Gå til innhold

Flytte til California for et år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har de siste årene vært veldig rastløs, som de fleste sikkert har kjent på. Fra jeg var 16 til 21 bodde jeg i utlandet og drev med hest, men da med det meste av finansiering fra familie. Savner det! Jeg har alt på stell her hjemme, men kjedelig er det jo.. Jeg er 27 år, men føler meg temmelig ung til sinns, og er overhodet ikke klar til å slå meg til ro. En kompis tok et halvår i Santa Barbara for noen år siden, tror det var gjennom EF.

Jeg er temmelig fastbundet her hjemme med hus og dyr, men for et halvår kan det meste løses. Er jeg helt "gal" for å tenke på dette? Håper noen har erfaring fra lignende situasjoner :)

Anonymous poster hash: 64a22...406
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har de siste årene vært veldig rastløs, som de fleste sikkert har kjent på. Fra jeg var 16 til 21 bodde jeg i utlandet og drev med hest, men da med det meste av finansiering fra familie. Savner det! Jeg har alt på stell her hjemme, men kjedelig er det jo.. Jeg er 27 år, men føler meg temmelig ung til sinns, og er overhodet ikke klar til å slå meg til ro. En kompis tok et halvår i Santa Barbara for noen år siden, tror det var gjennom EF.

Jeg er temmelig fastbundet her hjemme med hus og dyr, men for et halvår kan det meste løses. Er jeg helt "gal" for å tenke på dette? Håper noen har erfaring fra lignende situasjoner :)

Jeg er på samme alder som deg, har jobb, men leier leilighet. Har lenge hatt et ønske om å flytte til USA et halvår-år, men hva skal man leve av der? Er utrolig vanskelig/umulig å få jobb :sukk:

Anonymous poster hash: 1a442...c42

AnonymBruker
Skrevet

Om man drar til kysten på motsatt side, kan man jobbe med travhester eller galoppører.

Jeg har gjort begge deler (traverne har det best av dem)

I vinterhalvåret er de i Florida, om sommeren kentucky, new Jersey.

Anonymous poster hash: 1cb66...8ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er noe eldre enn deg, men tenker på å bo i USA for en kortere periode. Slites mellom New York og San Francisco foreløpig, elsker begge byene like mye. Jeg ser imidlertid ikke for meg å jobbe der borte, kun leie leilighet og ha ferie. Det betyr at jeg trenger mye penger, så jeg har startet sparingen. Ser for meg permisjon fra jobb kombinert med ferie, men trenger altså mye penger for å realisere dette. Har reist "jorda rundt" i 6 måneder da jeg var yngre, så jeg vet jo det er praktisk mulig.

Er forøvrig ikke bundet her hjemme bortsett fra leiligheten min da.

Anonymous poster hash: f009b...90c
AnonymBruker
Skrevet

Det samme ønsker jeg også å gjøre, men aner ikke hva jeg skal gjøre for å realisere den drømmen. Ser det er noen som nevner EF-program: hva slags program er det og hvor mye koster det?

Anonymous poster hash: 06986...f96
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tenekr du å få oppholdstillatelse/visum?

Anonymous poster hash: 0f9a4...070

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det til at du bodde i USA og drev med hest i så mange år? Gikk du på skole? :)

Anonymous poster hash: 099fb...5cb
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

For å få oppholdstillatelse over lengre tid må man vel enten gå skole, jobbe eller gifte seg.. Så en form for skole er nok mest aktuelt i såfall, men er jo et hav å velge i. Dyrt er det jo også, tror kompisen min betalte ca 80k for et halvår. Godt å se at det er flere som drømmer om det samme! :)

Skrevet

Jeg har hatt mange venner som har gått på American Language Communication Centre i New York for å kunne bo der lengst mulig, koster ca. 3500 dollar for et halvt år og da får man studentvisum hvis man tar minst 18 timer per uke med undervisning. Man kan legge opp timeplanen sin selv i stor grad, slik at man kan tilpasse den etter hva man ønsker å gjøre ellers. Denne skolen tar i mot alle, så er ikke noe krav til kunnskap for å komme inn, det er en engelsk-skole, så er for å lære/øve på engelsk slik at man er klar over at det ikke er noe annet faglig enn det der, og den ligger midt på Manhattan hvis det er der man ønsker å bo :) Dyrt å leve og bo i USA for tiden med "norske penger", på grunn av dollarkursen, og ikke minst er det ekstremt dyrt å bo i New York City generelt.

Men bare et tips for de som ønsker seg en tur til New York :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det til at du bodde i USA og drev med hest i så mange år? Gikk du på skole? :)

Anonymous poster hash: 099fb...5cb

Får man jobb et seriøst sted ordner de papirer, men det koster flesk!

Der jeg jobbet ble vi betalt svart, de som var der lovlig ble trukket i lønn for papirene sine, mener det var $100 i uken.

Jeg var i kontakt med immigrasjonsadvokat der borte, 6000 dollar skulle de ha for å ordne arbeidsvisum.

Mange fikk ikke fornyet dem og jobbet og oppholdt seg der ulovlig.

Anonymous poster hash: 1cb66...8ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...