AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #1 Skrevet 7. mai 2015 Hei! Jeg har fått inntrykk av at dersom man har foreldre som stiller opp som kausjonist ved boligkjøp, så er man bortskjemt? Jeg og samboeren (vi er 20 og 21) min har snart hatt leiligheten vår i et år. Betalte 2.4 mill for 85kvm i Bergen. Jeg er student og han jobber, og mine foreldre er kausjonist for lånet vårt. Jeg er veldig takknemlig for at de har mulighet til å hjelpe meg, men jeg føler ikke meg bortskjemt av den grunn. Leser flere steder og hører venner snakke om at "de skal klare det selv", og jeg føler meg litt støtt. Er det noe galt i å få hjelp hjemme i fra? Jeg har jo ikke akkurat fått noe penger, har andre venninner som har fått flere hundre tusen til egenkapital. Mine foreldre har nok penger til å gjøre det samme, til og med kjøpe en leilighet for meg. Men det har de ikke gjort. Likevel føler jeg at andre dømmer.. Når jeg møter nye folk er det mange som spør om leiligheten og hvordan jeg kunne kjøpe den i en alder av 19, og når de får høre at min far er kausjonist så føler jeg at de dømmer meg.. Selv hadde jeg spart opp 100 000,- i og hadde 30 000,- på bsu, pga jeg tok et friår etter vgs. Hadde 20 000,- når jeg startet friåret, så sparte 110 000,- på et år + at jeg reiste en del for nesten 100 000,- (bodde hjemme, uten noe utgifter så kunne spare det meste jeg tjente + at jeg da brukte mye av disse pengene på reise). Mange tror jeg bare har fått alt levert på et sølvfat, men jeg jobbet ræven av meg i friåret og dersom jeg visste at mine foreldre ikke kunne stille som kausjonist, hadde jeg nok spart mer for å få nok EK. Har venner som har spart opp ca 100 000,- selv og de føler seg sååå mye flinkere enn meg, og liker å utrykke det hele tiden. Hva syns dere andre? er jeg bortskjemt fordi jeg har kausjonist på lånet mitt? Anonymous poster hash: b5cab...a1b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #2 Skrevet 8. mai 2015 Hei! Jeg har fått inntrykk av at dersom man har foreldre som stiller opp som kausjonist ved boligkjøp, så er man bortskjemt? Jeg og samboeren (vi er 20 og 21) min har snart hatt leiligheten vår i et år. Betalte 2.4 mill for 85kvm i Bergen. Jeg er student og han jobber, og mine foreldre er kausjonist for lånet vårt. Jeg er veldig takknemlig for at de har mulighet til å hjelpe meg, men jeg føler ikke meg bortskjemt av den grunn. Leser flere steder og hører venner snakke om at "de skal klare det selv", og jeg føler meg litt støtt. Er det noe galt i å få hjelp hjemme i fra? Jeg har jo ikke akkurat fått noe penger, har andre venninner som har fått flere hundre tusen til egenkapital. Mine foreldre har nok penger til å gjøre det samme, til og med kjøpe en leilighet for meg. Men det har de ikke gjort. Likevel føler jeg at andre dømmer.. Når jeg møter nye folk er det mange som spør om leiligheten og hvordan jeg kunne kjøpe den i en alder av 19, og når de får høre at min far er kausjonist så føler jeg at de dømmer meg.. Selv hadde jeg spart opp 100 000,- i og hadde 30 000,- på bsu, pga jeg tok et friår etter vgs. Hadde 20 000,- når jeg startet friåret, så sparte 110 000,- på et år + at jeg reiste en del for nesten 100 000,- (bodde hjemme, uten noe utgifter så kunne spare det meste jeg tjente + at jeg da brukte mye av disse pengene på reise). Mange tror jeg bare har fått alt levert på et sølvfat, men jeg jobbet ræven av meg i friåret og dersom jeg visste at mine foreldre ikke kunne stille som kausjonist, hadde jeg nok spart mer for å få nok EK. Har venner som har spart opp ca 100 000,- selv og de føler seg sååå mye flinkere enn meg, og liker å utrykke det hele tiden. Hva syns dere andre? er jeg bortskjemt fordi jeg har kausjonist på lånet mitt?Anonymous poster hash: b5cab...a1b Vil si du virker en smule bortskjemt. Du er stolt av at du har spart opp 110 000 på et helt år med jobbing og ingen skole å tenke på og når du ikke hadde noen utgifter... Det er ikke akkurat noen prestasjon. Sønnen min på 14 har spart opp 20000 på kun å selge VG i helgene. Og nå har du fått kjøpe leilighet som student fordi foreldrene dine har stilt opp igjen, denne gangen som kausjonister.Anonymous poster hash: 2e24c...34b 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #3 Skrevet 8. mai 2015 Vil si du virker en smule bortskjemt. Du er stolt av at du har spart opp 110 000 på et helt år med jobbing og ingen skole å tenke på og når du ikke hadde noen utgifter... Det er ikke akkurat noen prestasjon. Sønnen min på 14 har spart opp 20000 på kun å selge VG i helgene. Og nå har du fått kjøpe leilighet som student fordi foreldrene dine har stilt opp igjen, denne gangen som kausjonister.Anonymous poster hash: 2e24c...34b Ja, han prioriterte bedre enn meg da jeg var 14 år. Jeg tenkte ikke så langt, noe jeg i dag angrer på. Men jeg så ikke for meg at jeg kom til å eie egen bolig fem år senere.. Og jeg har jo ikke akkurat fått en krone av foreldrene mine til denne leiligheten, og hadde hatt mulighet til å spart opp selv om jeg visste det var nødvendig. Hadde ikke du stilt som kausjonist til din sønn dersom du kunne? Anonymous poster hash: b5cab...a1b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #4 Skrevet 8. mai 2015 Jeg synes ikke det å ha foreldre som kan stille som kausjonist er å være bortskjemt. I utgangspunktet synes jeg det er flott uansett hva slags hjelp man får av foreldrene, det er jo naturlig at foreldre ønsker å hjelpe sine barn, men det er klart vi kan begynne å diskutere hvorvidt noen er bortskjemt hvis de får en haug med penger av foreldrene til å kjøpe bolig. At foreldre stiller som kausjonist, betyr jo bare at de har tillit til at du kommer til å betale lånet ditt. Anonymous poster hash: 6825a...48f 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #5 Skrevet 8. mai 2015 Ja, han prioriterte bedre enn meg da jeg var 14 år. Jeg tenkte ikke så langt, noe jeg i dag angrer på. Men jeg så ikke for meg at jeg kom til å eie egen bolig fem år senere.. Og jeg har jo ikke akkurat fått en krone av foreldrene mine til denne leiligheten, og hadde hatt mulighet til å spart opp selv om jeg visste det var nødvendig. Hadde ikke du stilt som kausjonist til din sønn dersom du kunne? Anonymous poster hash: b5cab...a1b Alt du har spart har du jo i realiteten fått av foreldrene dine siden du bodde gratis hjemme og ikke hadde noen utgifter. Hadde du bodd for deg selv ville du måttet brukt de pengene på å leve og bo. Jeg har økonomi både til å hjelpe med EK og å være kausjonist for barna mine, men jeg kommer ikke til å gjøre det. Slik jeg ser det har man godt av å greie seg selv når man er blitt voksen. Mine 3 eldste har allerede flyttet hjemmefra og greier seg selv. EK for boligkjøp sparer de også til selv.Anonymous poster hash: 2e24c...34b 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #6 Skrevet 8. mai 2015 Jeg vil ikke si du nødvendigvis er bortskjemt, heller heldig. Jeg er selv en av de som sparer til EK selv. Grunnene er flere men i hovedsak så tror jeg ikke de vil stille opp, og jeg vil heller ikke blande familie og økonomi. Anonymous poster hash: 48586...da9 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #7 Skrevet 8. mai 2015 Jeg er 21 og har spart opp EK selv, da mine foreldre ikke har mulighet til å stille som kausjonist. Dette syns jeg er helt greit. En fordel er jo at det jeg har spart opp inngår i lånet så jeg får mindre lån. Hadde selvfølgelig vært litt lettere om mine foreldre hadde hjulpet til, mest fordi det jeg kunne fått meg en leilighet mye fortere. Jeg syns ikke de som får hjelp med kausjonister er bortskjemt, men at de er heldig som har familie som trår til. Selv syns jeg at foreldre som har god råd til å hjelpe oss unge inn i et tøft boligmarked, men som velger å ikke hjelpe til for at de skal "klare seg selv", er egoistiske. Ikke at jeg mener at foreldre må gi EK til sine barn for å være gode foreldre, men å være kausjonist er det minste jeg syns man kan være. Du er heldig TS, ikke bry deg om at andre syns du er bortskjemt. Det kommer som oftest av sjalusi. Anonymous poster hash: b5cab...a1b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #8 Skrevet 8. mai 2015 Jeg synes ikke at du er bortskjemt. Og jeg skjønner ikke at du gidder å bry deg om hva de som har vært mindre heldige med foreldrene sine mener om dette. Selv har jeg ikke noe bedre å bruke pengene mine på enn å hjelpe mine barn. Jeg fikk hjelp selv og det er en selvfølge for meg å gi mine egne barn samme fordel. Anonymous poster hash: 2e433...596 1
Atea Skrevet 8. mai 2015 #9 Skrevet 8. mai 2015 I ditt tilfelle er bruk av kausjonist kanskje forsvarlig, siden dine foreldre har økonomi til å dekke et evt. tap. Videre er det ikke forsvarlig fordi det presser opp boligprisene. Hva gjør man? Man velger selvsagt som du gjør ts.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #10 Skrevet 9. mai 2015 Absolutt ikke bortskjemt. Det er foreldrene dine som har jobbet hardt for å komme i den situasjonen dem er idag. Kjempe bra at du får litt hjelp. Andre som sier dem vil la barna spare selv, trur jeg ikke er i situasjonen til og hjelpe barna sine. Noe jeg syns er litt egoistisk, men folk har andre syn på ting. Jeg syns barn skal spare selv, men også få hjelp i startet av livet. Men utrolig mange foreldre som røyker bort, eller tar seg en ferie med den 1000lappen dem kunne satt av hver mnd til ungen sin. Men forskjellig på foreldrene her til lands. Anonymous poster hash: 629d9...c48 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #11 Skrevet 9. mai 2015 Absolutt ikke bortskjemt. Det er foreldrene dine som har jobbet hardt for å komme i den situasjonen dem er idag. Kjempe bra at du får litt hjelp. Andre som sier dem vil la barna spare selv, trur jeg ikke er i situasjonen til og hjelpe barna sine. Noe jeg syns er litt egoistisk, men folk har andre syn på ting. Jeg syns barn skal spare selv, men også få hjelp i startet av livet. Men utrolig mange foreldre som røyker bort, eller tar seg en ferie med den 1000lappen dem kunne satt av hver mnd til ungen sin. Men forskjellig på foreldrene her til lands.Anonymous poster hash: 629d9...c48 Altså, foreldrene mine har hverken røyket, brukt penger på ferie, eller brukt mye penger på seg selv. De har hele tiden oppfordret til sparing og forsiktighet med penger. Jeg synes ikke det er egoistisk av foreldre å forvente at sine voksne barn forsørger seg selv. Jeg vil tro det ikke var mange av våre foreldre som fikk hjelp av foreldrene sine til å kjøpe bolig. Lurer på om boligprisene hadde vært så høye om foreldre hadde sluttet å stille som kausjonister og hjulpet barna så mye. Anonymous poster hash: 48586...da9 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #12 Skrevet 9. mai 2015 Hei! Jeg har fått inntrykk av at dersom man har foreldre som stiller opp som kausjonist ved boligkjøp, så er man bortskjemt? Jeg og samboeren (vi er 20 og 21) min har snart hatt leiligheten vår i et år. Betalte 2.4 mill for 85kvm i Bergen. Jeg er student og han jobber, og mine foreldre er kausjonist for lånet vårt. Jeg er veldig takknemlig for at de har mulighet til å hjelpe meg, men jeg føler ikke meg bortskjemt av den grunn. Leser flere steder og hører venner snakke om at "de skal klare det selv", og jeg føler meg litt støtt. Er det noe galt i å få hjelp hjemme i fra? Jeg har jo ikke akkurat fått noe penger, har andre venninner som har fått flere hundre tusen til egenkapital. Mine foreldre har nok penger til å gjøre det samme, til og med kjøpe en leilighet for meg. Men det har de ikke gjort. Likevel føler jeg at andre dømmer.. Når jeg møter nye folk er det mange som spør om leiligheten og hvordan jeg kunne kjøpe den i en alder av 19, og når de får høre at min far er kausjonist så føler jeg at de dømmer meg.. Selv hadde jeg spart opp 100 000,- i og hadde 30 000,- på bsu, pga jeg tok et friår etter vgs. Hadde 20 000,- når jeg startet friåret, så sparte 110 000,- på et år + at jeg reiste en del for nesten 100 000,- (bodde hjemme, uten noe utgifter så kunne spare det meste jeg tjente + at jeg da brukte mye av disse pengene på reise). Mange tror jeg bare har fått alt levert på et sølvfat, men jeg jobbet ræven av meg i friåret og dersom jeg visste at mine foreldre ikke kunne stille som kausjonist, hadde jeg nok spart mer for å få nok EK. Har venner som har spart opp ca 100 000,- selv og de føler seg sååå mye flinkere enn meg, og liker å utrykke det hele tiden. Hva syns dere andre? er jeg bortskjemt fordi jeg har kausjonist på lånet mitt? Anonymous poster hash: b5cab...a1b Ja du er bortskjemt, men ikke mer enn det mange av oss andre er. Syntes det er verre med venninnen min som påstår hun hun har fått hjelp. Foreldrene hennes står som hovedlåntakere... Anonymous poster hash: cf4f6...012
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #13 Skrevet 9. mai 2015 Altså, foreldrene mine har hverken røyket, brukt penger på ferie, eller brukt mye penger på seg selv. De har hele tiden oppfordret til sparing og forsiktighet med penger. Jeg synes ikke det er egoistisk av foreldre å forvente at sine voksne barn forsørger seg selv. Jeg vil tro det ikke var mange av våre foreldre som fikk hjelp av foreldrene sine til å kjøpe bolig. Lurer på om boligprisene hadde vært så høye om foreldre hadde sluttet å stille som kausjonister og hjulpet barna så mye. Anonymous poster hash: 48586...da9 Jeg har alltid lært barna mine om forsiktighet rundt penger og oppfordret til sparing. Meg og min mann har alltid vært opptatt av å spare så mye vi kan, men også ta oss råd til fine ferier med familien. Vi er kausjonist for to av våre barn og kommer til å stille opp for sist mann når den tid også kommer. Det er ikke snakk om å skjemme bort barna, men hjelpe de inn i et tøft marked så de slipper årevis med leieutgifter de aldri ser igjen. Alle sparer og sparer, utenom pensjon, hva er det man sparer til? De fleste som nekter å bruke et øre på sine barn når de har blitt voksne har vel tenkt å gi dem en arv en dag. Barna har mer nytte av hjelpen når de er unge voksne, enn når de er godt voksne. Jeg personlig syns det er egoistisk å hjelpe barna. Det er ikke bare til oss selv vi sparer til, men til familien. Bare fordi barnet har flyttet ut trenger de fortsatt litt hjelp i livet. Mange andre vennepar jeg kjenner fikk også hjelp av sine foreldre da de var ung, inkludert meg selv. Så tror ikke helt på at dette er en ny trend, heller at boligkjøp for unge har blitt mer populært. Anonymous poster hash: b5cab...a1b
nojac Skrevet 10. mai 2015 #14 Skrevet 10. mai 2015 Alle sparer og sparer, utenom pensjon, hva er det man sparer til? De fleste som nekter å bruke et øre på sine barn når de har blitt voksne har vel tenkt å gi dem en arv en dag. Jeg regner med at de som ikke vil hjelpe sine barn fordi de må lære å klare seg selv kommer til å testamentere pengene sine til et hus for hjemløse katter. Så ungene ikke skal bli bortskjemt. Eller kanskje det er slik at hvis man får hjelp når man trenger den blir man bortskjemt, men det er helt OK å få hjelp når man ikke trenger den.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #15 Skrevet 10. mai 2015 Foreldrene mine bruker penger på meg. Jeg får påspandert familieferier, de kan kjøpe meg en ny sofa om jeg trenger det +++ Og jeg vet jeg alltid kan komme til de om jeg er i krise. Jeg synes det er utrolig frekt å påstå at de er egoistiske bare fordi de antagelig ikke vil stille som kausjonister (jeg vet ikke om de ikke vil siden jeg har ikke spurt de, jeg bare antar det). Mine foreldre er kjempepersoner som bryr seg og hjelper mennesker i nærmiljøet i tillegg til familie og slekt. De har dekket strømmen til alenemora i nabolaget som hadde for liten inntekt til å klare det selv. De passet på å gi de forsømte nabobarna mat (altså ikke samme folk som den fattige alenemora), samtidig som de hadde lang kontakt med barnevern for å fortelle om forsømmelsen av foreldrene. Jeg har mange slike historier. Samtidig har foreldrene mine lært oss å være selvstendige og fornuftige personer. Anonymous poster hash: 48586...da9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #16 Skrevet 10. mai 2015 Jeg har også foreldre som er kausjonist. Er ikke noe jeg spurte om de ville være for å hjelpe meg. jeg skulle begynne å studere etter videregående, ville flytte ut og pappa sa det ikke var lurt å kaste bort pengene mine på å leie. Derfor ble det til at han anbefalte meg å kjøpe leilighet, og han sa selv at da måtte han være kausjonist fordi jeg ikke hadde egenkapital. Det hadde ikke falt meg inn å kjøpe leilighet i så ung alder, hadde ikke tenkt på det med leieutgifter før. Tenkte at å leie var noe alle gjorde når de flyttet ut for første gang. Er nå utrolig glad for at jeg har en investering og betaler ned på meg selv, og ikke andres lån. Jeg har to veninner som leier hos meg, så jeg betaler ikke mer enn 3K på lånet selv. Så er veldig gunstig. min far så på det som en selvfølge å hjelpe meg, og at andre foreldre ikke føler det samme syns jeg er grådig egoistisk, og viser hvor lite tillit foreldre har til barna sine. Det er et stort ansvar å være kausjonist, og som foreldre bør man stole 100% på barnas økonomiske ansvarlighet. Min far står for 800K dersom leiligheten må tvangselges, og går for langt under lånesummen. Anonymous poster hash: b5cab...a1b
nojac Skrevet 10. mai 2015 #17 Skrevet 10. mai 2015 Faktum er jo at det i de fleste tilfeller ikke koster foreldrene en krone å stille som kausjonist aller medlåntaker. Forutsetningen er at vi snakker om personer med en ryddig økonomi som kjøper en attraktiv/lettsolgt bolig. Snakker vi om Luksusfelle-kandidater eller rusmisbrukere/spillhengige stiller det seg annerledes. Jeg skjønner egentlig ikke foreldre som kan hjelpe men likevel nekter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå