på lik linje med etnisk norske, bør gå i en bunad fra et sted de har tilknytning til og ikke velge en helt tilfeldig bunad "bare fordi den er fin".

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det samme som jeg tenker om en etnisk norsk med hijab/burka/niqab. Litt unaturlig kanskje, men bør være opp til hver enkelt person å bestemme hva man vil gå med.

Sammenligner du en norsk i burka og en utlending i bunad? Er vel ikke så ofte en nordmann konverterer til islam. Det har jo med religion å gjøre..

Jeg ser ingen problem i at utlendinger bruker bunad. Hvis man har en tilhørighet til Norge, føler seg norsk eller har bosatt seg i Norge - er det helt greit å bruke bunad. Skjønner ikke hva som er unatulig med det.

Anonymous poster hash: 99d88...02a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er rart å se etnisk norske i hijab/burka. Men hvis en nordmann hadde flytta til et muslimsk land og gått med det hadde jeg ikke tenkt noe over det. Samme som utlendinger som går med bunad i Norge.

Anonymous poster hash: 4755b...69d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vil ha ærlig svar? Ser jeg en mørk utlending(ikke alltid like lett å se at noen hvite er utlendinger) i bunad så synes jeg det er litt merkelig. Litt uvant kanskje, da de fleste utlendingene her i byen for det meste går i en vanlig kjole.

Anonymous poster hash: e2545...4fe
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en utenlending??

Ja særlig.

Anonymous poster hash: e2545...4fe

• Liker 1
Gjest morhjertegod
Skrevet

Min venninde er fra Fillipinene, bodd i norge i 20 år. Hun arvet Hardanger bunaden etter sin norske svigermor. Hun er nydelig i den og svigermoren er så glad for at den er i bruk. Når du sier utenlandsk, mener du da også svenker , dansker, tyskere osv.

AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke brydd meg mindre om utseendet til den som går i bunad, herunder fargen. Hvis noe går jeg vel ut fra at vedkommende er ganske godt integrert, noe jeg kun anser som positivt, men utover det er det virkelig helt uinteressant.

Synes generelt man skal velge bunader man har en faktisk tilknytning til, ikke bare en man synes er fin, da det motsatte vanner ut noe av det nasjonalromantiske og verdige med bunadsbrud. For deg blir jo det bare bunaden der du har bodd det meste av tiden. Men du må bare bruke bunad, man skal være ganske gæren for å oppriktig reagere negativt på noe sånt.

Anonymous poster hash: 6a31f...522
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er fint jeg. Det viser tegn på at de har lyst til å integrere seg.

Hvis muslimske kvinner, som bruker hijab, ønsker å bruke bunad. Skal de ikke bruke det hodeplagget til bunaden.

Anonymous poster hash: 93d60...989
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke det samme i det hele tatt. Den typen plagg er knyttet til religiøsitet og forsåvidt også politikk. En bunad er en folkedrakt.

Anonymous poster hash: d725d...0e6

• Liker 6
Skrevet

Hva er deres syn på utenlandske i bunad på 17.mai? Og er det forskjell på de med utenlandsk bakgrunn som er født i Norge og de som ikke er født i Norge, mtp. bunad?

Hvordan ser man i så tilfelle det på folk, når man går ned gata? Er man mindre norsk hvis man ikke har hvit hud liksom? For en merkelig problemstilling...

• Liker 4
Skrevet

Bunad er så fint! Synes alle burde bruke det - om de kan! :-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, om noen føler seg så norsk at de er villig til å legge i titusenvis av kroner for en bunad, så må de gjerne gå i bunad for min del:) Tenker at da snakker vi nå virkelig intergrering. Og dessuten kan man jo ikke se om noen ikke er født i Norge eller ikke basert på utseendet.

Anonymous poster hash: de8d6...2e4
  • Liker 5
Skrevet

Er de født i Norge, eller flyttet hit som småbarn er de hjertelige velkommne til å bruke en bunad med tilhørighet fra stedet de har oppvokst, eller (dersom det er tilfellet) en norsk mann, stedet hvor han er i fra, eller arvebunad.

Syntes det er flott.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er veldig hyggelig :-)

Anonymous poster hash: efd7f...836

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...