Gå til innhold

Hva er dine holdninger ovenfor aleneforeldre?

41 stemmer

1. 1. Hva er det mest ideelle for barna?

• Gifte foreldre
      6
    • At de er i et parforhold (samboerskap eller gift)
      32
    • En forelder eller to, det har lite å si
      3
  2. 2. Hva er dine holdninger ovenfor aleneforeldre

• Positiv
      5
    • Nøytral
      25
    • Negativ
      11
  3. 3. Hvilken påstand er du enig i?

• Om alle barn ble født i ekteskap hadde landet vert i bedre stand og rikere
      8
    • ... hadde færre barn hatt adferdsproblemer
      21
    • ... hadde total lykke vert høyere
      15
    • ... hadde færre vert fattige
      21
    • ... hadde barna gjort det bedre akademisk og i livet ellers
      13

Anbefalte innlegg

Gjest oleoh
Skrevet (endret)

Stem og fortel dine holdninger ovenfor aleneforeldre.

Se denne videoen:

Endret av oleoh
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Konsept? Du skriver som om det vare en mote-greie.

Min holdning er lykke -er du ikke lykkelig så gjør du noe med saken, og prøver å gjøre det samme for barna dine. Om det betyr å gå i fra partner så får det stå til. Det ideelle er at alle har det bra, at det ikke er krangling eller vold, at en forsøker å ha stabile rammer for barna, at livet føles harmonisk, godt og trygt. Kjærlighet, klemmer og gode stunder. Og om disse tingene står øverst på lista så vil barna vokse opp fint, og de voksne vil ha sjangs til å også føle seg lykkelige og oppleve kjærlighet.

Anonymous poster hash: c1e62...8a8
  • Liker 5
Gjest oleoh
Skrevet

Konsept? Du skriver som om det vare en mote-greie.

Min holdning er lykke -er du ikke lykkelig så gjør du noe med saken, og prøver å gjøre det samme for barna dine. Om det betyr å gå i fra partner så får det stå til. Det ideelle er at alle har det bra, at det ikke er krangling eller vold, at en forsøker å ha stabile rammer for barna, at livet føles harmonisk, godt og trygt. Kjærlighet, klemmer og gode stunder. Og om disse tingene står øverst på lista så vil barna vokse opp fint, og de voksne vil ha sjangs til å også føle seg lykkelige og oppleve kjærlighet.

Anonymous poster hash: c1e62...8a8

Jeg bryr meg ikke om lykke for foreldrene, jeg bryr meg om barna.

Skrevet

har ingen spesielle holdninger ovenfor alenemødre annet enn at jeg syntes de er heldige som har barn, kjenner også et stikk av misunnelse

AnonymBruker
Skrevet

Flinke!

Anonymous poster hash: 1348c...602
  • Liker 3
Gjest oleoh
Skrevet

Flinke!

Anonymous poster hash: 1348c...602

De er kanskje flinke, men det jeg tenker på om du er positiv eller negativt, om det fører til negative ting. Jeg tror det.

Skrevet

Tror ikke jeg skal stemme på dette men...

Er alenemor. Valgte det ikke, det ble sånn. Ideelt sett skulle mitt barn ha hatt pappa'n sin her og jeg er overbevist om at det nok kunne vært hakket bedre om vi var to. Bare det at en kan være med barnet når jeg lager middag feks. Likevel mener jeg at det er fullt mulig for et barn av en alenemor å få et bra liv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg lurer på er åssen alenemor skal klare å være den maskuline rollemodellen sønnen trenger for å utivkle seg til å bli en mann. Hvordan skal hun klare å være den feminine og maskuline på en gang? Det er ikke slik at barn blir stabile og gode av kos og nærhet alene.

Anonymous poster hash: 9ea52...b66

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke jeg skal stemme på dette men...

Er alenemor. Valgte det ikke, det ble sånn. Ideelt sett skulle mitt barn ha hatt pappa'n sin her og jeg er overbevist om at det nok kunne vært hakket bedre om vi var to. Bare det at en kan være med barnet når jeg lager middag feks. Likevel mener jeg at det er fullt mulig for et barn av en alenemor å få et bra liv.

Hvorfor ikke lage mat SAMMEN med barnet ditt?

Skrevet

Det jeg lurer på er åssen alenemor skal klare å være den maskuline rollemodellen sønnen trenger for å utivkle seg til å bli en mann. Hvordan skal hun klare å være den feminine og maskuline på en gang? Det er ikke slik at barn blir stabile og gode av kos og nærhet alene. Anonymous poster hash: 9ea52...b66

De aller fleste fedre fortsatt i bildet for barnas del etter et samlivsbrudd, noen fedre begynner å ta mer ansvar for barna sine etter samlivsbrudd enn de gjorde før, rett og slett fordi de ikke har en backup i huset når de har barna og blir nødt til å lære seg å legge opp dagene selv.

Alenemødre driver også med en del andre ting enn kos og nærhet, akkurat som alenefedre kan gi kos og nærhet. Min mor har ihvertfall lært meg å fikse ting i og utenfor huset, ta i et tak, være selvstendig og stå på. Alle mennesker har såkalt feminine og maskuline sider og de utvikler dem mer ved behov.

I de tilfellene far er totalt ute av bildet, finnes det ofte andre mannlige rollemodeller som feks en bestefar, en onkel eller lignende. De erstatter selvfølgelig ikke en far helt, men de er likefullt rollemodeller.

Det ville selvfølgelig være best for alle om alle foreldre levde i velfungerende, harmoniske parforhold, men slik er det ikke og da er det ofte bedre at de skiller lag, foran å leve et langt liv med disharmoni i hjemmet - for det merker barn svært godt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se hva en fyr i Forsvaret (og sikker fler) mener om barn av alenemødre:http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/02/07/191536.html

Gammel link ja, men fortsatt interessant.Anonymous poster hash: 9ea52...b66

I ett eller annet hefte av tidsskriftet " barn" https://www.ntnu.no/barneforskning/forskning/barn har de forsket på barndom i Norden og funnet ut at barn av aleneforeldre faktisk er noe fysisk sterkere enn barn med to foreldre under samme tak. Husker ikke hvilket nummer det var denne rapporten inneholdt og hadde termin for et par dager siden, så jeg gidder ikke stikke innom jobb for å finne den i biblioteket deres.

Anonymous poster hash: d8d87...877

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har absolutt ikke noe imot alenemødre som individer, men jeg mener det er en negativ trend i samfunnet at det bare blir fler og fler av de.

Anonymous poster hash: bbb21...f29

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har en far som de er hos halvparten av tiden og som er en mannen mann. Ellers gjør jeg en del handy ting selv. Satser på at de får like mye fra oss begge. De har også en bonusmamma mens de er hos han og jeg har en kjæreste de er sammen med innimellom som de får den maskuline biten fra:)

Anonymous poster hash: 74e5d...4d0

AnonymBruker
Skrevet

Syns synd på dem, og har uendelig respekt for dem. Synd fordi de må være alene om alle de store tingene i barnets liv. Respekt fordi barn er utrolig slitsomt, vanskelig og krevende. Jeg er sjeleglad vi er to, og ser for meg hvor tungt det hadde vært å være alene.

Anonymous poster hash: 12964...4e6

AnonymBruker
Skrevet

Se hva en fyr i Forsvaret (og sikker fler) mener om barn av alenemødre:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/02/07/191536.html

Gammel link ja, men fortsatt interessant.

Jammen kanskje fedrene til disse barna skal ta sin del av ansvaret da? Tror dere folk velger å bli alenemødre fordi de syns det er gøy? At det er fett når barna må dele hjem?

Jeg blir helt matt av slike tråder.

Anonymous poster hash: deaf8...bd5

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor ikke lage mat SAMMEN med barnet ditt?

Gjør ofte det, men han er litt liten ennå og det er begrenset hva han kan gjøre og hvor lenge han vil:)

• Liker 2
Skrevet

Gjør ofte det, men han er litt liten ennå og det er begrenset hva han kan gjøre og hvor lenge han vil:)

Når de er helt små er det vanskelig å få laget middag mens barnet leker alene men det blir lettere med tiden. Jeg tenker barna bare har godt av å måtte aktivisere seg selv litt. Her ser jeg i alle fall at mye kreativt foregår når mamma er opptatt :-)

AnonymBruker
Skrevet

I ett eller annet hefte av tidsskriftet " barn" https://www.ntnu.no/barneforskning/forskning/barn har de forsket på barndom i Norden og funnet ut at barn av aleneforeldre faktisk er noe fysisk sterkere enn barn med to foreldre under samme tak. Husker ikke hvilket nummer det var denne rapporten inneholdt og hadde termin for et par dager siden, så jeg gidder ikke stikke innom jobb for å finne den i biblioteket deres.

Anonymous poster hash: d8d87...877

Spiller ingen rolle om de er noe sterkere fysisk, om de ikke har de mentale egenskapene som trengs. Jeg veide nesten 50 kg som liten mann og klarte meg fint. Det er det mentale mange sliter på, de blir en gjeng mammagutter slik som han påpekte.

Jammen kanskje fedrene til disse barna skal ta sin del av ansvaret da? Tror dere folk velger å bli alenemødre fordi de syns det er gøy? At det er fett når barna må dele hjem?

Jeg blir helt matt av slike tråder.

Anonymous poster hash: deaf8...bd5

Er en grunn til at de kalles alenemødre. Hadde de bodd hos far hadde faren vært noe annet. Fakta er at far ikke har mulighet til å fostre barnet i samme grad som om de hadde bodd sammen. Alenemødre er eogistiske når de ikke tenker på at de ødelegger maskuliniteten til sine sønner.

Ikke det at det skal så mye til å være maskulin i dagens Norge, alle er jo feminiserte. Så da slår man seg til ro med at sønnen deres er helt ok, selv om han egentlig er en kvinne i en mannskropp.

Skrevet

Jeg kan ikke svare på undersøkelsen din, men kan si det slik at jeg skulle ønske for familier at flere greide å holde sammen. Selv om jeg mener at en slik samlivsform må være det optimale for barn, par, familie og samfunn så har jeg ikke dårlige holdninger til de som er alene. Jeg synes de gjør en super innsats. Jeg synes vel egentlig at når dette med samlivsbrudd er blitt så vanlig så må en heller kritisere samfunnsutviklingen enn å klandre enkeltmennesket. Jeg har et positivt menneskesyn og tror hver enkelt gjør sitt beste enten han/hun lever alene eller i parforhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...