AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #1 Skrevet 8. mai 2015 Hei, kjøpte meg nettopp min første bolig. Kjøpte den til en fastpris, den kostet 2.600.000 kroner + 150.000 kroner i fellesgjeld. Leiligheten er 64 kvm. Leiligheten er ved Oslo politihus, kall det sentrum, kall det grønland, kall det tøyen. Det er i hvert fall ikke ghetto og ser faktisk ut som et fint nabolag. Leiligheten er andel, og verditakst er satt til 2.500.000 kroner. Jeg må betale 2.5% i dokumentavgifter, selv om leiligheten er andel. (tror det var fordi det før har vært selveier, og når jeg da selger leiligheten videre vil de 2,5% bli bakt inn i prisantydningen slik at prisantydningen den gang da vil bli høyere forutsett at boligmarkede er likt som i dag) Det jeg lurer på er, dette er som nevnt tidligere, en andelsleilighet. Vil jeg kunne leie leiligheten ut? hvis ja, hvor lenge må jeg bo der for at jeg ikke skal måtte skatte av evt. gevinst ved fremtidig salg. når er det jeg kan selge leiligheten, er det en viss tid jeg må bo der før jeg kan selge? Jeg bor i første etasje, megler sa jeg kunne evt. hvis jeg ville gjøre kjøkkenet om til et ekstra soverom så kunne jeg legge rør fra kjelleren (siden jeg bor i første etasje) for å få vann til kjøkkenet som da blir flyttet til stuen. Er dette gratis eller må jeg betale boretslaget noe? (selvfølgelig må jeg betale rørleggeren, men tenker på om det er lov til å gjøre det via kjelleren?) Synes dere dette er et godt kjøp sånn alt i alt? høres det riktig ut at jeg legger ut 2,5% dokumentavgift nå, for så å få det bakt inn senere? de Anonymous poster hash: 88817...c50
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #2 Skrevet 8. mai 2015 Om du kan leie ut kommer an på vedtektene, det samme gjelder fremleie og evt. Omgjøring av kjøkken. Dokumentavgiften betales av kjøper, ikke av selger. Dunkan selge når tid som helst, men om du vil unngå å skatte av gevinst ved salg må du ha bodd i boligen det siste året av de to siste år. Du har kjøpt bolig til flere mill. Uten å sette deg inn i disse tingene? Er ikke det litt riski å gjøre, synes du, nå i etterpåklokskap? Anonymous poster hash: a5a00...113
Gjest Wei Wei Skrevet 9. mai 2015 #3 Skrevet 9. mai 2015 Om det er et godt kjøp kommer an på boligens alder og tilstand. Du må spørre borettslaget om regler angående utleie. Noen tillater det, noen ikke. At megler sier du kan flytte kjøkkenet syns jeg er bare dumt. Har han skjekket om dette er lov/mulig akkuratt i din leilighet? 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #4 Skrevet 9. mai 2015 Vedr utleie, se Borettslagsloven §§ 5-5 og 5-6. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39#KAPITTEL_5 Anonymous poster hash: dff14...5fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå