Tabris Skrevet 7. mai 2015 #1 Skrevet 7. mai 2015 Jeg går mye tur, og går da ofte i ulendt terreng og bratte bakker. Målet mitt er gå ned i vekt og å få en ok kondisjon. Så da lurer jeg på - opp lange og bratte bakker, hva er best? 1. Gå så fort jeg kan, men samtidig sakte nok til at jeg klarer å gå opp hele bakken uten pause. 2. Gå raskere, evt så raskt jeg kan, også ta pauser i bakken. (Mer intervall). Hva er best med tanke på vekttap og kondisjon?
PatrickBateman_ Skrevet 7. mai 2015 #2 Skrevet 7. mai 2015 For å øke kondisjonen er intervalltrening best, så da ville jeg gått for nr 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #3 Skrevet 7. mai 2015 Jeg ville enten: 1) Gått så fort jeg kan "en lyktestolpe" og så gått litt roligere neste. eller 2) Jogget/løpt "en lyktestolpe" og så gått så fort jeg kunne den neste. Du vil ikke at pulsen skal gå for mye ned mellom de raske "intervallene". Trenger ikke å være lyktestole-lengder da, men hvis man tenker at man skal holde ut så lenge man kan og så ta litt pause, så begynner fort psyken å krangle, at man typisk tenker "okei, skal gå så fort jeg klarer bare bort dit", og ta en biiiitteliten pause.. men så blir det mye lengre en bittelitt Jeg pleier hvertfall å bruke lyktestolpe-taktikken på dumme bakker som jeg ikke klarer, og det presser meg til å ikke slakke! :D Anonymous poster hash: 015e8...709
Tabris Skrevet 7. mai 2015 Forfatter #4 Skrevet 7. mai 2015 Jeg bruker lyktestole-taktikken når jeg jogger intervall. Men dette gjelder vanlige turer. Dvs, jeg holder gjerne et friskt tempo og får opp pulsen, men jeg skal ikke trene.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #5 Skrevet 7. mai 2015 Jeg ville enten: 1) Gått så fort jeg kan "en lyktestolpe" og så gått litt roligere neste. eller 2) Jogget/løpt "en lyktestolpe" og så gått så fort jeg kunne den neste. Du vil ikke at pulsen skal gå for mye ned mellom de raske "intervallene". Trenger ikke å være lyktestole-lengder da, men hvis man tenker at man skal holde ut så lenge man kan og så ta litt pause, så begynner fort psyken å krangle, at man typisk tenker "okei, skal gå så fort jeg klarer bare bort dit", og ta en biiiitteliten pause.. men så blir det mye lengre en bittelitt Jeg pleier hvertfall å bruke lyktestolpe-taktikken på dumme bakker som jeg ikke klarer, og det presser meg til å ikke slakke! :D Anonymous poster hash: 015e8...709 Åh, glemte viktig detalj: Jeg hadde ELENDIG kondisjon for en stund siden, klarte maks å "jogge" 300 meter før jeg stoppa opp og bare gikk hjem. Begynte å bruke den taktikken jeg skrev over, og nå kan jeg jogge i opp til 1,5 time sammenhengende! Anonymous poster hash: 015e8...709
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #6 Skrevet 7. mai 2015 Jeg bruker lyktestole-taktikken når jeg jogger intervall. Men dette gjelder vanlige turer. Dvs, jeg holder gjerne et friskt tempo og får opp pulsen, men jeg skal ikke trene. Åja, okei. Hm, hvis du trener utenom så kan du jo heller tenke på de vanlige turene som utholdenhetsturer, altså at du skal venne musklene dine til å holde ut helt til toppen. Tror jeg ville gått for alternativ 1 da, det kan være strevsomt nok å ikke "få lov" til å stoppe i en oppoverbakke når man har melkesyre, selv om man går litt sakte. Anonymous poster hash: 015e8...709
Tabris Skrevet 7. mai 2015 Forfatter #7 Skrevet 7. mai 2015 Trener ikke så mye utenom, skal sies. Det blir helst de turene. Jeg hater å trene og gjør det derfor sjelden. Men turer elsker jeg, så det går jeg daglig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå