AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #1 Skrevet 8. mai 2015 Jeg trodde jeg bestilte meg et nytt bankkort her forleden. Så fikk jeg det I posten, og det viser seg at det er et kredittkort. Nå er jeg litt usikker... bør man ha et bankkort I tillegg til et kredittkort (og hvorfor?)? Eller kan jeg bruke kredittkortet som et vanlig bankkort. Det er fra Skandiabanken, og skal visstnok ikke koste noe å bruke det for å ta ut penger etc på vanlig mate. Anonymous poster hash: 1252a...d6d
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #2 Skrevet 8. mai 2015 Hvis du tar ut kontanter begynnner renten å løpe fra den dagen du tar ut. Og det er 14,96 % i effektiv rente. Så om du har behov for å ta ut kontanter lønner det seg med vanlig bankkort.Anonymous poster hash: c4be5...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #3 Skrevet 8. mai 2015 Det er ikke alle steder man får brukt kredittkort. Anonymous poster hash: f3231...aee 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #4 Skrevet 8. mai 2015 Et krditt og et debitt kort er nødvendig, om man skal ha tilgang til egne penger i banken, uten å betale en formue i renter.Anonymous poster hash: 3ed18...69b
Tirkes Skrevet 8. mai 2015 #5 Skrevet 8. mai 2015 Debitkort er fint til uttak av kontanter, samt ved kontantkjøp uten rabattordninger som feks matvarer. Steder med cashback og all netthandel, samt reservasjon som hotell og fly - her er kredittkort gull verdt.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #6 Skrevet 8. mai 2015 Takker for svar! Var ikke klar over at jeg begynte å betale renter fra den dagen jeg tar ut penger på kredittkort :-O Da bestiller jeg et bankkort i tillegg Anonymous poster hash: 1252a...d6d
Nåla-i-veggen Skrevet 8. mai 2015 #7 Skrevet 8. mai 2015 I tillegg har vel Skandiabanken et årsgebyr på sitt kredittkort. De fleste andre norske kredittkort har ikke årsgebyr. Selv bruker jeg kun kredittkort over alt. Antall ganger jeg må bruke bankkkortet i løpet av et år kan vel telles på to hender. Får minimum 1% caschback på alle kjøp og betaler alle regninger på forfall. 1
nojac Skrevet 8. mai 2015 #8 Skrevet 8. mai 2015 (endret) Jeg trodde jeg bestilte meg et nytt bankkort her forleden. Så fikk jeg det I posten, og det viser seg at det er et kredittkort. Nå er jeg litt usikker... bør man ha et bankkort I tillegg til et kredittkort (og hvorfor?)? Eller kan jeg bruke kredittkortet som et vanlig bankkort. Det er fra Skandiabanken, og skal visstnok ikke koste noe å bruke det for å ta ut penger etc på vanlig mate. Hvis du har kredittkort fra yABank trenger du ikke vanlig bankkort. yA har BankAxept, så du risikerer aldri å møte "vi tar ikke kredittkort", Og du kan ta ut kontanter gebyrfritt i dagligvarebutikker. Har du andre kredittkort må du nok ha et vanlig bankkort i tillegg. Endret 8. mai 2015 av nojac
slask Skrevet 8. mai 2015 #9 Skrevet 8. mai 2015 (endret) Kredittkort er noe bankene lurer på folk som ikke vet bedre. Når popup-annonsen på nettsiden sier "dette kortet bør alle norske jenter ha", så betyr det at det finnes et marked for dumme mennesker (lettlurte) som kjøper budskapet, men løsningen er dum og dyr. Kredittkort-rente er skyhøyt over billige lån som boliglån som ligger på 2-3%, mens kredittrente er 15-20%. Nå kan ikke alle få boliglån naturligvis og heller ikke noe man skal opprette for å låne noen tusenlapper. Det gode og eneste rådet er å vente til du har spart opp penger. Så har du de som bruker kreditt for å utsette regninger, men med dagens renter på innskudd er det ingen grunn til å låne penger for å utsette betaling noen få uker (kreditt er å låne). Glemmer du å betale innen fristen så er mer enn besparelsen gått i sluket umiddelbart. Har du ikke råd til å kjøpe - ikke gå i fella med å bruke kreditt, for det har du ikke råd til. Gjeld skal betales. Kreditt gjør at du får enda dårligere råd, med mindre du vet eksakt hva du gjør og har steinkontroll på tidsfrister. Alle luksusfellen-tilfeller starter på denne måten - folk som ikke skjønner sitt eget beste. Nød-kjøp når fryseren går i stykker ja, men lever man så på kanten er allerede noe feil. Endret 8. mai 2015 av slask
nojac Skrevet 8. mai 2015 #10 Skrevet 8. mai 2015 Kredittkort er noe bankene lurer på folk som ikke vet bedre. Kredittkort er et funn for oss som ikke trenger kreditt og alltid betaler alt på forfall. Hvis du derimot trenger kreditt er det all grunn til skepsis og forsiktighet. 7
Nåla-i-veggen Skrevet 9. mai 2015 #11 Skrevet 9. mai 2015 Hvis du har kredittkort fra yABank trenger du ikke vanlig bankkort. yA har BankAxept, så du risikerer aldri å møte "vi tar ikke kredittkort", Og du kan ta ut kontanter gebyrfritt i dagligvarebutikker. Har du andre kredittkort må du nok ha et vanlig bankkort i tillegg. Jeg mener yA har sluttet med BankAxept. Der er i hvert fall ikke det på mitt som ble anskaffet i fjor høst.
slask Skrevet 9. mai 2015 #12 Skrevet 9. mai 2015 Kredittkort er et funn for oss som ikke trenger kreditt og alltid betaler alt på forfall. Hvis du derimot trenger kreditt er det all grunn til skepsis og forsiktighet. Nysjerrig på om du har et eksempel på hvor mye det er å tjene på det på et år.
Tirkes Skrevet 9. mai 2015 #13 Skrevet 9. mai 2015 Nysjerrig på om du har et eksempel på hvor mye det er å tjene på det på et år. Det beror jo på hvordan du bruker det. Sett at du har rammelån og setter lønnen inn på lånet og bruker kredittkort og nuller ut rett før renter løper (ofte 45 dager) så koster det ingen renter, men sparer deg renter samt evt cashback. Selv bruker jeg kredittkort for sikkerhet og reklamasjonsrett ved netthandel og utenlandskjøp. Det er ekstra trygghet.
nojac Skrevet 9. mai 2015 #14 Skrevet 9. mai 2015 (endret) Jeg mener yA har sluttet med BankAxept. Der er i hvert fall ikke det på mitt som ble anskaffet i fjor høst. Jeg fikk nytt fra yA i mars. Fremdeles med BankAxept. (Ikke noe merke på forsiden av kortet, men et lite ikon på baksiden) En gledelig overraskelse etter at du hadde meldt om at de hadde sluttet. Merkelig det der... Endret 9. mai 2015 av nojac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå