AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #1 Skrevet 8. mai 2015 Jeg har ei jente i 1 klasse som har blitt god venninne med ei annen i klassen. Hun er ei superskjønn, utadvent og morsom jente. Jeg (og noen andre foreldre i klassen) har observert gjennom året at denne jenta nesten (med noen unntak) aldri deltar i barnebursdager og annet som klassen arrangerer. Har selv kontaktet foreldrene ved en anledning for å ta henne med i en barnebursdag til en i klassen, og vet at det har vært en annet tilfelle hvor noen andre foreldre har tatt henne med. For ei stund siden traff jeg henne og foreldrene, og spurte om jenta kunne overnatte hos datteren min. Det, til min store overraskelse, kunne hun. Vi hadde det kjempe koselig, og hun var en fryd å ha på besøk. Men hun fortalte ting som fikk meg til å reagere litt. Bla. at foreldrene har sagt at om hun vil i bursdag må hun avtale med noen av de andre barna og foreldrene om hun kan bli med dem. Hun sier hun aldri har vært på kino, vært ute på tur o.l (aktiviteter som er ganske vanlig å finne på med barna en gang inne i mellom) I går morges spurte datteren min om jenta kunne komme på besøk til oss i helgen, og jeg sendte en melding til mora om det passet. Hadde ikke fått noe svar da jeg hentet datteren min på skolen, men venninnen og datteren min hadde snakket om dette, og venninnen ville veldig gjerne komme på besøk og var i fyr og flamme. Dagen gikk, og fortsatt ikke noe svar. Prøver å ringe, men ingen tar telefonen. Og det endte med at jeg henter datteren min som vanlig i dag, og venninnen er kjempe lei seg og skuffet over å ikke kunne være med. Er det bare meg som syns dette er litt trist? De er bare 6/7 år gamle (som sagt, 1 klasse) Og at det også er litt frekt å ikke svare på telefon/melding (er jo enkelt å bare si at det ikke passet evt.) Er dette noe jeg burde ta opp med lærer, eller bare se det an om det blir noe bedring. Syns det er leit at ei lita jente skal bli så ekskludert. Anonymous poster hash: 231f0...6b7
lille_fiol Skrevet 8. mai 2015 #2 Skrevet 8. mai 2015 Synes du har grunn til å være urolig. Kanskje denne jenta ikke har det så godt hjemme? Skal ikke overdramatisere, men synes at man faktisk skal følge litt med når det er snakk om barn og deres livssituasjon. 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #3 Skrevet 8. mai 2015 Snakk med læreren.Anonymous poster hash: 0bd39...0cf 2
lille_fiol Skrevet 8. mai 2015 #4 Skrevet 8. mai 2015 Snakk med læreren.Anonymous poster hash: 0bd39...0cf Enig med anonymbruker, du burde snakke med læreren.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #5 Skrevet 8. mai 2015 Stakkars jente, høres virkelig ikke bra eller sunt ut det du beskriver! Så liten og tapper...hun vil sikkert beskytte sine foreldre, barn gjør jo alltid det 😢 Jeg ville ha sendt en godt beskrevet bekymringsmelding til BV og bedt de om å følge opp samt bedt læreren om å følge opp. Men tror ikke på at det nytter å si i fra til lærere...Anonymous poster hash: 7461b...b1c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #6 Skrevet 8. mai 2015 Stakkars jente, høres virkelig ikke bra eller sunt ut det du beskriver! Så liten og tapper...hun vil sikkert beskytte sine foreldre, barn gjør jo alltid det Jeg ville ha sendt en godt beskrevet bekymringsmelding til BV og bedt de om å følge opp samt bedt læreren om å følge opp. Men tror ikke på at det nytter å si i fra til lærere...Anonymous poster hash: 7461b...b1c Barnevernet fordi ungen ikke deltar i barnebursdager eller har vært på kino??? Det KAN være helt uskyldige grunner til dette, som religion og livssyn, økonomi eller annet. Og at en 1.klassing sier hun må avtale selv skal du vel ta med en klype salt. Ta en prat med læreren i første omgang om du er bekymret, tenker jeg. Anonymous poster hash: 30156...18b 8
Maleficenta Skrevet 8. mai 2015 #7 Skrevet 8. mai 2015 Jeg har ei jente i 1 klasse som har blitt god venninne med ei annen i klassen. Hun er ei superskjønn, utadvent og morsom jente. Jeg (og noen andre foreldre i klassen) har observert gjennom året at denne jenta nesten (med noen unntak) aldri deltar i barnebursdager og annet som klassen arrangerer. Har selv kontaktet foreldrene ved en anledning for å ta henne med i en barnebursdag til en i klassen, og vet at det har vært en annet tilfelle hvor noen andre foreldre har tatt henne med. For ei stund siden traff jeg henne og foreldrene, og spurte om jenta kunne overnatte hos datteren min. Det, til min store overraskelse, kunne hun. Vi hadde det kjempe koselig, og hun var en fryd å ha på besøk. Men hun fortalte ting som fikk meg til å reagere litt. Bla. at foreldrene har sagt at om hun vil i bursdag må hun avtale med noen av de andre barna og foreldrene om hun kan bli med dem. Hun sier hun aldri har vært på kino, vært ute på tur o.l (aktiviteter som er ganske vanlig å finne på med barna en gang inne i mellom) I går morges spurte datteren min om jenta kunne komme på besøk til oss i helgen, og jeg sendte en melding til mora om det passet. Hadde ikke fått noe svar da jeg hentet datteren min på skolen, men venninnen og datteren min hadde snakket om dette, og venninnen ville veldig gjerne komme på besøk og var i fyr og flamme. Dagen gikk, og fortsatt ikke noe svar. Prøver å ringe, men ingen tar telefonen. Og det endte med at jeg henter datteren min som vanlig i dag, og venninnen er kjempe lei seg og skuffet over å ikke kunne være med. Er det bare meg som syns dette er litt trist? De er bare 6/7 år gamle (som sagt, 1 klasse) Og at det også er litt frekt å ikke svare på telefon/melding (er jo enkelt å bare si at det ikke passet evt.) Er dette noe jeg burde ta opp med lærer, eller bare se det an om det blir noe bedring. Syns det er leit at ei lita jente skal bli så ekskludert.Anonymous poster hash: 231f0...6b7 Er denne jentas familie medlem av en religiøs sekt eller menighet eller noe? Har hun gjerne ikke lov å gå i bursdager og slikt?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #8 Skrevet 8. mai 2015 Barnevernet fordi ungen ikke deltar i barnebursdager eller har vært på kino??? Det KAN være helt uskyldige grunner til dette, som religion og livssyn, økonomi eller annet. Og at en 1.klassing sier hun må avtale selv skal du vel ta med en klype salt. Ta en prat med læreren i første omgang om du er bekymret, tenker jeg. Anonymous poster hash: 30156...18b Ts her. Jeg kommer ikke til å kontakte barnevernet, jeg er enig i deg at det kan være uskyldige grunner, men samtidig så er det synd at disse grunnene går utover barnet. Jeg vet med sikkerhet at de gangene hun har vært i bursdag (med et unntak, da bursdagen var rett i nabolaget der hun bor) har hun avtalt med foreldrene til ei annen i klassen og meg, hvorpå vi må ringe foreldrene å si ifra at vi tar henne med i bursdag. Syns det faktisk er ganske viktig at barn deltar i spesielt barnebursdager. At hun aldri har vært på kino er ikke den største bekymringen, men det er sammensetningen av alle disse faktorene som bekymrer meg litt. Hun sier faren jobber hele tiden, og at moren ikke orker å ta henne med. Anonymous poster hash: 231f0...6b7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #9 Skrevet 8. mai 2015 Er denne jentas familie medlem av en religiøs sekt eller menighet eller noe? Har hun gjerne ikke lov å gå i bursdager og slikt? Nei, som sagt har hun lov å være med i bursdager så lenge hun avtaler med noen av foreldrene om å ta henne med. Ts Anonymous poster hash: 231f0...6b7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #10 Skrevet 8. mai 2015 Huff, blir litt trist av å lese sånt. Håper du tar henne med på litt morsomme ting hvis du skal med datteren din Har selv vokst opp med "travle" foreldre, og da var det alltid gøy å være med andre på kino, badeland osv:) Anonymous poster hash: f9505...6b8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #11 Skrevet 8. mai 2015 Ts her. Jeg kommer ikke til å kontakte barnevernet, jeg er enig i deg at det kan være uskyldige grunner, men samtidig så er det synd at disse grunnene går utover barnet. Jeg vet med sikkerhet at de gangene hun har vært i bursdag (med et unntak, da bursdagen var rett i nabolaget der hun bor) har hun avtalt med foreldrene til ei annen i klassen og meg, hvorpå vi må ringe foreldrene å si ifra at vi tar henne med i bursdag. Syns det faktisk er ganske viktig at barn deltar i spesielt barnebursdager. At hun aldri har vært på kino er ikke den største bekymringen, men det er sammensetningen av alle disse faktorene som bekymrer meg litt. Hun sier faren jobber hele tiden, og at moren ikke orker å ta henne med. Anonymous poster hash: 231f0...6b7 Meg du siterer her. Jeg kan være enig i at det er trist at et barn ikke får gå i bursdager, siden dette er en hyggelig sammenkomst for klassevenner. Jeg er også enig i at om du føler at det er en del som ikke stemmer her, så bør du bry deg, i form av f.eks. å kontakte lærer. Kommentaren min om at barnevernet var for alvorlig i denne omgang står jeg for, men det ser jeg at du forsåvidt er enig i Lykk etil med oppfølgingen av jenta. Barn trenger voskne som bryr seg Anonymous poster hash: 30156...18b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #12 Skrevet 8. mai 2015 Meg du siterer her. Jeg kan være enig i at det er trist at et barn ikke får gå i bursdager, siden dette er en hyggelig sammenkomst for klassevenner. Jeg er også enig i at om du føler at det er en del som ikke stemmer her, så bør du bry deg, i form av f.eks. å kontakte lærer. Kommentaren min om at barnevernet var for alvorlig i denne omgang står jeg for, men det ser jeg at du forsåvidt er enig i Lykk etil med oppfølgingen av jenta. Barn trenger voskne som bryr seg Anonymous poster hash: 30156...18b Lykke til - barn trenger VOKSNE som bryr seg, skulle det stå Anonymous poster hash: 30156...18b 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #13 Skrevet 8. mai 2015 Hva slags etnisitet har familien? I mine døtres klasser har dte også vært slike jenter som ikke deltar i bursdager og annet men de er pakistanske. Vi har tatt det opp med lærere at det er trist at det at de ikke feirer bursdag i den kulturen eller er redd for svinekjøtt ikke bør gå ut over barnas mulighet til å danne nettverk og sosialisere og delta på det alle andre gjør. de ekskluderer dermed egne barn. Lærerne har tatt det opp med foreldrene men uten at det har skjedd så mye. fint at du bryr deg og gjør noe. Ta det med lærer først. kanskje blir du "den ene" for denne jenta? Anonymous poster hash: 57fff...0cd 1
Piri Formis Skrevet 8. mai 2015 #14 Skrevet 8. mai 2015 Kan være at moren sliter med sosial angst og ikke klarer følge til burdager, og ikke klarer svare sms/tlf på dårlige dager. Antar ts hadde visst om de var jehovas vitner (de feirer ikke burdager). 1
Kittykat Skrevet 8. mai 2015 #15 Skrevet 8. mai 2015 Jeg ser ikke på dette som bekymringsfullt, men synes det er veldig merkelig at det er barnet som må avtale med andre foreldre for å kunne gå i bursdag osv. Det er da vitterlig foreldrenes jobb. Utenom det, så er det ikke noe som får varsellampene mine til å blinke.
melly666 Skrevet 9. mai 2015 #16 Skrevet 9. mai 2015 Nei, som sagt har hun lov å være med i bursdager så lenge hun avtaler med noen av foreldrene om å ta henne med. Ts Anonymous poster hash: 231f0...6b7 Så en 6-år gammel jente må oppsøke klassekameratenes foreldre, og spørre om de kan passe på henne, hvis ikke får hun ikke blitt med i bursdagen? Er ikke det fryktelig mye ansvar å legge på en liten jente? Så fint at du prøver å inkludere denne jenta, ved å invitere henne på overnattingsbesøk osv. Håper du kommer gjennom til foreldrene hennes. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #17 Skrevet 9. mai 2015 Kan være at moren sliter med sosial angst og ikke klarer følge til burdager, og ikke klarer svare sms/tlf på dårlige dager. Antar ts hadde visst om de var jehovas vitner (de feirer ikke burdager). I så fall må jo moren få hjelp pronte! Det skal da ikke gå ut over et uskyldig barn at mor sliter. Anonymous poster hash: c33b0...eb6 1
Piri Formis Skrevet 9. mai 2015 #18 Skrevet 9. mai 2015 I så fall må jo moren få hjelp pronte! Det skal da ikke gå ut over et uskyldig barn at mor sliter.Anonymous poster hash: c33b0...eb6 Ja, helt enig. Ungen også. Barn som vokser opp med psykisk syke foreldre kan trenge hjelp de også.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #19 Skrevet 9. mai 2015 Ts her. Jeg kommer ikke til å kontakte barnevernet, jeg er enig i deg at det kan være uskyldige grunner, men samtidig så er det synd at disse grunnene går utover barnet. Jeg vet med sikkerhet at de gangene hun har vært i bursdag (med et unntak, da bursdagen var rett i nabolaget der hun bor) har hun avtalt med foreldrene til ei annen i klassen og meg, hvorpå vi må ringe foreldrene å si ifra at vi tar henne med i bursdag. Syns det faktisk er ganske viktig at barn deltar i spesielt barnebursdager. At hun aldri har vært på kino er ikke den største bekymringen, men det er sammensetningen av alle disse faktorene som bekymrer meg litt. Hun sier faren jobber hele tiden, og at moren ikke orker å ta henne med. Anonymous poster hash: 231f0...6b7 Dette kunne ha vært meg. Det du beskriver kan være en sak for barnevernet, eller det kan være helt uskyldig. I mitt tilfelle burde helt klart bv vært involvert. Det skumle er at ingen vet hva som gjelder i akkurat dette tilfellet. Mine foreldre var såvidt innom systemet, men de er flinke til å lyve og sno seg, så de fremsto som gode, omsorgsfulle foreldre for den som var innom for ta en prat med familien. Jeg for min del var dessverre for lojal til å si fra når de sa noe jeg visste var løgn. Anonymous poster hash: 01f3d...e58
Tvist Skrevet 9. mai 2015 #20 Skrevet 9. mai 2015 Hør med læreren. Og i mellomtiden kan du jo ta kontakt med jenta/foreldrene når du vet at det er bursdager og lignende, så hun kan sitte på med dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå