Gjest Madam Felle Skrevet 27. august 2004 #1 Skrevet 27. august 2004 Jeg reagerer på at enkelte har kleskode på invitasjonen. Er det for å virke mer viktig, enn man egentlig er? Eller er det for at man er så redd, for at menneskene som blir invitert, ikke kan kle seg skikkelig? Jeg tror jeg hadde blitt irritert, om noen skulle bestemme, hva jeg eller min kjære skulle gå med. Hvorfor må det være mørk dress for eksempel? Er det for at man ikke liker lyse dresser selv? Jeg har aldri opplevd, at det har stått dresskode på noen av våre invitasjoner. Kanskje vår familie og vennegjeng er flinkere til å kle seg, enn det andre er. Jeg vet faktisk ikke, men jeg syns det er frekt å kreve hva folk skal gå med i bryllupet. Man sier jo rett og slett til folk, at vi må bestemme hva dere skal gå med, for vi stoler ikke på at dere klarer det selv. Eller tar jeg helt feil? Er det så gale at noen kommer i lys dress? Ødelegger det helthetsintrykket til brudeparet? Så, hvorfor ha kleskode i det hele tatt?
Ingeborg Skrevet 27. august 2004 #2 Skrevet 27. august 2004 Som gjest synes jeg ofte at en kleskode er veldig praktisk. Det gir meg en antydning om hvilken grad av formalitet de andre gjestene vil velge for sine antrekk. Jeg hater å være over- eller underpyntet for festligheter. Med en kleskode slipper vi det. Har også slektninger som ringer og spør dersom det ikke står kleskode på invitasjonen. Så derfor satte vi "mørk dress" på våre bryllupsinvitasjoner.
Murf Skrevet 27. august 2004 #3 Skrevet 27. august 2004 vi droppet det, fordi vi regnet med at det var en selvfølge at man tok på seg pene klær i bryllup. Om noen kom i dongeri, hadde jeg syntes det var litt rart, men ikke nok til å ødelegge dagen. m
nessi Skrevet 27. august 2004 #4 Skrevet 27. august 2004 Våre venner og familie kjenner oss, og vet derfor hvor vi legger lista. Vi skrev derfor ikke kledkode.
maiia Skrevet 27. august 2004 #5 Skrevet 27. august 2004 Det har aldri jeg skjønt heller. Har ingen planer om å gifte meg enda jeg da, men når det skjer så spiller det da ingen rolle hva folk har på seg. Vil de komme i lys dress eller olabukse for den saks skyld, så gjerne for meg. Syns det viktigste er at de kommer. Det er jo ikke alle som har råd til å leie/kjøpe dyre antrekk.
Gjest Pet Skrevet 27. august 2004 #6 Skrevet 27. august 2004 Alle pynter seg vel for å gå i bryllup så jeg skjønner ikke vitsen med å skrive kleskode jeg heller. En lys dress er da også pyntet? Skal en som har en lys dress, men ikke en mørk, være nødt til å kjøpe eller leie seg antrekk fordi lys dress ikke er "fint" nok? Skjønner ikke hva det skulle ha å si for brudeparet! Som sagt, det er vel ingen fare for at folk kommer i jeans eller shorts i et bryllup?
Murf Skrevet 27. august 2004 #7 Skrevet 27. august 2004 For noen er det viktig. Venninna mi spurte meg i fullt alvor for noen år siden om jeg kunne sørge for at kjæresten min kom i mørk dress. (Han hater å gå i dress, men i formelle settinger kommer han alltid i dress) Jeg svarte at hvis hun bekymret seg for det, burde hun ta det opp med ham selv. Voksen mann klarer fint å kle seg selv. M
Sita Skrevet 27. august 2004 #8 Skrevet 27. august 2004 vi droppet det, fordi vi regnet med at det var en selvfølge at man tok på seg pene klær i bryllup. Om noen kom i dongeri, hadde jeg syntes det var litt rart, men ikke nok til å ødelegge dagen. m Enig..
Eliza Doalot Skrevet 27. august 2004 #9 Skrevet 27. august 2004 Jeg synes det er praktisk at det står oppført kleskode på invitasjonen jeg. Som en før her skrev, hater jeg også å komme feil kledd. Jeg hadde følte utrolig pinlig, hvis jeg hadde kommet i min fineste kjole og alle andre hadde kommet i buksedress. Nå skal jeg vel være enig i det at i et bryllup er vel ikke det noe stort problem, de fleste pynter seg vel max da, men jeg har opplevd at folk har møtt i et bryllup iført olabukse og flannelskjorte.(er ikke redd for det i mitt bryllup men) Når det gjelder menn så vil jeg tro at hvis du kun har en dress, så er den mørk. Ergo behøver vel ingen å bruke de store summene på å leie eller kjøpe noe som helst. I mine invitasjoner kommer det altså til å stå: Mørk dress/smoking
Martha Stewart Skrevet 27. august 2004 #10 Skrevet 27. august 2004 Som gjest synes jeg ofte at en kleskode er veldig praktisk. Det gir meg en antydning om hvilken grad av formalitet de andre gjestene vil velge for sine antrekk. Jeg hater å være over- eller underpyntet for festligheter. Med en kleskode slipper vi det. Har også slektninger som ringer og spør dersom det ikke står kleskode på invitasjonen. Så derfor satte vi "mørk dress" på våre bryllupsinvitasjoner. Som jeg skulle sagt det selv Ingeborg! Jeg synes kleskode på invitasjonen er like praktisk for gjestene som for brudeparet - som slipper at alle ringer for å spørre også. Nå er både jeg og min tilkommende mann svært så uformelle i klesveien til vanlig, bl.a fordi vi har jobber der man kan kle seg uformelt og behagelig. Men vi liker samtidig å kjøre litt stil til f.eks slike anledninger som bryllup! Jeg synes det faktisk er litt respektfullt overfor vertskapet (brudeparet) å kle seg litt penere enn man ville gjort til en "vanlig" fest, dette er jo ikke en hvilken som helst dag for brudeparet. Og om brudeparet vil ha uformell kleskode er jo det også helt ok! Men da kan det være vel så viktig å oppgi kleskoden på invitasjonen: Er kanskje ikke så kjekt for den gjesten som møter opp i gallakjole når de andre kommer i sommerkjoler...
Gjest Madam Felle Skrevet 27. august 2004 #11 Skrevet 27. august 2004 Hvorfor skrive mørk dress/smoking? Hvorfor ikke bare dress/smoking? Det må jo være opp til personen å få velge selv, hvilken farge han vil ha på dressen? Jeg har flere kamerater som hater mørke dresser. Kan liksom ikke forlange at de skal gå med de.
Fakse Skrevet 27. august 2004 #12 Skrevet 27. august 2004 For å svare på det siste først, så er mørk dress mer formelt en lys dress, så om man skriver mørk dress i stede for bare dress så er det fordi man ønsker å ta påkledningen opp til et høyere nivå. Om noen ønsker en skikkelig gjennomført stil i sitt bryllup så synes jeg dette er en fin måte å signalisere det på. Jeg har flere ganger savnet kleskode på invitasjoner. Greit nok om man kjenner brudeparet godt, men om man ikke kjenner dem så godt (f.eks bryllup i min manns familie, han har aldri lagt merke til hvordan damene der kler seg til fest og jeg kjenner dem ikke særlig godt) og spesielt i andre sosiale miljøer enn man ferdes til daglig. Var virkelig i villrede om hva som var passende da jeg skulle i bryllup i Skottland.
ragsan Skrevet 27. august 2004 #13 Skrevet 27. august 2004 Hvorfor skrive mørk dress/smoking? Hvorfor ikke bare dress/smoking? Det må jo være opp til personen å få velge selv, hvilken farge han vil ha på dressen? Jeg har flere kamerater som hater mørke dresser. Kan liksom ikke forlange at de skal gå med de. Er egentlig enig. Synes det er vel så fint med lys dress selv - synes bare det er litt merkelig å møte i det hvis det faktisk står "mørk". Ellers synes jeg også, som gjest, at det er greit med kleskode på invitasjonen, for da vet man hvor man skal legge lista. Jeg går som regel i bunad (det samme gjør samboeren) og det går jo til de fleste "pyntete" anledninger, men hvis brudeparet ønsker uformelt antrekk (sommerkjole til midtsommerfest, f.eks.) ville jeg valgt noe annet...
Tari Skrevet 27. august 2004 #14 Skrevet 27. august 2004 Vi skrev også mørk dress fordi mange syns det er greit å vite kleskode. Mørk dress kan jo være så mangt. En kom i en brun corddress som var kjempefin, en annen kom i en veldig sprek blåfarget dress, så det trenger jo ikke akkurat å bare være sort. Hvor går forresten grensen på hva som er en mørk og lys dress? Er en lys grå dress, lys dress, eller fortsatt mørk fordi den er grå? Hmmm.. :-) Men, vi skrev det absolutt ikke fordi vi ikke tror at folk kan kle seg eller fordi vi vil gjøre oss viktigere enn det vi er, merkelig tankegang syns jeg.
Arwen Skrevet 27. august 2004 #15 Skrevet 27. august 2004 Er veldig enig med mange her. Vi kommer muligens ikke til å skrive klesskode i det hele tatt, hvis vi gjør det blir det bare "pent" Folk må få pynte seg på den måten de selv ønsker.
Eiline Skrevet 27. august 2004 #16 Skrevet 27. august 2004 Vi hadde kleskode mørk dress / smoking Og det var for at de som hadde smoking skulle få gå i det. For ellers så er det nok mange som ikke bruker det, for det er jo kjedelig om flere av gjestene er like fine som brudgommen. Ellers er det jo alltid greit med kleskode, da har folk noe å gå ut i fra. Å bare skrive pent sier jo ingen ting, da kan man jo gå i bukser. Damer er alltid penere i kjoler eller skjørt.
nessi Skrevet 27. august 2004 #17 Skrevet 27. august 2004 Å bare skrive pent sier jo ingen ting, da kan man jo gå i bukser. Damer er alltid penere i kjoler eller skjørt. Hva hvis dama selv mener hun er finere i en fin buksedress. Skal hun da gå i noe hun føler seg ukomfertabel i, fordi du skal synes hun er fin nok til å komme i ditt bryllup?
Eiline Skrevet 27. august 2004 #18 Skrevet 27. august 2004 De fleste ønsker å ikke være over elle runder pyntet. Ve den slik dresskode vet gjesten sånn ca hva andre gjester kommer i. Hvis hun fortsatt vil ha bukser gjør hun jo det, men hadde jeg vært henne hadde jeg følt meg litt utenfor siden alle andre er mere pyntet. Men alle kommer i hva de vil, det er jo ikke tvang, bare en henstilling til hvordan stilen vil være.
Lullu Skrevet 27. august 2004 #19 Skrevet 27. august 2004 Vi skrev kleskode uten å vurdere at det ikke skulle stå vi. Vet alle kommer til å kle seg flott, men vi syntes det rett og slett passet i selve invitasjonen. Ingen av våre gjester blir sure om de får kleskode skrevet ned i invitasjonen. De hadde vel heller kanskje savnet det. De som kjenner oss, vet jo "hvor listen ligger". Vi blir ikke sure om noen kommer i sommerkjole istedet for gallakjole. Vi blir ikke sure om noen kommer i lys dress, selv om vi faktisk skrev mørk. Nå gifter vi oss sent oktober, så det er nok ikke så vanlig med lys dress heller kanskje. Betegnelsen "mørk dress" kunne for min del blitt byttet ut med "dress". Flotte med beige dresser sommerstid. Men det er bare slik det er fra gammelt av - "mørk dress/smoking". Selv setter jeg pris på en kleskode. Spesiellt hvis jeg skal i selskap til noen jeg ikke kjenner så godt. Nære venner/familie kan jeg jo rett og slett spørre. Tror de fleste setter kleskode for å hjelpe gjestene litt på vei - ikke for å "tvinge" gjestene til å ha på noe de selv ikke ønsker - ikke for å gjøre invitasjonen "mere viktig" - ikke for at brudeparet ikke stoler på gjestenes valg. At noen i det hele tatt kan antyde det motsattee viser mer om vedkommende syntes jeg..... At vi satt kleskode, var hvertfall ikke ment "bitchy". Hadde noen av våre gjester tenkt slikt om oss, hadde vi nok blitt litt såret :-( og litt sjokkert :o
Gjest Pet Skrevet 27. august 2004 #20 Skrevet 27. august 2004 Er det vanlig at det bare er herrenes antrekk som står som kleskode?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå