Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan denne? Skjønner ikke noe av å lese i lovene, synes det er vanskelig å lese.

Anonymous poster hash: 183cf...07d

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel greit om du sier hva du lurer på, for jeg syns ikke dette var vanskelig, men vet ikke hva du ikke forstår...

Anonymous poster hash: 88547...ce8

Skrevet

Hva lurer du på?

§5-5 sier at andelseier, hvis han/hun (eller en nær slektning) har bodd der ett av de siste to årene kan overlate bruken av leiligheten til andre for inntil tre år.

§5-6 ramser opp grupper andelseier kan overlate bruken til uten denne tidsbegrensningen.

Unntakene for begge paragrafene (bruksoverlating kan, ikke skal, nektes) er 1: hvis brukerens (den som har overtatt bruken) forhold gir saklig grunn til det. Det er ikke nok at styret i borettslaget "får en dårlig følelse". 2: hvis brukeren (den som har overtatt bruken) ikke fyller vilkårene for å bli andelseier. Hovedreglene for å bli andelseier er at du A: er en fysisk person, og B: at du ikke allerede eier en annen andel i borettslaget.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva lurer du på?

§5-5 sier at andelseier, hvis han/hun (eller en nær slektning) har bodd der ett av de siste to årene kan overlate bruken av leiligheten til andre for inntil tre år.

§5-6 ramser opp grupper andelseier kan overlate bruken til uten denne tidsbegrensningen.

Unntakene for begge paragrafene (bruksoverlating kan, ikke skal, nektes) er 1: hvis brukerens (den som har overtatt bruken) forhold gir saklig grunn til det. Det er ikke nok at styret i borettslaget "får en dårlig følelse". 2: hvis brukeren (den som har overtatt bruken) ikke fyller vilkårene for å bli andelseier. Hovedreglene for å bli andelseier er at du A: er en fysisk person, og B: at du ikke allerede eier en annen andel i borettslaget.

Altså jeg kan leie ut til hvem jeg vil uten å spørre om lov fra styret? Inntil 3 år?

Skrevet

Altså jeg kan leie ut til hvem jeg vil uten å spørre om lov fra styret? Inntil 3 år?

Du må ha styrets tillatelse, men de må ha en god grunn til å nekte dette, så i realiteten kan du leie ut til hvem du vil i inntil tre år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha styrets tillatelse, men de må ha en god grunn til å nekte dette, så i realiteten kan du leie ut til hvem du vil i inntil tre år.

Bedre enn jeg vil tjene ejstra penger mens jeg bor hjemme og vil la leiligheten min være leid ut?

AnonymBruker
Skrevet

Husk at borettslaget har ofte egne vedtekter. Og mange har f. eks ikke lov til å leie ut første året man eier leiligheten

Anonymous poster hash: 581a8...d1c
  • Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Bedre enn jeg vil tjene ejstra penger mens jeg bor hjemme og vil la leiligheten min være leid ut?Anonymous poster hash: 183cf...07d

Din grunn for å leie ut.

DERES (styrets) grunn til å nekte deg må være saklig. At du ønsker å leie ut og at de ikke vil er ikke saklig. At du leier ut til en person som er kjent for å ha 50 katter som pisser overalt er derimot god grunn for styret til å si nei. Det et også klart lov å si nei til narkoman prostituert som tar med kunder hjem. Eller en leieboer som er en dårlig betaler eller nekter å oppgi referanser/har dårlige referanser.

Men hva står i borettslagets vedtekter? Mange borettslag har total forbud mot utleie - dette må da være lovstridig i hht de nevnte paragrafene?

AnonymBruker
Skrevet

Din grunn for å leie ut.

DERES (styrets) grunn til å nekte deg må være saklig. At du ønsker å leie ut og at de ikke vil er ikke saklig. At du leier ut til en person som er kjent for å ha 50 katter som pisser overalt er derimot god grunn for styret til å si nei. Det et også klart lov å si nei til narkoman prostituert som tar med kunder hjem. Eller en leieboer som er en dårlig betaler eller nekter å oppgi referanser/har dårlige referanser.

Men hva står i borettslagets vedtekter? Mange borettslag har total forbud mot utleie - dette må da være lovstridig i hht de nevnte paragrafene?

Har aldri hørt om et borettslag som har total forbud mot utleie, men de fleste har slik at man ikke kan leie ut første året

Anonymous poster hash: 581a8...d1c

• Liker 3
Skrevet

Bedre enn jeg vil tjene ejstra penger mens jeg bor hjemme og vil la leiligheten min være leid ut?

Mye bedre. Grunnen til at folk leier ut er jo nettopp at de vil tjene litt ekstra i perioder de selv ikke bor i leiligheten. Styret har ikke noe med hvor du bor eller hvorfor du bor der i tiden du leier ut.

Det er noen her som nevner som grunn for styret å nekte utleie at leietaker ikke har referanser/har dårlige referanser, men styret har ikke rett til å kreve referanser av leietaker, det er noe du eventuelt må gjøre for egen del.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Loven må sees i sammenheng med det som er tatt inn i brl. Sine vedtekter.

Utleie av brl leiligheter er ikke "populært" og medfører ofte problemer, oppsigelser m.m. pga "bråk" og andre ting. Så du må være nøye med hvem du leier ut til.

Skal du selge etter 3 år, uten å ha bodd i boligen 1 år av de siste 2 årene, så må du skatte av en evt. Gevinst.

Så du bør vite hva du gjør.

Anonymous poster hash: 3891d...87b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sitter i styre i et stort borettslag.

Leietaker skal godkjennes av styret. Men det er stort sett bare en formalitet. Borettslaget jeg bor i har forbud mot dyrehold, med unntak av innekatt og andre smådyr som kun er innendørs, dette er hjemlet i vedtak i generalforsamlig. Så vi godkjenner ikke utleie til folk med hund.

Det er fortsatt andelseier som er ansvarlig for leiligheten, og som får giroer for innbetaling av fellesutgifter. Det er også andelseier som får tilsendt klager vedr. beboer. Og kan i verste fall få leiligheten tvangssolgt ved håpløse leietakere.

Anonymous poster hash: 6ed9b...545
AnonymBruker
Skrevet

Sitter i styre i et stort borettslag. Leietaker skal godkjennes av styret. Men det er stort sett bare en formalitet. Borettslaget jeg bor i har forbud mot dyrehold, med unntak av innekatt og andre smådyr som kun er innendørs, dette er hjemlet i vedtak i generalforsamlig. Så vi godkjenner ikke utleie til folk med hund. Det er fortsatt andelseier som er ansvarlig for leiligheten, og som får giroer for innbetaling av fellesutgifter. Det er også andelseier som får tilsendt klager vedr. beboer. Og kan i verste fall få leiligheten tvangssolgt ved håpløse leietakere. Anonymous poster hash: 6ed9b...545

Du vet at hvem som helst som bor i borettslaget du sitter i styret til kan skaffe seg hund eller andre dyr. Skal mye til for at dere kan nekte

Anonymous poster hash: 15f3d...709

Skrevet

Du vet at hvem som helst som bor i borettslaget du sitter i styret til kan skaffe seg hund eller andre dyr. Skal mye til for at dere kan nekte

Anonymous poster hash: 15f3d...709

Det er ikke så enkelt som du tror.

Dersom det står i vedtektene at hundehold kun er lov etter tillatelse, så er det som regel også nevnt noen om når tillatelsen kan trekkes tilbake, allergi f.eks.

Der kan hundeeier bli bedt om å avslutte hundeholdet. Blir ikke dette etterfulgt blir det tvangssalg. Er ikke det samme som å ha hund i enebolig nei.

• Liker 2
Skrevet

Angående dyrehold er det vel nye regler nå i 2014/15.

Tror man bare må gi beskjed nå, ikke søke. Men om dyret bråker mye f.eks, kan styret kreve at vedkommende selger/får ut dyret

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Angående dyrehold er det vel nye regler nå i 2014/15.

Tror man bare må gi beskjed nå, ikke søke. Men om dyret bråker mye f.eks, kan styret kreve at vedkommende selger/får ut dyret

Feil.

Det finnes rettsavgjørelser som viser at fellesskapets avgjørelse (altså generalforsamlingen) veier tyngre enn den enkeltes ønske om å holde dyr.

• Liker 2
Skrevet

Feil.

Det finnes rettsavgjørelser som viser at fellesskapets avgjørelse (altså generalforsamlingen) veier tyngre enn den enkeltes ønske om å holde dyr.

Etter de nye reglene også?

Kom gjerne med en henvisning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...