Gå til innhold

hva er daglig rengjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bor alene, men det kreves nesten like mye som om vi var to. Støvsuger cirka en gang i uka, bruker kost og feiebrett. Tørker støv cirka hver 14. dag, går over med "strutsefjær-mopp" hver uke. Vindusvask to, tre ganger i året, gulv cirka en gang i mnd. Kjøleskapet tørkes av og til, aviser fryser en gang i året.

Badet, servant og do tas i alle fall hver fjortende dag, og etter behov.

Dusjkabinettet en gang i mnd. men skyller av etter hver dusj. Bytter sengtøy cirka hver 10. dag.

Har bodd i kollektiv, da vasket vi badene to ganger i uka og hadde helgerengjøring hver fredag.

Når jeg hadde småbarn, ble det støvsuget og tørket støv en gang i uka, neste uke gulvvask og støvtørking. Bad en gang i uka.

Komfyr bør rengjøres etter behov, har du f.eks. stekt ribbe er rengjøring på sin plass. Der er jeg litt sløv.

Endret av Atea
AnonymBruker
Skrevet

Vasker en gang i uken. Støvsuger oftere etter behov. fordeler slikt som inni kjøleskap og skap, vinduer, støv på lister etc utover så det blir gjort noen ganger i året.

Anonymous poster hash: 58efc...0c4

Skrevet

Misunner dere som ikke trenger å vaske ofte! her blir det fort grisete med en liten en..

Sånt er det hos oss:

Hver dag:støvsuger stue, spisestue og kjøkken (åpen løsning),vasker WC, kjøkkenbenker, koketopp, spisebord og stuebord.

Hver søndag: bytter sengetrekket vårt og minsten sitt. Vasker gulv og støvsuger hele huset + tørker støv. Vasker hele badet (inkl dusjen).

1 gang i mnd: Vasker kjøleskap, komfyr og mikro innvendig.

Vinduene tar vi et par ganger i året.

AnonymBruker
Skrevet

Er selv 21 da, men bodd hjemmefra i 4 år.

Jeg gjør tingene likt som deg ca, bare at dusjen tar det nok litt lengre tid i mellom vaskingen. Passer jo selvfølgelig på at gulvet i dusjen er rent så har jeg alltid en svamp liggende i dusjen så jeg lett kan sveipe over om jeg ser noen ekle flekker. Og støvsuger nok ikke annen hver dag. Kankje hver 4?! Men så var det spørsmålene da.

Hvor ofte skal man rydde i skuffer og skap (kjøkken,soverom,bad): Ikke nøye, når jeg ikke finner det jeg leter etter, hehe.
hvor ofte skal man støvsuge bak sofaen og seng: soverommet er det viktigeste for meg at er støvfritt, støvsuger nok tredje hver dag nesten på soverommet.

Hvor ofte vasker man vinduer og dører: dørene vasker jeg over en gang i uka kanskje, der du tar for å dra den med når du skal lukke den sov, og håndtakene, VIKTIG, æsj, haha.
Hvor ofte vasker man gardiner: Aldri, har lameller. Tror mamma vasker de en gang i året.
Hva er ukentlig rengjøring? Ta ei fille over kjøkkengulvet, karmer, hyller og tvbenk + vaske sengetøyet.
Hva er daglig rengjøring? Tørke støv og støvsuge soveromemet. Vake over vasken og kjøkkenbenken og kjøkkenvasken

Anonymous poster hash: 78a4d...811
AnonymBruker
Skrevet

Er selv 21 da, men bodd hjemmefra i 4 år.

Jeg gjør tingene likt som deg ca, bare at dusjen tar det nok litt lengre tid i mellom vaskingen. Passer jo selvfølgelig på at gulvet i dusjen er rent så har jeg alltid en svamp liggende i dusjen så jeg lett kan sveipe over om jeg ser noen ekle flekker. Og støvsuger nok ikke annen hver dag. Kankje hver 4?! Men så var det spørsmålene da.

Hvor ofte skal man rydde i skuffer og skap (kjøkken,soverom,bad): Ikke nøye, når jeg ikke finner det jeg leter etter, hehe.

hvor ofte skal man støvsuge bak sofaen og seng: soverommet er det viktigeste for meg at er støvfritt, støvsuger nok tredje hver dag nesten på soverommet.

Hvor ofte vasker man vinduer og dører: dørene vasker jeg over en gang i uka kanskje, der du tar for å dra den med når du skal lukke den sov, og håndtakene, VIKTIG, æsj, haha.

Hvor ofte vasker man gardiner: Aldri, har lameller. Tror mamma vasker de en gang i året.

Hva er ukentlig rengjøring? Ta ei fille over kjøkkengulvet, karmer, hyller og tvbenk + vaske sengetøyet.

Hva er daglig rengjøring? Tørke støv og støvsuge soveromemet. Vake over vasken og kjøkkenbenken og kjøkkenvasken

Anonymous poster hash: 78a4d...811

Vasker du dører hver uke? 😳

Jeg gjør ingenting daglig, bortsett fra å rydde oppvask. Vasker klær noen ganger i uka (flere farger osv). Støvsuger (inkl. under seng, sofa o.l.), tørker støv her og der, skifter sengetøy, vasker badet med servant og do en gang i uka ca. Vasker gulv når de har fått flekker og dusjen når jeg synes den ser flekkete ut. Blir vel ca. en gang i mnd. Vasker stekeovn og kjøleskap et par ganger i året. Har ikke vasket gardinene de to årene jeg har bodd her, men de må evt. renses. Ser fortsatt find ut. Pusser vinduer et par ganger i året, men burde gjøre det oftere. Noen ganger har jeg storrengjøring og tømmer alle skap, flytter møbler osv, men det skjer ikke oftere enn 1-2 ganger i året.

Vi er par uten barn. Og ja, det er jeg som gjør mesteparten av dette arbeidet. 😋

Anonymous poster hash: 40fa0...cb9

• Liker 2
  • 2 år senere...
Skrevet

Hei, Daglig renhold er et annet utrykk for regelmessig renhold og utføres ikke nødvendigvis hver eneste dag, selv om ordet sier det. Daglig renhold kan også omfatte alt fra å rydde, tømme avfall og støvtørke til å etterfylle dispensere. Vis du har lyst til å lære mere om dette kan du se på denne nettsiden her. Her kan du lese om daglig renhold og andre ting:)

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på. 

Lykke til!  :smilorange:

Skrevet
On 5/7/2015 at 11:09 PM, AnonymBruker said:

Hei jeg er en jente på 20 år som har alltid bodd hjemme med foreldrene mine. Jeg giftet meg ifjor så bor med mannen min nå. Har egen leilighet. Men jeg er ikke så flink til å vaske /rydde. Jeg vet egentlig ikke hva som skal vaskes og ikke vaskes. Jeg vasker toalettet annenhver dag. Vaske dusjkabinett annenhver dag. Vasker servant annenhver dag. Støvsuger annenhver dag. Skifter sengetøy etter 1-2 uker. Men jeg har for eksempel ikke vasket kjøleskapet siden januar. Hvor ofte gjør dere dette? Hvor ofte skal man rydde i skuffer og skap (kjøkken,soverom,bad) hvor ofte skal man støvsuge bak sofaen og seng? Hvor ofte vasker man vinduer og dører? Hvor ofte vasker man gardiner? Hva er ukentlig rengjøring? Hva er daglig rengjøring?Anonymous poster hash: d666d...c8e

Her må du finne ut hva som passer deg. Alle har ulik terskel for hvor grensa til skittent/rotete går, og det skal litt til før ting blir direkte uhygienisk. Du støvsuger og vasker dusjen mye oftere enn jeg gidder, og jeg har snart 3 barn! Generelt tar jeg ting når jeg ser behovet. Er det søl i kjøleskapet vasker jeg det når jeg ser det. Er det grusbane på gangen støvsuger jeg, selv om den ble vaska i går.

Daglig; Tar oppvask, tørker over kjøkkenbenk, spisebord og sofabord etter bruk. Tørker over gulv rundt/under spisebord etter barna. Vasker over speil på bad og servant (barns søler med tannkrem). Skifter kluter på kjøkkenet hver dag, og håndkle ved vask på bad/do hver dag. Vasker over glassdør inne, og speil på gangen. (Igjen, har barn som setter fingermerker overalt). Plukker opp klær og leker, og rydder div rot på plass når jeg uansett går forbi. (Sjelden noe ligger og flyter, har faste plasser til penner/nøkler/ladere/hårbørster/leker osv. Unntaket er oppvask (som gjerne får hvile litt stablet på benken fram til maskina settes på) og lesestoff/aviser/strikketøy som gjerne blir liggende på bordet/i vinduskarmen/på hylla)

Et par ganger i uka/oftere ved behov; Vasker gulv på gangen (grusbane!), vasker trappa (hybelkaninmagnet!), vasker do. Vasker og henger opp klær, rydder på plass rene klær. Skifter badehåndklær.

Ukentlig; Vasker bad, kjøkken (vasker utsiden av skap/skuffer/benk/koketopp, støvsuger alle gulv på oppholdsrom (også bak/under møbler/tepper), vanner planter. Tørker over listverk og innerdører og fingermerker på vegger/trappegelender.

Ca annenhver uke; Skifter sengetøy, vasker/støvsuger/rydder soverom (også under senga, ja! Er jo der det samler seg). Vasker over listverk og dører.

Ca månedlig; Støvsuger vaskerom, rydder i kjøleskap/fryser, vasker inne i komfyr/micro/vaskemaskin/kjøleskap ved behov. Vasker vinduer innvendig.

Ca 3-4 ganger i året/ved behov; vasker vinduer utenpå, rydder/vasker i skuffer/skap på bad, soverom og kjøkken. Rydder/støvsuger boder.

Ca 2 ganger i året; vasker utedører/utemøbler og terasse/veranda.

Ca 1 gang i året/ved behov; vasker gardiner og sender tepper i vaskemaskina/til rens (små/store). (Her blir gjerne gardiner/tepper vasket oftere, men det er fordi barna kan finne på å bruke både de og gulvteppene som servietter. Før vi fikk barn hadde vi ingen grunn til å vaske de oftere enn en gang i året)

Skrevet

Daglig rengjøring for meg er å tørke av kjøkkenbenk/ kjøkkenvask / komfyr, tørke av spisebord og evt koste opp smuler under spisebord / kjøkkengulv. Dette tas i forbindelse med at vi rydder opp etter matlaging / måltid.

Tørker med håndkle eller papir på vask/speil på badet hvis det trengs.

Mye av det du nevner er mer ukentlig vask hos oss.

Grundig rengjøring av kjøleskap og stekeovn tas ved behov (hvis det er sølt eller det ser skittent ut), og jeg tror ikke det gjøres mye oftere enn 4-5 ganger i året. Vindusvask likeså.

Klesvask og matlaging tar mer tid i det daglige, men vi er flere mennesker, og mange som har ulike treningsaktiviteter.

Vi gjør omtrent like mye hver, jeg og mannen min (begge jobber fulltid), og barna  har faste oppgaver (avhengig av alder).

Anonymkode: 06d3b...439

Skrevet
On 5/7/2015 at 11:09 PM, AnonymBruker said:

Hei jeg er en jente på 20 år som har alltid bodd hjemme med foreldrene mine. Jeg giftet meg ifjor så bor med mannen min nå. Har egen leilighet. Men jeg er ikke så flink til å vaske /rydde. Jeg vet egentlig ikke hva som skal vaskes og ikke vaskes. Jeg vasker toalettet annenhver dag. Vaske dusjkabinett annenhver dag. Vasker servant annenhver dag. Støvsuger annenhver dag. Skifter sengetøy etter 1-2 uker. Men jeg har for eksempel ikke vasket kjøleskapet siden januar. Hvor ofte gjør dere dette? Hvor ofte skal man rydde i skuffer og skap (kjøkken,soverom,bad) hvor ofte skal man støvsuge bak sofaen og seng? Hvor ofte vasker man vinduer og dører? Hvor ofte vasker man gardiner? Hva er ukentlig rengjøring? Hva er daglig rengjøring?

Anonymous poster hash: d666d...c8e

Synes du vasker mye, jeg!

Jeg vasker når det begynner å bli støvete/møkkete. Vasker stort sett aldri stuegulv, men støvsuger ca en gang i uken. Støvsuger bak sofaen når jeg ser at det trengs.

Vinduer vaskes på våren, evt på høsten hvis de er møkkete.

On 5/8/2015 at 5:59 PM, AnonymBruker said:

Jeg støvsuger etter behov, når hybelkaninene begynner å slå seg ned, da støvsuger jeg.
Støv er jeg litt sløv på, for det er dritt arbeid :fnise:
Doen taes etter behov, klorer toalettet en gang i uken.

Kjøkkenet går jeg over etter bruk (benker), en gang i halvåret vasker jeg alle skap, inni og ut, med grønnsåpe.
Vasker gulvet i hele leiligheten når jeg føler får det, ca 1 gang i måneden.

Dusjen spyler jeg ren mens jeg dusjer, såpe flekker og slikt. Vasken på badet taes etter behov, da går jeg også over dusjhodet og kranen i dusjen. Gulvet på badet tar jeg en gang i måneden, skrubber inn med grønnsåpe og spyler over rett før jeg tar meg en dusj.
Soverommet støvsuger jeg når jeg tar stuen + gangen. Jeg har kattedo i gangen så der støvsuges det ofte, flere ganger i uken. Skifter sengtøy 1 gang i måneden kanskje, noen ganger oftere. Tar det når jeg føler for det.

Anonymous poster hash: f828c...15d

Bare bruk grønnsåpe på ubehandlet treverk, aldri ellers!

On 5/16/2015 at 12:58 AM, Ayesh said:

Hvor ofte skal man vaske stekeovn, kjøleskap og hvor ofte vaske vegger og tak i badet

Stekeovn når den er skitten. Alle bakterier drepes når du steker noe inni der... Kjøleskap, kommer an på om du pleier å ha det rent eller søler mye?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...