Gå til innhold

Egypt - hvor og hva er billigst?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Skjermen ulogget

Egypt er bra.

Det aller beste er å bestille en pakketur som inkluderer alt. De er dessverre ganske dyre, og du bør da ha minst 2 uker på deg.

Highlights i Egypt er:

Kairo (Pyramidene, Egypt museet, Handlegater, Moskeer, Koptisk Kairo).

Luxor

Aswan

Alexandria

Sinai

Å rekke over alt dette på en billig og kort tur er ikke mulig.

Det som er mulig er å få med seg noen av severdighetene kombinert med en pakketur til Sharm El sheikh eller Hurghada.

Reiser du til Sharm El Sheikh er det mulig å få med seg både vandring til Sinaifjellet og 2 dagers tur til Kairo i løpet av en uke.

Reiser du til Hurghada arrangeres det turer til Luxor.

Min store favoritt er Luxor. Der er det helt fantastisk.

Det er mulig å reise til Egypt på egenhånd og bo billig på pensjonater, reise med tog, og ordne opp i det meste på egenhånd. For å gjøre det er det best å være reisevant.

Jeg var i Sharm el Sheikh med noen venner i slutten av oktober. Det var utrolig flott, og jeg vil tilbake!! Vi var litt på stranda/ved bassenget, og så tok vi taxi i en time eller to til en liten by som het Dahab, og bodde på hotell der et par dager, for å se noe annet. Vi tenkte også å dra til Kairo med drosje - 6 timer hver vei. Det var lett å forhandle seg fram til OK priser (guttene i følget vårt fikk det iallefall til), og vi ville helst slippe å sitte på en buss tettpakket av turister.

pga plutselig sykdom gjorde vi det ikke, men med et Kairo-opphold hadde turen vært 100% perfekt.

Det spørs jo litt hvorfor man drar på ferie da, om man drar for å slappe av (og da er strand og basseng perfekt) eller om man drar for å oppleve en annen kultur og andre spennende ting.

Ville jeg reist for å bade og sole meg så hadde jeg nok valgt syden ;)

Har lyst til å dra til Egypt fordi jeg syns kulturen og historien dems er kjempeinteressant, og det hadde vært gøy å oppleve det in real life, og ikke bare lese om det :)

Har tenkt mest på Sharm El Sheik, virker som et bra sted!

Gjest Anonymous

Reiser du til Hurghada arrangeres det turer til Luxor.  

Det arrangeres også turer til Kairo fra Hurghada!

Jeg bodde på et hotellområde som var inngjerdet, og området var som en liten landsby med butikker, restauranter, svømmebasseng, egen strand osv. Dermed kunne jeg ha "syden"-ferie der og oppleve kulturen da jeg gikk utenfor hotellområdet. Jeg synes det var veldig greit!

Annonse

Gjest Anonymous

Hei!

Vi var i Hurghada nå i sommer og hadde en kjempetur til tross for noen dager med feber og diaré.

Vi reiste med Pyramidene og var og med på todagers utflukt både til Kairo og Luxor. det er nesten et "must" når man drar dit.

Snorkling er og et "must" -en ny verden under vann...

Skal du finne billige pakketurer dit må du nok ta en hopp-på-tur. Synes ikke prisene dit er så ille jeg. Det er tross alt ikke noe lite lugubert hotell du kommer til, (slik man ofte kan få på vanlig sydentur) i alle fall ikke med Pyramidene. For oss var det virkelig luxus!

Butikkeierne kan være håpløst innpåslitne, men drar du dit egypterne handler får du gå mye mere i fred. Dessuten er prisene fastsatt der og det er ikke dyrere enn på turistmarkedene hvor du i tillegg må prute til du blir grønn av sinne.

Alt er billig der bortsett fra vinen, den er som hjemme og smaker ikke godt. Skal du ha en god vin må du fort opp i noen hundrelapper.

Sprit er heller ikke billig.

Mat anbefales ikke å spise på annet enn hotellene eller internationale restauranter. Få noen til å anbefale deg steder om du vil prøve noe annet. Ikke utforsk helt på egenhånd om du ikke vil ta sjansen på å bli dårlig i magen...

Vi betalte 30-60 kr for en meget god middag, lokalt øl (godt) 8-15 kr.

Røyk er billig, får du en egypter til å handle for deg kan du få en kartong for 25 kr, ellers må du betale ca. 50 (som heller ikke akkurat er så dyrt :-) ).

Kriminalitet eksisterer nesten ikke, og de kommer løpende etter deg om du har glemt igjen/mistet noe. Men kan de lure deg til å betale det mangedoblede for en ting så gjør de gjerne det.

Det er mye søppel som flyter rundt pga. ingen renovasjon. Pengene er veldig møkkete så ta med desinfiserende servietter.

Doene varierer veldig. Vanlig do, vanlig do uten skylling og do som et hull i gulvet.

God tur! Anbefales!

hvordan er prisene i Egypt? tenker på mat/drikke og shopping.

Er butikeiere innpåslitne? kriminalitet? renslighet osv....

Prisene varierer veldig. Du må være flink til å prute. Jo lenger du beveger deg ut av turistområdene, jo billigere er det, men der er også utvalget dårligere.

Alkohol er forholdsvis dyrt mange steder i Egypt. Det kan være vanskelig å få tak i på andre steder enn turiststedene.

Mat kan du få i alle prisklasser. Jeg har spist full middag i Egypt for under

10 kr. Da var jeg langt uttafor allfarvei. Hva som er lurt i forhold til shopping avhenger av hva du skal kjøpe. Trenger mannen dress, eller slips kan det være lurt p ta en taxi bort fra turiststedene i Kairo og finne en butikk et annet sted i byen. Skal du ha typiske turistvarer er dette lettest tilgjengelig i turiststrøkene.

Rensligheten varierer veldig.

Du må være forberedt på at det ikke er bra. Et godt tegn med spisesteder er om det er mye folk der. Da er det rask omsetning på maten. Dette er bra i forhold til bakterier og sånn.

Doer kan være ubegripelig skitne. Helt ekstreme altså.

Det er en god ide å gå på do på Mc.Donalds eller på hoteller. Doer på severdigheter er ofte helt pyton.

Selgere er fryktelig innpåslitne. Man må lære seg å være hard og brysk og svare dem igjen hvis de maser for mye.

Det kan også være lurt å kle seg veldig sømmelig om man skal gjøre en god handel uten å bli plaget for mye.

Jeg har hatt en fantastisk handletur i Kairo. Jeg var tildekket fra topp til tå, og hadde ikke en eneste selger i hælene. Jeg fikk også lavere utgangspris enn det de andre jeg kjenner hadde fått.

Den største faren i Egypt er trafikken. Den er fæl.

Kriminaliteten er i noen områder ganske stor. Lurt å forhøre seg på forhånd dersom man skal ut på egenhånd.

Å kle seg i shorts og singlet i Kairo er en invitasjon til å bli plaget. Det anbefales ikke.

Gjest Anonymous

Jeg reiste i Egypt sammen med 2 venninner på slutten av 80-tallet. Vi hadde bare positive opplevelser.

Bruk lokalbefolkningen som guide. Da blir du integrert i kulturen på en spennende måte. Smågutter på 8-15 år synes det er kjempegøy å vise turister rundt og synes det er flott å tjene litt penger.

Vi var bla med en gutt på en lang og rask ridetur på araberhester i ørkenen ved Giza. Besøkte noen "turistfrie" pyramider.

Ble med to unge menn på seiltur på Nilen i en felucca (åpen seilbåt) i 3-4 dager. Fra Aswan og nesten til Luxor. Stoppet underveis. "kjøpte" vannmeloner som vi kunne plukke ut selv fra jordet og "betalte" med hårstrikk eller en penn. Toalettet var bak en tilfeldig busk et eller annet sted ved elvebredden. Vasset i vannet, selv om vi ble frarådet bading i Nilen. Tror det var pga fare for parasitter og kan visst også være krokodiller der??

Ble med en mann på dagstur rundt i Kairo. Kjørte i hans gamle bil. Besøkte kamelmarked og spennende bydeler. Traff også noen av vennenne hans.

Besøkte turistfrie bydeler i Kairo. Ble plukket opp av en mann i bil som var helt sjokkert over at turister var i denne bydelen. Han sa at dette ikke var noe sted for turister. Vi lot oss overtale, men følte oss slett ikke utrygge i denne bydelen. Vi ble tatt veldig godt imot av vennelige mennesker også her.

Var på sykkeltur i Luxor. Ble invitert på karkade te (laget av vann fra Nilen) hos en familie som bodde i en jordhytte sammen med husdyra sine. Utrolig hvor spennende samtaler man kan ha selv om man bare forstår det nonverbale språket.

Bodde på et lite lysegrønt hotell, med skjeve vegger og uten lås på dører, i Aswan. I første etg var det kafe. Der satt mennene med vannpipene sine. Hotellrommet kostet kr 2, 50 år natt. 3 senger. Prisene har nok steget en del siden 87.

I Dahab, som den gang var en hippielandsby, bodde vi i stråhytter på palmestranden. Spennende. :) Snorkel og dykkemaske av god kvalitet bør du ha i bagasjen. Rødehavt er fantastisk. Som å svømme i et akvarie. En jeg ble kjent med hadde også sett hai mens han snorklet. Tror det var på kanten av et rev hvor det plutselig ble brådypt. Koste meg i Rødehavet uansett jeg.

Drømmer meg helt bort når jeg tenker tilbake på Egypt. Egypt er utrolig spennende. Egypt er best med ryggsekk. Våg å gi av deg selv og du får så utrolig mye tilbake. God tur!

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...