vanskapning Skrevet 8. mai 2015 #1 Skrevet 8. mai 2015 Har en tolv uker gammel valp som eeeelsker mat. Han får mat tre ganger daglig. Vi følger fôringstabellen på pakken, og gir bittelitt mer enn det som er anbefalt. Ifølge dyrlegen får han iallefall ikke for lite mat, for han har nok med valpefett. Vi pleier å fôre han ca klokken 8, 13, og 19. Problemet er at både ved første og siste måltidet er han helt rabiat etter mat. Vi må bløte opp maten ca en halvtime før han skal spise den, og vi passer alltid på at han er opptatt med noe annet og er på et annet rom så han ikke ser at vi ordner til maten. Likevel virker det som om han får det med seg, og sutrer som oftest jevnt fram til han får maten. Prøver å distrahere han med leker, tar han med ut, koser med han når han er stille, men det er ikke lenge før han sutrer igjen. Får vondt av han når han er sånn, virker jo som han er halvt ihjelsultet dersom han skulle finne på å roe seg ligger han utenfor døren der han vet maten er og ser utrolig sørgmodig ut. Veldig usikker på om vi skal forsøke å gi han mer mat, siden dyrlegen mente at han absolutt får nok... Hva ville dere gjort?
Kragebein Skrevet 8. mai 2015 #2 Skrevet 8. mai 2015 Akkurat sånn var min i starten også Han har roet seg helt nå og begynner bare å hoppe litt akkurat i det vi bærer matskålen fra benken og ned til plassen hans. Jeg vet ikke om det er fordi han har vokst det av seg eller fordi vi alltid har bedt ham om å sitte i ro før han får maten (noe han alltid har gjort, selv da han var på det verste utålmodighetsmessig), men han er i hvert fall ikke like utålmodig når han vet at han skal få mat lenger. Vår er 17 uker nå. Hvis han får i seg nok mat så ville jeg ikke gitt ham mer fordi han sutrer. Sånn ender man opp med en bortskjemt hund som tigger etter mat. Det har jeg opplevd før, aldri igjen
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #3 Skrevet 8. mai 2015 Vann ut maten for mer metthetsfølelse. Anbefalt uansett om man fôrer tørt (anbefaler forøvrig Vom og hundemat, de har og eget valpefôr).Anonymous poster hash: 38916...a5d
maurkvinne Skrevet 8. mai 2015 #4 Skrevet 8. mai 2015 Hvorfor får valpen oppbløyta for? Jeg tenker at den kanskje kunne hatt godt av å tygge maten, fordi det da tar lenger tid for den å spise og fordi den da produserer mere spytt som er med på å fordøye maten. I tillegg er det veldig bra for tennene å tygge knotter.
Gjest Eiss Skrevet 8. mai 2015 #5 Skrevet 8. mai 2015 Hvorfor får valpen oppbløyta for? Jeg tenker at den kanskje kunne hatt godt av å tygge maten, fordi det da tar lenger tid for den å spise og fordi den da produserer mere spytt som er med på å fordøye maten. I tillegg er det veldig bra for tennene å tygge knotter. Fordi den får i seg vann og fordi den ikke får magedrening. Det blir faktisk anbefalt at voksne hunder som får tørrfôr også får oppbløtt.
maurkvinne Skrevet 8. mai 2015 #6 Skrevet 8. mai 2015 Fordi den får i seg vann og fordi den ikke får magedrening. Det blir faktisk anbefalt at voksne hunder som får tørrfôr også får oppbløtt. Det med voksne avhenger av hvem veterinær og annet fagpersonell du snakker med. Stress/lek/trening før og etter måltidene er særlig assosiert med magedreining, men i følge vår veterinær er det ofte tilfeldig hvilken hund som får magedreining. Men er enig i at hvis hunden drikker lite, så er det en fin måte å få i de mere vann. Ellers har feks royal canin et tilskudd man kan gi i vannet eller på maten som stimulerer tørsten, slik at de drikker mer.
Gjest Eiss Skrevet 8. mai 2015 #7 Skrevet 8. mai 2015 Det med voksne avhenger av hvem veterinær og annet fagpersonell du snakker med. Stress/lek/trening før og etter måltidene er særlig assosiert med magedreining, men i følge vår veterinær er det ofte tilfeldig hvilken hund som får magedreining. Men er enig i at hvis hunden drikker lite, så er det en fin måte å få i de mere vann. Ellers har feks royal canin et tilskudd man kan gi i vannet eller på maten som stimulerer tørsten, slik at de drikker mer. Ja, de har vel forskjellige meninger alle sammen merket det da hunden var hos veterinæren i fjor.
Tabris Skrevet 8. mai 2015 #8 Skrevet 8. mai 2015 Hva slags fôr gir du? Noen tørrfor har en del ris/korn/mais som "fyllstoff", og det kan mette mindre.
vanskapning Skrevet 8. mai 2015 Forfatter #9 Skrevet 8. mai 2015 Han får det oppbløtt etter anbefaling fra oppdretter siden han lett kan få problem med magen om det ikke bløtes opp før han kaster det i seg Han får Royal canin medium junior. Det er det han var vant med fra oppdretter, og har fått inntrykk av at dette er et bra fôr. Syns jungelen av hundemat er forvirrende, hvilke merker anbefaler dere?
LilleSnupp Skrevet 8. mai 2015 #10 Skrevet 8. mai 2015 Fordi den får i seg vann og fordi den ikke får magedrening. Det blir faktisk anbefalt at voksne hunder som får tørrfôr også får oppbløtt. Kjøp fontene så drikker hunden mer.
Gjest Eiss Skrevet 8. mai 2015 #11 Skrevet 8. mai 2015 Kjøp fontene så drikker hunden mer. Hvorfr tror du at hunden min ikke drikker?
LilleSnupp Skrevet 8. mai 2015 #12 Skrevet 8. mai 2015 (endret) Hvorfr tror du at hunden min ikke drikker? Beklager.. var et generelt råd. Var ikke klar over at du tok det veldig personlig. Endret 8. mai 2015 av LilleSnupp
Gjest Eiss Skrevet 8. mai 2015 #13 Skrevet 8. mai 2015 Beklager.. var et generelt råd. Var ikke klar over at du tok det veldig personlig. Veldig personlig? Nå fåru gi deg gitt når du siterer meg og attpåtil slenger på en "du", må jeg nesten regne med at du forsøker å gi meg et råd.
Kira-delta Skrevet 8. mai 2015 #14 Skrevet 8. mai 2015 Vi forer med vom og orijen, gikk tilbake til orijen etter RC fordi valpen er glupsk og hiver i seg foret. Orijen har litt større og tyngre biter, så hun bruker litt tid på å tygge og da virker det som hun ikke stresser så fælt. Men vår valp får tørrforet tørt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå