Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever av AAP (arbeidsavklaringspenger). Ikke ut i jobb eller praksis enda. Har jeg krav på noe ferie? Eller må jeg gå rundt på tå året rundt, vente på hva saksbehandleren krever neste, behandling (psykolog) året rundt?

Anonymous poster hash: c8b3a...c7f
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ha ferie fra behandlingen din?

Anonymous poster hash: c8929...036

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever av AAP (arbeidsavklaringspenger). Ikke ut i jobb eller praksis enda. Har jeg krav på noe ferie? Eller må jeg gå rundt på tå året rundt, vente på hva saksbehandleren krever neste, behandling (psykolog) året rundt?

Du kan søke om ferie:

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/sykdommer/article911946.ece

Anonymous poster hash: 5e451...1b9

AnonymBruker
Skrevet

wow, for et spørsmål! Hva trur du da? Det er sykt slitsomt å jobbe med sykdommen (sosial angst og depresjon) vær bidige dag. Trur du ikke jeg ønsker meg 1 uke hvor jeg ikke må fokusere på sykdommen? 1 uke hvor jeg kan late som at jeg er frisk, slik som alle andre? 1 uke fra å gå rundt å være livredd for at NAV kaster meg ut og tar pengene fra meg? 1 uke hvor jeg får slappe av?!

jeg snakker ikke om 3 uker ferie, med reise til utlandet. Samme hvor mye jeg har sykt lyst til å bli med på jentetur til London, så har jeg verken penger, eller helse til det. Og det vet jeg! Jeg er ikke dum.

Men 1 uke med FRI fra økonomiske bekymringer, 1 uke fri fra å må "mestre angsten" dag inn og dag ut, 1 uke fri fra psykolog som skal få meg til å snu og vende på vær en lille tanke, grave dypere inn i faenskapen jeg lider av?

Wow for et spørsmål!

Så klart vil jeg ha fri! Jeg vil bli frisk, som ja krever behandling, men 1 uke fri i året, er det virkelig for mye å be om? Alle andre får fri, i flere uker! hvor de får reise og kose seg med familien. Hvorfor skal ikke jeg få det? Fordi jeg er naver og mindre verdt enn andre?

ts

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om ferie:

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/sykdommer/article911946.ece

Anonymous poster hash: 5e451...1b9

Men.. hvordan blir det da når psykologen har ferie? Og saksbehandleren, skal ikke han også ha ferie? Hva skal jeg gjøre da? Blir jeg sendt i nå tiltak imellomtiden, mens alle andre er på ferie?

Dette er første året jeg er under NAV, startet med AAP i slutten av sommeren i fjor, så da hadde jeg ikke ferie fordi sommeren var nesten over...

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke skal utenlands sender du meldekort som vanlig. Ved utenlandsreiser må du søke /avtale med nav.

Anonymous poster hash: 4a3fb...761

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke skal utenlands sender du meldekort som vanlig. Ved utenlandsreiser må du søke /avtale med nav.

oh ok... så om jeg holder meg hjemme mens for eksempel psykologen er på feire.. så har jeg på en måte ferie også? Jeg må ikke raportere til nav at jeg har en uke fri fra psykologtimer?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Du får ferie ved AAP, men du risikerer å ikke få utbetalt noe for de ukene du har ferie.

Har vært der selv. Søkte om å få beholde pengene de to ukene jeg var på tur, men fikk avslag. Så null penger for de ukene.

Litt merkelig egentlig, jeg var på tiltak og jobbet som en helt vanlig ansatt. Men der de vanlige ansatte har ferie og feriepenger så fikk jeg ta noen uker og får null utbetaling. Og vi alle gjør samme jobben... egentlig litt urettferdig.

Heldigvis ferdig med denne dritten nå, har funnet restarbeidsevnen min, fått fast stilling ( i samme bedrift som jeg hadde arbeidsavklaringstiltak), og kan i år ta ferie og få feriepenger som alle andre.

Anonymous poster hash: 96e23...e8c
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke erstatte behandlingen med noe annet i de ukene behandleren din har ferie. Du er jo likevel inne i et behandlingsopplegg selv om du ikke møter opp til timer i 3-4-5 uker. Det samme skjer jo dersom behandleren din blir syk en time eller to; du trenger ikke erstatte dette med noe annet for å ha rett på AAP.

Anonymous poster hash: 93b39...0a5
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men.. hvordan blir det da når psykologen har ferie? Og saksbehandleren, skal ikke han også ha ferie? Hva skal jeg gjøre da? Blir jeg sendt i nå tiltak imellomtiden, mens alle andre er på ferie?

Dette er første året jeg er under NAV, startet med AAP i slutten av sommeren i fjor, så da hadde jeg ikke ferie fordi sommeren var nesten over...

TS

Hvis psykolog og saksbehandler har ferie får du også 'fri', de sender deg ikke på et nytt tiltak bare for å passe på at du har noe å gjøre mens de har ferie.

Anonymous poster hash: ad907...c39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

oh ok... så om jeg holder meg hjemme mens for eksempel psykologen er på feire.. så har jeg på en måte ferie også? Jeg må ikke raportere til nav at jeg har en uke fri fra psykologtimer?

ts

Ja,akkurat. Du trenger ikke å kalle det ferie om det bare er fri pga. at behandlingstilbudet ditt er stengt. Du stiller jo på det du skal når du må, og er behandler borte så er h*n borte. Som sagt er utenlandsopphold noe annet. Da må det søkes.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendig å krysse av for ferie når psykologen din har ferie, da mister du bare penger. Du kan helt lovlig krysse av for at du er under behandling. Det er bare hvis du skal til utlandet du må søke om å få lov.

Anonymous poster hash: f9fc8...711
AnonymBruker
Skrevet

Hvis psykolog og saksbehandler har ferie får du også 'fri', de sender deg ikke på et nytt tiltak bare for å passe på at du har noe å gjøre mens de har ferie.

Anonymous poster hash: ad907...c39

Ok da kan jeg pustet lettet ut. For psykologen hadde noen uker fri ifjor også, men da måtte jeg gå til fastlegen (som hadde ferievikar), og det var sykt bortkastet! Jeg dro dit og sa "alt går bra, jeg jobber med angsten daglig slik som avtalt med psykolog. Hadet". og det betalte jeg 200kr for + buss, noe jeg ikke har penger til nå. Siden jeg går hos psykolog, buss + medisiner. Har ikke kommet til frikortet enda, har 2 eller 3 psykologtimer til før jeg får frikort.

Ja,akkurat. Du trenger ikke å kalle det ferie om det bare er fri pga. at behandlingstilbudet ditt er stengt. Du stiller jo på det du skal når du må, og er behandler borte så er h*n borte. Som sagt er utenlandsopphold noe annet. Da må det søkes.

Utlandet er ikke nå problem, har ikke helse til å reise allikevel. Mamma sa hun kunne betale jenteturen til London. Tre venninner inviterte meg, og jeg har sykt lyst, men kan ikke. Sier seg selv at når jeg ikke er frisk nok til å jobbe, så er jeg ikke frisk nok til å reise. Skjenner meg selv godt nok, og jeg vet at jeg kommer til å bli psykisk utmattet av en slik reise, bare det å dra på butikken er en risikosport som krever mye energi og planlegging.

ts

Gjest Raptuza
Skrevet

Grattis med jobb til AB over! :-D (*) <:o)

AnonymBruker
Skrevet

hæ?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Takk :)

Ble ansatt umiddelbart da tiltaket var over! Så jeg gjorde nok en god jobb :danse:

Anonymous poster hash: 96e23...e8c

• Liker 3
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Anonymous poster hash: 6dd0e...24c

AnonymBruker
Skrevet

Helt alvorlig; er du dum??

Anonymous poster hash: 6dd0e...24c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

wow, for et spørsmål! Hva trur du da? Det er sykt slitsomt å jobbe med sykdommen (sosial angst og depresjon) vær bidige dag. Trur du ikke jeg ønsker meg 1 uke hvor jeg ikke må fokusere på sykdommen? 1 uke hvor jeg kan late som at jeg er frisk, slik som alle andre? 1 uke fra å gå rundt å være livredd for at NAV kaster meg ut og tar pengene fra meg? 1 uke hvor jeg får slappe av?!

jeg snakker ikke om 3 uker ferie, med reise til utlandet. Samme hvor mye jeg har sykt lyst til å bli med på jentetur til London, så har jeg verken penger, eller helse til det. Og det vet jeg! Jeg er ikke dum.

Men 1 uke med FRI fra økonomiske bekymringer, 1 uke fri fra å må "mestre angsten" dag inn og dag ut, 1 uke fri fra psykolog som skal få meg til å snu og vende på vær en lille tanke, grave dypere inn i faenskapen jeg lider av?

Wow for et spørsmål!

Så klart vil jeg ha fri! Jeg vil bli frisk, som ja krever behandling, men 1 uke fri i året, er det virkelig for mye å be om? Alle andre får fri, i flere uker! hvor de får reise og kose seg med familien. Hvorfor skal ikke jeg få det? Fordi jeg er naver og mindre verdt enn andre?

ts

Om du bare "kobler ut" sykdommen, hvorfor tar du da ikke ferie på livstid? Da er du jo kvitt den for alltid?

Anonymous poster hash: 76045...b27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du bare "kobler ut" sykdommen, hvorfor tar du da ikke ferie på livstid? Da er du jo kvitt den for alltid?

Anonymous poster hash: 76045...b27

Det var også et dumt spørsmål. Man blir ikke frisk av å fake frisk. Det krever mye energi og man kommer ingen vei. Jeg har prøvd det i flere år, og endte opp sykere enn noen gang.

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...