Gå til innhold

Kutte ut dagdupp eller senere leggetid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta fylte nylig 2 år og de siste 2 ukene så har hun vært et mareritt å legge om kveldene. Før sovnet hun i løpet av 5-10 min når vi la henne kl 19, men nå holder hun det gående med hyl og skrik til kl 20-20:30.

Vi kuttet derfor helt ut dagduppen på 1 time de dagene hun er hjemme, og reduserte fra 1 t 20 min til 1 t dupp i bhg.

Dette har vi opprettholdt i en uke nå, men jenta er fremdeles håpløs å få lagt. Hun virker rett og slett ikke trøtt nok.

Sprøsmålet er da, skal vi la henne beholde dagduppen i bhg frem til sommeren og heller legge henne kl 19:30? Problemet vårt er at den som har lagt minste har kunnet dra og trene, mens den andre har lagt storesøsteren (på knappe 4 år) som sovner kl 20. Nå som vi begge styrer med legging frem til kl 20-20:30 så orker ingen av oss å dra på trening om kveldene lenger, hvert fall ikke jeg som må opp kl 05:30 hver dag pga jobb. Og vi føler oss deretter...

Hva hadde dere gjort?? Hun er j så vidt to år, kan det virkelig være på tide å kutte dagduppen allerede nå? Ingen i bhg under 3 år som ikke dupper, storesøster dagduppet til hun var akkurat tre år..

Anonymous poster hash: 7b60c...bf1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi vekker forresten jentene kl 07 hver morgen, minste våkner som regel av seg selv mellom 06:30-07 da.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor dere må legge hvert deres barn, sånn at ingen av dere får trent. Hvorfor kan ikke én legge begge, så drar den andre og trener? Og så motsatt neste dag. Hvis dere må legge hvert deres barn, og ikke orker å trene kl. 20, så får dere la være periode, tenker jeg.

Jeg har ei jente på 3 år som aldri har vært klar for å sove kl. 19. Hun legger seg kl 20. Det har hun gjort hele livet. Jeg ville ikke ha kuttet ut blunden hennes for at dere skal få trent. Hun trenger kanskje den en stund enda.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som om hun kan være klar for å kutte dagduppen, jeg, da. Eller i hvert fall å begrense den enda mer, til for eksempel 30 minutter. Sønnen min sluttet å sove på dagen rett før han fylte 2. Da hadd vi hatt nesten en måned med styrete legging hver kveld, i tillegg til at både vi og barnehagen også brukte fryktelig lang tid på å få han til å sovne på dagduppen. Etter at vi kuttet dagsovingen ble han igjen en fryd å legge, og sovnet på 5 minutter, akkurat sånn han hadde gjort da han var yngre.

På avdelingen hans var det omtrent halvparten som måtte kutte dagsovingen da de var akkurat rundt 2 år, så jeg tror absolutt ikke det er noe uvanlig tidlig tidspunkt å slutte å sove på dagen på.

Anonymous poster hash: 82f71...58b

AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut dagsovingen :-)

Anonymous poster hash: 5271a...a67

Skrevet

Hvordan er han å legge på dagen; sovner han lett og virker trøtt eller protesterer han? Når våkner han fra luren? Kanskje det kunne vært en idè å la han få en halvtimes lur om han virker sliten og ser ut til å trenge det, men ikke ellers.

Skrevet

Prøv uten dagluren i to uker. Vår datter var litt eldre når vi kuttet den, men kveldene ble en helt ny verden.

Men hvis dere ser at det ikke har noen nytteeffekt at dagluren skippes får dere heller revurdere og prøve på nytt til sommeren.

AnonymBruker
Skrevet

La barna få din dagdøvn så lenge som mulig.

Når de naturlig av seg selv flytter regulerer kveld seg selv.

Ikke ta fra barna deres dagsøvnen. Den er et gode for de små!

Anonymous poster hash: 6f9bb...a71

AnonymBruker
Skrevet

Har bestemt oss for å legge henne 30 min senere på kveldene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor dere må legge hvert deres barn, sånn at ingen av dere får trent. Hvorfor kan ikke én legge begge, så drar den andre og trener? Og så motsatt neste dag. Hvis dere må legge hvert deres barn, og ikke orker å trene kl. 20, så får dere la være periode, tenker jeg.

Jeg har ei jente på 3 år som aldri har vært klar for å sove kl. 19. Hun legger seg kl 20. Det har hun gjort hele livet. Jeg ville ikke ha kuttet ut blunden hennes for at dere skal få trent. Hun trenger kanskje den en stund enda.

Vi har lett kunnet legge begge to alene frem til for et par uker siden men når det tar 1,5 t å legge yngste så er det ikke mye hyggelig for eldste å sitte alene nede i stua i 1,5 t. Eldste går for tannpuss og boklesing kl 19:30 og da er det dumt om hun må vente med å legge seg helt til kl 20:30 fordi yngstemann hyler og nekter å sovne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt flere slike perioder mellom to og tre år. Kutta aldri ut duppen og periodene gav seg alltid på under en måned.

Vi forsjøv dog leggetid til nesten 19.30 fordi dagduppen MÅ være der enda.

Anonymous poster hash: b5ad2...27f

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer det samme,først og fremst fordi han våkner altfor tidlig om morgenen. Han er straks to så synes det er litt tidlig å kutte enda. Hærer jo om de som sover dupp til de er over tre

Anonymous poster hash: 4ed49...886

Skrevet

Vi hadde en periode for litt siden hvor snart 2-åringen brukte minst en time på å sovne. Mistenker at det var fordi det var så lyst ute og mye sol utover ettermiddagen. I løp av få uker har det blitt mye bedre igjen. Men vi legger henne litt senere enn før. Har inntrykk av at det har hjulpet å ikke gi så mye "service" når hun ikke sovner. Går inn med jevne mellomrom, legger henne ned og og sier at hun må sove. Hun vil jo gjerne bli tatt opp og lekt med, men det blir jo ikke så spennende med en så kjedelig respons ;) Kan du ikke prøve å legge eldstemann selv om minsten ligger og maser litt?

Små barn har så godt av en dupp på dagen, så jeg ville ikke kuttet den før det er helt nødvendig.

Skrevet

Gutten vår som er 2 år og 3 mnd har kuttet dagsovingen da han plutselig ikke ville sove før 22-22.30 hver kveld. Og det er ikke et alternativ akkurat...

Så nå er duppen kuttet og han sover ca. 19.30-08.00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...