Gå til innhold

fordeling av permisjon mellom mor og far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal straks søke om foreldrepermisjon, og jeg er av de mødre som ikke umiddelbart tenker at alle fellesukene er "mine". De er nettopp - FELLES. Men hvordan fordeler vi dem? Vi er enige om at vi skal dele noe av det, men han sier jeg må bestemme hvor mange fellesuker han skal "få" med tanke på at det er jeg som skal tilbake i jobb da eller da eller da - og ta høyde for at nattamming kan avsluttes da eller da.

For meg vil det være snakk om å gå tilbake i jobb når barnet er 5, 6, eller 7 måneder. Tar jeg "alle" fellesuker blir vel barnet nesten 8 måneder, men synes pappaen skal få litt mer enn sine tilskrevne 10 uker uansett.

Det er barn nr 2.

Med barn nr 1 delte vi all permisjon likt, da var det godt å komme tilbake til jobb. Nå er jeg eldre, roligere og merker at jeg er usikker på om det vil være for tidlig å gå tilbake til jobb når barnet er et halvt år f.eks...

Ønsker ingen fasitsvar, men noen tips og erfaringer fra andre :)

Anonymous poster hash: a7da5...907
Videoannonse
Annonse
Skrevet

syns d er fint dere vil dele.

Jeg ville ha vært hjemme iallfall til 6 måneder, mye med tanke på amming.

Jeg ville ikke trappet ned ammingen for at far skulle være hjemme.

Er ikke foreldrenes beste, men barnets.

Men om amming ikke er noe problem så er d bare å begynne å jobbe når du er klar. Far klarer seg nok strålende 😊

Gjest Solstråla88
Skrevet

Vi også snakket om å dele, men vi tapte endel på det fordi mannen har mange gode tillegg, så han tar heller ut avspasering etter endt perm. Synes det er vanskelig å se for seg på forhånd når man er klar for jobb igjen, akkurat nå hadde jeg ikke klart tanken på å være på jobb igjen før jul, men om 3 måneder kan jeg tenke annerledes.

Skrevet

Vi delte det slik at jeg begynte å jobbe bår barnet var 8 mnd. Far var hjemme i 5 mnd, så tok jeg 9 uker ferie. Hvor far hadde 3 uker sammen med oss.

For min del var det greit at jeg fikk litt av den artige tiden etter han ikke var bare baby lengre. Så derfor valgte vi at jeg ventet med ferie til han var ferdig.

Skrevet

Mulighet for å jobbe 50%? Her delte vi slik at vi begge hadde 50% jobb og 50% permisjon, noe som var veldig fint. Fikk da være hjemme 2-3 dager hver uke hele 1 året for min del, og store deler av 1 året for far sin del.

AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne delt permisjonen likt, men det har vi ikke "råd" til. Mannen jobber provisjonsbassert og hver uke han er borte fra markedet, kan potensielt være katastrofalt. Jeg tar ett år fri, han tar så gradert pappaperm fordelt over 3 år...

Anonymous poster hash: b8154...f58
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ønsket vi å ta lengre permisjon(altså noe ulønnet) og dele i to.

Etter barn nummer 1 innså jeg at jeg av helsemessige årsaker bør ha lengre enn sist(gikk tilbake rett før 8 mnd), så dersom det går blir det slik. Far vil nok og ha permisjon en stund, så jeg satser på noe ulønnet da.

Anonymous poster hash: e058f...71a

AnonymBruker
Skrevet

Min mann hadde ikke mulighet for å ta ut permisjon, så her var det jeg som var hjemme hele tiden. Utvidet også min permisjon, så var hjemme i 17 mnd :)

Anonymous poster hash: a99a3...988
AnonymBruker
Skrevet

Ammet babyen og tok ut alle fellesukene. Far hadde sine obligatoriske uker + ferie og avspasering

Anonymous poster hash: f89cb...6a9

Skrevet

Jeg hadde alle fellesukene og pappaen hadde pappaperm. Han tjente mest og hadde ikke et spesielt ønske om å være hjemme, i tillegg ble jeg sagt opp rett før jeg gikk ut i permisjon, så jeg trengte tid på å finne ny jobb. Jeg ville uansett ikke vært klar for å komme tilbake på jobb etter 6 mnd pga. veldig lite søvn og baby som ikke tok flaske og nektet fast føde.

Men det er jo deres barn nr. 2, og dere vet mer hva dere går til. Sier erfaringen din at du trenger mer enn et halvt år, synes jeg du bør velge minst 7 måneder permisjon.

Skrevet

Du må nesten vurdere det etterhvert. Det kan jo hende barnet trenger mammaen lengre pga amming? Eller at du trenger det? Gradert uttak er jo også en god idé - så kan dere fordele uka før far tar over? Jeg vet at dette går helt fint å endre på etterhvert og trenger ikke være bestemt før barnet er født. Jeg tror kanskje det er litt lettere - da kjenner dere den lille bedre og barnets behov? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal være hjemme til barnet er 10 månder, å så skal pappaen ta 10 uker, noe sammenhengende og noe gradert :) her ville ikke pappaen ha noe av fellesperioden, mens jeg ønsket å være hjemme så lenge som mulig :)

Anonymous poster hash: eec37...400

Skrevet

Jeg skal kun ta mammakvoten, min kjære tat resten :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kun ta mammakvoten, min kjære tat resten :)

10 uker? Skal du tilbake i jobb etter 10 uker?

Anonymous poster hash: ebde2...f30

Skrevet

10 uker? Skal du tilbake i jobb etter 10 uker?

Anonymous poster hash: ebde2...f30

13 uker, 3 uker før og 10 uker etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...