Gå til innhold

Irland - alene, hvordan?

Anbefalte innlegg

Gjest MissMa
Skrevet

Hei :)

Jeg har veldig lyst til å ta en uke eller to i Irland. Har alltid hatt lyst til å dra på ferie alene og forhåpentligvis treffe på nye folk på veien.

Men jeg er litt usikker på hvordan og hvor jeg kan legge opp en rute. Har lyst til å kunne ta buss/tog og overnatte forskjellige steder , hvor jeg startet en plass og avslutter samme sted.

Er det noen som har erfaringer med gode steder, og hvordan? Jeg prøvde på en side med tog, men synes det ble litt småvanskelig da det bare var tog og/eller, buss og jeg aner ikke hvordan jeg skal legge opp til en slik rundtur.

Vil ha det billigst mulig, ettersom jeg er student :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Infrastrukturen er ikke like god i Irland som i mange andre Europeiske land, derfor er egentlig det beste å leie bil (da det er mange steder det ikke går tog, og småveiene ikke tåler busser). Nå er ikke leiebil hverken spesielt billig eller praktisk - med mindre man ikke er redd for å prøve seg på å kjøre på venstre side av veien :)

Det jeg kanskje ville anbefalt er å velge deg ut noen "hovedbyer" (Feks Dublin, Kilkenny, Galway, Belfast - evt Cork) også ta dagsturer fra disse til de områdene du er interessert i. For å treffe folk samt lære mer om Irland kan du gjerne "spe på" utflukter på egenhånd med guidede turer. En guidet dagstur med buss (fulldags - starter tidlig om morgenen og er ferdig på kvelden) koster typisk rundt 500kr. Personlig synes jeg det er vel verdt pengene, spesielt på steder hvor det er utfordrende å komme seg på egenhånd. Irland er fantastisk, både på landet og i byen, og pubkulturen er enestående: spesielt hvor de har live irsk musikk og folkedans :)

Anonymous poster hash: 8bf75...52d
  • Liker 1
Gjest MissMa
Skrevet

Infrastrukturen er ikke like god i Irland som i mange andre Europeiske land, derfor er egentlig det beste å leie bil (da det er mange steder det ikke går tog, og småveiene ikke tåler busser). Nå er ikke leiebil hverken spesielt billig eller praktisk - med mindre man ikke er redd for å prøve seg på å kjøre på venstre side av veien :)

Det jeg kanskje ville anbefalt er å velge deg ut noen "hovedbyer" (Feks Dublin, Kilkenny, Galway, Belfast - evt Cork) også ta dagsturer fra disse til de områdene du er interessert i. For å treffe folk samt lære mer om Irland kan du gjerne "spe på" utflukter på egenhånd med guidede turer. En guidet dagstur med buss (fulldags - starter tidlig om morgenen og er ferdig på kvelden) koster typisk rundt 500kr. Personlig synes jeg det er vel verdt pengene, spesielt på steder hvor det er utfordrende å komme seg på egenhånd. Irland er fantastisk, både på landet og i byen, og pubkulturen er enestående: spesielt hvor de har live irsk musikk og folkedans :)

Anonymous poster hash: 8bf75...52d

Tusen takk for et godt og utfyllende svar!! :)

Gode råd jeg absolutt skal ta med meg, høres veldig fornuftig ut å gjøre det slik heller da, med å velge hovedbyer- da jeg ikke tror jeg tørr å begi meg ut på kjøretur på "feil" side av veien. Vil ikke utsette noen for fare :fnise:

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg gjorde dette selv for litt over en måned siden, og har gjort det et par ganger i Skottland (jeg fant ut at jeg liker Skottland bedre). Jeg begynte med en natt i Dublin, hvor jeg bodde på vandrehjem. Mange billige vandrehjem i Dublin. Jeg liker Kinlay House og Abigail's Hostel av de jeg har prøvd. Abbey Court Hostel er veldig populært, men der likte jeg meg ikke i det hele tatt. Ordentlig skittent, luktet vondt og harde senger. Generator Hostel er også bra, og ligger like ved favorittpuben min.

I Dublin er det flere koselige barer. Jeg liker best The Cobblestone. Det er tradisjonell musikk der hver kveld, og ikke fulllt så mnge turister som andre steder i byen. Prøv å holde deg unna Temple Bar med mindre du helst vil treffe andre turister.

For å spare penger anbefaler jeg deg å lage mat på kjøkkenet på vandrehjemmet. Jeg synes dette var litt ubehagelig i begynnelsen (sjenert nordmann), men fant noen ferdigretter på butikken som jeg varmet i mikroen, hehe. Om du skal spise ute i Dublin og vil spare penger, hold deg generelt nord for elva. Sør for elva slet i hvert fall jeg med å finne billige spisesteder.

Etter Dublin tok jeg bussen til Galway. Jeg syntes bussene i Irland var litt forvirrende i begynnelsen. Skjønte ikke helt systemet da jeg var vant til det i Storbritannia, men det er ikke så vanskelig. Jeg bestilte billetter på http://www.buseireann.ie. Du velger dag og hvilke byer du vil reise gjennom. Som student anbefaler jeg deg å skaffe ISIC for å være sikker på at du ikke får problemer med studentprisene. Uansett, du får mail med kode, finner busstasjonen i byen og viser koden til bussjåføren på en hvilken som helst buss den dagen. Null stress. Husk å ta vare på billetten om det er en returbillett.

I Galway var det fantastisk, og jeg skulle gjerne hatt mer tid der. Var der kun i tre dager, og det var alt for lite. Det er en god del turister der, men det er virkelig en flott by. Det er fullt av puber med live musikk, og masse hyggelige mennesker. Det er også massevis å se på. Gjennom vandrehjemmet kunne man dra på dagsturer til Cliffs of Moher. Jeg gjorde ikke dette, men det var ganske billig. I byen gikk jeg for det meste rundt og tittet. Gikk langs "the old walk" mens jeg hørte på sanger som "Galway Girl" og "Galway Bay". I Galway bodde jeg på Savoy Hostel, som absolutt kan anbefales, selv om sengene var litt harde.

Etter dette dro jeg til Clifden i Connemara. Her bodde jeg på et gjestehus som jeg betalte litt mer for. Jeg dro hovedsaklig til dette stedet fordi jeg liker språk, og er interessert i irsk, men jeg ble litt skuffet. De fleste jeg snakket med kunne ikke irsk, dessuten skjedde det veldig lite der. Connemara er et helt fantastisk område, men jeg vil anbefale å dra dit om man har bil, for det var lange avstander. Jeg gikk ut på tur et par ganger, og så på det nydelige landskapet og de koselige husene, men som alenereisende uten transportmuligheter var det litt kjedelig.

Etter dette skulle jeg egentlig til Cork (hadde ordnet buss og couchsurfing der), men bestilte spontant en flybillett til Skottland isteden, og dro tilbake til Dublin for en natt, før jeg fløy til Edinburgh.

Håper ikke dette ble for langt, og at du fikk noen svar. Det er bare å spørre om mer spesifike spørsmål.
Jeg er forresten en kvinnelig student på 23 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...