DollyParton Skrevet 8. mai 2015 #1 Skrevet 8. mai 2015 Håper noen kan komme med noen gode råd. Samboeren min tjener vesentlig mer en meg og har høy egenkapital. Vi har kjøpt hus sammen der inn med bortimot 1/3 av kjøpesummen + oppussing 300 000 . Vi skal skrive samboer kontrakt men er usikker på hva som er mest riktig. - man får prosent av det man eier av overskudd/underskudd ? - man betaler resterende lån. Han får egenkapitalen sin og oppussing og deler overskudd/underskudd 50/50? Det skal sies at jeg har stått på bortimot 300 timer når vi pusset opp den leiligheten vi bor i nå. Denne kommer han til å tjene over en halv millon på. Det er jo selvsagt bra for han. Er ikke ute etter å få noe kompensasjon for det da jeg ikke avtalte det underveis i oppussingen. Men føler jeg fortjener en "hyggelig" avtale i det nye huset. Vi har også barn sammen . Så da er vel også testsment på sin plass? Er ute etter at avtalen skal være mest mulig rettferdig for begge parter. Jeg har vært med dag 1 i den leiligheten han selger nå med oppussing og alt bare ikke på eier siden. Hva ville du gjort? Vanskelig dette :/ Er liksom ikke vårt favoritt tema og diskutere eller.
Maximillian Cohen Skrevet 8. mai 2015 #2 Skrevet 8. mai 2015 (endret) Vi har gått for 50/50. Jeg tjener mer enn henne, men vi hadde omtrent like mye av verdi som vi tok med inn i forholdet. Om det skulle bli slutt vil vi dele alt likt, gå hver for oss og jeg vil fremdeles tjene mer enn henne. Så lenge vi er sammen, så er vi sammen. Endret 8. mai 2015 av Maximillian Cohen
nojac Skrevet 9. mai 2015 #3 Skrevet 9. mai 2015 Begynn med å spørre ham hva han synes er rimelig. Så kan vi diskutere det derfra. Et langsiktig forhold der dere har barn sammen blir annerledes enn et mer uforpliktende samboerskap. Men det å la ham få tilbake sin egenkapital, innfri lån og dele resten virker umiddelbart rimelig. Noen vil sikkert argumentere for at han bør få en større andel av en eventuell vedistigning, med utgangspunkt i en høyere eierandel. Hvis du ikke betalte leie til ham mens du bodde i hans leilighet er innsats i oppussing ikke mye å slå i bordet med.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #4 Skrevet 9. mai 2015 Begynn med å spørre ham hva han synes er rimelig. Så kan vi diskutere det derfra. Et langsiktig forhold der dere har barn sammen blir annerledes enn et mer uforpliktende samboerskap. Men det å la ham få tilbake sin egenkapital, innfri lån og dele resten virker umiddelbart rimelig. Noen vil sikkert argumentere for at han bør få en større andel av en eventuell vedistigning, med utgangspunkt i en høyere eierandel. Hvis du ikke betalte leie til ham mens du bodde i hans leilighet er innsats i oppussing ikke mye å slå i bordet med. Kan du sette opp et tenkt regnestykke for det? Anonymous poster hash: 692f4...7a6
nojac Skrevet 9. mai 2015 #5 Skrevet 9. mai 2015 Kan du sette opp et tenkt regnestykke for det? Anonymous poster hash: 692f4...7a6 Hvis dere selger boligen en gang i framtiden for 4 mill, han har gått inn med 1 mill i egenkapital og dere har et restlån på 2 mill, blir det 1 mill å dele etter at han har tatt sin egenkap og lånet er innfridd.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #6 Skrevet 9. mai 2015 Nå må du ikke gjøre som kvinner flest gjør, la mannen tjene på dine dumheter. Det koster dere noen tusen å få hjelp med en fordeling og en samboerkontrakt, hos en advokat. Du tjener på det han taper på det. De fleste mener og tror de skal være sammen resten av livet, men går du ut av et forhold der økonomien er så skjevdelt som du beskriver, så står de med skjegget i postkassen. Tenk deg om!Anonymous poster hash: 6f3ff...525 2
nojac Skrevet 9. mai 2015 #7 Skrevet 9. mai 2015 (endret) Hva er det en advokat gjør for noen tusen, som mannen taper på og kvinnen tjener på? Hvorfor kan de ikke lage en rettferdig avtale uten advokat? I stedet for å reklamere for en kostbar løsning, hvorfor forteller du ikke heller hvordan en samboeravtale må settes opp slik at kvinnen ikke står igjen som taper? Det finnes dessverre ikke noen rettferdighetsfasit, som advokatene sitter og ruger på. Endret 9. mai 2015 av nojac 1
Furstina Skrevet 10. mai 2015 #8 Skrevet 10. mai 2015 Jag hade gått till en advokat och fått ordningpå papper både för husköp och ägarförening, men även med testamente med tanke på att ni har barn tillsammans. Det är vart den tusenlappen att få rätt på juridiken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå