Gå til innhold

Hamster som stikker av!

Gjest Madam Felle

Anbefalte innlegg

Gjest Madam Felle

Holder på å bli gal, for vårt lille hamster stikker av fra buret flere ganger om dagen. I går fant vi det under komfyren, og heldigvis skadet det seg ikke. Skulle inn å sjekke en siste gang før jeg gikk til sengs, og borte vekk var hamsteret igjen. :-?

Heldigvis var det ikke kommet så langt, og derfor fant jeg det etter noen minutter. Plasserte han fint inn i buret igjen, og sto der for å se hvor han sniker seg ut. Han kommer seg faktisk gjennom sprinklene i buret :o Ja, han er tydeligvis så liten, og nå vurderer jeg å kjøpe et akvarium. For jeg orker ikke å måtte lete etter den lille rakkeren hver eneste dag.

Hva slags bur har dere andre som har hamster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søsteren min har hamster og vi har opplevd akkurat det samme, hamsteren stakk av flere ganger om dagen uten at vi visste hvordan han klarte det. til slutt fant vi ut at han klarte å åpne døra på egenhånd. satte på hengelås, men på en eller annen måte så klarte den å snike seg ut likevel. nå har vi tre hengelåser på hver dør og den har ikke stukket av på lenge :wink:

Hamsteren din må være liten som klarer å komme gjennom sprinklene, vår klarer ikke det, men det er kanskje fordi hun har fått en søt liten mage i det siste :ler:

Kanskje du skal gå til innkjøp av nytt bur da? et med mindre mellomrom mellom sprinklene? eller et av de burene i gjennomsiktig plastikk uten sprinkler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Tror kanskje jeg må kjøpe et bur, som den lille rakkeren ikke kommer seg ut av. For nå finner jeg han ikke igjen. Han er borte vekk fra buret sitt igjen :-?

Skal man lete etter de, eller la de komme frem av seg selv? For ejg må si jeg begynner å bli lei av å lete etter den lille rakkeren. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har egende bur for dverghamstere i dyrebutikken, kjempefine som man kan utvide med tunneller og annet stæsj :ler:

Karnsje den lille rømlingen får annet og tenke på da :hoho::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Like greit å kjøpe noe sånt, for dette blir stress. :-? Har jo ingen anelse om hvor rakkeren er. Han kan jo være hvor som helst i hele leiligheten. GRRR sier jeg.

Men må nå le litt også da :ler: For jeg trodde virkelig de ville holde seg pent i buret. Men den gang ei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger nytter det ikke å lete etter dem heller. en gang ga jeg opp og en time seinere så jeg noe svart pile langs gulvet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler deg å kjøpe et undulatbur fremfor et hamsterbur. Undulatburet har også smale mellomrom mellom sprinklene og er dessuten mye større enn de forferdelig små hamsterburene.

Nå jeg hadde hamstere, klatet de oppover veggen på buret. Den muligheten mister de jo i et akvarium, med mindre du er flink til å sette inn stiger osv. da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Ok, fint, for jeg har faktisk ingen anelse hvor han er. :-? Regner med at han ligger et eller annet sted og sover søtt, mens jeg sitter her og er litt bekymret for at han har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimre 15 år tilbake i tid:

Min hamster krabbet en gang inn i en ventil jeg hadde glemt å lukke, og falt ut av ventilen på kjøkkenet dagen etter (i andre enden av huset). Fatter ikke hvordan han klarte å komme seg dit. Det er jo isolasjon og bjelker og you name it hele veien... :o

Moren min sto på kjøkkenet grytidlig en morgen og laget frokost, med katten rundt beina - da plutselig hamsteren datt ut av ventilen, dro med seg masse krydderbokser fra en krydderhylle og smalt i gulvet. Katten overlykkelig og på hugget med en gang, men hamsteren reddet seg heldigvis inn under kjøleskapet.

Moren min våknet i allefall.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Nytt bur skal anskaffes, men først og fremst må jeg finne den lille rakkeren. Han kan jo være hvor som helst. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Nå føler ejg at jeg har vært igjennom hele huset, men ikke noe hamster er å se. :-?

Er ikke så lett å finne han, når han sikkert ligger og sover et eller annet sted. Koser seg sikkert skikkelig, og jeg sitter her og blir mer og mer bekymret.

Jaja, har fått høre av flere andre, at hamstere stikker av så fort de får en sjangse. Noen har vært borte i flere dager, men jeg håper jo at han dukker opp i løpet av dagen da.

Får vel smøre meg med tålamod til i vkeld, for det er vel større sannsynlighet å finne han når han er i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hamsteren min pleide også å åpne døren og ta seg nattlige turer rundt i huset før jeg begynte å surre ståltråd rundt døra. Men hun kom alltid tilbake når morgenen kom, og la seg til å sove i kassen :-) Så det kan være et råd å sette buret lett tilgjengelig et sted der dere kan følge med om han plutselig skulle være på plass. Dersom dere ikke allerede har tenkt i de baner da, da er det vel bare å vente og se.

Som en skrev så finnes det bur for smådyr med plastikkvegger, som ble løsningen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et Mini Duna Ferplast bur er til å anbefale. Det er helplastbur til Hamster, og har kun sprinkler i lokket.

Stort og fint, følger med platform, stige, hus, matskål og drikkeflaske.

Jeg bruker dette buret til mine mus. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det Fella? Har rakkeren dukket opp?

Håper det ordner seg! :trøste:

*Soul tror ikke hun kommer til å tore å ha hamster noen gang etter alle disse historiene...* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre dårlige erfaringer med helplastbur til hamster - iallefall til dverghamster, men vil tro det gjelder andre typer hamster også.

Jeg hadde først to som bodde i et vanlig sprinkelbur, og de hamstrene var de mest sosiale jeg har vært borti, de var interesserte i alt jeg gjorde, kom springende bort til sprinklene for å hilse på meg når jeg kom hjem fra skola, og hadde ikke noe i mot at jeg løfta på dem eller håndterte dem.

Etter at de to jeg hadde fikk problemer med å bo sammen måtte jeg skille dem, og kjøpte inn et bur i helplast. Den hamsteren var virkelig misfornøyd! Den løp rundt og rundt og prøvde å klatre på veggene, og satt på bakbeina oppå halvetasjen og strakk seg mot luktene som kom inn der oppe...

I tillegg ble både et søskenbarn av meg og illebroren til kjæresten min ble så glad i mine hamstre at de skaffa sine egne - også de kjøpte bur av helplast. Så grinete hamstere har jeg aldri sett. De viste ingen interesse for det som foregikk utenfor, så sant det ikke innebar mat, bet dersom man la hånda nedi buret, og var i det hele tatt gretne og folkesky små dyr.

Nå er jeg klar over at det kan skyldes personlighetsforskjeller i hamstrene, men jeg tror også en del av det skyldes buret. Jeg vet at både lillebroren og søskenbarna behandlet hamstrene bra, og at de fulgte mine retningslinjer for "oppdragelse" av hamstrene.

Med sprinkelbur hadde jeg muligheten til å tilvenne hamstrene mer til meg. Den første uka i buret tok jeg dem ikke ut, de fikk føle seg helt trygge der inne, om jeg gjorde noe letta jeg bare på døra, og jeg rota aldri rundt inne i buret. Jeg brukte en del tid RUNDT buret, snakka til dem og romsterte litt. Etter en uke følte hamstrene seg trygge i buret - lå ikke bare inne i huset, og flykta ikke hver gang noen kom i nærheten av buret.

Deretter lærte jeg dem opp til å komme bort til døra når jeg snakka til dem og hadde døra oppe, og etterhvert krøp de på egenhånd opp i hånda mi så jeg kunne ta dem ut. (Det tar ca en til en og en halv uke, noe som er bra, for da var det virkelig på tide å gjøre rent buret...)

Med helplast-bur blir hamsteren mer isolert - færre lukter og lyder trenger igjennom, og for å få tak i den må du "innvadere" dens område mye mer. Når man så tar av lokket blir plutselig inntrykkene veldig mange og brå...

Konklusjonen er at personlig har jeg ikke noe til overs for bur av helplast. Antageligvis finnes det måter å omgå problemene jeg møtte på, men enn så lenge kommer eventuellt nye hamstere jeg kjøper meg til å få sprinkelbur.

Når det gjelder hamstere som flykter ... har du ikke et rom eller en gang som er "sprekk-fritt" hvor hamsteren bare kan få lov til å gå fritt om natta? Jeg pleide å sette hamsterburet på gulvet i gangen min og la døra til buret stå oppe om natta. De hadde det kjempegøy, jeg la ut dorullhylser og forskjellige klatreleker til dem, med mat gjemt rundt omkring. Hamsteren er tross alt et nattdyr - og jeg fant ut at det passa bra å gjøre det sånn, de lekte om natta, sov mens jeg var på skola, og så våkna de igjen når jeg kom hjem fra skola :) Man må bare passe på å rydde unna ting de kan tygge i stykker (regnjakka mi er IKKE vanntett lenger). Dersom du bekymrer deg for tiss og sånt så var ikke det noe problem med mine - de oppretta raskt et do-hjørne som de alltid gjorde i fra seg på, og det var enkelt og lett å vaske der - jeg kunne tilogmed legge et papir der.

(Æsj, nå skrev jeg enda et langt innlegg ... er det egentlig noen her som faktisk leser lange innlegg? Eller gjør dere som meg og bare skummer over?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...