AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #1 Skrevet 7. mai 2015 Hei! Noen som har gått/går eller vet noe om årsstudiet i psykologi ved UiB? Skal begynne på det til høsten. Svar gjerne på noen spørsmål :-) mitt mål blir å komme inn på profesjon da det er drømmen, men jeg har såklart en plan B også iogmed at det virker veldig vanskelig. Spørsmål: 1. Hvor mange forelesninger og seminarer er det i uken? Når starter/slutter de vanligvis? Og er det vanlig at man deltar på alt av dette? 2. Hvor i Bergen foregår forelesningene/seminarene? Ved UiB selvfølgelig, men lurer på konkret hvor da universitetene er delt opp ulike steder i byen. 3. Dette er jo individuelt, men vil dere si at det generelt er veldig vanskelig å få A på eksamenene? 4. Når er man ferdig på våren? Dvs når er siste eksamensdatoer ca? 5. Hvordan er din opplevelse av studiet? 6. Generelt. Har du noen tips eller lignende? Håper på svar Anonymous poster hash: 5f31d...346
sprøstekt Skrevet 7. mai 2015 #2 Skrevet 7. mai 2015 (endret) Følger denne Endret 7. mai 2015 av sprøstekt
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #3 Skrevet 8. mai 2015 UIB går jo over til 6-års modellen slik som i Oslo og NTNU ganske snart, om 1 år eller noe. Sikker på at du klarer å få kun toppkarakterer på 1 år? De fleste tar årsstudiet gjerne 3 ganger før de klarer å komme inn Anonymous poster hash: bd353...a28 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #4 Skrevet 8. mai 2015 Det er noen år siden jeg gikk der, så jeg kan ikke svare på alt. 1. Jeg husker ikke hvor mange forelesninger det var i uken, men jeg mener det var et par. Noen seminarer var obligatoriske, forelesninger var frivillige, men de fleste deltok på det meste, i alle fall i begynnelsen. 2. Da jeg studerte, foregikk forelesningene på jusfakultetet (Dragefjellet), mens seminarene var på psykologifakultetet. Dette kan ha endret seg. 3. Ja, det er vanskelig å få på A. De fleste som klarer det, prøver flere ganger. Som en over her har sagt, kommer UiB snart til å gå over til den modellen der du kommer inn på profesjon gjennom karakterene fra vgs., ikke årsstudiet, så du bør undersøke det litt. 4. Jeg tror jeg hadde siste eksamen i begynnelsen av juni. 5. Jeg elsket studiet og folkene. 6. Tips: Delta på fadderuken, det er der du får venner. Les MYE og strukturert. Ta notater, følg med på forelesningene, øv deg på å skrive oppgaver. Anonymous poster hash: e36d7...43c
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #5 Skrevet 8. mai 2015 Forelesningene deres går både på Juridisk Fakultet (Dragefjellet) og på deres eget fakultet (Psykologi). Anonymous poster hash: aaa04...e00
sprøstekt Skrevet 8. mai 2015 #6 Skrevet 8. mai 2015 UIB går jo over til 6-års modellen slik som i Oslo og NTNU ganske snart, om 1 år eller noe. Sikker på at du klarer å få kun toppkarakterer på 1 år? De fleste tar årsstudiet gjerne 3 ganger før de klarer å komme inn Anonymous poster hash: bd353...a28 Ja, har fått med meg dette. Derfor føler jeg dette på en måte er en siste sjanse til å komme inn mens jeg får studere det faget jeg vil studere, og uten å måtte forberede meg på karakterer i fag jeg ikke har så stor interesse for.. Skjønner jo at sjansene er små for å få A i alt på ett år, men er det virkelig så umulig som folk sier det er? Er det veldig få/ingen som kommer inn etter første forsøk?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #7 Skrevet 8. mai 2015 Jeg kjenner ei som klarte det! Hun kom ikke inn med karakterene fra vgs, så hun tok årsstudium på 1 år. Satt på lesesalen fra 8-18 ca hver eneste dag da.. Men hun har sagt at de fleste hun studerer med tok årsstudiumet over 2 år da.. Anonymous poster hash: 8033a...1de
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #8 Skrevet 8. mai 2015 Jeg håper ikke hun er den eneste som har klart det. Hadde vært veldig kjipt å f.eks ikke klare å komme inn fordi man fikk A - A - B, og at B ødela, men at man ikke får ta det opp igjen fordi de legger om systemet... Jeg har to muligheter: 1. Begynne på årsstudiet og håpe på mirakler, samtidig som jeg studerer noe jeg brenner for 2. Begynne på et annet studie i en annen by (mitt ønske-studie nr 2) og kanskje hvis jeg klarer forberede noen av karakterene mine slik at jeg kommer inn direkte neste år Ikke lett.. Anonymous poster hash: 5f31d...346
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #9 Skrevet 8. mai 2015 Har de ingen overgangsordning i bergen slik de hadde i trondheim? Da NTNU la om opptakssystemet for et par år siden så ble en del av studieplassene på profesjon holdt av til de som hadde tatt årsstudiet (kun denne ene gangen) Anonymous poster hash: 6c37f...2c8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #10 Skrevet 8. mai 2015 Du kan jo evt ta årsstudiet i Bergen og så søke profesjon ved Uit om du er villig til å flytte på deg? Litt lettere å komme inn der Anonymous poster hash: bd353...a28 1
sprøstekt Skrevet 9. mai 2015 #11 Skrevet 9. mai 2015 (endret) Er du sikker på at det er lettere å komme inn på UiT? Poenggrensen er lavere, men de opererer med kvoter der de prioriterer de som er bosatt i Nord-Norge. Endret 9. mai 2015 av sprøstekt
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #12 Skrevet 9. mai 2015 Det som er kjipt er at karakteren ikke alltid gjenspeiler den faktiske kunnskapen du har! Går selv bachelor, men er på mitt første år nå, så har akkurat samme pensum som årsstudium. Uansett hvor mye du leser, har hvordan du skriver eksamensoppgaven alt å si! Er du uheldig med oppgaven så synd for deg. Dessuten er det stor forskjell på sensorene som retter oppgavene, han ene i faddergruppa mi strøk for så å få B når han klagde! Dette skjedde faktisk med flere andre... Anonymous poster hash: 41349...431
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #13 Skrevet 9. mai 2015 Er du sikker på at det er lettere å komme inn på UiT? Poenggrensen er lavere, men de opererer med kvoter der de prioriterer de som er bosatt i Nord-Norge. Ja ganske sikker på det. Spesielt når det har vært loddtrekning på Uib fordi det var flere studenter med A i snitt enn antall plasser noe som aldri har skjedd ved Uit. I tillegg har ikke Uit bestemt seg for å gå over til 6-års modellen enda, noe som mest sannsynlig blir å skje etter hvert vil jeg tro. Anonymous poster hash: bd353...a28
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #14 Skrevet 9. mai 2015 Jeg håper ikke hun er den eneste som har klart det. Hadde vært veldig kjipt å f.eks ikke klare å komme inn fordi man fikk A - A - B, og at B ødela, men at man ikke får ta det opp igjen fordi de legger om systemet... Jeg har to muligheter: 1. Begynne på årsstudiet og håpe på mirakler, samtidig som jeg studerer noe jeg brenner for 2. Begynne på et annet studie i en annen by (mitt ønske-studie nr 2) og kanskje hvis jeg klarer forberede noen av karakterene mine slik at jeg kommer inn direkte neste år Ikke lett.. Anonymous poster hash: 5f31d...346 Hvorfor ikke Tromsø? Dersom du ikke ser Tromsø som en mulighet kan jeg ikke tro at du vil dette mye nok. Anonymous poster hash: 0e3d5...761 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #15 Skrevet 9. mai 2015 Ja, har fått med meg dette. Derfor føler jeg dette på en måte er en siste sjanse til å komme inn mens jeg får studere det faget jeg vil studere, og uten å måtte forberede meg på karakterer i fag jeg ikke har så stor interesse for.. Skjønner jo at sjansene er små for å få A i alt på ett år, men er det virkelig så umulig som folk sier det er? Er det veldig få/ingen som kommer inn etter første forsøk? Alt er mulig. Men det krever veldig innsats. Anonymous poster hash: 3e29e...1fa
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #16 Skrevet 9. mai 2015 Du kan jo evt ta årsstudiet i Bergen og så søke profesjon ved Uit om du er villig til å flytte på deg? Litt lettere å komme inn der Anonymous poster hash: bd353...a28 Lettere? Vet du hvor lite plasser de har der eller? Anonymous poster hash: 3e29e...1fa
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #17 Skrevet 9. mai 2015 Hvorfor ikke Tromsø? Dersom du ikke ser Tromsø som en mulighet kan jeg ikke tro at du vil dette mye nok. Anonymous poster hash: 0e3d5...761 Det er vanskelig å komme inn der fordi de har kvoter som nevnt over. De tar allerede inn få, og det er forsvinnende lite med plasser til overs for oss her nede. Har undersøkt saken, også kontaktet alle universitetene angående studiet. Har også oppsøkt psykologer for å snakke om yrket. Så vil nok si jeg har rimelig lyst til å studere det Anonymous poster hash: 5f31d...346
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #18 Skrevet 10. mai 2015 Lettere? Vet du hvor lite plasser de har der eller? Anonymous poster hash: 3e29e...1fa 18 plasser av 44 Ja det er lettere fordi snittet er likevel lavere enn på Uib. Tror man kan komme inn med 1 B, mens i Bergen på en ha bare A'er. Anonymous poster hash: bd353...a28
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #19 Skrevet 10. mai 2015 Jeg kommer til å søke både UiB og UiT etter årsstudiet. Hard kamp blir det nok begge steder. Vet ikke hva jeg skal gjøre om jeg ikke kommer inn noen av stedene... Noen som vet noe om Danmark-veien? Anonymous poster hash: 5f31d...346
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #20 Skrevet 10. mai 2015 Slenger et spørsmål inn i denne tråden jeg også, til de som har gått årsstudiumet tidligere...Hvordan vil dere si aldersfordelingen på studiet er?Både da jeg gikk ut av vgs og da min yngre søster gikk ut av vgs føltes det som "alle" fra Oslo-området søkte seg til årsstudium i Bergen.. Nå har det gått noen år og jeg har både bachelor, master og har jobbet en stund, men ønsker å ta dette studiet som et supplement til tidligere utdannelse og videre karriere. Er de fleste rett fra vgs slik jeg har følelsen av? Kommer jeg til å være haugammal sammenlignet med medstudentene?Haha no offense, men jeg føler jeg har blitt så gammel og etablert at en gjeng 19-åringer skremmer meg litt! Er evt situasjonen en annen på årsstudiet i Oslo? Anonymous poster hash: aa8a2...550
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå