Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Neida, jeg skal ikke sykemelde meg.

Men herregud, hva gjør jeg med en kvise som er så forferdelig at jeg ikke en gang klarer å ha på meg klær? (Den sitter et sted gjemt bak genseren).

Får liksom aldri kviser, virker som jeg kompenserer med en grotesk en nå.

Prøvde å poppe den i går, uten hell. Det gjør så vondt :(

Finnes det noen quickfix?

Anonymous poster hash: 7cd94...abc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sterilisert nål, popp.

Anonymous poster hash: 51b58...b65
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare klemme til den popper. Hehe, det gjør jeg

Anonymous poster hash: efce9...09b
Skrevet

Du skal unngå å klemme på en kvise som ikke er hvit.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta plaster på den for å beskytte mot gnissende klær?

Anonymous poster hash: 02380...c3d
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars du har store helseproblemer skjønner jeg...

Anonymous poster hash: b5285...58c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars du har store helseproblemer skjønner jeg...

Anonymous poster hash: b5285...58c

Når påsto jeg det?!?

Sure idiot.

Skal prøve å poppe den etterpå med en nål. Gruer meg, for den gjør vondt i flere cm omkrets :(

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Off er det sånn "blemmekvise" på ryggen? De har jeg hatt noen av også, eller ganske mange opp gjennom åra. Døds vondt, vondt å bare kjenne tskjorta eller bh stroppen (AUU!!) på den. Det dummeste jeg har gjort, men det beste jeg har gjort der og DA er å klemme alt jeg har til tårene spruter og armene gjør vondt, til den sprekker. Men det har skapt stygge arr i ettertid, så nå har jeg 7-8 store mørke arr på ryggen som ikke går bort istedet.... Smør på noe betennelsesdempende, evn om du ikke har kan du bruke aloevera, eller legge en kald klut på med lime/sitron saft. Det demper vondten ihvertfall. Men for å få vekk selve kvisa må du nok bare bruke tiden til hjelp, og smøre deg jevnlig med zinc holdige kremer på steder der kvisene pleier å komme igjen.

Anonymous poster hash: 124c7...577
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Gå til legen og få tømt denne kvisen/kongen. Det er ikke bra å styre med nåler og diverse selv.

Endret av Arabella
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen og få tømt denne kvisen/kongen. Det er ikke bra å styre med nåler og diverse selv.

Vil den ikke forsvinne hvis jeg lar den være? :'(

Det er. Så. Vondt!!

Takk for tips du ab over her :)

AnonymBruker
Skrevet

Man går ikke til lege fordi man har fått EN kvise!!!

Anonymous poster hash: 7c708...119

• Liker 3
Gjest Caress
Skrevet

Popp den, eller sett på et plaster slik at klærne ikke gnisser. ^^

AnonymBruker
Skrevet

Man går ikke til lege fordi man har fått EN kvise!!!

Anonymous poster hash: 7c708...119

Tatt ut fra lommelegen

En "kong" er en lokal hudinfeksjon / byll, som kan oppstå rundt inngrodde hår, i forbindelse med fremmedlegemer, evt i en infisert talgcyste, eller komme av seg selv.

Ett av to kommer til å skje:

1) Enten går betennelsen sakte over av seg selv, og det vil du få "nyss" om ved at det gradvis blir mindre vondt og mindre rødt. Opplever du det slik i løpet av tiden som kommer, så behøver du ikke å foreta deg noe.

2) Eller så vil det samle seg puss under huden til en typisk byll, som enten kan tømme seg selv ved at det går hull på den, eller så kan man trenge lege til å åpne den og tømme den. Det er en smal sak, og ikke noe å kvie seg for.

Du spør om tidsaspektet på dette, "Hvis det ikke gir seg innen...."

Jeg kan ikke si "innen x dager", jeg vil heller si at du følger med på utviklingen, og går det åpenbart rett vei med mindre vondt og mindre rødt hver dag, så er det greit, og hvis ikke, og især hvis den blir raskt større og mye vondere, så oppsøker du lege.

Man snakker også om at en slik byll er "moden", dvs at pusset har samlet seg, da kan legen kutte eller stikke hull på den, eller at den ikke er "moden", da er bare betennelsen diffust i huden, og der er ikke noe å stikke i eller noe puss å presse ut.

Du bør for all del ikke drive å stikke i den, med mindre du er skråsikker på at den er "moden". Et tegn på at man kan stikke i den (med en steril nål) og tømme ut puss, er en typisk gul tupp, som en svær kvise.

Generelt vil jeg nok være litt tilbakeholden med å anbefale dette, men bruker man sunt bondevett og en steril nål (brenn tuppen) og ikke "roter rundt", så kan det i mange tilfeller være greit å forsøke å stikke et forsiktig hull på den selv. Gjentatt stikking bør unnlates. Virker det som man trenger dette, så er det legearbeid.

Større byller bør definitivt overlates til lege, og er man i tvil, så går man heller til lege.

Spesielt i ansiktet ville jeg hatt en lavere terskel for å oppsøke lege og for å være forsiktig med å drive med egenbehandling, pga at det er et mindre greit sted å få arr.

Anonymous poster hash: f721d...649

• Liker 1
Skrevet

Is den ned, det hjelper for en liten stund hvertfall :)

AnonymBruker
Skrevet

Pleier bare å putte varmeflaske på regelmessig så den drenerer seg selv og så har jeg på plaster. Er ikke noen quickfix men har så lite lyst på arr og merker.

Anonymous poster hash: 88610...015
AnonymBruker
Skrevet

Neida, jeg skal ikke sykemelde meg.

Men herregud, hva gjør jeg med en kvise som er så forferdelig at jeg ikke en gang klarer å ha på meg klær? (Den sitter et sted gjemt bak genseren).

Får liksom aldri kviser, virker som jeg kompenserer med en grotesk en nå.

Prøvde å poppe den i går, uten hell. Det gjør så vondt :(

Finnes det noen quickfix?Anonymous poster hash: 7cd94...abc

En sånn kvise, og det er krise?

Jeg har hatt flere titalls sånne ekstremkviser, dype, nede i huden. Kunne ikke snu på hodet, kunne nesten ikke ligge, verken på pute eller madrass, de var nesten overalt på kroppen.

Ta deg sammen menneske!

Kjøp Brulledine og Zylokain på apoteket.

Brulledine hjelper med å få pusset ut go bort, Zylocainen bedøver.

Og ja, jeg måtte gå på jobb, med alle mine kviser, de ville nemlig ikke bli igjen hjemme eller folate meg!

Anonymous poster hash: de4ad...0c5

• Liker 1
Skrevet

Få tak i en tester på Decleor Neroli Essential Night Balm og legg på kvisen over natta. Etter min mening er dette bedre enn noe SOS-produkt!

AnonymBruker
Skrevet

En sånn kvise, og det er krise?

Jeg har hatt flere titalls sånne ekstremkviser, dype, nede i huden. Kunne ikke snu på hodet, kunne nesten ikke ligge, verken på pute eller madrass, de var nesten overalt på kroppen.

Ta deg sammen menneske!

Kjøp Brulledine og Zylokain på apoteket.

Brulledine hjelper med å få pusset ut go bort, Zylocainen bedøver.

Og ja, jeg måtte gå på jobb, med alle mine kviser, de ville nemlig ikke bli igjen hjemme eller folate meg!

Anonymous poster hash: de4ad...0c5

Herregud, slapp av, jeg kødda med sykemeldingen.

Og alt er rekativt, ok? Det er ikke sånn at jeg mister retten til å klage litt bare fordi du har det så mye jævligere enn meg.

Med det sagt, saltvannsomslag gjorde susen. Den er på vei bort nå, uten at jeg poppet den :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...