Gå til innhold

Røytefrie småhunder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig lyst å skaffe meg en liten hund som ikke røyter, men er litt i tvil om hvilke raser det da går an å velge mellom. Jeg vet jo om noen raser, som puddel, bichon frise o.l, mens andre raser som yorshireterrier, malteser, chihuahua, bichon havanaise f.eks har jeg hørt forskjellig om, noen sier de røyter, andre sier de ikke røyter... Hva stemmer her, noen med erfaringer?

Anonymous poster hash: 6fd53...87e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for en hund med krøller

Anonymous poster hash: 2d42f...ae9

AnonymBruker
Skrevet

Men er det ikke veldig mye pelsstell og klipping med disse krøllene da?

Skrevet

veldig offtopic..Menne...
Jeg leste røykefrie hunder :fnise:

Skrevet (endret)

Bichon Havanais røyter ikke, men krever pelsstell minimum 4 ganger i uka. I tillegg fester alt av kvister, mose o.l. seg i pelsen. Svært krevende mtp pelsstell type hund dette.

Tilføyelse: Er ikke bare sommerstid alt fester seg i pelsen. På vinterstid fester all kram snø seg i pelsen og de blir minst 4-5 kilo tyngre og stiv som en stokk til slutt.

Dog er det en glad liten hund som også egner seg som førstegangshund dersom man er forberedt på pelsstellet.

Endret av LilleSnupp
Skrevet

Mer eller mindre alle hunder som ikke røyter/røyter lite krever mye pelsstell og regelmessig klipp.

AnonymBruker
Skrevet

Bichon frise og puddel-pels (hår) krever en god del mindre stell enn Havanaispelsen etter min erfaring, men alle røytefrie og allergivennlige krever generelt mye mer pelsstell enn vanlig hundepels som røyter.

Raser jeg kommer på i farta som har hår og ikke pels: Pudlene, alle bichon-rasene (Frise, Malteser, Coton de Tulear, Bolognese, Havanais, Løwchen), Lhasa apso, Shih tzu, Yorkshire terrier, Chinese crested powder puff, Bedlington terrier, Irish softcoated wheaten terrier, Portugisisk vannhund, Lagotto romagnolo, Pumi, Puli.

Sikkert noen til terriere pluss.

Anonymous poster hash: cf1dd...6ce

Skrevet

Sjekk også gemytt og helse på de rasene du vurderer. At den ikke røyter bør ikke være det eneste kriteriet. :)

Gjest Gia_
Skrevet

Jeg har veldig lyst å skaffe meg en liten hund som ikke røyter, men er litt i tvil om hvilke raser det da går an å velge mellom. Jeg vet jo om noen raser, som puddel, bichon frise o.l, mens andre raser som yorshireterrier, malteser, chihuahua, bichon havanaise f.eks har jeg hørt forskjellig om, noen sier de røyter, andre sier de ikke røyter... Hva stemmer her, noen med erfaringer?

Chihuahua røyter masse!

Har 2 yorkshire terriere, tisper. Røyter aldri, men kommer pels av når jeg børster. De fleste røytefrie hunder må klippes (med mindre du ønsker full utstillingspels) :)

Anbefaler deg med hånden på hjertet en yorkshire terrier tispe! Veldig kjekk rase! Allsidig, lærevillig og lettlært. Elsker å være med på lange turer, men liker også en dag eller to i sofaen :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar :-)

Mange hensyn å ta før jeg velger ja... Men har ikke terrier-rasene ganske skarpt gemytt, og veldig mye lyd i de?

Skrevet

Terriere kan være litt skarpe, ja. Ellers føler jeg de fleste småhunder har en del lyd. Det kan jobbes med, generelt sett, men vil nok aldri forsvinne helt.

AnonymBruker
Skrevet

Kinesisk nakenhund (med pels). Den røyter ikke så mye (om den i det hele tatt røyter?), og den er utrolig morsom :D

Anonymous poster hash: f4e3a...a24

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, man kan ikke få i både pose og selk

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, man kan ikke få i både pose og selk Anonymous poster hash: 2d42f...ae9

Så du mener det ikke finnes noen raser som er røytefri og ikke trenger allverdens pelsstell??

AnonymBruker
Skrevet

Så du mener det ikke finnes noen raser som er røytefri og ikke trenger allverdens pelsstell??

I veldig mange tilfeller med røytefrie hunder så er de røytefri fordi de har hår i stedet for pels. Hår krever regelmessig børsting fordi det floker seg lettere enn pels, og man må ofte klippe det regelmessig fordi det vokser veldig langt. Jeg har selv en Malteser som ikke røyter, men om vi ikke klippet ham regelmessig kunne kan lett fått så langt hår som dette. Hvis det går mer enn 1-2 dager mellom hver gang han børstes så floker det seg, selv om vi holder pelsen relativt kort.

Det finnes noen hunder som verken røyter eller krever veldig mye pelsstell, men du kommer ikke unna noe børsting eller klipping om du ikke tåler røyting.

Anonymous poster hash: da894...770

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en malteser. Holder pelsen hans kort, og da er det ikke særlig til pelsstell. Børster ham to-tre ganger i uka, tar ikke lange tiden og det blir en del av kosen, i grunn. Bader ham to ganger i måneden omtrent.

Han røyter ikke, nei. Ellers er det kjempefine små hunder med godt gemytt, bra helse, mye tæl i forhold til størrelsen, og ikke minst er de fantastisk søte! Min bjeffer ikke særlig heller, det kan bli litt dersom han ikke får nok stimuli, men det er ikke et problem til vanlig. Han krever ikke så veldig mye og er veldig allsidig, han storkoser seg når han får leke med barna i hagen like mye som han gjør på flere timers fjelltur. Han er også veldig tillitsfull og knytter seg veldig til eieren sin, jeg kan gå med ham løs og han går ved foten min hele tiden, stopper kanskje opp dersom noe er veldig spennende men i så fall kommer han pilende når avstanden blir mer enn to-tre meter. Og vi har ikke trent så veldig på noe som helst, egentlig, han tar ting veldig lett og gjør så godt han kan.

Anonymous poster hash: 43e01...079
AnonymBruker
Skrevet

Så du mener det ikke finnes noen raser som er røytefri og ikke trenger allverdens pelsstell??Anonymous poster hash: 6fd53...87e

Nettopp

Det er derfor de ikke røyter, fordi de må klippes

AnonymBruker
Skrevet

Kan bare svare for bichon frise som jeg har. Den røyter ikke, men pelsen vokser kontinuerlig. I utgangspunktet har denne rasen krøller men de skal blåses tørr og da forsvinner krøllene.

Det som er viktigå tenke på med bichon frise, havanais og andre røytefrie hunder er at det er mye pelsstell! De må børstes grundig HVER ENESTE DAG. De må bades ofte, bader min annahver uke om sommeren og ca 1 gang pr mnd om vinteren. Klipper henne ca hver 2.måned (ikke utstillingshund) men prøver å ha rasefasong på henne til en viss grad. Klipper selv med maskin og saks. Om vinteren og når det er vått ellers i året bruker vi hel dress på henne for å unngå regn og smuss i pelsen. De må tørkes godt om de blir våte, ellers kan de få eksem. Om vinteren i nysnø er de utsatt for snyklumper i pelsen særlig på beina, jeg bruker en slags nylinspray beregnet på dette for å unngå det.

Men det aller aller viktigste er børstingen. Bruker ca 20-30 minutt hver eneste dag på å børste henne grundig, både med karde og finkam. Har aldri hatt floker i pelsen på henne. Det er også viktig å børste like grundig før bad og etter blåsing for å unngå floker.

Det verste jeg ser er slike hunder full av tover og floker i pelsen.

Når man anskaffer hund har man valget mellom å hanskes med hundehår overalt eller ta pelsstellet. Jeg valgte det siste, som ikke er gratis det heller.

Hun er med på alt, både lange gåturer langs veien og lange fjellturer, hun er veldig sprek, på de tyngste turene bærer vi henne delvis på ryggen i en egnet sekk.

Etter tur i skog og fjell eller på våte veier er det ett visst pelsstell men bruker som sagt allværsdress med bein som dekker det meste. Det går helt fint, hun er vant til det. Om vinteren bruker vi vinterdress med for eller ullgenser, denne rasen har ikke så tykk pels og fryser lett både i kulde og væte.

Men ellers er det en helt hærlig hunderase som jeg ikke ville vært foruten. Vi ville heller ta pelsstell og føn istedet for hundehår i hele huset fra senga til brødboksen :)

Anonymous poster hash: a632f...a06

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...