Gå til innhold

Om å så potetfrø

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen her som har forsøkt å så potetfrø?

Vil i så fall gjerne lese deres erfaringer.

Anonymous poster hash: ff13c...9bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Potetfrø :)

Har ikke forsøkt selv, men synes det høres spennende ut å se hva som kommer opp.

Anonymous poster hash: ff13c...9bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetfrø skal vistnok ikke gi spiselige poteter. Hvis potetplanter i det hele tatt er i stand til å lage spiredyktige frø, for det er jeg ikke sikker på. Det er noe med kultivering og kryssning av ulike arter og slikt som jeg ikke har satt meg helt inn i. Du kan gjerne prøve og fortelle hvordan det går.

Hvis du ikke finner frø kan du plante noen poteter, vente til bærene blir modne og høste og tørke bærene til neste vår. Det kan være du må plante poteten inne eller i drivhus for å få modne bær.

PS: hele potenplanten, inkludert bærene, er giftig. Bærene ligner på tomater, så pass på at ingen tar feil!

Endret av Sølvrosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å gro poteter til spising i Norge trengs "settepoteter" - en potet som formerer seg til flere.

Anonymous poster hash: 9d877...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gro poteter til spising i Norge trengs "settepoteter" - en potet som formerer seg til flere.

Her var det vel mer snakk om å finne ut hva som skjer hvis man faktisk sår potetfrø og ikke bruker settepotet.

Settepotet er forresten ikke noen spesiel form for potet, det er bare en helt vanlig potet som har fått ligge litt varmt så den får groer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Potetsorten gulløye kan formeres ved frø, samt mandelpotet og helt sikkert noen til, men det er ikke alle som er like god på å danne frø.

Det blir helt vanlige spiselige poteter av det, men de har ikke nødvendigvis de egenskapene som morplanten hadde da forskjellige egenskaper har det med å dukke opp ved frøformering. Men når de formeres ved frø, blir de mindre før sesongen er over, fordi det tar litt tid å danne stivelsesrike knoller når du sår med små frø som skal spire.

Hadde en potte der det plutselig vokste opp et slags tre (trodde jeg) . Det så fryktelig kjent ut, men jeg klarte ikke å plassere det, så jeg lot det stå der og vokse, for å se om jeg kjente det igjen,

En dag hadde barna på 2 og 4 herjet på verandaen og veltet potta slik at planten brakk ved roten. For spenningene skyld grov jeg frem røttene for å se på dem og da oppdaget jeg at det "merkelige treet" var en mandelpotetplante med mange fine små mandelpoteter på. De smakte helt fortreffelig! :)

Det som var skjedd, var at det hadde sneket seg potetfrø i potten da jeg sådde det jeg egentlig skulle ha der.

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det vel mer snakk om å finne ut hva som skjer hvis man faktisk sår potetfrø og ikke bruker settepotet.

Settepotet er forresten ikke noen spesiel form for potet, det er bare en helt vanlig potet som har fått ligge litt varmt så den får groer.

Du er oppvokst i byen, uten kjenskap til settepoter, ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er oppvokst i byen, uten kjenskap til settepoter, ja? Anonymous poster hash: 9d877...18a

Selv om settepotet bør komme fra et sykdomskontrollert utvalg, er det fortsatt bare en vanlig potet, som er litt mindre i størrelsen enn den vi bruker til kokepotet. De fleste som setter potet, tar vare på settepotet fra fjorårets avling og kjøper ikke nytt hvert år.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd en gang, det ble nå en liten plante, men den døde før det ble noe størrelse på den, pga langt utenfor sesongen osv. Som andre sier her så har man null kontroll over hva avkommet blir for noe rart, men det er ikke dermed sagt at det blir uspiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er oppvokst i byen, uten kjenskap til settepoter, ja?

Ja, jeg er oppvokst i byen. Nei, jeg har ikke vokst opp uten kjennskap til settepoter. Har du?

Sist vår satte jeg potet i en åker på en del kvadrat, og potetene var helt alminelige økologiske poteter kjøpt fra en lokal bonde. Det eneste spesielle med potetene var at de hadde stått et par uker i romtemperatur til de fikk fine lange groer. De som ble til overs fra settingen ble spist, og smakte akkurat slik potet skal smake. Avlingen ble fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
AnonymBruker

TS her. Fjorårets potetplante satte frø, som jeg tok vare på og plantet innendørs for noen dager siden. De første spede spirene har nå begynt å titte frem. Blir spennende å se hva som skjer videre.

Anonymkode: 19d35...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 8.5.2015 at 12.28, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. Dog må du plante flere tusen frø for å finne en plante med brukbare poteter.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Fjorårets potetplante satte frø, som jeg tok vare på og plantet innendørs for noen dager siden. De første spede spirene har nå begynt å titte frem. Blir spennende å se hva som skjer videre.

Med mindre du har ekstremt flaks får du ikke gode poteter ut av dette. Men interessant uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Honey Dew skrev:

Potetfrø...? Trodde potetene vokste opp fra settepotetene jeg...

Det er den enkleste metoden, da får man kloner. Planter man frø, er det et sjansespill, man aner ikke hva man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er den enkleste metoden, da får man kloner. Planter man frø, er det et sjansespill, man aner ikke hva man får.

Da har jeg lært noe nytt i dag også. Tusen takk :) :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Dette er bare tull. Dog må du plante flere tusen frø for å finne en plante med brukbare poteter.

Med mindre du har ekstremt flaks får du ikke gode poteter ut av dette. Men interessant uansett.

Interessant er det så absolutt. Regner ikke med en kjempeavling, er mest for moro skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Interessant er det så absolutt. Regner ikke med en kjempeavling, er mest for moro skyld. :)

Ikke bli skuffet hvis du får poteter med størrelse med erter eller poteter som smaker grusomt da. Men hvis de er himmelske så ta vare på potetene og sett flere. Da har du oppdaget en ny type potet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Honey Dew skrev:

Da har jeg lært noe nytt i dag også. Tusen takk :) :blomst:

Sånn ser frukten ut :) Den kalles poteteple og er giftig

juli_3_morten_gunther_450.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Ikke bli skuffet hvis du får poteter med størrelse med erter eller poteter som smaker grusomt da. Men hvis de er himmelske så ta vare på potetene og sett flere. Da har du oppdaget en ny type potet!

En egenutviklet potetsort - det hadde vært noe :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...