Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har prøveeksamen i morgen, og sliter litt med å plassere noen tekster i litteraturhistorien.

Tekstene er

Et dukkehjem - Ibsen (Realismen???) 1879

Vår bestemmelse er å giftes - Collett (Romantikken, realismen??) 1854-1855

Karens jul- Amalie Skram (Naturalismen???) 1885

For trykkefriheten- Wergeland (Romantikken) 1840

Aust-Vågøy - Inger Hagerup (Modernismen???) 1945

Er dette riktig? Hjernen er som ost, og jeg klarer virkelig ikke å tenke klart lengre.

Endret av Alja
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :vetikke:

Skrevet (endret)

Hadde eksamen i hele den moderne historismen (altså fra 1800-2009), for meg ser det riktig ut, men igjen, dette er noen år siden.

Endret av dillyduzit
Skrevet (endret)

Hadde eksamen i hele den moderne historismen (altså fra 1800-2009), for meg ser det riktig ut, men igjen, dette er noen år siden.

Da stoler jeg på deg! Men teksten Collett har skrevet, så står det at den er skrevet mellom romantikken og realismen. Er det noe navn på det, eller holder det å si at det var mellom der, og at den har trekk fra begge delene?

Endret av Alja
Gjest Seajewel
Skrevet (endret)

Da stoler jeg på deg! Men teksten Collett har skrevet, så står det at den er skrevet mellom romantikken og realismen. Er det noe navn på det, eller holder det å si at det var mellom der, og at den har trekk fra begge delene?

Camilla Collett er omtalt innen nasjonalromantikken, parallellt med poetisk realisme. Men jeg er ingen ekspert. Står det ikke i pensum?

Wikipedia:Hverdagshistorienes kvinnelige forfattere i Norden er alle poetiske realister. Thomasine Gyllembourg, mor til Johan Ludvig Heiberg, som begynte sitt forfatterskap sist på 1820-tallet i Danmark, kalte sine fortellinger for nettopp Hverdags-Historier. Den svenske Fredrika Bremer kalte sitt debutverk forTeckingar utur hvardagslifvet(1828–31).[8] I Norge kom Camilla Collett etter med Amtmandens Døtre i 1855.

Endret av Seajewel
Skrevet

Camilla Collett er omtalt innen nasjonalromantikken

Er du sikker? I norsk boken min står det at amtmandens døtre er skrevet mellom romantikken og realismen :grine:

Skrevet (endret)

Ut i fra det jeg har i notatene mine (som er utrolig at jeg fant igjen) står det: "man kan si at romantikken begynte ved 1814, da norge fikk sin egen grunnlov (osv)"

Romantikken - 1800ish - 1840/50, realismen begynte ved 1840/50. Om du kan velge andre verk fra romantikken, ville jeg heller ha gått for noe fra Henrik Wergeland. Collett tilhører realismen/nasjonalromantikken.

Endret av dillyduzit
Skrevet

Ut i fra det jeg har i notatene mine (som er utrolig at jeg fant igjen) står det: "man kan si at romantikken begynte ved 1814, da norge fikk sin egen grunnlov (osv)"

Romantikken - 1800ish - 1840/50, realismen begynte ved 1840/50. Om du kan velge andre verk fra romantikken, ville jeg heller ha gått for noe fra Henrik Wergeland. Collett tilhører realismen/nasjonalromantikken.

Okei takk! Jeg blir nødt å ha den teksten :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...