AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #1 Skrevet 8. mai 2015 Hei! Jeg har problemer med teknikken i knebøy, og er på let etter noe jeg kan erstatte den med i programmet mitt. Kan beinpress gi like gode resultater som knebøy når det kommer til rumpe og lår? Har også bulgarske utfall i programmet mitt, bør jeg ta den før eller etter evt. beinpress? Anonymous poster hash: b0966...0fa
Gjest Gjest_Idja Skrevet 8. mai 2015 #2 Skrevet 8. mai 2015 Har du prøvd frontbøy? Er teknisk sett litt enklere. Uansett, hvis du overhodet ikke får til teknikken i knebøy, er det selvfølgelig bedre å gjøre benpress i stedet, selv om benpress ikke er en like god øvelse for hele kroppen. Men dårlig teknikk er farlig, så det er bra å innse sine begrensninger. Hvis du gjør bulgarske utfall med vekter er det et veldig bra supplement. Om du gjør BU før beinpress eller etter er litt hipp som happ. Jeg ville gjort de før, fordi de krever mer balanse, og da vil jeg ikke være for sliten. Knebøy/frontbøy ville jeg derimot gjort før BU. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #3 Skrevet 8. mai 2015 Har du prøvd frontbøy? Er teknisk sett litt enklere. Uansett, hvis du overhodet ikke får til teknikken i knebøy, er det selvfølgelig bedre å gjøre benpress i stedet, selv om benpress ikke er en like god øvelse for hele kroppen. Men dårlig teknikk er farlig, så det er bra å innse sine begrensninger. Hvis du gjør bulgarske utfall med vekter er det et veldig bra supplement. Om du gjør BU før beinpress eller etter er litt hipp som happ. Jeg ville gjort de før, fordi de krever mer balanse, og da vil jeg ikke være for sliten. Knebøy/frontbøy ville jeg derimot gjort før BU. Har ikke prøvd frontbøy nei. Når jeg gjør knebøy får jeg heller ikke kontakt med rumpa, litt i lårene. Får vondt i ryggen osv.. :/ Så tenkte kanskje beinpress kunne vært bedre? Vet du om det bygger like mye muskler som knebøy? Tror ikke jeg har hatt noe resultat av knebøyen i det hele tatt uansett.. Tusen takk for svar! Anonymous poster hash: b0966...0fa
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #4 Skrevet 8. mai 2015 Beinpress bygger ikke like mye muskler i kroppen som knebøy. Knebøy utforderer langt større deler av kroppen, blant annet kjernemuskulaturen og ryggen. I tillegg vil du få jobbet mer med balanse. Jeg ville heller øvd mer på knebøyteknikken. Ta en time med personlig trener, eller få noen andre som kan det lære deg. Evt film deg selv når du gjør det, og post video her eller på fitnessbloggen så folk kan kommentere. Anonymous poster hash: 68ebb...470 1
Gjest MissMa Skrevet 8. mai 2015 #5 Skrevet 8. mai 2015 Hva med å også bruke Goblet Squat? For meg så brukte jeg den mye for å øve inn teknikk, samtidig så kjenner, iallefall jeg, det godt i rumpa Og husk at du trenger ikke gjøre ass to grass, hvis det er der tenkikken feiler. Gå ned så langt du føler du har kontroll.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #6 Skrevet 8. mai 2015 Prøv goblet squat for å få inn teknikken Anonymous poster hash: b8a59...9fa
Yme Skrevet 8. mai 2015 #7 Skrevet 8. mai 2015 Hei! Jeg har problemer med teknikken i knebøy, og er på let etter noe jeg kan erstatte den med i programmet mitt. Kan beinpress gi like gode resultater som knebøy når det kommer til rumpe og lår? Har også bulgarske utfall i programmet mitt, bør jeg ta den før eller etter evt. beinpress? Anonymous poster hash: b0966...0fa Hvis du skal bruke øvelsen utelukkende for å trene bein, kan beinpress erstatte knebøy.
Supraspinatus Skrevet 8. mai 2015 #8 Skrevet 8. mai 2015 Knebøy tar tid å lære og har stor overføringsverdi til andre øvelser. Beinpress er bra for beinstyrke, og som målepunkt i studier, og for trening med skader. Fortsett med knebøy med håndterbare vekter, utfordre deg selv på bevegelighet. 2
Gjest Gjest_Idja Skrevet 8. mai 2015 #9 Skrevet 8. mai 2015 Har ikke prøvd frontbøy nei. Når jeg gjør knebøy får jeg heller ikke kontakt med rumpa, litt i lårene. Får vondt i ryggen osv.. :/ Så tenkte kanskje beinpress kunne vært bedre? Vet du om det bygger like mye muskler som knebøy? Tror ikke jeg har hatt noe resultat av knebøyen i det hele tatt uansett.. Tusen takk for svar! Anonymous poster hash: b0966...0fa Så prøv frontbøy i stedet, da...? Har du gjort aktiveringsøvelser for rumpa hver gang?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #10 Skrevet 8. mai 2015 Beinpress bygger ikke like mye muskler i kroppen som knebøy. Knebøy utforderer langt større deler av kroppen, blant annet kjernemuskulaturen og ryggen. I tillegg vil du få jobbet mer med balanse. Jeg ville heller øvd mer på knebøyteknikken. Ta en time med personlig trener, eller få noen andre som kan det lære deg. Evt film deg selv når du gjør det, og post video her eller på fitnessbloggen så folk kan kommentere. Anonymous poster hash: 68ebb...470 Ok, tusen takk for svar! Har allerede øvelser for både kjernemuskulaturen, øvre rygg og korsrygg i programmet mitt, er det like nødvendig da også istedet for en annen øvelse? Hva med å også bruke Goblet Squat? For meg så brukte jeg den mye for å øve inn teknikk, samtidig så kjenner, iallefall jeg, det godt i rumpa Og husk at du trenger ikke gjøre ass to grass, hvis det er der tenkikken feiler. Gå ned så langt du føler du har kontroll. Prøv goblet squat for å få inn teknikken Anonymous poster hash: b8a59...9fa Googlet denne nå, og det så en del lettere ut ja! Er den like bra for å bygge muskler i rumpe/lår som knebøy? Hvis du skal bruke øvelsen utelukkende for å trene bein, kan beinpress erstatte knebøy. Er utelukkende for bein og rumpe ja. Kan man faktisk bygge muskler på disse områdene? Ut i fra svarene her og når jeg har googlet virker det kun som knebøy er tingen.. Knebøy tar tid å lære og har stor overføringsverdi til andre øvelser. Beinpress er bra for beinstyrke, og som målepunkt i studier, og for trening med skader. Fortsett med knebøy med håndterbare vekter, utfordre deg selv på bevegelighet. Tusen takk for svar! Ble usikker nå om jeg skal fortsette eller prøve noe annet.. Anonymous poster hash: b0966...0fa
Supraspinatus Skrevet 8. mai 2015 #11 Skrevet 8. mai 2015 Tusen takk for svar! Ble usikker nå om jeg skal fortsette eller prøve noe annet.. Anonymous poster hash: b0966...0fa Fortsett. Jeg brukte over ett år med seriøs knebøying før jeg kom så dypt som jeg går nå. Nå er rumpen omtrent i kontakt med leggene i bunnposisjon. Nøkkelen er dynamisk bevegelighetstrening som oppvarming, og en lav nok belastning til at man føler seg trygg dypt. Samtidig bør du ikke være redd for å øve deg på å sitte i dyp knebøy uten vekt, og uten spenn i ryggen. Som en hvilestilling. Slik folk fra Asia sitter når de venter på bussen. 1
Yme Skrevet 8. mai 2015 #12 Skrevet 8. mai 2015 (endret) Er utelukkende for bein og rumpe ja. Kan man faktisk bygge muskler på disse områdene? Ut i fra svarene her og når jeg har googlet virker det kun som knebøy er tingen.. Anonymous poster hash: b0966...0fa Beina mine ser sånn her ut, og de er trent utelukkende med beinpress og jogging, så det fungerer helt fint. Knebøy er en fin øvelse for å få trent hele kroppe, inkludert alle mulige støttemuskler og den slags, så det er en bedre øvelse sånn generelt, men om du bare skal trene bein, fungerer beinpress like bra til akkurat det. Endret 8. mai 2015 av Yme 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #13 Skrevet 8. mai 2015 Fortsett. Jeg brukte over ett år med seriøs knebøying før jeg kom så dypt som jeg går nå. Nå er rumpen omtrent i kontakt med leggene i bunnposisjon. Nøkkelen er dynamisk bevegelighetstrening som oppvarming, og en lav nok belastning til at man føler seg trygg dypt. Samtidig bør du ikke være redd for å øve deg på å sitte i dyp knebøy uten vekt, og uten spenn i ryggen. Som en hvilestilling. Slik folk fra Asia sitter når de venter på bussen. Beina mine ser sånn her ut, og de er trent utelukkende med beinpress og jogging, så det fungerer helt fint. Knebøy er en fin øvelse for å få trent hele kroppe, inkludert alle mulige støttemuskler og den slags, så det er en bedre øvelse sånn generelt, men om du bare skal trene bein, fungerer knebøy like bra til akkurat det. Oi, så bra! Da tror jeg at jeg prøver meg på beinpress! Er det 3 x 12 som gjelder her også? Så får jeg prøve å øve på knebøy også, men bruke beinpress iallefall til jeg har lært meg helt korrekt teknikk i knebøy osv! Et spørsmål, kjenner du det i rumpa også eller er det hovedsakelig bena? Anonymous poster hash: b0966...0fa
Yme Skrevet 8. mai 2015 #14 Skrevet 8. mai 2015 (endret) Oi, så bra! Da tror jeg at jeg prøver meg på beinpress! Er det 3 x 12 som gjelder her også? Så får jeg prøve å øve på knebøy også, men bruke beinpress iallefall til jeg har lært meg helt korrekt teknikk i knebøy osv! Et spørsmål, kjenner du det i rumpa også eller er det hovedsakelig bena? Anonymous poster hash: b0966...0fa Hvis du liker 3x12, bruker du det. Jeg kombinerer, så jeg tar alt fra 4x6 til 4x12. Jeg har ingen øvelser jeg kjenner spesielt bra i rumpa. Syns ikke knebøy gjør det heller. Endret 8. mai 2015 av Yme
Gjest MissMa Skrevet 8. mai 2015 #15 Skrevet 8. mai 2015 Beinpress er en super øvelse. Liker den bedre da jeg føler jeg har me kontroll og mindre utsatt for skade i rygg (jeg har litt problemer med rygg under vanlig knebøy). Kjenner den godt i rumpa, prøv deg fram til du kjenner det selv, med tanke på hvor høyt/lavt du plasserer beina og hvor bredt/smalt du har dem på plata. Også har tyngden mer på hælen Av sett og repetisjoner, kan du jo ha variasjon, enten lette og tunge dager, eller perioder (uker) hvor du kjører mer lett på mer repetisjoner, så gå over til medium og deretter tyngre med færre repetisjoner Så utfordrer du både styrke og muskelbygging.. slik jeg har forstått det Dette kan man lese mer om dersom man googler. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #16 Skrevet 8. mai 2015 Av de to så er nok knebøy å foretrekke hvis man skal ha mest mulig effekt på så mange muskelgrupper som mulig. Imidlertid tar jeg benpress selv da jeg for en god stund siden var litt for ivrig på knebøy og nok fikk en liten skade så jeg måtte legge opp en stund. Jeg har likevel økt ganske godt på benstyrke med benpress og litt på rumpa. Jeg kommer nok til å begynne med knebøy igjen litt senere når jeg er 100% på at skaden her helt borte, men kommer nok til å kombinere med benpress. Da bruke benpress som et siste hovedfokus på bein. Anonymous poster hash: d3ab9...03a
Agurk Skrevet 8. mai 2015 #17 Skrevet 8. mai 2015 Kjør ettbeins-benpress!!! Da skal jeg love deg at du får kontakt og ikke minst resultater
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #18 Skrevet 8. mai 2015 http://julierafoss.com/?p=6296 Anonymous poster hash: f4282...f88
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #19 Skrevet 8. mai 2015 Jeg vet ikke hva ambisjonene til TS har. Men benpress bygger faktisk muskler det også. Pågrunn av en ryggskade har jeg kjørt benpress over lengre tid og faktisk økt i muskulær omkrets, uten bruk av knebøy. Men som alle sier: knebøy er nok best overall, rent motorisk og når det gjelder muskelbygging. Anonymous poster hash: 83bc2...d90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå