AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #1 Skrevet 7. mai 2015 Jeg forstår ikke hvorfor omplassering skjer over en lav sko. Jeg ser ofte unge hunder som "tilfeldigvis" omplasseres når de er i "trassalderen". Vet ikke folk at unghunder kan være vanskelige? Det er også noen som "plutselig" får allergi før ferier og sommeren. Felles for disse er at ingen gidder å ta allergipiller. De aller fleste vet om de er allergiske, eller så bør det testes før man får seg et dyr. Noen begynner plutselig å reagere, og da kan man ta piller for det. Dagens antihistaminer er svært lite søvndyssende. Noen omplasserer på grunn av økonomi. Tenkte de ikke på dette før de skaffet seg et dyr? Å kunne betale mat og forsikring er det minste man skal kunne gjøre som eier av et dyr. Kan ikke dyret forsikres MÅ man faktisk ha en bufferkonto om lønna ikke er høy nok til å dekke uforutsette kostnader. Tid, ny unge, nytt hus, flytte, skole, jobb osv. Det er så mange unnskyldninger. De fleste unnskyldningene som blir brukt kan gjøres noe med, spesielt om man hadde tenkt seg om før man kjøpte en søt dyrebaby. Det som er enda verre er de eldre dyrene på kanskje 7-8 år som omplasseres (og som få ønsker). En hund eller katt på 7-8 år har sannsynligvis knyttet seg sterkt til deg, og det er ikke lenge siden vi kunne lese forskning som viste at spesielt hunder får de samme følelsene for sine eiere som vi får når vi er forelsket. For en sorg det må være. Noen ganger må man sette seg selv i ubehagelige situasjoner når man har tatt på seg det ansvaret det er å ha et dyr. Får du ikke pass, og har bestilt ferie? SYND, da må du betale for kennel eller bli hjemme, ikke gi bort/dumpe/avlive dyret. Det er så trist å være vitne til dette. Hjerteskjærende faktisk. Disse dyrene er så lojale ovenfor oss, vi skylde de å være det tilbake. Det skal også sies at det selvfølgelig er reelle, alvorlige grunner til omplassering, det er IKKE dette jeg peker på, så spar dere for "du vet ikke grunnen". Jeg peker på de situasjonene som kunne vært løst ved bedre planlegging, midlertidig pass, normal tankegang, allergipiller eller lignende. Dagens hjertesukk. Hvorfor omplasserte du/hva tenker du? Anonymous poster hash: 55f52...2ba 2
Sausenebbet Skrevet 7. mai 2015 #3 Skrevet 7. mai 2015 Er så enig! Jeg gruer meg alltid til disse avisoppslagene hver sommer om dyr som er satt ut for å dø eller faktisk dumpet i vannet. At folk kan leve videre etter å ha gjort noe så ondskapsfullt. For noen år siden var jeg og barna på kjøretur en sen vår dag. Vi skulle hjem etter et besøk og måtte kjøre på en slags landevei. Det var lett skumring og veien var så smal at kom det en bil motsatt vei måtte vi inn til siden og lage plass. Derfor, når bilen foran oss stoppet plutselig, måtte vi også stoppe. Jeg trodde det var en hindring i veien, eller noe slikt. Kvinnen i bilen foran gikk ut av bilen. Ble litt overrasket da hun åpnet bakdøren og satt fra seg en pappeske i grøftekanten og så kjørte hun videre. Vi ble stående litt og jeg tenkte at det var så rart at hun hev søppel langs veien. Kjørte sakte bortover mot esken og da hørte vi tydelige mjauelyder. Jeg løp ut av bilen og åpnet esken kg der lå 4 små kattunger og gråt. Kan ikke ha vært mer enn 4-5 uker gamle. At folk kan leve videre etter slik oppførsel sier jeg igjen.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #4 Skrevet 7. mai 2015 Helt enig i at det virker som om mange omplasserer uten det jeg selv ser på som god nok grunn, men ja - man vet faktisk aldri. Uansett er det nok mange som finner på unnskyldninger når dyret ble for mye jobb eller lignende i stedet for å si det som det er. Jeg ser dog ikke så mørkt på omplassering, så lenge eieren gjør sitt beste for å finne et like godt (eller bedre) hjem. Hunder, og andre dyr, fungerer ikke likt som oss mennesker - ja, de knytter bånd, men de lever i nåtiden. De vil ikke tenke tilbake og savne et annet menneske, særlig lojale er de heller ikke (dvs., de gjør det som gavner dem mest - jeg gir mine dyr mat, kos og opplevelser, derfor liker de meg og holder seg rundt meg). Hvis jeg hadde omplassert dyra i morgen og de nye eierne hadde gitt de litt mat og kos så hadde de hatt det helt fint og glemt meg raskt, det er ingen seriøs forskning som tilsier det motsatte. Anonymous poster hash: 58705...241
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #5 Skrevet 8. mai 2015 Jeg er veldig enig i de tanke du har og tenker at det er mange grunner. Samtigdig er jeg en av de som har måtte omplassere hunden min. Jeg lette lenge etter rett eier, og jeg gråt hele veien hjem, men jeg vet at det var det rette. For meg handlet det om at jeg fikk forverret helsen og at naboene truet med både det ene og det andre fordi han bjeffet mye, og han påvirket valpen vi har så det ble mye lyd. Jeg vet at jeg har gjort det rette. Tror man kunne oppnådd mye mindre avl på dyr hvis f.eks dyrlegene hadde hatt kampanje på kastrering til en rimelig pris. Ikke bare på katt slik som det er i dag men også på hund. Tror og at man også må tenke på at livssituasjonen deres av pg til endrer seg, som gjør at det oppstår ting som gjør at man ikke kan ha dyret lengre Anonymous poster hash: 05968...ed9
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #6 Skrevet 8. mai 2015 Tror man kunne oppnådd mye mindre avl på dyr hvis f.eks dyrlegene hadde hatt kampanje på kastrering til en rimelig pris. Ikke bare på katt slik som det er i dag men også på hund. Anonymous poster hash: 05968...ed9 Det er ikke lov å kastrere hunder uten medisinsk grunn i Norge. Det er uansett ingen grunn til å kastrere for å forhindre valpekull, siden hunder ikke går løse sånn som katter. Ja, det skjer at et og annet valpekull kommer til verden fordi den løpske tispen fant seg en venn på egenhånd, men vanligvis skjer det fordi eier velger å få hunden parret. Anonymous poster hash: 20a4f...fbb
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #7 Skrevet 8. mai 2015 Det er ikke lov å kastrere hunder uten medisinsk grunn i Norge. Det er uansett ingen grunn til å kastrere for å forhindre valpekull, siden hunder ikke går løse sånn som katter. Ja, det skjer at et og annet valpekull kommer til verden fordi den løpske tispen fant seg en venn på egenhånd, men vanligvis skjer det fordi eier velger å få hunden parret. Anonymous poster hash: 20a4f...fbb Hannhunder kunne man før kastrere uten grunn mens tisper måtte ha en medisinsk grunn, mens nå er det motsatt, men jeg tok en tlf runde og fant kun en av 25 dyrleger som sa nei til kastrasjon av hanne. Det er ikke det jeg mente heller men det er ikke rart at man blir litt motløs heller når man ser side opp og side ned på finn. Anonymous poster hash: 05968...ed9
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #8 Skrevet 8. mai 2015 Jeg omplassert marsvina mine etter 4 år.. Livssituasjonen endret seg og jeg fikk bedre tid og skaffet meg en setter og begynte med jakt og friluft. Hunden var vill etter marsvina og skulle gjerne ha tak på dem, det ble rett og slett veldig stressende i heimen og jeg valgte derfor og gi bort marsvina til et tryggere hjem. Anonymous poster hash: 36b19...3c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå