Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2004 #41 Del Skrevet 28. august 2004 (Jeg synes f.eks. ikke 45 minutter lange prekener er noe særlig morsommere nå enn da jeg var fem...) og min evne til å tåle kjedsomhet har gjort at jeg pr. dags dato kan si at jeg ikke kan huske sist jeg kjedet meg! Jeg mener m.a.o. at barn i den aldersgruppen det er snakk om fint kan lære seg å sitte rolig og å være stille når de får beskjed om det! Alt må ikke foregå på barnas premisser! Forskjellen her er at absolutt alt ved denne sermonien foregår på voksnes premisser; - barna tvinges med på noe som i utgangspunktet ikke er ment for dem. - De må sitte stille og høre å ting de ikke har noen forutsetning for å forstå. Om du selv velger å være tilstede på noe som kjeder deg - så er det ikke mange andre enn deg selv å skylde på. Tingenes tilstand - hvor de fleste sitter og kjeder seg - skyldes nettopp en holdning som er basert på "det har alltid vært slik, og dermed lærer vi barna våre det også" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annevenn Skrevet 28. august 2004 #42 Del Skrevet 28. august 2004 Barn på 5 år bør lære seg å respektere at enkelte ganger foregår ting på andres premisser, ikke deres. Har man ikke barn som kan respektere dette, tar man dem ikke med i bryllup. At en vielse er en seremoni som ikke tar så mye hensyn til barna synes jeg er helt naturlig. Det er jo liksom en seremoni som i hovedsak dreier seg om brudeparet...... Nå er jeg bombastisk, så for dem som lurer: ja, jeg har barn selv!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2004 #43 Del Skrevet 28. august 2004 Barn på 5 år bør lære seg å respektere at enkelte ganger foregår ting på andres premisser, ikke deres. Har man ikke barn som kan respektere dette, tar man dem ikke med i bryllup. At en vielse er en seremoni som ikke tar så mye hensyn til barna synes jeg er helt naturlig. Det er jo liksom en seremoni som i hovedsak dreier seg om brudeparet...... Nå er jeg bombastisk, så for dem som lurer: ja, jeg har barn selv!!! Greit nok - men det er heller holdningen om at bryllupet blir "ødelagt" om barna ikke sitter musestille hele tiden som jeg mener er merkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 29. august 2004 #44 Del Skrevet 29. august 2004 men det er heller holdningen om at bryllupet blir "ødelagt" om barna ikke sitter musestille hele tiden som jeg mener er merkelig. Ingen forlanger vel at barna skal sitte musestille, de fleste har en viss forståelse for at barn er barn. Men det er et langt sprang derfra og til å la ungene bråke og ødelegge for andre. Jeg er så LEI av folk som tror de ikke trenger å lære ungene sine folkeskikk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 29. august 2004 #45 Del Skrevet 29. august 2004 Moren min var en slik streng oppdrager. Storesøsteren min sang i kirkekoret, og da måtte jeg, som da var rundt 4-5 år, være med mamma i kirken for å høre på. Ja, jeg syntes preknene til presten var veldig lange og kjedelige, men jeg klarte allikevel å sitte stille. Og jeg mener at det er i mange sammenhenger at barn må lære seg at de ikke kan være verdens midtpunkt. Husker når jeg var litt eldre at jeg irriterte meg grønn på skoleavslutninger hvor de mindre barna løp rundt og overdøvet skuespill som var på scenen. Disse skuespillene hadde man øvd på i lang tid og da var det ikke noe morro at foreldrene ikke kunne høre hva som ble sagt. Jeg mener at barn ikke har vondt av å lære at hvis en (eller flere) sier noe til en forsamling, så bør man stoppe å løpe og høre på det som blir sagt. Evt sette seg ned og leke med noe i stillhet. Det finnes faktisk ting som barn kan gjøre i stillhet, som for eksempel en oppgave bok eller å tegne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 29. august 2004 #46 Del Skrevet 29. august 2004 Hvor vanskelig er det å sitte bak i kirken, og ta ungene med UT hvis de ikke klarer å være stille? Har man urolige barn, så må man være villig til å gå ut eller ta med seg en barnepasser som kan gjøre det for en. Alt annet er relativt selvsentrert synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. august 2004 #47 Del Skrevet 29. august 2004 Du storeallpakka. For en holdning til små barn. Kan ikke forstå at noen har 5 åringer som uttaler seg slik. nei, kort prosess. Få aldersgrense i kirka. Dere som forventer at barn skal ha respekt i kirka. Hva når 7 barn skal døpes og alle skriker. Hva forventer dere da? at foreldrene går ut med de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 29. august 2004 #48 Del Skrevet 29. august 2004 Du storeallpakka. For en holdning til små barn. Kan ikke forstå at noen har 5 åringer som uttaler seg slik. nei, kort prosess. Få aldersgrense i kirka. Dere som forventer at barn skal ha respekt i kirka. Hva når 7 barn skal døpes og alle skriker. Hva forventer dere da? at foreldrene går ut med de? Dop är en sak, barnet som ska döpas är oftast en baby och sermonin är till för barnet. Dopsermonier brukar också vara mer barnvänliga och accepten för barn som inte är tysta är högre. Dock skulle jag gärna se att föräldrnra till 5-åringen som hoppar mellan bänkarna skriker i högan sky tar barnet åt sidan en stund. En vanlig gudstjänst eller framför allt ett bröllop är en helt annan sak. Vigselcermonin är en sak du (förhoppningsvis) bara går igenom en gång i livet och att få den förstörd av barn som inte kan uppföra sig borde vara rysligt trist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. august 2004 #49 Del Skrevet 29. august 2004 da må man gi blaffen i og invitere barn. Skriv på innbydelsen: ser helst at barn ikke er med i kirken. Det er gudsteneste før dåp også og like kedelig for barn. Hva står det i kirken: La alle små barn komme til meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Omorosa Skrevet 29. august 2004 #50 Del Skrevet 29. august 2004 Hvis jeg noengang gifter meg (gudene forby), skal jeg skrive det ettertrykkelig på invitasjonene at barna får IKKE komme, hverken til kirken eller selskapet. Dere som tar med barn til slike tilstelninger uten å løfte en finger når de bråker er respektløse mennesker og elendige foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. august 2004 #51 Del Skrevet 29. august 2004 Jeg mener at barn ikke har vondt av å lære at hvis en (eller flere) sier noe til en forsamling, så bør man stoppe å løpe og høre på det som blir sagt. Evt sette seg ned og leke med noe i stillhet. Det finnes faktisk ting som barn kan gjøre i stillhet, som for eksempel en oppgave bok eller å tegne. Jeg mener det er urimelig at barn som er tatt med av foreldrene og er så små at de ikke har noen forutsetning for å forstå talen/skuespillet e.l skal tvinges til å sitte stille og høre på. At de kan drive med lek som er ikke er støyende, og ikke løpe skrikende rundt er jeg enig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. august 2004 #52 Del Skrevet 29. august 2004 Dere som tar med barn til slike tilstelninger uten å løfte en finger når de bråker er respektløse mennesker og elendige foreldre. Og de som tvinger barna til å sitte musestille og høre på noe de ikke forstår ett kvekk av, fordi de skal "lære seg respekt" eller fordi "slik er det" - de er i mine øyne respektløse mennesker og elendige foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Omorosa Skrevet 29. august 2004 #53 Del Skrevet 29. august 2004 Ikke ta med barna i det hele tatt da! Barn SKAL lære seg respekt! Men ikke utsett dem for slike "stille" situasjoner når du veit åssen barna dine er, nemlig at de er noen ulydige snørrunger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 29. august 2004 #54 Del Skrevet 29. august 2004 Jeg mener det er urimelig at barn som er tatt med av foreldrene og er så små at de ikke har noen forutsetning for å forstå talen/skuespillet e.l skal tvinges til å sitte stille og høre på. At de kan drive med lek som er ikke er støyende, og ikke løpe skrikende rundt er jeg enig i. Når det gjaldt skoleavslutningene som jeg skrev om, så var det barn fra 3 til 8-9 som bråka. I sånne situasjoner, ble jeg plassert på fanget til mamma, og jeg syntes vanligvis at sang og skuespill fra litt eldre unger var morsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 29. august 2004 #55 Del Skrevet 29. august 2004 Dilemmaet er jo: om man ikke tar med barna i slike sammenhenger... når skal de da lære hva slags oppførsel som er forventet i hvilken sammenheng. Jeg mener at barna ikke er drittunger eller drittsekker her. Men at de voksne er det om de ikke benytter en slik anledning til å lære barna hvordan man skal oppføre seg, og sette grenser. Det er greit å ha med barn i slike sammenhenger. Noen barn er roligere av natur og sitter pent når de får beskjed. Andre barn må lære det. Og i prosessen før man lærer det er det nødvendig å ta forholdsregler. - som å plassere seg slik at det er enkelt å ta med barna ut. - som å sørge for å ha barnevakt som kan ta med barna ut. - som å ha barnevakt under en langtekkelig og høytidelig bryllupsmiddag og heller hente barna til den mer løsslupne delen av dagen. - som å ha med noe som barnet kan leke stille med. Man kan ikke forvente at barn til enhver tid skal oppføre seg perfekt... Men man kan forvente av de voksne foreldrene at de tar konsekvensen av at barn er barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 29. august 2004 #56 Del Skrevet 29. august 2004 Man kan ikke forvente at barn til enhver tid skal oppføre seg perfekt... Men man kan forvente av de voksne foreldrene at de tar konsekvensen av at barn er barn .. og dette sier vel det meste.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 29. august 2004 #57 Del Skrevet 29. august 2004 Og de som tvinger barna til å sitte musestille og høre på noe de ikke forstår ett kvekk av, fordi de skal "lære seg respekt" eller fordi "slik er det" - de er i mine øyne respektløse mennesker og elendige foreldre. Flott holdning. *provosert!* :evil: Hvorfor i all verden tror noen at det er en motsetning mellom å være glad i barna sine og lære dme alminnelig folkeskikk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. august 2004 #58 Del Skrevet 30. august 2004 Flott holdning. *provosert!* :evil: Hvorfor i all verden tror noen at det er en motsetning mellom å være glad i barna sine og lære dme alminnelig folkeskikk? Problemet er at du ikke sitter med en fasit på hva som er "folkeskikk" er. Omarosa ga uttrykk for hva hun syntes om folk som oppdrar barna annerledes enn henne selv. HVorfor er det slik at mennesker som velger å oppdra barna på en annen måte automatisk er respektløse mennesker og dårlige foreldre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 30. august 2004 Forfatter #59 Del Skrevet 30. august 2004 Flott holdning. *provosert!* :evil: Hvorfor i all verden tror noen at det er en motsetning mellom å være glad i barna sine og lære dme alminnelig folkeskikk? Enig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovvi Skrevet 31. august 2004 #60 Del Skrevet 31. august 2004 Selvfølgelig skal barn lære seg respekt! Har du virkelig skamvett til å møte opp til et bryllup som jo er en høytidelig anledning og la barn herje vilt under seremonien? Da vil jeg kalle disse foreldrene respektløse ovenfor brudeparet og de øvrige gjester! Dere har vel alle hørt vandrehistorien om damen som satt på toget? Der et barn løp frem og tilbake i midtgangen og fektet med isen sin. Barnet sølte tilslutt is på damens fang. Damen ga tydelig utrykk over at det var ergelig å få tilsølt buksa si, og ba moren til barnet passe bedre på. Damen fikk da som svar; mitt barn har fri barneoppdragelse....... Damen reiste seg, tok med seg brusen sin, helte brusen i fanget på moren og sa; jeg har også fått fri banreoppdragelse............. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå