AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #1 Skrevet 7. mai 2015 Heihei! Har det siste året virkelig tatt kontroll på forbruket mitt, og går nå hver eneste måned i pluss! :juble: "hvorfor trenger du hjelp da?" tenker du kanskje... Vel. Nå ønsker jeg å lage et detaljert budsjett hver eneste måned for å få full kontroll på inntekter, utgifter og sparing. Jeg har søkt litt rundt og rådført meg med andre, og har funnet en budsjettmal jeg trives godt med jeg har lastet ned fra nettet som jeg har i excel. Der er det mnd bortover, og forskjellige utgiftsposter nedover. Enkelt og greit og se på- men i praksisen da.... Det er noen ting jeg lurer på... 1. Jeg får lønn og stipend midt i måneden, og syns derfor det er vanskelig å operere med "mai"-måned, fordi den er jo delt i to! Må jeg innstille hodet mitt på at mai måned går fra 12.mai til 12. juni? Det hadde vært lettere for meg å kalle det "utbetaling nr fem", og heller leve utenom de "fastsatte" mnd, om dere skjønner? Jeg blir litt forvirret av dette. 2. Fyller jeg inn postene nedover når mnd/"utbeling nr fem" er ferdig, eller FØR den kommer? Noen utgifter er jo faste, så de er jeg sikre på og fyller ut med en gang, men sånn som strøm, mat og lønn er jo variabelt. Hvordan løser dere dette? Fyller dere inn fortløpende når regningene kommer? 3. Skal jeg sette meg ned med budsjettet to ganger i mnd da? En gang i starten, og så mot slutten? Skal jeg sette av tid en gang i uken? Ukene mine er veldig forskjellig, så kan ikke sette av tid "hver mandag", fordi jeg plutselig er på jobb en mandag, er på besøk, etc. (nei, nå hørte jeg jo at dette bare var en unnskyldning for å ikke gjøre det. Stryk det siste). 4. Prøver å være på forskudd med økonomien, at jeg vet hvordan den neste mnd blir, og ikke bare hvordan mnd som har gått har vært. Men det er som sagt vanskelig med varible inntekter og utgifter... Jeg har jo et ca-overblikk, men ønsker å være mest mulig på forskudd. Hvordan løser dere dette best mulig med variabel inntekt? Uff, føler at det ble litt gjentakelser her, og vanskelig språk... Men håper dere skjønner noe, hvis ikke er det bare å stille spørsmål. Jeg har før satt opp budsjett "ala luksusfellen", et forenklet et bare.(Inntekt/utgifter). Vil gjerne få enda bedre oversikt og stålkontroll, ikke bare "se" at det går opp... Hilsen lærevillig og nysgjerrig, men ikke så flink enda! Anonymous poster hash: c35ca...1e4
SiMa Skrevet 7. mai 2015 #2 Skrevet 7. mai 2015 (endret) Du blander to ting her. Budsjett: hva du regner med å tjene/hvilke utgifter du regner med. (Utgifter som kommer sjeldnere enn månedlig bør du dele opp og sette av en fast sum til hver måned. Settes opp i forkant. Regnskap: Oversikt over hva pengene har gått til, settes opp i etterkant. "Problemet" med at inntekten er variabel kan du løse med å regne ut et gjennomsnitt, og sette opp det under inntekt for hver måned. Du vil da sannsynligvis noen måneder bruke litt mer enn du tjener, andre måneder mindre. Er det store forskjeller kan du bruke det du får "ekstra" til noe du ser på som luksus, eller sette det til sparing, enten buffer eller noe konkret du har lyst til å bruke penger på. Selv om du får lønn den 12. hver måned kan du la budsjett/regnskap følge månedene, ikke utbetalingsdatoene. Edit: skrivefeil. Endret 7. mai 2015 av SiMa
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #3 Skrevet 7. mai 2015 1. Du blander to ting her. Budsjett: hva du regner med å tjene/hvilke utgifter du regner med. (Utgifter som kommer sjeldnere enn månedlig bør du dele opp og sette av en fast sum til hver måned. Settes opp i forkant. Regnskap: Oversikt over hva pengene har gått til, settes opp i etterkant. 2. "Problemet" med at inntekten er variabel kan du løse med å regne ut et gjennomsnitt, og sette opp det under inntekt for hver måned. Du vil da sannsynligvis noen måneder bruke litt mer enn du tjener, andre måneder mindre. 3. Er det store forskjeller kan du bruke det du får "ekstra" til noe du ser på som luksus, eller sette det til sparing, enten buffer eller noe konkret du har lyst til å bruke penger på. 4. Selv om du får lønn den 12. hver måned kan du la budsjett/regnskap følge månedene, ikke utbetalingsdatoene. Edit: skrivefeil. 1. Ja, det stemmer, det blander jeg. Men jeg vil gjerne ha alt i samme dokument. Er det mulig, eller blir det bare mer pes, egentlig? Kanskje det er derfor jeg ikke har fått det til ordentlig før... Hvordan gjør du/dere det med regnskap og budsjett sammen? Eller har det hver for seg? Budsjettet er greit nok - der har jeg kontroll (siden jeg vet ca inntekter og utgifter, men det varierer, bare.) Regnskapet skal settes opp i etterkant, den er grei. Takk for at du tydeliggjorde den forskjellen for meg! 2. Jeg ønsker ikke å regne ut gjennomsnittsinntekt siden inntekten er så utrolig variabel. I juli kan jeg ha 6000 kr inntekt, juni kan jeg ha 50.000, og august igjen 30.000. (student-stipend, feriepenger, skattepenger, etc etc gjør store forskjeller her.) Skal jeg regne ut gjennomsnittsinntekt vil jeg på årlig basis gå i null - men ikke månedlig, og det er månedlig jeg er nødt til å holde kontrollen, om du skjønner. Hvis ikke sklir det ut (kanskje ikke om jeg fører regnskap ordentlig? Skal tenke mer på tanken om gjennomsnitt og ikke skrinlegge det helt med en gang!) Jeg kjenner meg selv godt nå og vet hvor fallgruvene mine er, så må være litt obs der 3. Når storstipend, skatte- og feriepenger kommer inn har jeg som regel allerede reservert dette til ferie eller sparing(eller såkalt "belønning"). Jeg sparer på skatten (jeg vet det er dumt mtp på rentene, men det er en måte som fungerer for meg), så store deler av skattepengene jeg får tilbake går rett til sparing på BSU eller andre sparemetoder. Feriepenger feks går til husleie i juli og andre faste utgifter når jeg har fri fra jobben min. 4. Det får jeg ikke til å stemme oppi hodet mitt. Min måned, budsjettmessig og økonomisk sett, starter når pengene kommer inn, ikke når klokken bikker ny måned, om du skjønner? Hvordan kan jeg eventuelt vri om hjernen min fra denne tankegangen? Anonymous poster hash: c35ca...1e4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #4 Skrevet 7. mai 2015 Beklager at det blir så mye, jeg setter utrolig stor pris på svar jeg syns det er litt gøy, men også litt vanskelig og nytt. Når det kommer til regnskapet, så burde jeg vel fremover ta vare på alt av kvitteringer etc? Eller holder det med nettbanksutskrifter? Hva tenker dere? Hva pleier dere å gjøre? TS. Anonymous poster hash: c35ca...1e4
Kara W Skrevet 7. mai 2015 #5 Skrevet 7. mai 2015 Jeg har lagt alt inn i excel. Der kan du ha en side med busjett, en side med regnskap, og en side som viser avvik (hvor mye mer/mindre du brukte enn budsjett). Jeg har alltid brukt kalendermåneder selv om lønnen komme inn midt i måneden. Med mindre du sliter med at kontoen holder på å gå tom før hver lønning så er ikke dette egentlig et problem. Jeg holder sjeldent øye med hvor mye penger som er på konto, bare hvor mye jeg har brukt. Jeg betaler alt med kort, og så tar jeg kontoutskriften hver måned og legger inn i excel-arket. Mange nettbanker har regnskapsmoduler som fordeler pengene automatisk for deg (f.eks så "vet" den at Rimi er mat og XXL er fritid), men jeg er så nerdete at jeg velger å legge alt inn i excel for å få det helt nøyaktig (det jeg handlet på XXL kan jo ha vært en gave, noe klær eller sportsutstyr, som er tre ulike poster). Ønsker du å være veldig detaljert må du spare på kvitteringene, dersom Rimi-kjøpet skal deles opp i mat, godteri og vaskeprodukter f.eks., men det synes jeg blir litt unødvendig mye.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #6 Skrevet 7. mai 2015 1. Jeg har lagt alt inn i excel. Der kan du ha en side med busjett, en side med regnskap, og en side som viser avvik (hvor mye mer/mindre du brukte enn budsjett). 2. Jeg har alltid brukt kalendermåneder selv om lønnen komme inn midt i måneden. Med mindre du sliter med at kontoen holder på å gå tom før hver lønning så er ikke dette egentlig et problem. Jeg holder sjeldent øye med hvor mye penger som er på konto, bare hvor mye jeg har brukt. 3. Jeg betaler alt med kort, og så tar jeg kontoutskriften hver måned og legger inn i excel-arket. Mange nettbanker har regnskapsmoduler som fordeler pengene automatisk for deg (f.eks så "vet" den at Rimi er mat og XXL er fritid), men jeg er så nerdete at jeg velger å legge alt inn i excel for å få det helt nøyaktig 4. (det jeg handlet på XXL kan jo ha vært en gave, noe klær eller sportsutstyr, som er tre ulike poster). Ønsker du å være veldig detaljert må du spare på kvitteringene, dersom Rimi-kjøpet skal deles opp i mat, godteri og vaskeprodukter f.eks., men det synes jeg blir litt unødvendig mye. 1. Smart! Takk. Budsjett på et ark, regnskap på et annet. 2. Jeg merker at kontoen begynner å gå tom før lønning, men det er fordi jeg setter av penger til sparing på samme dag jeg får inn lønn. Metoden jeg må leve etter er "jeg kan ikke bruke penger jeg ikke har". Har jeg penger på kortet så bruker jeg de opp. Hvis jeg ikke setter av penger til sparing samme dag som lønnen kommer, så sparer jeg ikke noe den måneden. Sliter litt med impulskontroll, men tar tak i dette nå altså. Derfor blir det litt "fra måned til måned" over det hele, men er bedre med den metoden enn "fritt vilt". 3. ja, jeg skal sjekke ut om banken min har den måten. Hørtes jo enklere ut enn å legge inn alt manuelt etter hver måned. Tenkte å dele opp Rimikjøpet i mat, alkohol(går under fest/sosialt) og husholdningsartikler, men blir kanskje veldig tungvint? skal tenke mer på dette! 4. Nemlig - jeg har en egen post for gaver, tøy etc. Vil gjerne få full oversikt Skal tenke litt over dette med detaljer! Tusen takk for mange nyttige innspill!!! Det hjelper utrolig mye. Nå har jeg fyllt ut nesten alle postene for januar tom april(og det jeg vet av mai). Mangler bare matpostene, klespostene etc, vet ikke helt hvordan jeg skal løse det. Tror jeg tar den raske versjonen via "min økonomi" i nettbanken, og så fremover gjør det mer detaljert resten av året? Nå er jo den kjipeste jobben gjort, og om en mnd er det jo bare å fylle ut for en måneds forbruk om gangen, og ikke fem . Må bare gjennom den kjedelige delen nå så blir det enklere fremover! :D Hvis noen andre har innspill er det bare å hive seg på! Er nysgjerrig på hvordan andre gjør det, blant annet! Anonymous poster hash: c35ca...1e4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #7 Skrevet 7. mai 2015 Jeg ville sagt at en måned går fra 1. til 1., og satt en grense for hvor mye jeg skulle bruke per måned. Da spiller det jo strengt tatt ingen rolle når du får penger, for pengene du skal bruke er allerede bestemt. Men det er mulig dette bare funker godt for meg, fordi jeg har en sparekonto i en annen bank som jeg får lønn inn på, og fører over en fast sum derfra den 1. hver måned. Anonymous poster hash: 6d491...9a3
RompeRusk Skrevet 7. mai 2015 #8 Skrevet 7. mai 2015 (endret) Slik ser mitt budsjett regnskap ut Fyller ut utgifter og inntekter fortløpende.. Lønn jeg får utbetalt f.eks den 12. er jo lønna for denne mnd Endret 7. mai 2015 av RompeRusk
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #9 Skrevet 7. mai 2015 Jeg ville sagt at en måned går fra 1. til 1., og satt en grense for hvor mye jeg skulle bruke per måned. Da spiller det jo strengt tatt ingen rolle når du får penger, for pengene du skal bruke er allerede bestemt. Men det er mulig dette bare funker godt for meg, fordi jeg har en sparekonto i en annen bank som jeg får lønn inn på, og fører over en fast sum derfra den 1. hver måned. Anonymous poster hash: 6d491...9a3 Det er nok her det ligger ja. Jeg får lønn og stipend inn på brukskontoen. Jeg har en regningskonto hvor jeg overfører alle faste utgifter(rundt 7600 kr) til med en gang jeg får lønn, så trekkes regningene der automatisk. Vi har det med andre ord litt omvendt. Kanskje jeg skal gjøre det på den måten istedenfor? Skal tenke på det. Problemet mitt ligger i at da kommer jeg til å hente litt og litt penger der når jeg går tom og det er et par dager igjen til lønning. Standard meg! Så må prøve å unngå disse fallgruvene min! Når jeg har overført penger til sparekonto, regningskonto etc overfører jeg penger til en tilleggskonto. Prøver å ikke ha mer enn et par hundre på brukskonto, fordi jeg ender opp med å bruke det opp. Så "posjonerer" ut pengene, kan man si. Fungerer så-som-så. Noen ganger bra, noen ganger ikke. Men jeg lærer hver eneste dag Jeg prøver å bli flinkere med penger, men det krever både tid og motivasjon og energi. Det som er fint er at jeg har begynt å kjenne mine svakheter og styrker, så det går heldigvis bare fremover. Er selvfølgelig stolt av meg selv allerede. Jeg gikk fra overforbruk og mastercardkaos og evig fattighetsfølelse, til å spare flere tusen kr i mnd. Så jeg er stolt av meg selv for det. Nå vil jeg gå enda et steg videre, og virkelig få orden på ting. Mest fordi jeg ønsker å kjøpe meg leilighet, og vil vise for banken, meg selv og familien min at jeg klarer dette med glans! Anonymous poster hash: c35ca...1e4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #10 Skrevet 7. mai 2015 Slik ser mitt budsjett regnskap ut Fyller ut utgifter og inntekter fortløpende.. Lønn jeg får utbetalt f.eks den 12. er jo lønna for denne mnd Okei, tusen takk! Det var mye enklere enn det jeg har begitt meg ut på... kanskje jeg har tatt meg vann over hodet? Jeg får ikke lastet opp bilder som anonymbruker, men kan legge ved lenke til nettsiden jeg lastet den ned fra, hvert fall. Personlig budsjett Jeg har justert litt på postene, tatt vekk og lagt til noe. Blant annet transportdelen- der har jeg kun "offentlig transport", "drivstoff", "reiseforsikring" og "flyogtogbilletter" igjen som poster. Så det er ikke såååå enormt som det som er på lenken Tilpasser det min levemåte og livsstil. Nå må jeg bare finne ut av hvordan jeg skal gjøre dette månedsmessig... Om jeg skal si at "mai"-posten er 12.mai - 12. juni, eller "mai måned". Tusen takk, dere <3 Kan ikke få sagt det nok, setter enormt stor pris på hjelpen og innspillene jeg får Anonymous poster hash: c35ca...1e4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #11 Skrevet 7. mai 2015 PS: Ting ble så utrolig mye klarere da jeg skjønte forskjell på budsjett og regnskap Budsjett: forhånd. Regnskap: etterkant. Anonymous poster hash: c35ca...1e4 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #12 Skrevet 7. mai 2015 Det er nok her det ligger ja. Jeg får lønn og stipend inn på brukskontoen. Jeg har en regningskonto hvor jeg overfører alle faste utgifter(rundt 7600 kr) til med en gang jeg får lønn, så trekkes regningene der automatisk. Vi har det med andre ord litt omvendt. Kanskje jeg skal gjøre det på den måten istedenfor? Skal tenke på det. Problemet mitt ligger i at da kommer jeg til å hente litt og litt penger der når jeg går tom og det er et par dager igjen til lønning. Standard meg! Så må prøve å unngå disse fallgruvene min! Når jeg har overført penger til sparekonto, regningskonto etc overfører jeg penger til en tilleggskonto. Prøver å ikke ha mer enn et par hundre på brukskonto, fordi jeg ender opp med å bruke det opp. Så "posjonerer" ut pengene, kan man si. Fungerer så-som-så. Noen ganger bra, noen ganger ikke. Men jeg lærer hver eneste dag Jeg prøver å bli flinkere med penger, men det krever både tid og motivasjon og energi. Det som er fint er at jeg har begynt å kjenne mine svakheter og styrker, så det går heldigvis bare fremover. Er selvfølgelig stolt av meg selv allerede. Jeg gikk fra overforbruk og mastercardkaos og evig fattighetsfølelse, til å spare flere tusen kr i mnd. Så jeg er stolt av meg selv for det. Nå vil jeg gå enda et steg videre, og virkelig få orden på ting. Mest fordi jeg ønsker å kjøpe meg leilighet, og vil vise for banken, meg selv og familien min at jeg klarer dette med glans! Anonymous poster hash: c35ca...1e4 Sparekontoen min er i en annen bank, uten kort, så jeg får ikke pengene samme dag om jeg overfører. Det tror jeg er litt viktig, mye lettere å overføres hvis det er i samme bank Anonymous poster hash: 6d491...9a3
RompeRusk Skrevet 7. mai 2015 #13 Skrevet 7. mai 2015 Okei, tusen takk! Det var mye enklere enn det jeg har begitt meg ut på... kanskje jeg har tatt meg vann over hodet? Jeg får ikke lastet opp bilder som anonymbruker, men kan legge ved lenke til nettsiden jeg lastet den ned fra, hvert fall. Personlig budsjett Jeg har justert litt på postene, tatt vekk og lagt til noe. Blant annet transportdelen- der har jeg kun "offentlig transport", "drivstoff", "reiseforsikring" og "flyogtogbilletter" igjen som poster. Så det er ikke såååå enormt som det som er på lenken Tilpasser det min levemåte og livsstil. Nå må jeg bare finne ut av hvordan jeg skal gjøre dette månedsmessig... Om jeg skal si at "mai"-posten er 12.mai - 12. juni, eller "mai måned". Tusen takk, dere <3 Kan ikke få sagt det nok, setter enormt stor pris på hjelpen og innspillene jeg får Anonymous poster hash: c35ca...1e4 Selv for meg som er ekstremt organisert synes din ble litt tungvint.. Jeg gjør det sånn da.. At når jeg kjøper f.eks en bukse, så skriver jeg i 1.kolonnen under klær og sko "Bukse kjøpt 08,05", og beløpet i siste kolonnen. Så da har jeg spesifisert HVA jeg har kjøpt
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #14 Skrevet 7. mai 2015 Sparekontoen min er i en annen bank, uten kort, så jeg får ikke pengene samme dag om jeg overfører. Det tror jeg er litt viktig, mye lettere å overføres hvis det er i samme bank Anonymous poster hash: 6d491...9a3 Smart, ja! Kan vurdere det, men høres tungvint ut å skaffe ny bank, si til jobben og lånekassen at penger skal betales ut dit, så sette opp fast trekk til brukskonto etcetc. Selv for meg som er ekstremt organisert synes din ble litt tungvint.. Jeg gjør det sånn da.. At når jeg kjøper f.eks en bukse, så skriver jeg i 1.kolonnen under klær og sko "Bukse kjøpt 08,05", og beløpet i siste kolonnen. Så da har jeg spesifisert HVA jeg har kjøpt Haha, må sies at man ikke ser sånn ut lenger - men får jo ikke lagt ut bilde som anonym. Min er ganske kuttet ned og tilpasset. Det var smart å spesifisere det slik. Skal gå i tenkeboksen og se hvordan jeg skal gjøre dette fremover Anonymous poster hash: c35ca...1e4
RompeRusk Skrevet 7. mai 2015 #15 Skrevet 7. mai 2015 Smart, ja! Kan vurdere det, men høres tungvint ut å skaffe ny bank, si til jobben og lånekassen at penger skal betales ut dit, så sette opp fast trekk til brukskonto etcetc. Haha, må sies at man ikke ser sånn ut lenger - men får jo ikke lagt ut bilde som anonym. Min er ganske kuttet ned og tilpasset. Det var smart å spesifisere det slik. Skal gå i tenkeboksen og se hvordan jeg skal gjøre dette fremover Anonymous poster hash: c35ca...1e4 Tror det skal gå om du bruker "full editor" Slik ser gjerne regnskapet mitt ut halvveis i mnd..
Pengebingen Skrevet 8. mai 2015 #16 Skrevet 8. mai 2015 Så gøy med budsjett! Du har jo fått masse gode råd over, så bare kna det så det passer deg Selv bruker jeg bare budsjett, ikke regnskap. Men i starten er det nyttig å føre et meget nøyaktig regnskap noen mndr for å finne ut hvordan du bruker penger. Om ikke du har gjort det så anbefales det. Men når du får en oversikt over pengebruken og har tatt stilling til om noe bør endres (bruke mer eller mindre på noe?) så er min erfaring at det budsjett gjør nytta som både en plan og regnskap. Nettopp fordi budsjettet er en plan lagt på forhånd, og holder du deg til planen forsvinner hele behovet for et regnskap! Mye mindre styr synes jeg. Men krever litt disiplin å holde seg til planen da Hos oss har vi en bank hvor vi har mange kontoer som er gitt ulike navn. Dit overfører vi et beløp som er bestemt av budsjettet hver måned. Faste trekk. Dette er hos oss en konto til mat, en til regninger, en til bilutgifter, feriesparing, helseutgifter, kjæledyrene og gaver. De kontoene tar seg av mye av det som det ikke brukes penger på hver mnd, men innimellom men som det er greit å sette av til over tid. Vi har Yabank, men også Skandiabanken husker jeg har like bra løsning for å opprette mange småkontoer til slikt. Det er vår måte å gjøre det på og det fungerer godt. Når det gjelder strøm setter vi av et snitt hver mnd på regningskonto. De mnd det er for mye spares det jo opp, og de mnd det settes inn for lite dekkes det av tidligere innsatt beløp. Fungerer som oftest greit. Lurt å starte med dette i den varme årstiden så det sparer seg opp litt. Det aller viktigste er vel å overføre ønsket sparebeløp til en egen konto i annen bank (uten kort!) i starten av hver mnd/periode. Dvs, betal deg selv først. Så må det som er igjen dekke resten. Da ser du jo fort hvor viktig det er å estimere kommende periode riktig og ta høyde for alt du vet kommer av utgifter. For ellers er det ikke nok penger etter å ha satt av til sparing. Normalt sett bør du ha såpass kontroll at det ikke dukker opp noe veldig uventet i løpet av en mnd. Og så er det da også helt normalt å ikek ha penger to dager før lønn Har aldri det jeg heller, fordi jeg setter av til sparing og alle faste utgifter, og bruker deretter opp det jeg har satt av å bruke opp. Men, du bør jo sørge for å handle inn for en uke av gangen, slik at du egentlig ikke trenger å bruke penger de siste dagene før lønn uansett. Planlegger du riktig forsvinner hele behovet for å hente penger fra sparekonto. Kjøp som MÅ skje helt uventet akkurat siste dagene før lønn er uansett så impulsive at det er fornuftig å avvente det til lønna kommer. Så kan du heller ta det inn i neste budsjett om det er viktig nok. Jeg synes ikke det er noe galt i om du tar din mnd fra 12.-12. Det spiller egentlig ingen rolle, og gjør det enklere for deg. Du kan jo kalle det 12.mai-12.juni f.eks. Eller periode 5 f.eks som du forslår. Hva du kaller det spiller jo ingen rolle. Men hadde vi hatt lønn bare midt i mnd tror jeg jeg hadde kjørt perioder hos oss også. Liker å sette opp budsjettet like før pengene kommer inn, det virker mest fornuftig. Nå er jo mitt budsjett nesten bare copy-paste fra mnd til mnd, med bare mindre justeringer av sparebeløp ut i fra forventede utgifter. Så det spiller liten rolle hvilken dato det går fra. Kos deg med budsjettet ditt, det tar litt tid, men når oppsettet sitter etterhvert gjør det det økonomiske lovet veldig enkelt og behagelig
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #17 Skrevet 8. mai 2015 Smart, ja! Kan vurdere det, men høres tungvint ut å skaffe ny bank, si til jobben og lånekassen at penger skal betales ut dit, så sette opp fast trekk til brukskonto etcetc. Haha, må sies at man ikke ser sånn ut lenger - men får jo ikke lagt ut bilde som anonym. Min er ganske kuttet ned og tilpasset. Det var smart å spesifisere det slik. Skal gå i tenkeboksen og se hvordan jeg skal gjøre dette fremover Anonymous poster hash: c35ca...1e4 Det tok meg en tur innom mine sider hos Lånekassen og en mail til jobben å si fra om det Og kontoen åpnet jeg på nett, siden banken ikke har filial. Folk nå slutte å tro at det er så stress med bankskifte Jeg fikk i tillegg mye bedre rente i Bank Norwegian enn det min faste bank ga på noen konto Anonymous poster hash: 6d491...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #18 Skrevet 8. mai 2015 Jeg gjør det slik at jeg budsjetterer fra måned til måned. Setter alltid av til faste utgifter og feks ekstrautgifter den ene mnd. I mai feks er det garnsalg som jeg kommer til å benytte meg av og legger inn i budsjettet. Det har jeg da selvsagt ikke hver måned. Ellers har jeg et budsjett med minimumsutgifter som mal. Postene er noe sånt som: +Lønn -Husleie -Lån -Strøm -Forsikring -Telefon/media -Transport -Mat/husholdning -Fritid Om jeg en måned tjener mer enn minimumsbudsjettet kan jeg sette av til andre utgifter som -Sparing -Klær -Gaver -Ferie Om jeg planlegger å bruke mer enn inntekt så er det spesifisert som overskudd fra tidligere måned. Jeg prøver å følge opp med et regnskap som viser hva jeg faktisk har brukt siden jeg er impulsiv som deg. Da får jeg en oversikt over hva jeg må jobbe med. Også har jeg funnet ut at man må ha fritid som en utgiftspost. Å ikke sette av litt penger til litt pusterom og gøy vil få budsjettet til å ryke med en gang. Trenger ikke være mer enn til et par kopper kaffe i byen med ei venninne så lenge det er realistisk. Anonymous poster hash: 7dbc8...35b
Kara W Skrevet 8. mai 2015 #19 Skrevet 8. mai 2015 Jeg synes RumpeRusk sitt regnskap så veldig fint ut. Det er viktig å ikke ha for mange kategorier. Poenget er å få en følelse av hvor de store pengeslukene er, ikke nødvendigvis hvor eneste krone er blitt av. Jeg hadde ca ti kategorier og skrev bare inn summene hver måned. Var det en post jeg følte at ble for stor delte jeg den opp for å se mer nøyaktig hvor pengene ble av. F.eks hvis du har en post som heter sminke og klær som du synes er for stor, uten at du helt skjønner hvorfor kan du dele den opp i: klær, sko og vesker, og sminke og hudpleie, så ser du hvilken av postene som egentlig drar avgårde, og kutte akkurat der. Min fritidskonto ble f.eks splittet opp i: byturer, hobby, og bøker og blader. Som sagt, ha de postene du føler du trenger, men ha så få poster at du får oversikt.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #20 Skrevet 11. mai 2015 Det tok meg en tur innom mine sider hos Lånekassen og en mail til jobben å si fra om det Og kontoen åpnet jeg på nett, siden banken ikke har filial. Folk nå slutte å tro at det er så stress med bankskifte Jeg fikk i tillegg mye bedre rente i Bank Norwegian enn det min faste bank ga på noen konto Anonymous poster hash: 6d491...9a3 Ja, jeg ser at det er unnskyldninger jeg kommer med, haha! Jeg tror litt av sperren min ligger i å være redd for å gå "tom for penger", om du skjønner? Om pengene er låst og det kommer uforutsette utgifter (som feks da jeg skulle fly og Norwegian hadde streik, måtte ut med 1200 ekstra for SAS-billetter da, gitt! ), er jeg redd for at pengene skal være utilgjengelig. Jeg ønsker ikke å bytte bank fordi DNB er banken som vil gi meg det beste boliglånet når den tid kommer. Så ønsker ikke å bytte bank, men er jo ikke verre enn å opprette en konto i DNB som jeg skjuler i nettbanken og ber banken skjule hele skiten slik at jeg ikke kan se den uansett. Men jeg syns det er skummelt. Skal tenke mer på tanken! Det er jo et godt tips og verktøy - det er umulig å bruke penger du ikke har tilgang på! Anonymous poster hash: c35ca...1e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå