AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #1 Skrevet 7. mai 2015 Vi skal bygge bolig på svigerfamiliens småbruk. Her er det skilt ut 3 tomter til min mann og hans søsken, vi og hans søster + familie skal bygge hus, hans bror skal bygge hytte. Nå begynte vi og diskutere eierskap, og det var ikke lett.. Bygger vi der, kan vi ikke selge huset dersom vi går fra hverandre, han mener derfor at han skal eie boligen alene, og at jeg skal kjøpe et annet hus som jeg kan leie ut.. På denne måten mener han vi begge er sikre dersom det skulle skje noe.. Jeg skjønner hva han mener, MEN, jeg liker ikke tanken på alt strev og planlegging for og få drømmehuset vårt, for så og stå igjen med "skjegge i postkassa" hvis han en dag finner ut han ikke vil mer.. I dag eier vi leilighet sammen, det har vi gjort i 3 år nå uten problem. Noen som har gått igjennom samme situasjon? Råd? Lurer på og høre litt rundt med advokater som kanskje kan gi oss litt rådgiving, føler ikke jeg har nok informasjon til og si verken ja eller nei til og starte dette byggeprosjektet enda, er det jeg som er helt på jordet? Anonymous poster hash: 62a4b...936
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #2 Skrevet 7. mai 2015 Så lenge tomten er skilt ut, så kan jo huset selges ved brudd. Å la han eie alene for selv å måtte være utleier hadde jeg ikke gått med på, men vi kunne fint hatt en klausul om at ved brudd hadde han hatt forkjøpsrett, da til markedsverdi. Hadde han insistert på å stå som eier alene, hadde det ikke blitt noen husbygging på den tomten dersom han ønsket å fortsette ekteskapet med meg. Anonymous poster hash: 1be91...7a9 4
Wildlily Skrevet 7. mai 2015 #3 Skrevet 7. mai 2015 Det er jo ikke sikkert markedet stiger hele tiden fremover, og da kan man jo ende med tap. Der det er bedre å tape på en bolig sammen enn å måtte tape på to. Uansett er det ikke bra å gå i et ekteskap på disse premisser. lager bare konflikter. 50/50 men tomteverdien beholder han hvis det er arv.
Høna79 Skrevet 7. mai 2015 #4 Skrevet 7. mai 2015 Så lenge tomten er skilt ut, så kan jo huset selges ved brudd. Å la han eie alene for selv å måtte være utleier hadde jeg ikke gått med på, men vi kunne fint hatt en klausul om at ved brudd hadde han hatt forkjøpsrett, da til markedsverdi. Hadde han insistert på å stå som eier alene, hadde det ikke blitt noen husbygging på den tomten dersom han ønsket å fortsette ekteskapet med meg. Anonymous poster hash: 1be91...7a9 Enig med denne, tenker kanskje at hans bekymring er at hvis dere evnt går fra hverandre, så kan du kreve at han selger e.l. Tipper han kanskje er mest opptatt av hvis det blir brudd, at han får forkjøpsrett. Da er til markedsverdi det eneste riktige, så han må jo naturligvis ha råd til å kjøpe deg ut.. 1
Pengebingen Skrevet 8. mai 2015 #5 Skrevet 8. mai 2015 Ved brudd må han jo bare kjøpe deg ut, sørge for å ha råd til det. Vanskeligere er det jo ikke uansett hvilken tomt huset ligger på. Om han har råd til hele huset alene nå, så burde det ikke være noe problem for han å sørge for å fortsatt ha råd i fremtiden. Lag en avtale på at ved brudd flytter du ut og han kjøper deg ut til daværende markedspris. Så har du EK til ny bolig og han får beholde huset. Forsåvidt uromantisk av han å være så opptatt av dette, men samtidig forstår jeg han og søsknenes ønske om at det er familien som blir boende på tomtene som er skilt ut. Men løs det enkelt med en avtale, samboeravtale må dere uansett ha, dette må inngå. Så kan han slappe av og dere bør begge bli fornøyde. Er han fortsatt i tvil om den løsningen anbefaler jeg egentlig å bruke noen kroner på en advokat slik at dere får en tredjepart begge kan stole på til å gi de gode rådene. Så slipper dere å diskutere, og dere får det skikkelig forklart. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #6 Skrevet 8. mai 2015 Ved brudd må han jo bare kjøpe deg ut, sørge for å ha råd til det. Vanskeligere er det jo ikke uansett hvilken tomt huset ligger på. Om han har råd til hele huset alene nå, så burde det ikke være noe problem for han å sørge for å fortsatt ha råd i fremtiden. Lag en avtale på at ved brudd flytter du ut og han kjøper deg ut til daværende markedspris. Så har du EK til ny bolig og han får beholde huset. Forsåvidt uromantisk av han å være så opptatt av dette, men samtidig forstår jeg han og søsknenes ønske om at det er familien som blir boende på tomtene som er skilt ut. Men løs det enkelt med en avtale, samboeravtale må dere uansett ha, dette må inngå. Så kan han slappe av og dere bør begge bli fornøyde. Er han fortsatt i tvil om den løsningen anbefaler jeg egentlig å bruke noen kroner på en advokat slik at dere får en tredjepart begge kan stole på til å gi de gode rådene. Så slipper dere å diskutere, og dere får det skikkelig forklart. Takk for gode råd! Ja, veldig uromantisk, men samtidig må vi ha dette i orden før byggeprossesen begynner. Tomten er jo arv, så det vel riktig at han eier den alene? Så eier vi huset 50/50? Advokat skal inn i bildet uansett, til samboerkontrakt o.l. Anonymous poster hash: f2f1a...e1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå