Gå til innhold

Aktiviteter i Kreta.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Reiser til Kreta i morgen med tennåringer, er det noen som har noe tips om hva man kan finne på der av aktiviteter? Skal bo på Platanias :)

Anonymous poster hash: 91ea1...9d6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et stort badeland ikke så langt unna Platanias, ville absolutt ha tatt bussen (eller drosje, koster ikke så mye) dit. Vi bruker å være der en hel dag når vi først er der, kjekt både for småunger og tenåringer. Utrolig bra sklier, og veldig bra soleområdet for mødre som ikke er så glad i vannsklier :fnise:

http://www.wordtravels.com/Attractions/2747

Det er heller ikke så langt inn til Chania by hvis dere får lyst på litt byliv :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et stort badeland ikke så langt unna Platanias, ville absolutt ha tatt bussen (eller drosje, koster ikke så mye) dit. Vi bruker å være der en hel dag når vi først er der, kjekt både for småunger og tenåringer. Utrolig bra sklier, og veldig bra soleområdet for mødre som ikke er så glad i vannsklier :fnise:

http://www.wordtravels.com/Attractions/2747

Det er heller ikke så langt inn til Chania by hvis dere får lyst på litt byliv :)

Tusen takk for tips :) Ja badeland er midt i blinken for kidsa mine :)) Chania skal prøvest ja, der va vist en restaurant som hette noe med Andreas eller? som skulle vere bra? Der er også en restaurant vart det fortalt som selger god pizza, vet du kanskje hvilken jeg mener?

Skrevet

Tusen takk for tips :) Ja badeland er midt i blinken for kidsa mine :)) Chania skal prøvest ja, der va vist en restaurant som hette noe med Andreas eller? som skulle vere bra? Der er også en restaurant vart det fortalt som selger god pizza, vet du kanskje hvilken jeg mener?

Vi har en stamrestaurant som heter Andreas, men den ligger ikke i Chania, men et lite stykke utenfor i Agii Apostili :) Tar uansett ikke så lang tid med drosje, og er ikke langt unna badeland!

http://www.andreasrestaurant.gr

Nydelig mat, fine omgivelser, og helt utrolig koselige ansatte! Rimelige priser også.

Det med pizzarestaurant i Chania er jeg dog litt usikker på.

Men, i Platanias så er det en veldig god mexikansk restaurant. Ligger litt på toppen av ei høyde med endel trappetrinn opp.

Jeg har bare vært en gang i Platanias, vi er som oftest i Agii Apostoli når vi er på Kreta.

Husker forresten det var et slags utendørs sted i Platanias med spilleautomater og aktiviteter både for barn og litt større barn. Du finner det helt sikkert. Platanias er ikke så stort, det er liksom ei lang gate med restauranter og butikker på hver side.

I Agii Apostoli så ligger det også et slags lekeland der de har et gedigent uteområde med hoppeslott i ulike varianter til de yngre barna og litt større (vår er 12 og elsker å holde på der), spilleautomater og en veldig bra bowling. Det er og en kafe/restaurant der, så vi voksne bruker å ta noe lett å spise eller bare noe å drikke mens barna styrer med sitt og koser seg.

http://www.goldenfunpark.gr/component/option,com_contact/Itemid,3/

• Liker 1
Skrevet

Mine tips:

• Gå gjennom Samariaravinen. En utrolig spennende tur som jeg selv fikk oppleve i tenårene.
  • Knossos - gammel og utgravd by. Spennende å bare gå rundt der
  • Falassarna - deilig strand som kan få skikkelig store bølger. Gøy å leke i for store og små
  • Elafonisi - langgrunn strand som det bare er deilig å være på.
  • Chania by - en utrolig fin by med massevis av butikker, restauranter og annet gøy.
  • Badeland - som nevnt
  • Reis på båttur med bading underveis! Flere av dem tilbyr turer hvor du kan se på flyvrak under vann.
  • Lei bil - på den måten får du opplevd flere sider av Kreta du ikke får opplevd uten bil
  • Reis med de lokale bussene til ulike destinasjoner.
  • Platanias er blitt veldig turistifisert, men dersom du liker det, go for it!
  • Finn en resteurant som serverer meze. Her vil dere få smake mange retter fra grillen.
    - Ellers ikke vær redd for å prøve lokale spisesteder. Jo flere grekere som sitter der, jo bedre er maten. Husker vi var på et spisested hvor de kun snakket gresk, det var kun kgrekere der og det fantes ingen meny. Måtte bare peke på de ulike rettene. Ett av mine beste måltider i Hellas!
    - Kan forøvrig anbefale Kleftiko og Gyros.
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en stamrestaurant som heter Andreas, men den ligger ikke i Chania, men et lite stykke utenfor i Agii Apostili :) Tar uansett ikke så lang tid med drosje, og er ikke langt unna badeland!

http://www.andreasrestaurant.gr

Nydelig mat, fine omgivelser, og helt utrolig koselige ansatte! Rimelige priser også.

Det med pizzarestaurant i Chania er jeg dog litt usikker på.

Men, i Platanias så er det en veldig god mexikansk restaurant. Ligger litt på toppen av ei høyde med endel trappetrinn opp.

Jeg har bare vært en gang i Platanias, vi er som oftest i Agii Apostoli når vi er på Kreta.

Husker forresten det var et slags utendørs sted i Platanias med spilleautomater og aktiviteter både for barn og litt større barn. Du finner det helt sikkert. Platanias er ikke så stort, det er liksom ei lang gate med restauranter og butikker på hver side.

I Agii Apostoli så ligger det også et slags lekeland der de har et gedigent uteområde med hoppeslott i ulike varianter til de yngre barna og litt større (vår er 12 og elsker å holde på der), spilleautomater og en veldig bra bowling. Det er og en kafe/restaurant der, så vi voksne bruker å ta noe lett å spise eller bare noe å drikke mens barna styrer med sitt og koser seg.

http://www.goldenfunpark.gr/component/option,com_contact/Itemid,3/

Tusen takk for fantastisk info :)) Har no sett igjennom linkene og kjenner jeg gleder meg mer og mer :))

AnonymBruker
Skrevet

Mine tips:

• Gå gjennom Samariaravinen. En utrolig spennende tur som jeg selv fikk oppleve i tenårene.
  • Knossos - gammel og utgravd by. Spennende å bare gå rundt der
  • Falassarna - deilig strand som kan få skikkelig store bølger. Gøy å leke i for store og små
  • Elafonisi - langgrunn strand som det bare er deilig å være på.
  • Chania by - en utrolig fin by med massevis av butikker, restauranter og annet gøy.
  • Badeland - som nevnt
  • Reis på båttur med bading underveis! Flere av dem tilbyr turer hvor du kan se på flyvrak under vann.
  • Lei bil - på den måten får du opplevd flere sider av Kreta du ikke får opplevd uten bil
  • Reis med de lokale bussene til ulike destinasjoner.
  • Platanias er blitt veldig turistifisert, men dersom du liker det, go for it!
  • Finn en resteurant som serverer meze. Her vil dere få smake mange retter fra grillen.

- Ellers ikke vær redd for å prøve lokale spisesteder. Jo flere grekere som sitter der, jo bedre er maten. Husker vi var på et spisested hvor de kun snakket gresk, det var kun kgrekere der og det fantes ingen meny. Måtte bare peke på de ulike rettene. Ett av mine beste måltider i Hellas!

- Kan forøvrig anbefale Kleftiko og Gyros.

Takk for mange gode tips :)) Det tipset med maten skal jeg huske på ;)

Skrevet

Takk for mange gode tips :)) Det tipset med maten skal jeg huske på ;)

Bare hyggelig :)

Skrevet

Tusen takk for fantastisk info :)) Har no sett igjennom linkene og kjenner jeg gleder meg mer og mer :))

Du er så heldig, gled deg masse! Kreta er min favorittplass i verden tror jeg, og jeg reiser dit ofte, gjerne flere ganger i året :)

Ang mat så er kleftiko nevnt, men jeg kan også anbefale stifado. Nydelig! For ikke å snakke om den gode greske salaten!

Hvis du drar til Andreas Taverna for et måltid så anbefaler jeg deg en forrett som består av to skiver fetaost med bacon i midten og herlig krydder som er grillet i ovnen, og deretter enten lamb kleftiko eller stifado til hovedrett. Prøv også gjerne gresk yoghurt med frukt og honning til dessert! Hos Andreas produserer de honning selv, og det er noe av den beste jeg har smakt! Kjøper hvert år med flere glass hjem :spise:

Vi bruker å leie bil og kjøre rundt på øya. Kjør gjerne opp til en fjell-landsby og gå rundt der, sett dere ned på en taverna og bestill noe å drikke og noen småretter (meze). Å kjøre bil på Kreta går helt greit, første året var jeg kartleser, men vi har og brukt å tatt med gps.

For et par år siden så kjørte vi helt til Plaka og tok båt over til øya Spingalongia. Vet ikke om du har lest boka som heter Øya? Den handler om spedalske som måtte bosette seg på Spingalongia. Der var det et helt eget samfunn med både skole, kirke og sykehus. En helt fantastisk opplevelse å gå rundt der, bygningene står der enda, og du kan kjenne historien og skjebnene sitte i veggene. Det går turistbåt dit, men vi valgte å betale en lokal fisker for å kjøre oss over og hente oss igjen.

Elafonisi har vi også besøkt, men det var utrolig folksomt der. Nydelig og langgrunn strand da, det var det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...