Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

er 17 år og har 5000 på min brukskonto og vurderer og kjøpe en dress til 3000, vet at mine foreldre ikke kommer til å like det fordi jeg allerede har en som er 2 år gammel, kan de hindre meg i å kjøpe?

Anonymous poster hash: 9629e...aea
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har selv rett til å velge hva dine egne penger skal gå til etter du har fylt 16 år.

Anonymous poster hash: a7511...ffb
AnonymBruker
Skrevet

ts her

gjelder ikke denne fra 15 år da til 18?

Har rett til å bruke selvtjente penger etter eget ønske, men foreldrene kan sette grenser. så de kan hindre det? siden det er uforsvarlig penge bruk?

AnonymBruker
Skrevet

er 17 år og har 5000 på min brukskonto og vurderer og kjøpe en dress til 3000, vet at mine foreldre ikke kommer til å like det fordi jeg allerede har en som er 2 år gammel, kan de hindre meg i å kjøpe?

Du kan få billigere dress. Var dyrt for noe du sikkert ikke kan bruke så lenge.

Anonymous poster hash: 42c72...0bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

er en moods of norway dress jeg har veldig lyst på

AnonymBruker
Skrevet

Så de kan ikke nekte meg

AnonymBruker
Skrevet

Så de kan ikke nekte meg

Vil du ikke heller spare pengene til egenkapital for bolig så du ikke ender opp blant det flertallet som syter over at det er heeeeeelt umulig å kjøpe egen bolig?

Anonymous poster hash: b3a71...193

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Og har du ikke jobb, 5000 på konto for en som er voksen om et år hæres lite ut, skal du ikke forberede deg til voksenlivet?

Anonymous poster hash: b3a71...193
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

har minst 50 000 på en annen sparekonto da

Skrevet

har minst 50 000 på en annen sparekonto da

Jeg antar du har lyst på din egen bolig om 5-10 år. I så fall er det viktig å spare så mye som overhode mulig frem til den tid.

200.000,- i egenkapital er på generelt grunnlag ikke mye å slå i bordet med i dagens boligmarked. Da kan du bare tenke deg hvor lite 50.000,- er.

Når en har en egenkapital på minst 300.000,-, så begynner man å snakke.

Når det er sagt, er du flink som har klart å spare opp 50.000,- i en alder av 17 år. Du har nok mer penger enn de fleste andre på din alder.

Mitt råd er å prioritere sparing til så mye egenkapital som mulig. Bruk din 2 år gamle dress og sett av 3000,- til sparing i stede. 3000,- er penger det - og de vil komme godt med som en del av din egenkapital. Tenk langsiktig!

Lykke til med valgets kvaler!

AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd

Jeg vet jeg skal kjøpe den hvis jeg kan

Lurte bare på om mine foreldre kunne nekte meg det

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken lov kan jeg henvise til?

Hva skal jeg gjøre hvis de truer med å kutte en behandling, jeg går på for å bli kvitt en sykdom som dem betaler en del for?

AnonymBruker
Skrevet

kan noen svare det haster?

Skrevet (endret)

Hva skal jeg gjøre hvis de truer med å kutte en behandling, jeg går på for å bli kvitt en sykdom som dem betaler en del for?

De kan da ikke true med å kutte ut en behandling som er nødvendig for en sykdom du har. Gjør de det, så er det de idioter rett og slett.

Her er et sitat:

"Som mindreårige rår du selv over midler du har tjent ved eget arbeid etter fylte 15 år, eller som foreldrene din eller andre har latt deg få til egen rådighet, for eksempel gaver.

Foreldrene eller vergen kan ta rådigheten fra den unge hvis midlene brukes på en skadelig måte, for eksempel til alkohol eller narkotika. Dersom den mindreårige har fylt 15 år, kreves samtykke fra fylkesmannen for å frata den mindrårige råderetten."

Dette er tatt fra denne siden; http://www.ung.no/rett/459_Barneloven.html

Jeg tolker det som om at du kan bruke pengene dine til å kjøpe deg den dressen hvis du vil. Men om det er ytterst nødvendig, blir jo en annen sak.

Endret av Kittykat
AnonymBruker
Skrevet

Lurt av trollet å vente til solen går ned. Da sprekker det jo ikke :fnise:

Anonymous poster hash: 16deb...b3b

AnonymBruker
Skrevet

Ja de kan tvinge deg. I Norge er det en lov at hvis et barn bruker penger over 2378 kr, kan foreldrene tvangsutsende barnet til Nepal, hvor de må jobbe på en gård i 9 måneder før de kan komme tilbake.

Anonymous poster hash: dc69c...30b
  • Liker 2
Skrevet

Ja de kan tvinge deg. I Norge er det en lov at hvis et barn bruker penger over 2378 kr, kan foreldrene tvangsutsende barnet til Nepal, hvor de må jobbe på en gård i 9 måneder før de kan komme tilbake.

Anonymous poster hash: dc69c...30b

True story, skjedde med nabogutten! :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst hvis dere ikke har noe bra og bidra med la vær og svar

Skrevet

Jeg antar du har lyst på din egen bolig om 5-10 år. I så fall er det viktig å spare så mye som overhode mulig frem til den tid.

200.000,- i egenkapital er på generelt grunnlag ikke mye å slå i bordet med i dagens boligmarked. Da kan du bare tenke deg hvor lite 50.000,- er.

Når en har en egenkapital på minst 300.000,-, så begynner man å snakke.

Når det er sagt, er du flink som har klart å spare opp 50.000,- i en alder av 17 år. Du har nok mer penger enn de fleste andre på din alder.

Mitt råd er å prioritere sparing til så mye egenkapital som mulig. Bruk din 2 år gamle dress og sett av 3000,- til sparing i stede. 3000,- er penger det - og de vil komme godt med som en del av din egenkapital. Tenk langsiktig!

Lykke til med valgets kvaler!

Å fytti grisen, det gjør vondt å lese alt du skriver...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...