dramallama Skrevet 7. mai 2015 #1 Skrevet 7. mai 2015 Hei! Alle har vel vært borti dårlige sjefer eller strenge eller urettferdige sjefer. Min sjef er egentlig ganske god - stort sett rettferdig. Sjefen min takler kritikk veldig dårlig. Dette er hun delvis klar over. Vi jobber i kantiner, og sjefen driver cateringer ved siden av. Saken er: I daglig kantine forberedes lunsj til gjestene, serveres, forberedes diverse mat til dagen etter, og så rydder vi opp etter oss og går for dagen. I min kontrakt står det at jeg er 100% ansatt, har 37,5 timers uke, men dette kolliderer med at det også står at arbeidstiden er 9-16, bare 7 timer. Det ble i forkant av ansettelsen sagt at vi drar senest 16, under normale omstendigheter. De siste månedene har vi ansatte gjentatt ganger fått strenge mailer fra sjefen om at vi må utnytte arbeidstiden forberede mer til resten av uka, og at arbeidstiden er til 16.30 (de andre ansatte har også denne tiden i sin kontrakt, så dette er ikke noe jeg har hengt meg opp i). Disse krasse mailene kommer gjerne i etterkant av at noen har forhastet seg litt med å bli ferdige for dagen. Det er helt greit at vi må utnytte tiden bedre, og det er helt greit å være der 7,5 timer. MEN! når vi jobber med henne er vi alltid ferdige en times tid før, og DA er det greit. Hun er også tydelig på at vi velger selv om vi tar 30 minutters pause, selv foretrekker hun å ikke gjøre det, og heller bli tidlig ferdig. En stund tilbake måtte jeg ta tilsammen 2 hele dager fri for å ta noen kurs som ikke hadde med jobben å gjøre. Sjefen uttrykte at det var selvfølgelig greit. Nå sier hun at hun kommer til å be oss være 1-2 timer over arbeidstid for å forberede hennes cateringer etter behov, uten tilleggsbetalt. Hun ber også om å være med på cateringer i helgen, og skrev: så trekker vi én dag fra de du skylder meg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal respondere, jeg vet ikke hvordan jeg skal si ifra at hun er uklar og kjefter for ting hun nærmest har oppfordret oss til å gjøre. Og er det ikke rettferdig at én dag helgarbeid tilsvarer 2 dager hverdag? Mulig jeg høres sutrete ut, svarer gjerne spørsmål videre i forum. Beklager hvor mye det ble å lese!
Gjest Margit Spat Skrevet 7. mai 2015 #2 Skrevet 7. mai 2015 Ang det du skriver om at du trengte fri: Dersom det du trengte fri til verken var jobbrelatert eller dekkes av avtale om korte velferdspermisjoner, så må du forvente å enten trekkes i lønn eller måtte jobbe inn dette på ett eller annet vis (eller avspasere hvis du hadde jobbet det inn på forhånd). Og en dags helgearbeid tilsvarer ikke to dagers arbeid på ukedagene. Ekstrabetaling for helg og kveld er ikke regulert av arbeidsmiljøloven, men kan i en del tilfeller være dekket av avtalene i arbeidslivet. Sjekk hva tariffavtalen sier. Ut over dette har dere selvsagt rett til lønn for den tiden dere jobber.
Gjest Blondie65 Skrevet 7. mai 2015 #3 Skrevet 7. mai 2015 Ekstra arbeid utover 37,5 timers uke er regulert som overtid i arbeidsmiljøloven, med minst 40 % pr time. Dersom helgearbeid skal kompensere for fritid i uken kan man altså kreve at hver time i helgen går mot 1,40 timer i uken. Hvis arbeidstiden er avtalt fra 9 til 16 med 37,5 timers uke går ikke arbeidstiden opp med en 100 % stilling, og det er derfor ikke merkelig at dere må jobbe til 16:30. Dersom dere tar pause mangler dere enda en halvtime. Det vanlige er at man arbeider 8 til 16 inkludert en halvtimes pause. Jeg foreslår at dere tar en prat med sjefen om hvordan arbeidstiden skal forstås og at dere skriver et referat fra møtet som viser hva dere er blitt enige om. Dette kan også utformes som en protokoll - denne skal signeres av begge parter.
Gjest Margit Spat Skrevet 7. mai 2015 #4 Skrevet 7. mai 2015 Ekstra arbeid utover 37,5 timers uke er regulert som overtid i arbeidsmiljøloven, med minst 40 % pr time. Dersom helgearbeid skal kompensere for fritid i uken kan man altså kreve at hver time i helgen går mot 1,40 timer i uken. Det jeg siterer her er ikke riktig. Arbeidsmiljøloven opererer ikke med 37,5 timer, men 40 timer som ukentlig arbeidstid. 37,5 timer er regulert av tariffavtaler. Det er først etter 40 timers arbeidsuke man egentlig har rett til overtidsbetaling. Jeg kan heller ikke finne noe i arbeidsmiljøloven om at helgearbeid tilsvarer 1,4 timers "hverdagsarbeid". Helgetillegg osv er også regulert av tariffavtaler, ikke av AML. Uansett, for TS har dette mindre betydning da hun har hatt to fridager som må arbeides inn. Det står ingen steder i AML at en helgedag tilsvarer 1,4 ukedag. Det kan stå i en tariffavtale, så TS bør heller finne ut om arbeidsplassen er bundet av dette.
Gjest Blondie65 Skrevet 7. mai 2015 #5 Skrevet 7. mai 2015 Det jeg siterer her er ikke riktig. Arbeidsmiljøloven opererer ikke med 37,5 timer, men 40 timer som ukentlig arbeidstid. 37,5 timer er regulert av tariffavtaler. Det er først etter 40 timers arbeidsuke man egentlig har rett til overtidsbetaling. Jeg kan heller ikke finne noe i arbeidsmiljøloven om at helgearbeid tilsvarer 1,4 timers "hverdagsarbeid". Helgetillegg osv er også regulert av tariffavtaler, ikke av AML. Uansett, for TS har dette mindre betydning da hun har hatt to fridager som må arbeides inn. Det står ingen steder i AML at en helgedag tilsvarer 1,4 ukedag. Det kan stå i en tariffavtale, så TS bør heller finne ut om arbeidsplassen er bundet av dette. Det er rett at det er 40 timers uke. Men der er vel også pausen inkludert? 1,4 timer utover 40 timers arbeidsuke er det samme som 40 % pr time i overtid. Har man altså først jobbet 40 timers uke og skal til med å arbeide lørdag i tilegg skal man ha overtidstilegg, noe som tilsvarer vanlig timelønn x 1,4 eller avspasering av 1,4 x vanlig time. Uansett: dette er noe man skal og må avtale før overtidsarbeidet tiltar. Det samme gjelder hvordan fri fra arbeid skal kompenseres. I hovedsak har man kun betalt den tiden man er på jobb, skal man ha fri må man enten trekkes i lønn, arbeide inn igjen tiden eller bruke feriedager. Dersom arbeidsgiver gir en fri betyr ikke dette automatisk at en har betalt fritid, det må avtales. Slik jeg ser det bør derfor trådstarter arbeide den helgen, men kan altså kreve at det anses som overtid der arbeidet tid i helgen regnes som 1,4 timer pr arbeidede time. Dog er dette som nevnt noe man avtaler før arbeidet tiltar, ikke noe man kan kreve etterpå. Forøvrig må man også skille arbeid i et firma der sjef og ansatt begge arbeider og i ingen er medeier og arbeid i et firma der leder er del eller heleier. Dette skal ikke lønnes av firma der leder og ansatt jobber på dagtid.
Gjest Margit Spat Skrevet 7. mai 2015 #6 Skrevet 7. mai 2015 Det er rett at det er 40 timers uke. Men der er vel også pausen inkludert? 1,4 timer utover 40 timers arbeidsuke er det samme som 40 % pr time i overtid. Har man altså først jobbet 40 timers uke og skal til med å arbeide lørdag i tilegg skal man ha overtidstilegg, noe som tilsvarer vanlig timelønn x 1,4 eller avspasering av 1,4 x vanlig time. Uansett: dette er noe man skal og må avtale før overtidsarbeidet tiltar. Det samme gjelder hvordan fri fra arbeid skal kompenseres. I hovedsak har man kun betalt den tiden man er på jobb, skal man ha fri må man enten trekkes i lønn, arbeide inn igjen tiden eller bruke feriedager. Dersom arbeidsgiver gir en fri betyr ikke dette automatisk at en har betalt fritid, det må avtales. Slik jeg ser det bør derfor trådstarter arbeide den helgen, men kan altså kreve at det anses som overtid der arbeidet tid i helgen regnes som 1,4 timer pr arbeidede time. Dog er dette som nevnt noe man avtaler før arbeidet tiltar, ikke noe man kan kreve etterpå. Forøvrig må man også skille arbeid i et firma der sjef og ansatt begge arbeider og i ingen er medeier og arbeid i et firma der leder er del eller heleier. Dette skal ikke lønnes av firma der leder og ansatt jobber på dagtid. På en av mine tidligere arbeidsplasser var i alle fall ikke matpausen innregnet i de 40 timene. Dette fordi AML definerer arbeidstid som den tiden arbeidstakeren er tilgjengelig for arbeidsgiveren, noe man ikke regnes å være i en ubetalt lunsjpause. I den virksomheten ble dette vurdert av både virksomhetens jurister og av fagforeninger. Vi er enige om at TS må jobbe inn de timene hun har fått fri, men jeg mener at det ikke er gitt at dette skal omregnes tidsmessig med en faktor på 1,4. Kan man egentlig regne overtid av arbeid man må ta igjen fordi man av eget valg ikke har hatt tilstrekkelig antall arbeidstimer til å fylle opp lønna? Når man jobber "vanlig overtid" har man jo valget om å få 140% lønn, eller å få avspasering time for time pluss å få 40%-tillegget utbetalt. Ingen personalreglement jeg har vært borti har gitt tilbud om å få 1,4 time godskrevet per time man jobber overtid.
Gjest Blondie65 Skrevet 8. mai 2015 #7 Skrevet 8. mai 2015 På en av mine tidligere arbeidsplasser var i alle fall ikke matpausen innregnet i de 40 timene. Dette fordi AML definerer arbeidstid som den tiden arbeidstakeren er tilgjengelig for arbeidsgiveren, noe man ikke regnes å være i en ubetalt lunsjpause. I den virksomheten ble dette vurdert av både virksomhetens jurister og av fagforeninger. Vi er enige om at TS må jobbe inn de timene hun har fått fri, men jeg mener at det ikke er gitt at dette skal omregnes tidsmessig med en faktor på 1,4. Kan man egentlig regne overtid av arbeid man må ta igjen fordi man av eget valg ikke har hatt tilstrekkelig antall arbeidstimer til å fylle opp lønna? Når man jobber "vanlig overtid" har man jo valget om å få 140% lønn, eller å få avspasering time for time pluss å få 40%-tillegget utbetalt. Ingen personalreglement jeg har vært borti har gitt tilbud om å få 1,4 time godskrevet per time man jobber overtid. Jeg tolker paragraf 10,6 pkt 12 slik, men dette må selvsagt avklares. Ellers er det som du sier vsnlig å avspasere og få 40 % i timelønn i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå