AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #1 Skrevet 7. mai 2015 Mulig det finnes tråder om dette fra før av. Men hvordan tilbereder dere grønnsakene deres for best mulig smak, og på synest mulig måte? Hva er greit å steke i. Smør? Olje? Og hvordan spiser dere grønnsaker bortsett fra til middag? Har lavt stoffskifte å trenger å legge om kostholdet mitt. Vil ned i vekt, men klarer ikke finne balansen mellom sunt og godt og ikke for mye og ikke for dyrt. Har heller ikke 5timer til å mekke masse mat på hver dag. Jobber mye. Rotete innlegg, men håper noen skjønner og tar seg tid Anonymous poster hash: 6f533...67f
Pringle Skrevet 7. mai 2015 #2 Skrevet 7. mai 2015 (endret) Det billige: Jeg spiser stort sett grønnsaker som holder seg lenge. Frosne grønne bønner eller erter - tines og varmes i ettervarmen i stekeovnen - som tilbehør til middag. Eller løk, hvitløk, squash, hermetisk tomat, paprika, chili i en gryterett (pasta/chili). Nesten hva som helst blir bra kokt mørt og findelt med stavmikser i suppe. Bruker mye rotgrønnsaker (sellerirot og persillerot) til suppe. Pastinakk er kjempegodt bakt i ovn med olje, honning og sesamfrø. Oppskåret rå gulrot, kålrot, rødbeter, knutekål, brokkoli, blomkål, til alle andre måltider enn middagen. I tillegg kan du spise potet, søtpotet og mais, selv om de ikke strengt tatt regnes til grønnsakene lenger (men stivelse), så er det sunt det også. Jeg lager gjerne mos (med smør og melk, og chili hvis søtpotet), kan også ha pastinakk i potetmosen. Steker maiskolben i ovnen. Jeg regner en porsjon grønnsaker som ca 70 gram og spiser 4-5 porsjoner pr dag. Litt dyrere er sånt som asparges, artisjokk, salat, sukkererter, babygulrøtter, plommetomater. Men om du spiser opp alt, og bare har det innimellom, gjør det ikke så ille innhogg i lommeboka. Endret 7. mai 2015 av Pringle 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #3 Skrevet 7. mai 2015 Tusen takk for flott svar. Masse gode ideer som jeg skal prøve ut Anonymous poster hash: 6f533...67f
Gjest Vena Cava Skrevet 7. mai 2015 #4 Skrevet 7. mai 2015 Hvis du vil unngå unødvendige kalorier så kan du dampe grønnsakene. Det gjør jeg, kan ikke huske sist jeg stekte dem i panna:)
Gjest morhjertegod Skrevet 7. mai 2015 #5 Skrevet 7. mai 2015 Mulig det finnes tråder om dette fra før av. Men hvordan tilbereder dere grønnsakene deres for best mulig smak, og på synest mulig måte? Hva er greit å steke i. Smør? Olje? Og hvordan spiser dere grønnsaker bortsett fra til middag? Har lavt stoffskifte å trenger å legge om kostholdet mitt. Vil ned i vekt, men klarer ikke finne balansen mellom sunt og godt og ikke for mye og ikke for dyrt. Har heller ikke 5timer til å mekke masse mat på hver dag. Jobber mye. Rotete innlegg, men håper noen skjønner og tar seg tid Anonymous poster hash: 6f533...67f Går du på levaxin, har det hjulpet på vekten?
Nana Skrevet 7. mai 2015 #6 Skrevet 7. mai 2015 Jeg har også lavt stoffskifte og går på Levaxin og Liothyronin. For min del så er det eneste som hjelper på vekten å ha kontroll på kaloriene. Jeg må ligge mye lavere nå enn jeg trengte før jeg fikk stoffskifteproblemer. Spiser mye grønnsaker og pleier å ovnsbake. Har en sånn sprutedings til olje sånn at det kommer lite om gangen. Sprayer bunnen i en form og bruker enten/eller oppskjært gulrot, paprika, søtpotet, pastinakk, løk, aspargesbønner. Sprayer lett litt olje på toppen og hiver det inni på litt over 200 grader til jeg kan stikke gaffelen gjennom. Bruker ovnsbakte grønnsaker både til middag og gjerne til snacks om kvelden. Hvis det er middag så skjærer jeg gjerne en svinekotelett i biter og hiver inni ovnen sammen med grønnsakene (tar vekk fettranden). Snacker også en del på cherrytomater, men det er ganske dyrt i lengden. Spiser skyr (uten musli) eller Yoplait dobbel 0% til mellommåltid og slenger på noen hasselnøtter. Etter tips her inne har jeg også lagt til litt avokado i løpet av dagen og det hjelper på metthetsfølelsen.
Yme Skrevet 8. mai 2015 #7 Skrevet 8. mai 2015 Jeg må spise veldig mye mat, siden jeg driver med kampsport, så for meg er det viktig med mye smak og lav pris.Det jeg pleier å gjøre, er å kjøpe Rema 1000 sin brokkoliblanding, (den er frossen) som koster 7-10 kroner for en halvkilo med blomkål, brokkoli og gulrøtter.Koker opp vann og salt, og heller halve posen oppi, så har jeg grønnsakene ferdig på bare et par minutter.Grønnsakene er frysetørka, så all fuktighet er dratt ut av dem, derfor suger de til seg det varme vannet på null komma niks, og blir ferdig omtrent med en gang.Søtpotet er også helt fantastiske saker, selv om de ikke er spesilet billige. De smaker søtt og godt, og er deilige å lage stapper av, i tillegg til at de er veldig næringstette og dermed kan telle som en såkalt "supermat". (brokkoli og blomkål er også supermat)Kroppen min blir mett når jeg spiser fiberrike grønnsaker sammen med en eller annen proteinkilde, eller om jeg spiser dansk rugbrød.Spiser jeg havregryn, uten å koke dem, blir jeg veldig sulten med en gang, selv om jeg akkurat har dytta i meg en stor middag, så dette med sultfølelse er individuelt, og du burde "forske" litt på det, med din egen kropp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå